Autor: Cappy Publikováno: 15.května 2007 |
Chladič karty zabírá dva sloty a je opatřen takovýmto varováním. Architektura čipu Celá architektura čipu spadá do kategorie "unifikovaný design". U ATI je to největší technologický skok od dob převratného čipu RADEON 9700 (aka R300). Jádro má celkem 320 výpočetních jednotek, které se nazývají "Stream Processing Units". Všechny nejdůležitější operace, které se týkají pixel, vertex a geometry shaderů dělají tyto jednotky. Je to tedy mohutně paralelizovaný čip navržený s cílem umožnit větší flexibilitu a programovatelnost, ale pochopitelně také výkon. Teoreticky může být unifikovaný design dramaticky výkonnější, než tradiční GPU pipeline (3D renderovací cesta). Když se vpravo podíváte na schematický plán čipu, uvidíte výraznou podobnost s čipem Xenos, který v současné době používá Xbox 360. R600 by měl být teoreticky dost podobný čipu G80 (GF 8800), který používá NVIDIA - tedy měl by to být unifikovaný design jako unifikovaný design - ale není. GeForce 8 má 128 Stream procesorů, které pracují na vyšší frekvenci než zbytek jádra (1,35 GHz). V R600 jsou Stream procesory více paralelizovány (strašné slovo), ale pracují na stejné frekvenci s jádrem, tedy na 742 MHz. Tím pochopitelně rozdíly nekončí. Jiný je Command Processor (schéma), což je v podstatě zvláštní řídící procesor, který má vlastní paměť, umí zpracovat matematické operace a nahrávat mikro kód. Jednou z jeho výhod je, že zabraňuje přetížení. Jak samotného čipu, tak hlavnímu procesoru (CPU). ATI tvrdí, že by tahle věcička měla odlehčit procesoru až o 30 procent v DirectX 9 aplikacích a možná ještě více v DX 10 aplikacích. To se samozřejmě uvidí… Pak následuje Setup engine (schéma), který připravuje data ke zpracování, Ultrathreaded Dispatch Processor, který se stará o to, aby všechny Stream procesory zůstaly optimálně (neustále na max.) vytížené. Je to jedna z kritických součástí čipu, protože jakákoliv chyba rezultuje v okamžité snížení výkonu. A prostoru pro chybu je tam dost. Jednak musí UDP zpracovávat současně tři typy shaderů (vertex, geometry a pixel), sledovat současně stovky vláken v reálném čase a rozhodovat o tom, které vlákno má prioritu pro zpracování a která může počkat. Hned za ním jsou Stream procesory, hlavní výpočetní jednotky. Je jich opravdu hodně (320), viz schéma GPU výše. Dost zvláštně jsou uspořádané texturovací jednotky (schéma). Jsou nezávislé na zbytku jádra a velmi se podobají těm v RADEONu X1900 XTX, s tím rozdílem, že dokáží zpracovávat textury ve formátu FP16 (16 pixelů za takt) a FP32 (8 pixelů za takt). Protože se tato funkce hodně používá v souvislosti s HDR, je přidána schopnost trilineárního a anizotropního filtrování pro všechny formáty. RADEON 1900 XTX tohle neumí a z hlediska zpracování textur by měl být R600 skoro 7x rychlejší. Teoreticky. 2. část - Srovnání s GeForce 8800 Jak lze vyčíst z tabulky, teoretické parametry nedávají RADEONu HD 2900 XT příliš velké šance. Navzdory vysokým pracovním frekvencím jádra jsou tu některé limity, se kterými vysoké frekvence nic neudělají. Předně je to schopnost vygenerovat maximálně 16 pixelů za takt, přičemž GeForce 8800 GTS zvládne 20, a GeForce 8800 GTX a/nebo Ultra dokonce 24. Tím pádem hrubý teoretický výkon má RADEON HD nižší než GeForce 8800 GTS a nižší než RADEON X1950 XTX. Ještě markantnější je to v případě renderování Texelů, tam už to ani nestačí na 8800 GTS. A samozřejmě, i ostatní parametry jsou v mnoha ohledech horší, viz tabulka. Kvalita obrazu při AA+AF Pokud přijde na přetřes kvalita 3D obrazu, dá se konstatovat, že v případě anizotropního filtrování na HD 2900 XT není kvalita textur pozorovaných pod velkým úhlem tak dobrá, jako u GeForce 8800 GTX. Navíc je implementace AF u ATI pomalejší než u NVIDIA a k tomu s větším dopadem na výkon. Na druhou stranu jsou tu nové formy antialiasingu, 16xCFAA a Wide tent filtrování, které se docela povedly. Ve hrách, co jsem měl možnost vidět, to vypadalo dobře, ovšem nešlo o nějaký dramatický rozdíl. Dobré srovnání týkající se AF je třeba tady a AA zase tady. Spotřeba a hlučnost Karta spotřebovává zhruba stejně energie jako GeForce 8800 Ultra. Navzdory faktu, že čip už používá 0,08 mikronový, namísto 0,09 mikronového výrobního procesu. Graf níže ukazuje, že nový RADEON je hlučnější, než všechny konkurenční karty. To sice neznamená, že by tyto karty byly bůhví jak tiché, ale z hlediska ATI to dobrá vizitka není. 3. část - Výkony Shadery 3D Mark 06 poskytuje docela slušný pohled na dílčí výkony jednotlivých částí čipu a to pomocí testování specifických úloh: Co se týká výkonu Vertex Shaderů, je na tom nový RADEON více než dobře. Jenomže s Pixel Shadery už to tak veselé není a co se týká simulace fyzikálních výpočtů, tak tam je to tak napůl. Proč to tak