Autor: Cappy Publikováno: 29.dubna 2007 |
![]() Čip G84, na kterém jsou obě karty založeny, má dále 16 texturovacích/filtrovacích jednotek, 8 výstupních jednotek ROP a 289 milionů tranzistorů. Takto vypadá diagram jádra. Obě nové GeForce 8600 jsou zahrnuty v kolonce mainstream. Záměrně. V tabulce nepřehlédněte dvě zásadní věci. Počtu Stream procesorů v jádře a šířky paměťové sběrnice, které u těchto karet podstatným způsobem ovlivňují teoretický výkon (i hrubý výkon) a také datovou propustnost pamětí. Vyjádřeno čísly - jestliže GeForce 8800 GTX má 128 Stream procesorů a GeForce 8800 GTS má 96 Stream procesorů, tak obě nové mainstreamové karty mají méně než polovinu (jejich) Stream procesorů, konkrétně 32. To je o 96 méně, než má GF 8800 GTX a o 64 méně než má GF 8800 GTS. Proč takové rozdíly? Možná by se dalo předpokládat, že nové karty budou mít hodně blízkou konfiguraci svému silnějšímu předchůdci (speciál). Například, že by mohly mít (nebo alespoň jedna z nich) nějakých 64 Stream procesorů či alespoň 48 Stream procesorů. Ale protože tomu tak ve skutečnosti není, existují dvě možná vysvětlení: Že celá nabídka karet GeForce 8 může obsahovat ještě nějaké modely, o kterých zatím nevíme a které by se se svými specifikacemi mohly vejít do mezery mezi GeForce 8800 GTS a GeForce 8600 GTS. Například by mohla v budoucnu existovat karta pojmenovaná jako GeForce 8800 GS a pak byt nabídka vypadala asi takto: GeForce 8800 Ultra, GeForce 8800 GTX, GeForce 8800 GTS, GeForce 8800 GS, GeForce 8600 GTS, GeForce 8600 GT, GeForce 8500 GT, GeForce 8400 GS, GeForce 8300 GS. Druhou možností je snaha NVIDIE vyrobit/prodat co největší počet kusů GPU a to za co možná nejnižší ceny, tedy snaha využít každé vyrobené GPU, které se jen trochu povede. Mělo by to svojí logiku. Zároveň by se tím zabily dvě mouchy jednou ranou, protože kromě řečeného se ještě podaří uspokojit poptávka. To je důležité zejména, pokud si uvědomíme, že NVIDIA je na trhu s mainstreamovými DX10 kartami momentálně sama. ![]() Zpět k výkonům Dále si není možné nevšimnout, jak se počet Stream procesorů projevuje na teoretickém výkonu. Tam to vychází tak, že GeForce 8800 GTS má mít podle jednoduchého výpočtu o více než polovinu vyšší výkon, než GeForce 8600 GTS. Oproti GeForce 8800 GTX má 8600 GTS výkon méně než třetinový. To jsou rozdíly jako k.... sudokopytník. Samozřejmě, teoretický nebo hrubý výkon je něco jiného než čistý výkon ve hrách. Tam hraje velkou roli i využití systému jako celku a také pracovní frekvence na kartě. Tady má GeForce 8600 výhodu v nejvyšším taktu z celé nabídky, protože pro jádro má nastaveno 675 MHz vs. 575 MHz u GeForce 8800 GTX, 1450 MHz pro Shadery vs. 1350 MHz pro shadery u 8800 GTX a to samé u pamětí. U 8600 GTS jsou paměti na 1000 MHz, u 8800 GTX jsou na 900 MHz. Jednotvárná nabídka? Zapomeňte! To ale neznamená, že by se s frekvencí nedalo jít ještě trochu nahoru. Někteří výrobci mají v nabídce GeForce 8600 GTS, které se specifikacemi výrazně liší od originálního designu. Takže ano, na první pohled to snad může vypadat, že je to jednostranná nabídka a že když je na trhu jenom NVIDIA, že nemáte žádnou možnost volby. Avšak není to tak docela pravda. Když budete chtít dobrou kartu za dobré peníze, tedy kartu s dobrým poměrem cena výkon, je opravdu z čeho vybírat. Je to dáno/způsobeno tím, že grafické karty s čipy NVIDIA vyrábí spousta firem a ty se vzájemně předhánějí v nabídkách a snaží se přilákat pozornost. Tady je seznam všech karet, které se v současnosti nachází na výrobní listině jednotlivých firem. Některé z nich ani na našem trhu neprodávají, ale přehled slouží ke zdokumentování těch šílených rozdílů mezi jednotlivými modely. Proto je důležité, abyste si před pořízením nějaké GeForce 8600 pečlivě nastudovali všechny specifikace, ať dostanete takový produkt, jaký očekáváte. Tabulka specifikací nahoře udává oficiální specifikace referenčního designu NVIDIE! Je tak namátkou: Karta