Halo 4: Forward Unto Dawn - filmová recenze
zdroj: tisková zpráva

Halo 4: Forward Unto Dawn - filmová recenze

6. 1. 2013 14:00 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Když se začaly objevovat epizody, na poměry daného formátu štědře financovaného (10 milionů dolarů), webového seriálu Halo 4: Forward Unto Dawn, žádný zvláštní dojem ve mně nezanechaly a po druhém dílu jsem si řekl, že raději počkám, až budou venku komplet. Možná to pramenilo z faktu, že už mě nebaví sledovat na počítači ani filmy ani seriály, nebo mi prostě látka nepřišla vhodná pro koncept seriálu, potažmo snímku.

Nedávno však Halo 4: Forward Unto Dawn vyšlo v podobě hodinu a půl dlouhého filmu, kde bylo k jednotlivým epizodám přidáno několik nových scén a hlavně byl celý sestřih přizpůsoben konceptu jednolitého snímku. A náhle je to o něčem jiném. Není to jen o pohodě, kdy prostě hodíte do přehrávače Blu-ray a sledujete vše ve vyšperkované podobě. Díky pospojování epizod, doplnění dalšího obsahu a jiným drobným změnám ve střihu mám rázem z filmu jiný, komplexnější dojem. Jak tedy film jménem Halo 4: Forward Unto Dawn dopadl? 

Ještě než začneme, tak je na místě malé upozornění – v článku najdete pár menších spoilerů ohledně načasování událostí ve snímku. Jejich existence je ale důležitá kvůli zdůraznění daných prvků filmu.

Navzdory tomu, že jménem se odkazuje na Halo 4 a jde o součást marketingové kampaně této hry, Forward Unto Dawn není snímek, který by dějově zmíněné hře odpovídal. Hlavního hrdinu, Thomase Laskyho, sice potkáte na palubě Infinity ve hře, ovšem drtivou většinu filmu jej sledujete v náctileté podobě. Časově se film odehrává během válek UNSC s rebely a zobrazí první útok sil covenantu na lidské kolonie. Takže jde o dobu, kdy ještě Master Chief nebyl posledním SPARTANem a známou postavou boje proti covenantu. O programu SPARTAN nikdo mimo zasvěcené kruhy neví, což je součást kouzla snímku. Lasky studuje na důstojnické Corbulově akademii na Circiniu IV.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Je třeba zmínit, že tři čtvrtiny filmu se obejdou zcela bez akce, kdy jde o ryze konverzační a spíše psychologickou záležitostí, což považuji za hlavní plus snímku. Věnuje se jednotlivým kadetům a snaží se využívat rozsáhlého universa Halo, aby popsal jemné nuance střetu náctiletých budoucích vojáků, kteří jsou vystaveni jak náročnému výcviku, tak prosakující nečernobílosti války, která stojí v opozici proti vojenskému drilu.

Díky tomu, že se film odehrává na vojenské akademii, tak šlo vyhovět nízkému rozpočtu, protože se vše dalo natočit ve studiích. Nečekejte tedy žádné vizuální orgie. Tohle je o atmosféře, světě a právě v tom odvádí film velkou službu fanouškům. Ano, je to snímek vyhlížející lacině (až na akční finále), ale to obsahu nijak neubírá na zajímavosti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Dějově je tu základní, dá se říci klasické klišé, kde Lasky nezapadá do vojenské mašinerie, ačkoliv mu všichni opakují, že má velký potenciál a kladou na něj o to větší nároky. Nese si však s sebou dvě stigmata – tím jedním je jeho matka, úspěšná důstojnice vysoké hodnosti. Tím druhým je bratr, vynikající kadet a člen elitních komand ODST, který padl ve válce s rebely.

Ačkoliv tato dějová linie Laskyho seberealizování není překvapující, právě styl zpracování a zapracování do kontextu světa Halo jej činí atraktivním právě pro jeho fanoušky. Sekundárně je tu klasický a úspěšný model vykreslení povah dalších kadetů akademie, ať jde o ruskou dceru důstojníka ONI, kadeta z Číny, který nezvládá dostát nárokům své rodiny, šťouravého hackera, který objeví ve skvěle zpracované scéně jedno velké tajemství nebo hlavního Laskyho rivala.

