PlayStation 3 - recenze konzole 2.část
zdroj: tisková zpráva

PlayStation 3 - recenze konzole 2.část

14. 2. 2007 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Velkolepá a majestátní. Oblé křivky se střídají s ostrými hranami v chladném technokratickém designu. Druhá polovina článku pojednává o dalších možnostech PS3 - přehrávání médií, webovém prohlížeči a online funkcích.

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 14.února 2007


Uveřejněna druhá polovina recenze - pokračujte ve čtení zde
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Když se roku 2005 na E3 poprvé představila nová konzole PlayStation 3 (dále jen PS3), byla to naprostá bomba. Tehdejší ukázky byly opravdovou revolucí v herním průmyslu. Ale jak plynul čas a ukazovala se opravdová tvář PS3, tak stejně tak iluze většiny hráčů střízlivěly do kruté reality. Z renderované senzace se přes noc stala celkem běžná grafika, kterou normálně zvládají i konkurenční platformy a to pochopitelně vyvolalo rozhořčení mnohých lidí. Vysmívaný Xbox 360 se mezitím uchytil na trhu a zbavil se porodních bolestí. A PS3 byla stále v nedohlednu..

Korunu všemu nasadil nepříliš povedený „globální“ start koncem minulého roku, kdy se na starou Evropu jako vždy zapomnělo a Microsoft mohl slavit Vánoce. Sony neuváženě slíbila více, než dokázala splnit a to se jí částečně vymstilo. Konkurence jí tvrdě ukázala, že místo siláckých gest jsou na místě činy a proto se i na počátku agresivní kampaň Sony až nezvykle zklidnila a umravnila. Dnes připomíná PS3 lokomotivu. Zatím popadá dech a pomalu se rozjíždí, ale až nabere rychlost, nedokáže ji nikdo zastavit. A protože se evropský launch 23.3. rychle blíží, podívali jsme se podrobně na americkou verzi konzole, abychom vám v předstihu přinesli recenzi rozdělenou na několik částí:

1.ČÁST (13.2.)
2. ČÁST (14.2.)

Specifikace

Srdcem konzole je procesor Cell, který je výrobkem konsorcia firem IBM, Toshiba a Sony. Cell tiká na frekvenci 3.2 GHz a má osm 32-bitových SPE jednotek, každá s vlastní pamětí 256Kb (jedna SPE jednotka je u PS3 vypnuta). Nad nimi stojí 64-bitové řídící PPE jádro, které dokáže zpracovávat dvě vlákna najednou. To dává Cellu nesmírný výkon, údajně je generačně dál než současná řešení Intelu a AMD.

Obrázek zdroj: tisková zpráva
vlastní fotky PlayStation 3 - klikněte na náhledy pro zobrazení ve vysokém rozlišení

Grafickou kartu má na svědomí NVIDIA. Čip nese označení RSX (Reality Synthesizer graphics-processing unit) a je postaven na upraveném jádru G70, tedy ekvivalent karty GeForce 7800GTX. RSX disponuje 256 MB paměti, samotná konzole má k dispozici dalších 256 MB. Impozantní hardware trochu doplácí na komplikovanost práce s Cellem a slabší grafickou kartu, která generačně zestárla. S nadsázkou se dá říci, že se stala běžným mainstreamem, ale když se podíváme, jaké zázraky vykouzlili vývojáři na PS2, pak nejsou obavy na místě. Na mnoha odborných webech se dočtete, že o RSX se vlastně téměř nic neví, takže její skutečné možnosti jsou stále obestřeny spoustou nejasností. Fanoušci také prorokují, že úroveň grafiky Crysis je na RSX dosažitelná bez jakýchkoliv problémů, ale zda tomu tak skutečně je nejlépe potvrdí až reálné hry. Do té doby jsou jakékoliv diskuze na toto téma čirými spekulacemi.

Playstation 3 existuje ve dvou verzích, přičemž na evropském trhu se nejprve objeví ta dražší s 60GB diskem. Zřejmě až v létě dostaneme levnější provedení s diskem 20GB, což se zdůvodňuje poptávkou obchodníků. Velikost pevného disku není jediným rozdílem. Dražší verze má navíc multiformátovou čtečku karet (bohužel, chybí podpora xD karet od Olympusu), wifi modul a chromovaný rámeček na čelním panelu. U obou verzí je pak samozřejmostí DTS zvuk a nosné médium Blu-Ray.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Design a ergonomie

V základním balení PS3 toho moc nenajdete. Je tu bezdrátový gamepad, několik kabelů (kompozitní AV kabel, síťový, USB, Ethernet), reklamní BR disk, manuály a pochopitelně to nejpodstatnější - vlastní konzole. Posuzovat její design je čistě subjektivní záležitost. Někomu se PS3 líbí, jiní dělají vtípky na téma zahradního grilu. Na můj vkus je poněkud asymetrická a tvarově překomplikovaná, ale černé lesklé provedení vypadá opravdu dobře.