Gainward BLISS 8600 GTS Golden Sample má specifikace 725 MHz jádro, 2200 MHz paměti (a k tomu chladič s 80mm větrákem), což opravdu s referenčním 675/2000 MHz nemá nic společného. ![]() 2. část - reálný výkon ve hrách DirectX 10 karty jsou tu pochopitelně od toho, aby se na nich pařily hry. Teoretický výkon je jedna věc, klíčová je ale praxe. Tady nás čeká nejedno milé překvapení - a bohužel taky několik nemilých. (Syntetický test 3D Mark 06 tentokrát vynecháme. Je to sice benchmark velmi důležitý, hlavně pro srovnání, protože obsahuje způsoby provádění výpočtu 3D scény za použití přesné definice pro DirectX. Nicméně vývojáři jdou většinou svojí cestou, takže výsledky nemusí být příliš reprezentativní - raději počkejme na nový 3DMark, který bude určen již pouze pro DirectX10 karty a Windows Vista). Battlefield 2 Battlefield 2 je hra, která by měla spíše vyhovovat ATI kartám. Obsahuje klasický Shader Model 2.0, ale nestaví na HDR barvách, na dynamickém stínování, výpočtech v plovoucí desetinné čárce ani nemá žádné druhy pokročilého stínování. Osvětlovací engine je ale slušný a rozlišení textur také. Hra je mimo jiné středně náročná na velikost RAM a na rychlost procesoru. Do výsledků jsou zahrnuty i karty starší generace, GeForce 7 a RADEONy X1900. Tedy karty za cenu okolo čtyř tisíc korun. Jestli má někdo v počítači RADEON X1950 Pro nebo GeForce 7950 GT a hraje Battlefield 2 nebo podobné hry, tak si nákupem GeForce 8600 GTS ani GeForce 8600 GT dvakrát nepomůže. Rozdíl GeForce 8600 GTS a GeForce 7600 GS taky není zrovna největší. Je to dáno tím, co jsem naťukl již na začátku. Totiž, při vyšších rozlišeních, jako je 1600x1200 začnou mít karty se 128-bitovou sběrnicí problémy. To sice neznamená, že by dosažený výkon 84,5 fps respektive 73,1 fps byl nějak špatný, to vůbec ne. ![]() Níže následuje graf se zapnutým 4xAA. Brzda v podobě 128-bitové sběrnice se opět projevila. Jakmile se znásobí počet dat putujících po sběrnici (to jsou vlastně všechny), plus se k tomu připočte ten fakt, že algoritmy pro zpracování antialiasingu u NVIDIE pořád není tak efektivní jako u ATI (byť je to AA s dobrou kvalitou, tak produkuje nadměrné zatížení GPU), výsledkem je další výrazný pokles počtu snímků za vteřinu. Mám dokonce pocit, že všechny karty se 256-bitovou sběrnicí jsou v horní části grafu, všechny se 128-bitovou sběrnicí jsou ve spodní části grafu. Bez ohledu na architekturu čipu a bez ohledu na frekvence. Divné. ![]() Oblivion Toto RPG má z technologického hlediska snad všechno, co DirectX 9.0c může poskytnout. Je to hra, která dostane každý hardware na jeho limit. Umí dynamické stínování, měkké stíny, dynamická světla, světelné odrazy, využívá hi-res textury uložené ve vrstvách, je to samozřejmě žrout paměti (RAM), jsou tam tuny bump-mappingu a paralax-mappingu. Výkon ovlivní i fyzika, jsou tam částicové efekty a všechno možné. Test byl proveden na "Ultra High Quality" - tedy na nejvyšší možnou kvalitu. ![]() GeForce 8800 GTS pohodlně na špici, poskytuje slušnou výkonnostní rezervu a určitě by dovolila zapnout ještě nějakou vlastnost navíc. Ale o ní by řeč být neměla. Nás pochopitelně zajímají 8600 GTS a GT. Vzhledem k teoretickému výkonu (počet SP u 8600 GTS vs. počet SP u GF 8800 GTS) jsou výsledky dobré. Je na tom dobře vidět, jak který čip ve hře pracuje efektivně, tj. který dokáže z minima vytřískat maximum. Nicméně opět jedna jedovatá poznámka: současný majitel GF 7950 GT si nákupem GeForce 8600 GTS dvakrát nepomůže. Prey Prey není DirectX hra, nýbrž OpenGL hra. Její technologie si tyká s Doom 3 enginem, který se však pro budoucí hry s výjimkou Quake Wars už příliš používat nebude, takže se tím nemusíme tolik řídit. Nicméně gamesa je to náročná na texturovací operace (to je i pro DOOM typické, viz screenshoty) no a to je pochopitelně něco, co čipům G84 vůbec nesvědčí. Jestli jste si pečlivě četli na začátku technické specifikace, museli jste si všimnout poznámky "čip G84 