Zde nejvíce Forward Unto Dawn exceluje v rozšiřování universa. Sahá tam, kam romány Halo a používá sto a jeden detail, který fandy a znalce potěší. Organizace, zbraně, reference na drobné i větší dějové události, které znáte z her, knih či komiksů. Poznáte zbraně, Warthoga, narážky na vojenské uspořádání i ambivalenci spravedlnosti války s rebely. Skvěle je třeba zobrazen obdiv k jednotkám ODST – a právě v těchto momentech film nejvíce dýchá atmosférou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Další věcí, kterou jsem musel ocenit je zpracování samotného střetu s covenantem. Tvůrcům bylo naštěstí jasné, že pokud převedou do hraného filmu podobu bitev nebo i prostých přestřelek z Halo tak, jak je známe z her, bude to vypadat hloupě, nereálně a de facto to naboří ono konverzační drama, které jste až do té doby sledovali. Takže sází na koncept zcela neznámého nepřítele, který je děsivý právě pro to, že o něm nikdo nevěděl a nyní disponuje schopnostmi mimo chápání a konvence lidské armády.

To, co by snímek okamžitě potopilo, tedy jasné a zřetelné zobrazení útočících covenantů se změnilo ve velmi atmosférické a sugestivní scény. Ve chvíli, kdy se začne základnou probíjet jediný (!) neviditelný sangheili s ikonickým energetickým mečem, film odebírá perspektivu nadčlověka, jímž je Master Chief a ukazuje, jak strašlivým nepřítelem jsou válečníci sangheili pro prosté lidi, natož vlastně ještě děti, jimiž jsou kadeti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Snímek zachází s mimozemšťany velmi opatrně, což mu prostě slouží jen a jen ke cti. Dojde samozřejmě i na jackaly a další mimozemskou havěť (nechte se překvapit), ale to, že je sledujete v noci a ještě očima vyděšených dětí jim dodává děsivou působivost. K mému překvapení zvládl snímek i ztvárnění Master Chiefa. Díky hrátkám s perspektivou kamery skutečně vypadá jako více než dva metry vysoký rytíř s obrovskou silou a ne jako normální chlapík, kterého oblékli do plastového brnění a on se musí tvářit jako kolos ve zbroji poháněné servomotory.

Když k tomu přidáte zpomalovačky, pečlivou práci s digitálními triky, díky nimž plazmové a další zbraně covenantu nevypadají kašírovaně, ale jako smrtící nástroje, je výsledný efekt působivý. Prostě to, co mohlo celou serióznost filmu zničit, animovaní emzáci a poskakující chlapík v plastové zbroji, bylo nahrazeno uvěřitelnou hrozbou. Ale tohle všechno, tedy rozeznávání známých zbraní, protivníků apod. je sice příjemné mrknutí na fanoušky, ale klíčová je zábavná hra na to „kdo přežije“.

Ve filmech, které zpracovávají herní témata, si většinou můžeme právem stěžovat na to, že nejsou věrné předloze. Z tohoto hlediska je Forward Unto Dawn snímkem asi nejvěrnějším. Ti, kdo Halo a jeho vesmír znají, budou potěšeni právě onou láskou a respektem k Halo světu. Nejsou to samoúčelné narážky, ale vsazení příběhu do plně koncipovaného universa. Zároveň je ale třeba si uvědomit, že produkčně nejde o velký celovečerní film. Pořád jde o projekt, který vznikl z webového seriálu a marketingové kampaně ke hře, se vším co k tomu patří – v první řadě omezeným rozpočtem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pokud ale máte Halo rádi ne jen pro válečné běsnění s Master Chiefem, ale i kvůli prokreslení všech událostí a světa, Forward Unto Dawn je určen právě pro vás. Odvádí podobnou službu, jako animované Halo Legends. Forward Unto Dawn nepřináší velký válečný epos a dechberoucí akční scény. Spíše se snaží bodovat vykreslením atmosféry na vojenské akademii, kde jsou de facto děti konfrontovány s realitou války lidí proti lidem, faktem, že hrdinové umírají a jakkoliv silná hesla hlásá propaganda, nakonec vše může skončit smrtí v zabláceném zákopu bez čestné salvy. Osobně budu mít desetkrát raději skromný snímek tohoto typu, než graficky a rozpočtově rozmáchlé akční blockbustery, které se ale ve své vizuální podobě ztratí a zapomenou na to, o čem vlastně jejich (nejen) herní předobraz je.

Smarty.cz

Nejnovější články