Games Convention 2006 - reportáž
zdroj: tisková zpráva

Games Convention 2006 - reportáž

31. 8. 2006 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Po zrušení E3 v jeho bývalé podobě vzniklo místo pro jinou akci, a tak se německé GC může honosit titulem „největší herní veletrh na světě“. Jak nám tam minulý týden bylo a proč by se i vám vyplatilo do Lipska vyrazit?

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 31.srpna 2006

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak nejspíš víte, americká E3, největší herní veletrh na světě, přerostla hlavy jejích tvůrců i účastníků takovým způsobem, že se nadále nebude ve stejné podobě opakovat. Místo megalomanských atrakcí lákajících novináře i veřejnost bude mít příští rok E3 podobu umírněných konferencí pro vybrané novináře (což osobně vítám s povděkem, protože si z nich určitě odnesu více dojmů a informací, než ze šílenství, jež se každoročně odehrávalo na ploše veletrhu). Nicméně vznikl tak prostor pro jinou akci podobného rázu, která by si mohla připsat nárok na titul „největší“.

Games Convention (zkráceně GC) je mladým veletrhem v sousedním Lipsku (bývalé NDR), který za poslední léta (reportáže z ročníků 2003, 2004, 2005) rychle vyrostl v nejprestižnější událost svého druhu v Evropě. Zahajován je pravidelně obřím koncertem herní hudby s účastí politiků, herních vývojářů, vydavatelů a samozřejmě VIP skladatelů, ale samotná výstava je přístupná úplně pro kohokoliv z řad široké veřejnosti. Letošní ročník se odehrál minulý týden. Jeho návštěvnost činila 183 000 lidí (o 49 000 více než minulý rok). Pořadatelé přiznali, že to byla zřejmě nejúspěšnější akce na území Lipského veletržního centra za poslední dekádu a již nyní řeší s vystavovateli otázku, jak příští rok udělat show ještě větší, lepší a úspěšnější.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Klid před bouří
Naše skupinka z IS vyrazila na veletrh ve středu brzy ráno. Cesta z Brna do Lipska nám autem zabrala zhruba sedm pohodových hodin (včetně občerstvení na benzínce apod.), velkou část jsme přitom jeli po dobře upravených dálnicích. Registrace proběhla na místě zcela bez problémů (jen jsme vyplnili formulář pro „business visitors“ a zaplatili vstupné, které činilo 10 EUR na den; kolegové tam zase vyměnili své lístky pro odbornou veřejnost za akreditace). Středa byla naprosto nejlepší pro projití veletrhu, neboť v tento jediný den byla show otevřena pouze pro novináře a herní vývojáře/vydavatele. Jinými slovy, ve středu ještě nemohla na veletrh veřejnost, díky čemuž se člověk nemusel probíjet skrze davy dětí (jako se mi to stalo například v pátek, když jsem se mezi nimi prodíral k hratelné verzi nového zpracování Sonic The Hedgehog pro Xbox 360).

Tohoto klidného dne samozřejmě využívali především novináři, včetně kolegů Pavla Oreškiho a Moolkera, protože uskutečnění různých prezentací nebo rozhovorů s vývojáři bylo ve středu mnohem snadnější než následující dny a všichni k vám byli mnohem vstřícnější. Samozřejmě, i ti protřelí herní vývojáři a distributoři se snažili moc schůzek si na středu nedomlouvat, aby si mohli projít veletrh předtím, než vypukne to pravé peklo...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

O zlatý hřeb tohoto příjemného dne se postaral mohutný koncert herní hudby, jež jako „slavnostní zahajovací akci pro GC 2006“ pořadatelé připravili od 20:00 skoro až do půlnoci v novém operním domě v centru města. Hrály se skladby z her Final Fantasy, Shadow of Colossus, Turrican, Zelda nebo třeba Black. Koncert byl úžasný (tradičně hrál Pražský filharmonický orchestr pod vedením Andyho Bricka… tentokrát ovšem přibyl navíc ještě varhanní virtuóz) - co nevidět z něj najdete na Tiscali podrobnější reportáž.

