Poslední dobou se čím dal častěji objevují názory, že hry určené pro klasické počítače nemají budoucnost a veškeré zábava tohoto druhu se přesune na herní konzole (Sony PlaystationX, Sega Dreamcast, Nintendo Gamecube a Microsoft Xbox). V následujícím zamyšlení bych rád uvedl svůj pohled na daný problém a pokusil se co nejobjektivněji zhodnotit budoucnost PC her. Nechci si hrát na nějakého vizionáře, protože nemám pec, kterou bych mohl rozpálit jako cimrmani v jedné jejich hře, a rád tak uvítám i vaše postřehy. Myslím, že prapříčinu těchto zvěstí již víme a můžeme přistoupit na rozbor faktů, zda tomu tak je. Můj osobní názor je ten, že takto katastrofický scénář nehrozí. Sice bude pokračovat odliv části hráčů (a herních vývojářů) na konzole, ale podle mého názoru nebude nijak drastický. Přejděme na konkrétní fakta. Oblíbeným argumentem zastánců konzolových her je porovnání statistik prodeje her na PC a konzole. Z těch celkem jasně vyplývá, že konzolových her se prodává (v poměru) o dost více. Klasik by podotkl, že statistika je přesná věda s nepřesnými čísly a i v tomto případě by měl kus pravdy. Prodejnost her totiž ještě nemusí nic říkat o jejich oblibě nebo rozšířenosti. Ať to totiž bereme na vědomí nebo ne, existuje v počítačové branži fenomén zvaný warez neboli počítačové pirátství. Zatímco pořízení nelegální kopie hry pro PC není větší problém (i přes veškerou snahu o ochranu her jde cracknout (laicky řečeno zbavit ochrany) prakticky vše), pořizování pirátských verzí her pro konzole není zdaleka tak jednoduché. Ne že by warez v tomto směru neexistoval, on existuje, ale udělat kopii hry už je podstatně větší problém. Majitel konzole (pokud tedy nemá i počítač) navíc nemá ani možnost si hry přepalovat. V neposlední řadě je třeba si uvědomit, že u nových konzolí nastoupí sice trochu problémový, ale přesto mocný formát DVD. S jeho příchodem patrně dojde k určitému poklesu počítačového pirátství, ale to bych příliš předbíhal. Nicméně netroufám si přesně odhadnout, kolik nyní činí zkreslení údaje prodejnosti (či spíše rozšířenosti) her díky warezu, ale můj skromný odhad činí desítky procent. Podtrženo, sečteno - zdaleka ne každý majitel PC si hru koupí v obchodě, ale raději se poohlédne po pirátské verzi, zatímco vlastník konzole si jí většinou půjde koupit, protože mu nic jiného nezbyde. Až doteď šlo pouze o vnější vlivy na prodej her a konzolí. Nyní si probereme výhody a nevýhody, které přináší hraní na té či oné platformě. Obrovskou výhodou počítače je to, že neslouží jen pro hraní her. Primárně je naopak určen pro seriózní práci a hraní her na něm by mělo být jen jaksi navíc. Je jisté, že spousta lidí si myslí, že počítač je jen hraní a z tohoto důvodu ho i pořizuje domů svým dětem, ale tak by tomu být nemělo. Na druhou stranu asi skoro každý, kdo vlastní počítač, na něm někdy hrál nějakou hru. To situace u herní konzole je jasná - majitel si ji kupuje pro hraní a pro nic jiného. Sice se výhledově plánuje, že se přes konzole půjde třeba připojovat na internet, ale to bude asi spíše nouzové řešení bez většího komfortu. S tím hned souvisí i možnost hrát hru přes internet, která je zatím u konzolí spíše problematická, zatímco PC s tím (většinou) problémy nemají. Další výhodou i nevýhodou PC je jeho upgradovatelnost. Zdá se vám, že hry běží pomalu? Upgrade to vyřeší. Nejde ale jen o výměnu starých věcí za novější, ale i o možnost přidávání nových technologií, přídavných zařízení, ovladačů (joysticky, volanty, letecké pedály) apod. To je ale zase problém pro vývojáře her, kteří musí počítat prakticky s každou konfigurací hardwaru a myslet na to při vývoji hry. U konzolí to mají podstatně jednodušší - vyvinou hru a mohou si být jisti, že stejně poběží i ostatním uživatelům. To je určitě jedna z největších výhod konzolí. Počítače mají zase tu výhodu, že si na něm můžete hru prakticky libovolně rozšířit. Klasickým případem budiž třeba Quake, pro který existuje nespočet nových módů, map, utilit a já nevím čeho ještě. U konzolí je toto velký nedostatek a uvidíme, jak si s tím poradí Xbox, který bude mít vlastní pevný disk a i dalšími parametry se bude hodně podobat klasickému počítači. Hry rozhodnou Závěr Výhody a nevýhody hraní her na PC a herních konzolí by se jistě dali posuzovat ještě z mnoha jiných pohledů. Ty nejdůležitější jsem zde ale snad uvedl a doufám, že vám tento článek dal určitý pohled na budoucnost PC her. Můžete se mnou souhlasit nebo ne, ale můj názor je ten, že hry pro PC jistě mají budoucnost, stejně jako jsou nesporné výhody herních konzolí. Inu nic není černé nebo bílé.
|
21. 8. 2001 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |
Čeká počítačové hry pro PC období temna nebo je to jen kýmsi uměle vytvořená iluze? Jaká je tedy budoucnost PC her ?