Problémy s nevolností u Oculus Rift a VR systém od Valve
zdroj: tisková zpráva

Problémy s nevolností u Oculus Rift a VR systém od Valve

19. 11. 2013 14:35 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Jedním z hlavních problémů systému virtuální reality jménem Oculus Rift je nevolnost, kterou může virtuální projekce některým uživatelům způsobovat. Samozřejmě, jde o malou část uživatelů, ale i malá část může následně nespokojeně konstatovat, že dali peníze za něco, z čeho je jim jen špatně od žaludku, natož aby došlo na nějakou zábavu.

Vývojářský tým se to snaží řešit a v jednom z rozhovorů toto téma nakousl Palmer Luckey. „Už nyní máme několik prototypů, které z určitých typů obsahu kompletně eliminují nevolnost způsobenou pohybem. Nový hardware je mnohem lepší a snižuje šance, že se někomu udělá špatně,“ přináší Luckey nadějné zprávy.

Hlavním problémem je podle něj rychlost, kterou musí hráčův mozek ve hře vstřebávat. Lidské tělo je zkrátka navyklé na určité formy pohybu a ve chvíli, kdy vizuální senzorický systém (oči) posílá určité zprávy, nemusí se s tím celý organismus popasovat dobře. „Rychlost běhu v Unreal Tournament 3 je kolem třiceti mil za hodinu. Okamžitá zpětná akcelerace na čtyřicet mil za hodinu, to prostě lidské tělo moc nezvládá,“ vysvětluje Luckey. „Spousta práce tedy spočívá v tom, aby hry ve virtuální realitě nezpůsobovaly lidem nevolnost v opravdové realitě.“

Zajímavé, ale vlastně i logické je to, že do určité míry se dá tělo na virtuální realitu naučit. Mozek se učí pracovat s vjemy, které dostává a prostě si zvykne. Otázkou je, zda si budete chtít zvykat na to, že se vám při hraní dělá špatně s vyhlídkou, že časem se vám třeba špatně dělat nebude. Nicméně, Oculus Rift a jeho komerční podoba se opravdu blíží. Prý je to otázka měsíců, nikoliv let a tak pořád není ztracená naděje na třetí čtvrtletí příštího roku.

To ovšem není ze světa virtuální reality vše. Na chystané lednové konferenci Steam Dev Days zařadilo Valve přednášku o potenciálu virtuální reality. Popis panelu zní: „Vyřešili jsme, co dokáže dostupný systém virtuální reality během několika let a sestavili prototyp, který demonstruje jakých úžasných zážitků můžete s pomocí VR hardwaru dosáhnout. Tento typ hardwaru se začne s jistotou v brzkém časovém období objevovat a přišel čas myslet na to, že bychom měli začít vyvíjet vlastní.“

Že Valve přemýšlí o vlastním VR systému není nic překvapivého, ale vidět takhle černé na bílém napsané, že už je připravený prototyp, to je něco jiného. Samozřejmě, do nějaké produkční verze je to ještě na míle daleko, ale už je to krůček vpřed. Navíc další z panelů na konferenci se bude věnovat propojení Steamu a Steamworks s tituly, které budou virtuální realitu využívat. Což je také hudba budoucnosti, ale asi ne tak vzdálené, jako kdysi.

Smarty.cz

Nejnovější články