zdroj:
tisková zpráva
Průzkum společnosti Interpret se pokusil ozřejmit problematiku bazarových her, které dle výrobců výrazně poškozují celý herní byznys (info). Minimálně 20% utržených peněz v amerických obchodech padá na vrub právě bazarovým hrám. Nejvíce takových kousků si nakonec odnášejí hardcore hráči mající doma téměř všechny herní platformy. Právě tento vzorek zákazníka současně sáhne i po největším počtu novinek. Jde zpravidla o movitého kupce, který si každý půlrok pořídí zhruba pět her, z nichž je jenom jedna z druhé ruky.
Na opačné straně pak je skupina pojmenovaná jako "konzolový všežravec", která nevlastní mnoho herních systémů a současně není ani tak dobře finančně zajištěná, takže téměř každý její druhý titul je bazarový. V tomhle segmentu mají dominanci majitelé konzole PS2, což naznačuje, že jde patrně o typ hráčů, jež se klidně spokojí se staršími a hlavně - levnějšími hity. Odtud pak vede přímá cesta k připomenutí dřívějších slov DeMattea, šéfa obchodního řetězce GameStop, který z bazarových her dost rýžuje. Prohlásil, že trhy s novými a bazarovými hrami mohou koexistovat, neboť oba jsou cílené na zcela jiný typ zákazníků. Prostě a jasně, existuje ekonomicky výrazně slabší klientela, která by si drahé novinky tak jako tak nekoupila.
Výše citovaná studie navíc prokázala, že pokud příjem domácnosti ročně nepřekročí hranici 25 000 amerických dolarů, hráč z této kategorie si pořídí více než třetinu her z druhé ruky. Na druhou stranu GameStop již svým přístupem a agresivní obchodní politikou upřednostňující bazarové hry před novinkami výrazně napomáhá tomuto trendu a má zásadní vliv na výše uvedenou statistiku. Mezi jeho prodejními výsledky a poměrem odprodaných bazarových her je totiž přímá úměrnost a nelze za ní vidět jenom účast ekonomicky slabších entit. Je pak nezodpovězenou otázkou, jestli opravdu všichni kupující Američané stojí od začátku za záměrem pořídit si levnější titul z druhé ruky, a nebo jsou prostě do této výhodné koupě "zmanipulováni".
Resumé? Ano, bazarové hry jsou východiskem z nouze pro určitou skupinu lidí, která prostě nemá tolik peněz. Nicméně za jejich vysokými prodeji zhusta není ani tak ekonomická nutnost zákazníků, jako přístup některých obchodů typu GameStop, které se v tomhle směru podbízejí hráčům a dělají to na úkor nových titulů, což se prostě leckomu v herní branži logicky nelíbí. Závěrem připomeňme náš rozhovor se šéfem JRC (resp. české pobočky GAME) Slavomírem Pavlíčkem, který příští rok hodlá rozjet byznys s prodejem bazarových her i v České republice.
23. 12. 2008 13:13 | Téma | autor: Redakce Games.cz |
Minimálně 20% utržených peněz v amerických obchodech padá na vrub právě bazarovým hrám.
zdroj: GameDaily