Ironický Game Jam slaví, že Namco Bandai přišla o monopol na minihry v nahrávacích obrazovkách
zdroj: tisková zpráva

Ironický Game Jam slaví, že Namco Bandai přišla o monopol na minihry v nahrávacích obrazovkách

2. 12. 2015 10:50 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Americký patentový úřad má dlouhou historii vydávání podivných až šílených patentů. Jeho přešlapy se nevyhnuly ani herní sféře a důkazem budiž patent 5,718,632 z roku 1995, který přidělil společnosti Namco Bandai výhradní právo používat ve hrách minihry při nahrávání her. Během čekání, až se nahraje Ridge Racer jste mohli vesele hrát Galaxian, v Tekkenu Galagu a tak dále. S monopolem Namco na tento nezvyklý herní prvek je ale konec, protože 27. listopadu po dvaceti letech platnost patentu vypršela.

Na oslavu konce patentu, který ostatním vývojářům znemožňoval dávat do her zcela obecný prvek, jakým minihry na nahrávacích obrazovkách jsou, se rozhodla skupinka nadšenců uspořádat game jam s názvem Loading Screen Jam. Zadání celé akce je jasné - hráči by měli vytvářet hry, respektive interaktivní nahrávací obrazovky v duchu hratelných miniher v nahrávacích obrazovkách titulů od Namca.

Momentálně už na oficiálních stránkách najdete devět titulů, ale další budou přibývat. Ostatně, můžete si je i zahrát, byť nečekejte nic extra propracovaného. Jde o hry, které především ironicky oslavují konec patentového omezení. Mimochodem, patent fungoval tak, že během jeho trvání nikdo kromě Namca nesměl vydat ani pracovat na hře, která by obsahovala minihru na nahrávací obrazovce.

Ironické je, že s interaktivními nahrávacími obrazovkami přitom nepřišli první v Namco Bandai. Asi první hrou, která obsahovala tento prvek, byl prográmek Invade-a-Load, který během nahrávání umožnil hrát Space Invaders. Nicméně, dá se říci, že samotný patent patří k dospívání her jako média a ukazuje, že patentový úřad ve své době hrám a jejich komponentám nerozuměl. Však ještě v roce 2001 udělil patent, díky kterému Sega vlastnila herní mechaniky použité v Crazy Taxi (a díky tomu sestřelila podobnou hru se Simpsonovými).

Dnes už zní absurdně, že by si herní firma patentovala celý žánr nebo třeba prvek jako je rozdělení základní obrazovky na tolik užívané New Game, Load Game, Options atd. Jenže před dvaceti lety byla doba divoká a herní byznys se teprve učil, co jde a co ne. Jsem zvědavý, zda se konce „miniherního“ patentu chytnou i velká studia a my se dočkáme interaktivních herních obrazovek ve velkých titulech. Anebo budeme spíš doufat, že ty obrazovky budou tak krátké, že bychom si stejně nestihli nic zahrát?

Nejnovější články