Právě kolem barvy se rozpoutaly další diskuze ohledně údržby povrchu. Když si totiž konzoli fyzicky prohlédne pár lidí, budete ji pak chvíli leštit, protože otisky prstů jsou hodně viditelné, stejně jako usazený prach. Konzoli také můžete snadno poškrábat – znáte takové ty mikroskopické škrábance vzniklé leštěním? Povrch konzole je sice dostatečně tvrdý, ale plastový kryt u čtečky karet bohužel ne. Testovaná konzole již na sobě měla šrámů víc než dost, ale je potřeba dodat, že se k ní kamarád nechová zrovna jako v rukavičkách.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Pokud jde o vnější rozměry, konzole PlayStation 3 mi přišla hodně velká, dokonce více, než se může zdát z fotek. I vedle X360 je to pořádný macek, o Nintendo Wii ani nemluvě. Velikost (a váha) je však omluvitelná kvůli integrovanému zdroji, takže za nábytek v obýváku nemusíte pracně schovávat nevzhlednou šedivou cihlu. To je jedna z největších výhod tohoto řešení. Někomu možná budou chybět výměnné kryty, které si získaly velkou popularitu na Xboxu, ale předražené kousky barevného plastu ke štěstí vážně nepotřebuji.

Je škoda, že Sony nenapadlo udělat alespoň jeden USB port na zadním panelu pro připojení kamery. Máte doma HDTV, konzoli s bezdrátovým příslušenstvím, všechny propojovací kabely šikovně schovány za nábytkem a pokud si připojíte Eye Toy kamerku, nevzhledný konektor zbytečně hyzdí čelní stranu - přímo to bije do očí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Potěšilo mě štěrbinové vkládání BR média (slot-in), které mám rád, protože je velmi pohodlné pro manipulaci s disky. Čas ukáže, zda to nebude mít neblahý vliv na jejich povrch, ale už v minulosti jsem mnoho let používal mechaniku Pioneer se stejným systémem a byl jsem maximálně spokojen. Pochvalu si zaslouží dotyková tlačítka Power a Eject a precizní dílenské zpracování PS3, které je v ostrém kontrastu s poněkud odfláknutým gamepadem...

Gamepad jménem Sixaxis

Méně vnímavý pozorovatel by na první pohled neviděl mezi starým dobrým Dualshockem z PS2 a novým Sixaxisem výrazné změny, ale už na ten druhý vyplavou na povrch drobné rozdíly. Ten nejmarkantnější je zřejmý – ovladač je bezdrátový. Next-gen hraní přineslo na všech platformách bez rozdílu bezdrátová řešení a společnost Sony nemohla zůstat pozadu. Pro mě z nepochopitelných důvodů má Sixaxis integrovaný akumulátor a ne vyměnitelné baterie, takže v případě jeho poškození budete reklamovat a posléze čekat na celý gamepad. To není příjemná představa.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Abyste akumulátor znovu nabili, musíte gamepad připojit k PS3 pomocí přiloženého USB kabelu. Stále sice můžete hrát, ale inženýrům Sony asi někdo zapomněl sdělit, že sedět u televizoru s úhlopříčkou 120cm na vzdálenost zhruba 1,5 metru není zrovna optimální. Právě takovou délku má zmíněný napájecí kabel a když máte sedačku tři metry od televizoru jako já, docela to naštve. Naštěstí je gamepad připojen přes standardní mini USB port, čili si můžete pořídit delší kabel. Přesto si neodpustím jedovatou poznámku o až nemístném šetření kolem všeho příslušenství k PS3.

Co se týká designu ovladače, je pro mě velkým zklamáním, že vývoj ustrnul v době kamenné. Zastaralá koncepce Dualshocku potřebovala inovovat a je škoda, že k tomu nakonec nikdo nesebral dostatek odvahy. Změny jsou tak jen kosmetického rázu. Předělány byly střelby L2 a R2, které připomínají řešení gamepadu z X360. Mají větší zdvih, ale jsou tvarově vypouklé směrem ven. Materiálem je hladký plast, ze kterého občas sklouzávají prsty. Nejčastěji se to stává u závodních her, kde musíte po celou dobu držet stisknuté tlačítko R2.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Podobně nepříjemné jsou kloboučky na pravém a levém sticku. Chybí zde vybrání, aby se bříška palců měla o co opřít. Citlivost analogových sticků byla zlepšena (původní 8-bit nahradila 10-bitová kontrola), stejně jako se zvětšil úhel naklánění. To skutečně poznáte při hraní, není to jen prázdný marketingový žvást. Tragédií je ovšem nepřítomnost vibrací, na což si stěžuji neustále, takže to raději nebudu dále rozpitvávat.