je? To je zatím záhada. GeForce 8800 GTX a GeForce 8800 GTS si zachovávají stabilní výsledky, stabilní pořadí a stabilní odstup. RADEON však létá s výsledky nahoru dolů... Trochu tomu odpovídá i celkové skóre ze ShaderMarku. STALKER: Shadow of Chernobyl Graficky intenzivní hra, plná shaderů, dynamických stínů a dynamických světel. Nový RADEON HD v ní ztrácí kupodivu i na GeForce 8800 GTS. Můžeme jenom spekulovat, čím je to způsobeno, ale jako tradičně, bude to asi "jedno s druhým". Ovladače asi nebudou úplně nejlepší a vývojáři STALKERA měli 7 měsíců k dispozici hardware NVIDIE. Mohli ladit a ladit. Pojďme tedy na další hry, jestli se to prokáže... Supreme Commander Na strategii nebývale náročná hra, schopná vytěžit z dvoujádrových procesorů maximum, zamává snad s každou mainstreamovou sestavou. High-end by jí měl vyhovovat. Jak dopadl R600? Jak vidno, ani tato hra zrovna dvakrát RADEONu HD nesedla. Výkon sice neklesl tolik, "jen" k 10,5 fps, nicméně to nemusí hráče moc zajímat, jelikož průměrný počet fps je pod úrovní GeForce 8800 GTS. Battlefield 2142 Další hra, ve které asi RADEON HD doplácí na neodladěné ovladače. Rozlišení je v podstatě extrémní, takže nějaký výkyv by se dal pochopit. Je třeba upozornit, že v grafu popsaný Alpha driver je prvotní ovladač pro RADEON, který poskytuje lepší výkon v případě zapnutí AA. Nicméně s kartou se normálně nedodává. Bez něj je výkon horší, než u RADEONu X1950 XTX - a to je co říct. Pochopitelně všechny GeForce 8 dopadly v testu lépe. Half-Life 2 Episode One Half-Life 2: Episode One je první hrou, ve které RADEON HD poráží GeForce 8800 GTS. Hra je dost náročná na procesor, čili tady se může potvrzovat schopnost R600 odlehčit procesoru. Na druhou stranu to není nijak dramatické. Co je podstatné zmínit, je dobrý výkon CrossFire konfigurace, která je tentokrát na špičce. Oblivion Problémy s výkonem, pokud je zapnutý antialiasing, přetrvávají i v této hře. Příklad za všechny - vnastavení 1920x120 + 16xAF je 2x HD 2900 XT zapojený v CrossFire úplně na špici. Jakmile se k tomu přidá pouhý 4x AA, výkon okamžitě klesne a karta se propadne na třetí místo. A nejenom to. Alpha ovladač je zase lepší než ovladače oficiální. Dodatek: Je tu určitá možnost, že neoficiální ovladače obsahují nějaké "pomůcky", které čipu uberou práci a on pak podává lepší výkony. Ale je taky možné, že jde jenom o testovací ovladače, podle kterých budou navrženy nějaké ovladače oficiální, určené hráčům. Rainbow Six Vegas Lov na teroristy na Unreal Enginu 3 je jednou z her, která má svým zpracováním hodně blízko k titulům nové generace. Takže výsledky jsou lepší, než by se dalo podle předešlých testů předpokládat. Radost z umístění těsně za GF 8800 GTX kazí fakt, že zapojení do CrossFire znamená jen minimální nárůst výkonu. Nepředpokládám, že by se někomu chtělo utratit za dvě karty 800 dolarů, a to jenom proto, aby získal 1,8 fps navíc. 4. část - Závěr Dlouhé čekání, které trvalo více než půl roku, máme za sebou a nezbývá než bilancovat. Nová generace grafických čipů (a karet) ATI je tu, ale žádné překvapení se nekoná. Neznamená to, že jde o špatnou kartu (čip). Některé výkony a technické vlastnosti jsou hodně slušné. Nicméně provedená měření dokazují, že si GeForce 8 udržela svoje postavení nejrychlejšího herního hardwaru a na tom se dá stěží něco změnit. Tím pádem se dá budoucí vývoj těžko odhadnout. ATI asi bude muset nastavit velice příznivou cenovou politiku, aby se se svým řešením uchytila na trhu. A nejenom to. Bude muset zapracovat na ovladačích a smířit se s tím, že pokud si už někdo pořídil GF 8, za nového RADEONa ji nevymění. Situace u nás doma Dostupnost nových RADEONů by měla být dobrá. Bude ale záležet na politice jednotlivých obchodníků. Někteří s jejich nákupem a zařazením do nabídky nebudou spěchat. Karty s čipy ATI také vyrábí méně výrobců. Většina zkrátka produkuje NVIDIE. Ceny v českých korunách jsou následující: ASUS - 9400,-, HIS 10 800,- a Sapphire 8 500,-. RADEON HD 2900 XT je tedy obecně určitě levnější než GeForce 8800 GTX. V případě GeForce 8800 GTS ve variantách se 640 MB nebo s 320 MB RAM to bude záležet na konkrétním modelu. RADEON HD může být levnější, ale také dražší. To z toho důvodu, že obsahuje 512 MB RAM, kdežto GeForce 8800 GTS 320 logicky jenom 320. Odkazy na recenze ve světě: 3DCenter, AnandTech, Beyond3D, DriverHeaven, ExtremeTech, Guru3D, Hard|OCPHardware Secrets, Hartware.net, Hexus, HotHardware, Neoseeker, OverclockersClub, TechPowerUp!, TechReport, Tom's Hardware, Tweaktown, VR-Zone. Zdroj grafů: Techreport Související články: Novinky, ATI RADEON X1950 PRO oficiálně, GeForce 8600 speciál, GeForce 8800 speciál, DirectX10 neoficiálně i pro WinXP? |
Cappy | |
autorovi je 27 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her |