Studie mapuje stav herního průmyslu v ČR ze všech úhlů. Stručně charakterizuje herní platformy, hlavní žánry a historii tvorby her v ČR. Uvádí seznam aktivních producentských a vydavatelských subjektů v ČR včetně vydaných titulů a hospodářských výsledků za poslední dva roky. Letmo se dotýká vzdělávacích možností v ČR v oblastech zaměřených na produkci her, neopomíjí významné oborové akce a analyzuje objem trhu se zaměřením na podíl v ČR vyrobených her na celkovém obratu herního trhu v ČR.
České vývojářské firmy
Dle studie se aktivní tvorbě her na území ČR věnuje celkem 23 firem a společností, z nichž největší počet zaměstnává brněnská 2K Czech. Díky tomu pracuje více než polovina lidí zaměstnaných v českém herním průmyslu v Brně, přestože zde své sídlo má 5 firem, zatímco v Praze jich sídlí 13.
Česká pobočka nadnárodní firmy 2K Games vyniká i v několika dalších aspektech. Ze všech ve studii uvedených subjektů, u kterých je tento údaj uveden, se „může pochlubit“ nejhorším hospodářským výsledkem - ztrátou přesahující částku 142 milionů korun při tržbách přes 143 milionů korun za rok 2009. O rok předtím činila ztráta 2K Czech více než 19 milionů korun při tržbách přes 159 milionů korun. Firem, u nichž studie uvádí hospodářský výsledek alespoň za rok 2009, však není mnoho, logicky se tedy studie nemůže pouštět do hlubších analýz a závěrů.
V počtu vydaných titulů za dobu své existence jednoznačně „vítězí“ pražská firma SCS Software, která během 10 let vyprodukovala celkem 21 her! Aktivní je též SleepTeam a Centauri s 8 tituly a Future Games s 9 tituly. Obecně platí, že firmy specializující se na vývoj mobilních her (Disney Mobile Games, Handjoy, Pixalion) patří k těm nejaktivnějším v počtu vydaných her, což je vzhledem ke kratší době vývoje podobných her logické.
Zajímavé statistiky
V návaznosti na informace o herních firmách uvádí studie několik dalších zajímavých statistik:
- průměrné stáří firem produkujících hry v ČR je 6 let a 2 měsíce
- v roce 2009 bylo v ČR vytvořeno a vydáno celkem 28 her pro PC a mobilní přístroje, což je skoro 3X více než v roce 2008 (10 her) a více než 2X tolik než v roce 2007 (12 her)
- v roce 2009 vyšlo pro PC 12 her, o rok předtím pouze 5 a v roce 2007 jich bylo 8
- převážná většina herních firem u nás se řadí k nezávislým studiím, která ke svým dílům vlastní kompletní autorská práva a nejvíce z nich (14 z celkových 23) se věnuje vývoji her na PC
- dle odhadu sdružení České hry je na českém trhu distribuováno více než 1 500 herních titulů. Z tohoto počtu bylo v ČR vytvořeno zhruba jen 30 titulů, tedy přibližně 2 % z celkové nabídky
Distribuční firmy paběrkují
V seznamu distribučních firem, aktivně působících na území ČR, uvádí studie celkem 9 subjektů a za zmínku stojí například meziroční navýšení ztráty společnosti Cenega: rok 2008 zakončila v mínusu přes 8 milionů korun při tržbách přes 85 milionů, v roce 2009 už to bylo více než 15 milionů korun v mínusu při tržbách přes 117 milionů korun. Hospodářské výsledky ostatních firem se většinou pohybují v černých číslech, 1C Publishing EU se přitom dokázala meziročně prodrat ze ztráty přes 9 milionů Kč za rok 2008 na zisk skoro 4 miliony Kč za rok 2009.
Vzhledem k tomu, že seznam byl kompletován s platností k 1. září 2010, chybí v něm zmínka o CD Projektu, který se po odprodeji do českých rukou přejmenoval na Comgad a dále pokračuje v lokalizaci a distribuci her v ČR a SR bez jakékoli změny.
Vzdělávací instituce chybí, oborová činnost je mizivá
Oblast vzdělávání v oborech interaktivní audiovizuální tvorby je dle studie „stále ještě podceněné, nesystematické a stojí na okraji zájmu vzdělávacích institucí“. Neexistuje žádný ústav, který by se na tyto obory specializoval, přestože v rámci univerzit po celé ČR už se posledních pět let zformovaly obory, které své studenty alespoň připravují na tvorbu interaktivních aplikací. Většinou tyto snahy vychází z kateder umělecky orientovaných fakult, jak uvádí studie, která vyjmenovává příklady zahraničních institucí, které už několik let své studenty učí a připravují specificky pro interaktivní média a vývoj her: Game Institute (www.gameinstitute.com), DigiPen (www.digipen.edu) a další.
Závěr
Přestože v úvodu použitá citace ze závěrečného shrnutí celé studie nevyzněla zrovna optimisticky, studie dochází k závěru, že současný trh poskytuje řadu příležitostí pro nezávislé tvůrce, zároveň však na ně klade nemalé nároky v oblasti kreativity, ale hlavně ve schopnosti nacházet a využívat vhodný prostor.
„Česká herní tvorba je zcela určitě jednou z oblastí, která může uspět na mezinárodní scéně, neobejde se však bez aktivní a systematické podpory ze strany státních a evropských institucí,“ zní závěrečné stanovisko studie, jakkoli se může jevit kontroverzní. Příklady z jiných zemí totiž ukázaly, že státní podpora je zbraň dvojsečná a stejně jako může aktivitu nezávislých tvůrců nastartovat, dokáže ji při nesprávném přístupu stejně efektivně i utlumit.
Podpoře nezávislých vývojářů se v podobě poradenství ohledně možné podpory z fondů EU věnuje ostatně i MEDIA Desk ČR, servisní a informační kancelář programu MEDIA, která se podílela na vzniku studie. MEDIA Desk financuje Ministerstvo kultury ČR a Evropská komise – státní podpora, po které studie tak volá, už zde v podstatě nějakým způsobem funguje.