Protože gamepad nemá vibrační motorky, jeho váha šla rapidně dolů. Sixaxis je až neuvěřitelně lehký, připomínal mi prázdnou plastovou hračku a preferoval bych spíš pocit něčeho robustnějšího. Přispívá to tak trochu k dojmu z lacinosti provedení. Vytanulo mi na mysli přirovnání, jakoby jste si koupili luxusní Audi v kůži s umělohmotným volantem z Favoritu.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Předností Sixaxisu je pohybový senzor. Jak již z názvu vyplývá, ovladač předává informace o naklánění v šesti osách, což se postupně začíná zužitkovávat ve hrách. Někde lépe, jinde hůře. Teprve čas ukáže, nakolik budou hry tyto možnosti smysluplně využívat. Není mi také jasné, zda bude ke každé variantě ovládání nakláněním existovat i možnost klasického řešení, ale byl by to docela rozumný přístup.

Poslední odlišností je pak tlačítko Home s logem PlayStation, které funguje na stejném principu jako identické řešení u Xboxu 360. Jeho stisknutím se kdykoliv dostanete do hlavního menu, podržením zapínáte nebo vypínáte konzoli, samozřejmě synchronizujete ovladač atp. Šikovný nápad, který Sony šikovně okopírovala.

Uživatelské rozhraní

Vstup do hlavního menu je svižný a pokud vlastníte PSP, budete se tu cítit jako doma. Počítejte s tím, že napoprvé se začne stahovat nějaký update a i když máte rychlou linku, zabere to docela hodně času. Poté se přihlásíte do svého profilu (pokud jste si jej už vytvořili) a vzápětí už klasicky listujete horizontálně v hlavní nabídce a vertikálně v jednotlivých kategoriích. Ty se ještě dále otevírají a nezkušený člověk se v té hromadě textů snadno ztratí. Je to však jen otázkou zvyku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Hlavní nabídku tvoří položky Users, Settings, Photo, Music, Video, Game, Network a Friends. Z jejich názvů je víceméně zřejmé, co můžete očekávat a po pár minutách hledání se zorientujete dostatečně. V krátkosti řečeno si prohlížíte fotky, díváte se na video, pouštíte si hudbu, komunikujete s přáteli a pochopitelně hrajete hry.

Novinkou je tu integrovaný prohlížeč webových stránek a samozřejmě PlayStation Store, což je obdoba nákupní zóny Marketplace (k obojímu se ještě dostaneme). Výrazně rozšířené jsou možnosti nastavení, což potěší všechny „hračičky“. Nemá smysl dělat soupis všech údajů, ale je jich obrovské množství. Vše je celkem intuitivní, přehledné, doplněné líbivou grafikou a po čase si tak přizpůsobíte PS3 k obrazu svému. Šikovná je i automatická úprava desktopu, jakmile vložíte médium se hrou. Je to velmi stylové.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pokud bych měl přirovnat interface PS3 k Xboxu 360, oba mají své výhody. X360 má určitě promyšlenější systém nákupů a celkově je vychytanější, protože už vyšlo tolik updatů, že to snad nikdo nespočítá. Na můj vkus je však jeho grafické provedení trochu cirkusové, nicméně příjemně se s ním pracuje, byť by neškodilo zrychlit práci v menu, když mám na pozadí spuštěnou hru. PS3 má menu na první pohled zmatené a nešikovné, ale čím déle jsem s ním pracoval, tím více se mi líbilo. Jediný rozdíl tak vidím v intuitivnosti, protože s PS3 se pravděpodobně budete učit déle pracovat.

Hraní her

Ohromující možnosti, které nám Sony v souvislosti s PS3 slibovala, jsou sice velmi sympatické, nicméně já si vždycky kupuji konzoli kvůli hraní her. A že si mohu nainstalovat Linux, pustit nějaký film nebo brouzdat po netu beru až jako druhořadou záležitost, která není tak podstatná. Konzole je přece stvořena pro hraní her. Právě jejich nabídka a kvalita je hlavní hledisko, podle kterých konzole posuzujeme. Všechno ostatní jsou jen věci navíc, věci s přidanou hodnotou, které nehrají tak důležitou roli. Dnes si nebudeme všímat kvality jednotlivých her, těm jsme se věnovali v recenzi Resistance a MotorStorm dojmech. Zatím to ještě není pravé ořechové, ale pomalu se blýská na lepší časy (více brzy v přehledu). Vývojáři se potýkají s komplikovanou architekturou konzole a než dosáhnou jakéhosi pomyslného vrcholu, vezme to v ideálním případě několik měsíců, možná i let.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na samotném provozu PS3 je určitě sympatická tichost konzole i po vložení média se hrou. Startující Boeing, jako v případě mechaniky u X360, se nekoná a i když se úroveň hluku zvedne, nemáte šanci jej nějak trvale registrovat. Velkým překvapením ovšem bylo zahřívání. Po 15 minutách byla konzole opravdu horká a to rozhodně více než Xbox. Snad jsem neměl nějaký vadný kus, ale žádné problémy se stabilitou nebyly. Je ovšem zajímavé, že se o velkém zahřívání PS3 příliš nepíše. Zřejmě je to běžná pracovní teplota, protože zůstala konstantní i poté, co jsem si prohlížel pouze menu.

