Path of Go, hra která se zrodila z experimentu
zdroj: tisková zpráva

Path of Go, hra která se zrodila z experimentu

3. 1. 2011 20:12 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Pokud vám pojem Go nic neříká, vězte, že jde o starou čínskou deskovou hru (Go je paradoxně japonský název, kam se hra dostala z Číny přes Koreu), která vzdáleně připomíná šachy. Kdo ji ale někdy hrál vám poví, že partie Go vám zavaří mozek mnohem víc než šach (pokud zrovna nezkoušíte Kasparova). Zdánlivě jednoduchá pravidla a velké herní pole totiž dávají vzniknout obrovskému množství kombinací, což je pro výpočet strojem mnohem náročnější než prostý šach. Zatímco v něm je vždy možno kolem třiceti tahů, v Go jde až o 361 tahů. Není tedy divu, že se na hře Path of Go pracovalo od roku 2004.

Problém nebyl ani tak v tom naučit počítač (konzolu) hrát Go. Šlo o to naučit jej to tak, aby měl člověk šanci. Path of Go byl původně experimentální projekt jednoho z výzkumných týmů Microsoftu, který testoval nový programovací jazyk F Sharp. Nakonec vznikla Path of Go, hra v níž hledáte své ztracené dvojče a hrajete s různě schopnými mistry této hry. Navíc je zde možnost hrát online i s živými oponenty.

Je netypické, že se projekt z „laboratoří“ Microsoft Research dostane do komerčně distribuované zóny. Nicméně tento výzkum, zaměřený na vývoj umělé inteligence byl natolik úspěšný, že šlo v atraktivnějším kabátku převést program do podoby hry. Navíc si Microsoft Research od AI slibuje, že podobný postup využije i v dalších budoucích hrách. Path of Go už je k dostání na XBLA za 400MS bodů. Pokud máte rádi taktické deskové hry, určitě Go zkuste. Není to nic lehkého a vyžaduje velké soustředění, ale ne nadarmo brali Go jako test svých schopností i velcí generálové. A pokud budete při hře s živými protivníky prohrávat, nic si z toho nedělejte. Pouze praxí se zlepšíte a každý měsíc hraní se projeví na rychlosti, jakou prohrajete se zkušenějším protivníkem.

Nejnovější články