Povedená reklama s „první severokorejskou hrou”
zdroj: tisková zpráva

Povedená reklama s „první severokorejskou hrou”

30. 12. 2012 17:15 | Téma | autor: Martin Bach |

Když už se v médiích dočtete o nějaké zprávě ze Severní Koreje, v naprosté většině případů půjde o zprávu o testu nějaké nové rakety, nebo o upozornění na bizarnosti tamní propagandy. Do druhé kategorie zpráv se mnohá média snažila zařadit i čerstvou informaci o vydání první severokorejské videohry pod názvem Pyongyang Racer. Na první pohled jsou k tomu splněny všechny předpoklady - flashová závodní hra, ve které jezdíte ulicemi hlavního města KLDR, sbíráte barely s benzinem a vašim cílem je dojet bezpečně do cíle, vypadá technicky velmi zastarale, její hraní je neuvěřitelná nuda a na vaši jízdu v ní dohlíží usměvavá severokorejská policistka. Přesně tak by přeci vypadala hra ze země, která je už desítky let uzavřená okolním vlivům, lidé v ní trpí hlady a vládnou ji pološílení vůdci pěstující si absolutní kult osobnosti... Navíc, poté co o hře napsaly velké zahraniční weby, hra přestala fungovat a aktuálně si její podobu můžete prohlédnout jen v tomto videu z Youtube.

Pravda je ale tentokrát trochu někde jinde. Pyongyang Racer je hrou vyvinutou na zakázku britské cestovní kanceláře Koryo Tours a jde v podstatě o chytrou reklamní kampaň. Koryo Tours sídlí v Číně a každý rok vypraví do KLDR několik desítek tisíc turistů, přičemž většinu tvoří právě Číňané. Dát o sobě vědět i potenciálním západním turistům prostřednictvím internetové hry se ukázalo být velmi dobrou volbou. Videa ze hry na Youtube vidělo už více než milion lidí, kterým je v podstatě jedno, že tvrzení o první severokorejské videohře plave na vodě.

Pyongyang Racer totiž pro Koryo Tours vyvinula firma Nosotek. Ta ale není přímo severokorejská - jde o takzvaný joint venture založený dvěma švýcarskými investory. Severokorejští programátoři zaměstnaní v této společnosti už několik her naprogramovali a rozhodně nešlo o nějaké propagandistické nesmysly, ale o čistě komerční mobilní hry pro západní publikum. Dvě z nich, Men in Black a Big Lebowski Bowling dokonce vydával a pravděpodobně i financoval Rupert Murdoch, prostřednictvím mobilní divize své News Corporation.

Je tedy skoro jisté, že pokud by majitelé Nosoteku chtěli, dokázali by vytvořit hru, která by nevypadala jako parodie na dvacet let staré hry ze západu. Ale to by samozřejmě nebylo zdaleka tak mediálně atraktivní...

Nejnovější články