Otravné jsou dlouhé loadovací časy u her, kde byla výjimkou snad jen Resistance. Nevím, zda je příčinou pomalejší Blu-Ray mechanika nebo něco jiného, ale načítání je u některých her opravdu tristní. Řešením však může být relativně velký harddisk, který vám dává prostor zkopírovat si hru a urychlit čtení dat. Potenciální výhodu obrovské kapacity Blu-Ray médií pak není třeba opakovat.

Samotnou kapitolou je online hraní. Sony zatím neměla čas vytvořit podobně robustní službu, jakou je Xbox Live a hodila zodpovědnost z velké části na jednotlivé publishery. Na jednu stranu je výhodou, že online hraní je zcela zdarma a nejste nuceni za něj platit jako u X360, ale konkurenceschopnost podobného řešení je pak diskutabilní. Už jenom nepřítomnost headsetu v základním balení degraduje možnosti vzájemné komunikace a nutí vás znovu sáhnout do peněženky. S nějakým soudem bych byl prozatím opatrný a raději si počkejme, jak se všechno kolem online hraní vykrystalizuje. Pokud však někde X360 vítězí na celé čáře, pak je to jeho řešení jménem Xbox Live. Playstation Network musí ještě dozrát a stejně tak musí dozrát i hry s kvalitní podporou online. Uvidíme, zda se tato zamýšlená služba nakonec promění do něčeho, jako je právě Live. Je to totiž více než pravděpodobné.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Na závěr této části bych se zastavil u nepřítomnosti Achievement bodování. Jak si možná vzpomenete na článek o Live, Achievements jsou body, které dostáváte za hraní her. Zjednodušeně řečeno prozrazují, jak dalece jste hru dohráli a s jakým úspěchem - časem pravděpodobně bude možné tyto body nějak využít k nákupům nebo odměňování hráčů. Něco podobného měla mít i PS3. Kdo se o danou problematiku zajímá jistě ví, že se mluvilo o tzv. Entitlements, což měla být obdoba Microsoft systému. Bohužel, nic takového se však nekoná a PS3 hry budou mít pouze své vlastní statistiky. Globální žebříček se nepodařilo zapracovat a já to považuji za chybu, protože sám vím, nakolik je motivující a zábavné předhánět se s přáteli, kdo nahrál více bodů.

Zpětná kompatibilita

Důležitým marketingovým tahákem při propagaci PS3 byla stoprocentní zpětná kompatibilita s tisícovkami titulů vydaných pro PSX a PS2. Ačkoliv jí, podle mnoha průzkumů, hráči nepřikládají přílišnou důležitost, je určitě fajn mít možnost zahrát si starší klasiku a to zejména v případech, kdy jste předchůdce dané platformy nevlastnili. Sám docela často pozoruji, kolik lidí až teď objevuje na Xboxu 360 kouzlo starých her jako jsou Halo 2 nebo Forza Motorsport. Podobně tomu bude určitě i na PS3, zvláště když čekáme na skutečný killer titul, který je stále v nedohlednu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Zcela paradoxně však měla PS3 se staršími hrami docela velké problémy. Záměrně píšu v minulém čase, protože koncem ledna se konečně objevil update systému na verzi 1.50, který jsem už nestihnul vyzkoušet. Ten má řešit problémy s vyhlazováním hran, poněvadž jinak vypadaly staré hry opravdu nehezky. Mimochodem, tento update nebyl úplně bez problémů a proto vyšel opravný firmware číslo 1.51. Kdo také očekával automatický přepočet na vyšší rozlišení 720p nebo 1080i s antialiasingem, jako to umí právě X360, byl určitě zklamán. Jenže u Xboxu je kompatibilních jen pár stovek her a to podle toho, jaké se vydávají updaty. Takže úplně bez problémů to není nikde.

