Překlopit normální Xbox One na vývojářský je snadné - k tvorbě her je třeba Dev Center účet za 19 dolarů, registrace do Windows Insider Programu, PC s Windows 10, které se propojí kabelem s konzolí, nainstalované Visual Studio 2015 a 30 GB místa na disku Xbox One. Pak už nikomu teoreticky nic nebrání v tvorbě her a aplikací pro Xbox One skrze Universal Windows Platform. Jistým omezením je pouze to, že aktuální preview verze využívá 448 MB z 8 GB RAM Xbox One. Plná verze bude mít k dispozici 1 GB.
Instalace dev kitu je sice snadná, probíhá přes aplikaci, ale může mít nechtěné následky. Kupříkladu Microsoft konstatuje, že pak nemusí všechny hry běžet bez problémů. A kdo bude chtít proměnit dev kit zpět na klasickou konzoli, musí provést restart do továrního nastavení, čímž přijde o veškerá uložená data. Po nastarování dev kit módu každopádně konzoli propojíte s Visual Studiem na PC díky Universal Windows Platform jako normální počítač s Windows 10. Tím by měla odpadnout spousta překážek při tvorbě hry.
Neznamená to ovšem, že náhle začnou na Xbox One vycházet zástupy nových her. Vše, co tvůrci vytvoří, projde stejným schvalovacím procesem, jako dříve. Microsoft chce mít kontrolu nad tím, jaké hry na Xbox Store vychází. Pokud ale titul neprojde sítem na Xbox One, pořád mohou tvůrci zkusit hru vydat na Windows Store pro PC.
Proces vydání hry na Xbox One tedy zůstává stejný, jen už tvůrci nemusí z Mirosoftu páčit vývojářské verze Xbox One, jako doposud. Vývojář se přihlásí s projektem na ID@Xbox, Microsoft posoudí žádost a pokud ji schválí, podepíše s ním smlouvu. Následně pomáhá s certifikací a případně i propagací. Výše zmíněné se ale netýká pouze her - to samé platí i pro aplikace.
Právě s aplikacemi souviséí oznámení Phila Spencera, že Universal Windows Platform bude v rámci aplikací i her na Windows Store podporovat modifikace a na pozadí běžící programy - třeba oblíbený program FRAPS. Aby mohl nějaký program běžet na pozadí hlavní aplikace - hry, stačí jej předělat z aktuální platformy na UWP. Proces konverze Win32 a .NET aplikací do UWP prostředí by měl být navíc velmi snadný díky Desktop App Converter.
S modifikacemi to však bude obtížnější. Minimálně proto, že Microsoft zatím zvažuje, co chce v rámci podpory modifikací povolit. Hrozí totiž, že při nedostatečné kontrole by se mohly objevit podvodné modifikace určené ke kradení účtů a údajů z nich.
Je jasné, že Microsoft povolí mody, které schválí tvůrce či vydavatel hry, tím spíše, pokud vznikly za pomoci oficiálních modovacích nástrojů. Ale modifikace, které oficiální štempl nemají, jsou z bezpečnostního hlediska problematické. Microsoft logicky nechce, aby se právě skrze modifikace stal z Windows Store ráj podvodníků, přestože podobná situace už na této platformě de facto panuje...
Nakonec by mohla odpovědnost ležet na tvůrcích a vydavatelích, kteří jasně stanoví, jakým způsobem nechají své programy modifikovat. Něco podobného ale spíš nelze od tvůrců a vydavatelů čekat. Je to příliš nákladné a časově náročné...