na kterém jsou obě karty založeny má dále 16 texturovacích/filtrovacích jednotek, 8 výstupních jednotek ROP", což v praxi znamená, že těchto jednotek má málo - hlavně pro hry, které vyžadují intenzivní texturovací a z/stencil operace. Zredukovaná propustnost paměti a/nebo menší počet výstupních jednotek ROP si rovněž vybírají svou daň, což výkonu nepomůže. Na druhou stranu, v testu bylo použito 16x anizotropní filtrování v rozlišení 1280x1024 bodů a nebýt faktu, že se přes GF 8600 GTS a GT přehoupla i GeForce 7900 GS, dalo by se to považovat za rozumné výkony. ![]() Ovšem když se do toho přidá ještě 4x antialiasing, situace se opět zhorší, protože se opět zvedne výpočetní náročnost celé scény. Dá se říct, že nová řada karet GF8600 za těchto podmínek pracuje na svém limitu. ![]() Rainbow Six Vegas Tohle je graficky velmi náročná hra. Používá velmi pokročilé techniky vykreslování. Je založená na Unreal Enginu verze 3, který už má podporu pro Direct3D 9/10, i s podporou Geometry Shaderu a Open GL 2.0. Je v něm snad všechno, na co si jen vzpomenete. Light Bloom, Depth-of-Field, Motion Blur, Image based lighting, Image based rendering, dynamicky zdeformovatelný terén, dynamický LOD (Level of Detail), měkké stínování počítané v reálném čase, všechny možné i nemožné verze dynamického stínování obecně, dynamická světla samozřejmě, pokročilé částicové efekty, volumetrický oheň, mraky, prach, sníh, déšť, globální iluminace, radiozita, sub surface scattering, bodová světla, i jakože paprsky ze slunce, per pixel shading/per pixel lightning, Specular lightning, bump mapping/normal mapping a tak dále. Náročnost na grafický hardware je tedy vysoká. Graf zachycuje výkon v 1024x768 (bez HW skinningu a Blur nastaveným na "medium"). ![]() Pro GeForce 8800 GTS žádný problém. Nicméně GeForce 7950 GT a RADEON X1950 Pro opět překonávají novinku v podobě GeForce 8600 GTS. Čím to může být.... No, mám se opakovat? 3. část - Závěrem Narozdíl od situace před dvěma týdny, nyní je již dostupnost těchto karet u nás bezproblémová a jsou k dostání např. v Alzasoftu nebo CzechComputer. GeForce 8600 ve verzi GT je možné sehnat od 3600 Kč i s DPH (u těch nejpomalejších verzí, přirozeně), rychlejší verze GTS by mělo být možné pořídit za cenu kolem 5600 Kč i s DPH (opět u těch nejpomalejších modelů). Což jsou docela rozumné ceny. GeForce 8600 GTS a GeForce 8600 GT jsou určitě dobré karty. Dají se doporučit, za investované peníze poskytnou adekvátní výkon, plus nabízejí bonus v podobě DirectX 10 a technologie pro hardwarovou akceleraci videa (může se lišit karta od karty). Není kam spěchat Věčnou škodou je, že se NVIDIA nepokusila nějakým způsobem překvapit. Prakticky se výkonem dostala na úroveň svého minulého high-endu. To je sice standardní postup, neboť co dříve patřilo mezi high-end, patří dnes mezi mainstream - bohužel tentokrát je to s tím rozdílem, že současný high-end je příliš dobrý, neporovnatelný s ničím, co bylo předtím. Tím pádem mezi GeForce 8800 GTS a nedej bože GeForce 8800 GTX a GeForce 8600 GTS (GT) jsou někdy naprosto propastné rozdíly. S tím je potřeba počítat, protože v současné době nemůžeme odhadnout, jak náročné budou první DirectX 10 hry (Crysis, Age of Conan, BioShock, Company of Heroes 2, Call of Duty 4...) letos na podzim a rezerva, kterou poskytuje GF 8600 GTS/GT, taky za chvíli nemusí stačit. Patříte-li mezi majetnější, vemte spíš GeForce 8800. Jinak rozhodně není s koupí GF8600 kam spěchat a bude rozumější vyčkat, než se objeví hry, které budou opravdu vyžadovat nebo naplno využijí DX10 kartu. ![]() Více v recenzích GF8600 na AnandTech, Beyond3D, FiringSquad, Guru3D, [H]ard|OCP, Hardware-Mag (německy), HardwareOverclock, LegitReviews, Hexus, MVKTech, Neoseeker, Tech ARP, TechPowerUp!, Tom's Hardware. Související články: GeForce 8 speciál, Novinky..., DirectX10 neoficiálně i pro WinXP? |
Cappy | |
autorovi je 27 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her |