V praxi jsem vyzkoušel několik PS2 her, zejména můj oblíbený Shadow of the Colossus, a všechny běhaly bez potíží. Na harddisku se pokaždé vytvoří virtuální Memory Card, kde se ukládají pozice, případně nastavení hry a můžete se vesele bavit. Jak již bylo uvedeno, Sixaxis je designově velmi podobný DualShocku a s ovládáním tak není nejmenší problém. Je však škoda, že ke konzoli nepřipojíte starší příslušenství

Obrázek zdroj: tisková zpráva S USB zařízeními by problém být neměl (z legrace jsem zkusil připojit Xbox Live Vision kameru, ale konzole ji nedokázala rozpoznat), ovšem gamepad, volant nebo kytara, které využívají PS2 control port, fungovat nebudou, protože je nemáte kam připojit. Naštěstí již vznikají první redukce, které ovšem vyžadují zásah do firmware ze strany Sony. Uvidíme, jak dlouho to potrvá. To se týká i paměťové karty PS2. Jestliže si potřebujete přetáhnout pozice ze starších her do PS3, musíte si pořídit speciální redukci.

V druhé polovině recenze konzole PS3 se podíváme na její další možnosti - jmenovitě přehrávání filmů, hudby a obrázků, dále prozkoumáme webový prohlížeč, online nakupování a shrneme vše do závěrečného hodnocení.

Sledování filmů

Sony je firma, která má nervy za železa a velmi trpělivé akcionáře, protože jen tak si lze vysvětlit, že k riziku jménem Cell přibalila i nový formát Blu-Ray, který má nahradit dosluhující DVD (přitom o „úspěšnosti“ Sony na poli nových formátů by šlo napsat menší slohovou práci. Vzpomeňme, jak dopadl Betamax – i když byl technicky lepší, prohrál s konkurenční technologií VHS a nakonec se stal jen formátem pro profesionály ve studiích. Pak přišel MiniDisc, jako řešení pro digitální ukládání hudby, ale brzy ho čekal stejný osud. MP3 přehrávače ovládly svět. Logicky byste čekali, že si Sony vezme z těchto proher nějaké ponaučení, ale kdepak. Dostali jsme další formát s honosným názvem Universal Media Disc, zkráceně UMD. Stříbrný disk v ochranném plastovém pouzdru určený pro hraní her a přehrávání videa spojil svůj život s herní konzolí PSP. Alespoň ta se jakžtakž uchytila, i když výrobci her začínají reptat na jejich slabé prodeje a konkurenční Nintendo DS mezitím válcuje svět. Prodeje filmů na UMD pak byly úplnou finanční katastrofou, protože o ně nebyl zájem. A pak tu máme SACD, diskutabilní Memory Stick, ale i jeden úspěch, kterým je spoluautorství na kompaktním disku společně s firmou Philips).
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Teď nás čeká další bitva formátů, kde se utká právě zmíněný Blu-Ray a konkurenční technologie HD-DVD. Nebudeme rozebírat výhody a nevýhody obou stran, protože článků na tohle téma bylo napsáno bezpočet. Osobně vidím výhodu v provázanosti Blu-Ray s PS3, protože tohle je silný argument, který osloví výrobce filmů. Ovšem porno průmysl se nám mezitím více přiklonil k HD-DVD.

PS3 je první zařízení na trhu, které podporuje standard HDMI specifikace 1.3. Jak asi víte, HDMI je zkratka výrazu High Definition Multimedia Interface, co v překladu znamená multimediální rozhraní s vysokým rozlišením. Výhodami HDMI jsou zpětná kompatibilita s DVI a plně digitální rozhraní, které umožňuje přenos dat bez ztráty kvality. Poněkud diskutabilní je přínos v oblasti ochrany autorských práv, ale to už bych překračoval rámec tohoto článku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

HDMI verze 1.3 přináší několik novinek, z nichž bych rád zmínil zejména technologii Deep Color (30, 36 a 48bitový RGB signál), práce v rozlišení 1080i/60Hz při 36bitové hloubce barev, pro 1080p pak dokonce při 90Hz. Kromě obrazových schopností přináší nová verze HDMI možnost posílat zvuk i ve formátech Dolby TrueHD a DTS-HD, takže každému audiofilovi teď musí plesat srdce radostí. V současné době, pokud mám přesné informace, však neexistuje žádné další podobné zařízení podporující HDMI verze 1.3, ale v budoucnu se jich určitě dočkáme. Život je však plný paradoxů a ke konzoli nedostanete potřebný kabel - musíte si jej přikoupit za 25 Euro.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Sledování filmů v HD rozlišení je skutečným zážitkem. Neměl jsem sice možnost porovnat kvalitu přehrávání se stolními přehrávači, ale podle zpráv ze zahraničí jsou možnosti PS3 téměř identické a kvalitativně srovnatelné s levnějšími značkami a to je nepochybně skvělá zpráva! Vždyť kde koupíte Blu-Ray přehrávač za stejné peníze jako PS3? Drobné výtky se týkaly pouze rychlosti načítání, ale jinak jsou všechna hodnocení velkým překvapením.

