Povinná registrace na Steamu proti bazarům
zdroj: tisková zpráva

Povinná registrace na Steamu proti bazarům

19. 2. 2009 12:12 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Čím dál více nových her vyžaduje neodvolatelné provázání s účtem na Steamu, což se nelíbí zákazníkům ani konkurenčním obchodům. KAUZA

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V posledních týdnech se stále více nových titulů kloní k novému druhu protipirátské ochrany, potažmo aktivace/registrace krabicových her skrze distribuční systém Steam. Jakkoli to může na první pohled, a zvláště ten majitelů účtů na Steamu, vypadat růžově, opak je pravdou. Povinná aktivace i krabicových her na Steamu je zatím jedna z nejhorších možností, jak pro vývojáře třetích stran a ostatní obchody, tak i pro nás zákazníky a hráče.

Namátkou stačí vybrat několik posledních her, které obsahují nucenou aktivaci skrze Steam: F.E.A.R. 2: Project Origin, Saints Row 2, Warhammer 40k Dawn of War 2 nebo Empire: Total War v blízké budoucnosti. Pro všechny tyto tituly platí, že i když si domů přinesete legálně zakoupenou krabicovou verzi z obchodu, musíte jí většinou ještě před kopírováním souborů na pevný disk zaregistrovat a aktivovat přes nějaký zákaznický účet na Steamu. Tzn. že nejdříve si musíte nainstalovat klienta Steam a poté se přihlásit na svůj již založený účet, nebo tam provést založení nového.

Po těchto krocích se vám nová hra přiřadí do vašeho seznamu vlastněných titulů a spustí se kopírování souborů na pevný disk. Zde vidím první zádrhel, totiž kromě hry musíte chtě nechtě instalovat další balast v podobě Steam klienta, tedy dovedu si představit, že o něj někdo nemusí mít nutně zájem. Pak je dále nutností připojení k internetu, bez něj hru vůbec nespustíte a registrace třeba skrze jiný online počítač také není vůbec možná. Další zádrhel se skrývá v seznamu her, protože když např. uvedený F.E.A.R. 2 za pár hodin dohrajete a už o něj nebudete mít zájem, stejně vám tato hra bude dále v tom seznamu hnít bez možnosti jejího smáznutí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva V tomto pak vyznívá dosti absurdně vůbec nákup krabicové verze s médii, protože když takovou hru aktivujete, pokud je nabízena i digitální distribucí (jako že to bude drtivá většina), tak nějaká média vlastně vůbec nepotřebujete, protože si instalaci Steam může alternativně stáhnout z internetu (což je později povoleno, pokud ztratíte fyzický disk originálky). Tím se dostávám k největšímu nešvaru tohoto způsobu ochrany, čímž je nepřenositelnost a trvalé uzamčení koupené hry na jeden jediný Steam účet. Ze svého účtu prostě takovou hru už nikdy nepřevedete na jiný, nic podobného normálně Steam nenabízí.

Když byste si ale hru zahráli a pak jí prodali, nový majitel už jednou použitý CD klíč vložený na váš účet zřejmě nemůže znovu použít. Ok, tak pošle mail na podporu, řekne, že CD klíč nefunguje a víte co Steam udělá? Novému majiteli sice poskytne klíč nový, ale předešlému zabanuje celý jeho účet i s ostatními koupenými hrami. Tak to alespoň popisují mrzutí zákazníci na fórech. Tím je vlastně každý krabicový titul s nutností registrace na Steamu dále zcela neprodejný, ba nikdo jiný, než majitel prvního registrovaného účtu tu hru nemůže vůbec hrát. Sbohem bazárku či půjčovnám (ať už těm oficiálním nebo od kamaráda), hra je po zahrání již zcela bezcenná. Jediné řešení tak vidím ve vytvoření unikátního a nového účtu ke každé takové zakoupené hře a údaje k účtu pak přiložit k nabízené hře přes inzeráty, nebo originální hru v tom horším případě cracknout…

Obrázek zdroj: tisková zpráva Špatně kromě zákazníků jsou na tom i vývojáři, kterým distributor skrze rozhraní Steamworks, přes nějž funguje např. online rozhraní, nadiktuje i Steam ochranu, resp. aktivaci. Asi byste na místě konkurenčních obchodů (ať už ty kamenné jako GameStop nebo internetové systémy typu Impulse) byli proti, kdyby vám někdo nařídil, že u vás prodávaný produkt se bude aktivovat službou vaší konkurence (Steam). Té to navíc udělá velikou (je jedno, zda pozitivní/negativní) reklamu a zřejmě zvedne zisky, protože někteří si časem jistě skrze Steam rovnou koupí i jiné tituly (aniž by ho třeba předtím znali). Zavání to dominantním chováním a monopolním protěžováním jedné společnosti na úkor druhé - hlavně že producenti her nemusí řešit ochranu, která je ale stejně vždy rychle prolomena. Nelze se zde divit americkému kamennému řetězci GameStop, že kvůli povinnému vytvoření účtu na Steamu nějaký čas odmítal nabízet Dawn of War 2 (pak ale couvnul).

Ok, z mého pohledu je Steam výborným počinem, ale proboha, já ho chci využívat jen pro hry na něm koupené a stažené! Absolutně nevím, proč bych měl u krabicové verze ještě navíc instalovat jejich klienta a být takto omezován. Hru tak ani nevyzkoušíte. Vemte si, že si titul přinesete domů, aktivujete na Steamu a nainstalujete, načež zjistíte, že vám hra z nějakého důvodu nefunguje nebo nevyhovuje a chcete ji někomu prodat. Ale ouha, hra už je vázána pouze na váš profil (ještě před samotnou instalací) a prodejce ji tak nemůže refundovat, protože podruhé už ji ani jako bazarovku nemůže prodávat, což je zjevně celým účelem tohoto opatření, spolu se snahou o protěžování Steamu na úkor ostatních prodejců. Vaše názory?

zdroj: GamesBlog

michal_jonas

Nejnovější články