Vadilo mi poněkud nešikovné ovládání na gamepadu a ke konzoli bych si rozhodně přikoupil dálkové ovládání (tedy dalších 25 Euro). To je nedomyšlenost v návrhu PS3, protože i když disponujete programovatelným ovladačem, nebude vám nic platný, pokud si nerozumí s rozhraním Bluetooth (PS3 nemá IR port). Pro Sony jsou to však další peníze do kasičky, které od vás inkasuje.

Další výhradu mám k přehrávání klasického DVD formátu, protože PS3 neumí převést standardní rozlišení DVD (PAL 720x576i) na tzv. plné HDTV, tedy 1280x720p, případně na 1920x1080i. Je to škoda, protože tohle běžně Blu-Ray přehrávače umí, stejně tak jako lepší DVD přehrávače. Kdo z nás nemá doma pár desítek DVD a nechtěl by si je pustit v HD kvalitě, že? Podobné upscale obvody dokáží skutečné zázraky a proto doufejme, že některá z dalších verzí firmware s touhle eventualitou přijde. Rozhodně to neberte jako kritiku – u standardního Xboxu 360 na něco podobného můžete zapomenout, navíc když X360 nezvládá moc dobře přehrávat ani obyčejná DVD (info). Je to však další z faktů poukazujících na to, co všechno Sony původně slíbila, ale řeší to až za pochodu.

Další možnosti

PS3 dále podporuje standardy MPEG1, MPEG2 a MPEG4/H.264. Populární formáty DivX a Xvid zatím bohužel nefungovaly, ale pustit si je můžete přes Linux. Nerozběhal jsem ani videa ve formátu WMV a QuickTime. Funkční video soubory si lze zkopírovat na pevný disk, kde se pak v seznamu zobrazí ve formě krásných thumbnail náhledů. V současné době není možné načítat data přímo z PC, ale i v tomto případě předpokládám, že je to znovu jen otázkou času.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Telegraficky jsem se již zmínil o zobrazení obrázků, kde konzole umí rozpoznat JPEG, GIF, PNG, TIFF a BMP. Malé potíže jsem měl s fotografiemi, které byly umístěny přímo v rootu páleného DL DVD – nepodařilo se mi je zobrazit, ačkoliv ostatní soubory v adresářích se načetly. Později jsem se dočetl, že to nějak souvisí se strukturou adresářů, ale anonymní uživatel popisoval totožný problém pouze u paměťové flash karty.

PS3 nabízí vynikající 3D slideshow, kde se vaše obrázky zobrazí jako skutečně fotografie položené na stole. Můžete s nimi pohybovat, rotovat, zvětšovat je, vypadá to opravdu skvěle a je to neocenitelná věc, když někomu chcete stylově prezentovat třeba zážitky z dovolené. Xbox 360 pochopitelně také umí ukázat obrázky, ale tohle je někde úplně jinde.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

PS3 rovněž přehrává různorodé hudební soubory (MP3, WAV, AAC, …), hudební CD lze zkopírovat přímo na disk. Jediná výtka tak směřuje k nekompatibilitě s iPodem, což je další z drobných detailů. Během přehrávání hudby se pak zobrazuje klasický 3D vizualizér, jehož vzhled si můžete volit z několika možností nebo si hudební doprovod nastavíte právě pro svou fotografickou show.

Pro majitele PSP je určitě zajímavá možnost kopírovat staré PSOne hry do svého přenosného miláčka. Za malý poplatek si stáhnete hru a propojovacím kabelem ji přenesete do PSP. Protože nejsem jejím majitelem, nemohl jsem to vyzkoušet, ale detailně se těmto možnostem věnuje kolega zde.

Webový prohlížeč

Integrovaný web browser je jednou z předností, kterou se vyznačuje nová PS3 oproti X360. Samozřejmostí je podpora USB klávesnice a myši, s nimiž můžete pracovat stejně jako na běžném PC. V případě, že USB klávesnici nemáte, je k dispozici její virtuální náhrada na obrazovce, se kterou píšete podobně jako vyťukáváte SMS zprávy na mobilním telefonu. Není to moc pohodlné a o rychlosti si jistě uděláte představu. Ideální je samozřejmě Bluetooth řešení, přičemž většina takových zařízení by měla dle tvrzení Sony fungovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Načítání stránek bylo pomalejší než na současně připojeném PC, ale všechno fungovalo více či méně korektně a spolehlivě, pokud budu ignorovat dvě „vytuhnutí“ právě při brouzdání po netu. Přičítám to nevyladěnosti softwaru, protože u her se mi to nestalo. Všeobecně je tady spousta drobností, které by se měly vychytat, ale provizorně můžete konzoli klidně použít pro práci s internetem. Z nedostatků lze zmínit třeba výrazné zpomalení systému, když otevřete více stránek. Ne zcela optimálně se také načítají stránky s Flash grafikou. Většina se zobrazí dobře, ale jiné vyžadují potvrdit spuštění speciálního pluginu. Na druhý den se mi kupříkladu stejná stránka pro jistotu vůbec nenačetla a o žádný plugin ani nepožádala. Opakovaně jsem refreshnul adresu a ejhle, vše bylo zase v pořádku. Občas je funkčnost trochu nahodilá a některé stránky zlobí více, ale snažil jsem se to tolerovat.

Testoval jsem dále videa na YouTube, která se povětšinou načítala korektně, jen výjimečně se nezobrazila. Můžete si také stahovat libovolná data na disk, zvolit si domovskou stránku, uložit si bookmarky atd. atd. Zdůraznil bych podmínku kvalitního rozlišení pro pohodlnou práci s webovými stránkami, protože na standardním CRT televizoru by písmenka asi nikdo z vás luštit nechtěl. A pro jistotu - domácího PC bych se určitě ještě nezbavoval. Webový prohlížeč je nepochybně šikovná věcička, ale bude vyžadovat pár měsíců ladění. V současné podobě rozhodně nedokáže plnohodnotně nahradit Internet Explorer nebo Firefox na PC.

PlayStation Store

Jednou z již kompletně funkčních součástí PlayStation Network je online obchod, kde si můžete nakupovat různorodý multimediální obsah. Služba se dá přirovnat k systému Marketplace na Xboxu 360, ale protože je v počátcích, není nabídka příliš velká a trpí několika nepříjemnými chybami.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

PlayStation Store se chová jako webová stránka, která se pokaždé načítá a to není nic pro netrpělivé povahy. K dispozici jsou demoverze připravovaných her, filmové trailery, hudba, nějaké arcade hry, PSOne hry atd. Cena placeného obsahu je uváděna přímo v dolarech, takže odpadají matematické čachry, kdy si na Marketplace přepočítáváte hodnotu bodů na koruny.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Stahování probíhá rychle, ale je nepříjemné, že během této doby nemůžete nic dělat. Tímto problémem trpěl ostatně dříve i Xbox, ale Microsoft potom vyslyšel přání hráčů a nesmyslné omezení odstranil, resp. umožnil stahování na pozadí. Doufejme, že stejně zareaguje i Sony, protože u PS3 dovedli vše až do úplné absurdity – když totiž download dat přerušíte, neuloží se vám progres a musíte pak začít stahovat od nuly!

Stejně tak to bude chtít vychytat některé další mouchy, kdy mi třeba nereagovalo tlačítko pro návrat do předchozí nabídky a musel jsem mechanicky najet na místo kurzorem a teprve potom odkliknout. Nepochopím také, z jakého důvodu nevím, kolik jednotlivé položky zabírají megabytů a dozvím se to teprve potom, co zahájím stahování? Celkově je design stránky lehce zmatený, ale nejsem spokojen ani s řešením od Microsoftu, protože jejich poslední update mi moc nesedl.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Arcade hry pak stojí podobně jako u konkurence, tedy v průměru do 10 dolarů. Zaujal mě pouze klasický titul Lemmings. Z demoverzí určitě nesmíte minout Formule 1 a skvělé offroad závody MotorStorm, které příští měsíc vyjdou v plné verzi už i v EU. Naprostou povinností je pak pochopitelně Gran Turismo HD Koncept, ze kterého jsem měl největší radost, protože je zcela zdarma.

Závěrečné shrnutí kladů a záporů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Závěrem chci shrnout nejvýraznější vlastnosti nové konzole. Podotýkám, že se bavíme o dražší verzi PS3, kterou jsem občas srovnával s Premium verzí Xboxu 360. Záměrně jsem se proto vyhnul třeba uvedení chybějícího upscale přepočtu u DVD jako negativa, protože to vzhledem k možnostem konkurence nemá opodstatnění. Počítejte také s tím, že evropská verze vyjde společně s nějakým velkým updatem, takže mnohé z popisovaných systémových vad mohou být do té doby odstraněny.

KLADY:
ZÁPORY:
+ Blu-Ray přehrávač v ceně
- Nabídka/kvalita současných her
+ Online hraní zdarma
- Cena konzole i příslušenství
+ Integrovaný webový prohlížeč
- Chybějící vibrace v gamepadu
+ Integrovaný zdroj v těle konzole
- Zatím málo exkluzivních her
+ Tichý provoz
- Headset není v zákl.balení
+ Pohybový senzor v gamepadu
- HDMI kabel není v zákl.balení
+ Obrovský výkonnostní potenciál
- Žádný Achievement systém
+ Velký vyměnitelný harddisk
- Jen základní funkce PS Network
+ Stahování starších PS1 her na PSP
- Nešikovné stahování

Výčet nedostatků pro mnohé možná vyzněl jako agitace proti PS3, ale není tomu tak. Snažil jsem se o naprosto nestranný a nezaujatý pohled. Cílem bylo rozebrat všechna hlediska – zdůraznit ta pozitivní, ale nezavírat oči ani před negativními. A to se snad alespoň trochu povedlo. Na některých věcech je prostě vidět spěch a předstírat, že je všechno v pořádku, by nebylo v pořádku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nakonec nám tedy vyvstává otázka: Stojí PS3 za investici skoro 17 tisíc korun českých? A je PS3 opravdu o 200 Euro hodnotnější než Xbox 360? Z čistě herního hlediska zní má odpověď: ne, zatím ne. Momentálně nevidím jediný důvod, proč si pořídit PS3. Časem se určitě dočkáme špičkových projektů, ale současná nabídka se ještě nevyrovná lineupu pro Xbox 360, což je vzhledem k ročnímu odstupu naprosto logické. Je mi jasné, kolik zapřísáhlých fanoušků značky Sony tohle nechce slyšet, ale kdo se na věc dívá nestranně, bez zbytečných emocí a čistě z pohledu obyčejného hráče, ten si nemůže nevšimnout, že většina PS3 launch her již dávno vyšla na jiných platformách (někdy i v lepší kvalitě a s bohatšími možnostmi, což bývá kompenzováno přídavným obsahem v PS3 verzi, který však bude časem dostupný i pro jiné platformy, např. Splinter Cell Double Agent, Oblivion či Godfather).

Samozřejmě, pokud vás přesvědčily jiné důvody, neherní, proč si konzoli okamžitě koupit, pak neváhejte ani minutu. PS3 je sice drahý špás, ale vysoká cena má své opodstatnění. Abych totiž předešel zuřivé palbě mým směrem podotýkám, že sám mám konzoli objednanou již od poloviny minulého roku. Jsem přesvědčen, že už na podzim uvidíme hry, které nás, lidově řečeno, posadí na zadek. A to bude také období, kdy už se vyplatí nad koupí vážně popřemýšlet.

PS3 má své nezastupitelné místo na trhu a v dlouhodobém horizontu ji pasuji na vítěze války next-gen formátů. Více než stomilionové základně hráčů ještě Microsoft nedokáže vzdorovat. Rozhodně držím Sony palce, aby uspěla, protože je existenčně na úspěchu PS3 závislá. Zejména si přeji kvalitní konkurenční prostředí, protože pak budeme vítězi této války my - obyčejní uživatelé. Je však zbytečné neustále vymýšlet nějaké prognózy. Ti největší blázni do her, hráči tělem i duší, již dávno ví, že optimální je vlastnit více platforem, protože každá má co nabídnout. Právě proto nám další Vánoce začínají už koncem března a já se na ně moc těším. A co vy?

Poděkování: příteli Radimovi z USA & Bludrovi ze SCORE, který na svém blogu napsal sérii dalších PS3 článků: dojmy, PlayStation Store, GripShift, o PSP hrách, Lemmings, pel mel

Související články: Info o uvedení PS3 na evropský trh, Reportáž z české předváděčky PS3, Oznámení PS3 na E3 2005, PS3 vs. X360 téma, Playstation 3 specifikace a hry z E3 2006, Playstation 3 mánie začala v Japonsku, Playstation 3 se nastěhovala do Severní Ameriky, Playstation 3 v Japonsku válcuje Xbox 360, Útroby PS3 a výměna harddisku, Playstation 3 a její pirátský trumf?, Proč Sony přichází o exkluzivní hry?, Příliš drahý vývoj pro PS3?, Sony s konzolemi rozhodně nekončí, Zakladatel Atari předpovídá selhání PS3, PS3 webbrowser a krátká prezentace, Detaily o PS3, Vánoční bitvu vyhrálo Wii, Prodej PS3 zpomaluje, Gabe Newell: PS3 je totální katastrofa, Update firmware PS3,

Recenze jiných konzolí: Microsoft Xbox 360, Nintendo Wii

Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým


 
 
Ivan Kratochvíl

Nejnovější články