 Nápor veřejnosti
Našinec má zkušenosti z Invexu, takže si zřejmě dokáže dobře představit ten mumraj, jenž vypuknul ve čtvrtek ráno. Mohu se jen dohadovat, o kolik se to davové šílenství ještě zvětšilo během víkendu, kdy veletrh také pokračoval. Všech pět hal výstaviště, stejně jako parky a odpočívadla mezi nimi, se zcela zaplnily nadšenými hráči s věkovým průměrem okolo 17 let. Nenechte se ale mýlit, to neznamená že hry jsou opravdu jen pro děti. Pouze to znamená, že spousta starších hráčů hraje příležitostně a na podobné akce prostě nejezdí (podle aktuálního průzkumu americké ESA je průměrný věk hráče 32 let).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jakkoli bylo probíjení se davem úmorné, veletrh ožil desetinásobně a vystání fronty například pro párminutové vyzkoušení multiplayeru Crysis bylo pro řadového návštěvníka otázkou hodiny. Jednotlivé stánky rozjely své reklamní akce, na které lákaly návštěvníky, takže na jednom místě jste mohli vidět krásné hostesky v těsných kožených oblečcích, jinde řádily sexy břišní tanečnice a na dalším pódiu hrála moje oblíbená kapela Within Temptation.

Ještě o kus dál, v kruhovém kině EA probíhal rozhovor s tvůrci série Command & Conquer nebo tam byl promítán starý trailer z Medal of Honor: Airborne (ten se mimochodem dostal i na obrazovky ČT24 v párminutovém sestřihu z výstavy). Navzdory extrémnímu zalidnění bylo nadále možné během pár minut vystát frontu u jednoho z mnoha občerstvení nebo stánků s pověstnými vídeňskými párečky. Stejně tak musím pochválit množství a čistotu mnoha toalet nebo chlazení skleněných kopulí výstaviště proudy vody z rozmístěných rozstřikovačů na střeše.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Platformy a hry
Cílem této reportáže není popisovat podrobně dojmy z jednotlivých her – ty najdete v samostatných článcích, kterých jsou již napsány desítky a publikujeme je postupně. Místo toho si tedy povězme něco o zastoupení platforem. Pokud jde o PC hry, zdály se být přítomny v menším množství, než konzole a handheldy. Na druhou stranu bylo hodně zajímavé, že se na veletrhu objevila řada titulů od evropských tvůrců, jež na E3 buď ani nebyly nebo třeba díky skromnému stánku úplně zapadly.

Samozřejmě se to týká také českých a slovenských titulů, z nichž bylo možné si zahrát například slovenský Elveon (stále ty samé dvě postavičky a šermování, nic víc) nebo české počiny El Matador, Armed Assault či UFO: Afterlight. Z ostatních her mne příjemně překvapila výpravná válečná RTS War Front od maďarských Digital Reality nebo třeba ruská hororově-postapokalyptická FPS Metro 2033.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud jde o konzolové hry, jednoznačným králem výstavy byl Microsoft a jeho Xbox 360 (od listopadu konečně oficiálně také v ČR, info). Téměř celá jedna z pěti hal výstaviště byla nacpaná stojany s hratelnými tituly pro X360, takže bylo relativně snadné si nějakou tu hru vyzkoušet i ve dny přístupné veřejnosti. Mezi hratelnými kousky mne opět příjemně překvapila Lost Planet, ale třeba i ten nový Sonic. Naprostý šok mi ale způsobila hratelná verze Call of Duty 3, jež působila třikrát větším dojmem než druhý díl série.

Největším zklamáním byla rozhodně absence hratelné verze Gears of War. Zbylé dvě konzole nové generace bohužel na veletrhu prakticky chyběly (kromě hrstky kousků za zavřenými dveřmi pro novináře). Sony sice měla příjemná lehátka okolo mohutných plazmových televizí s projekcí trailerů na řadu PS3 her, ale touhle dobou jsme už rozhodně čekali něco hratelného – obzvláště když na E3 hratelné verze pár PS3 titulů byly.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Musím ale podotknout, že velkému zájmu ze strany veřejnosti se na výstavě těšily hry pro PS2 se speciálními perifériemi – Eye Toy Kinetic Combat (ovládáte za pomoci pohybů celého těla před kamerou) nebo třeba Guitar Hero 2 (ovládáte elektrickou kytarou). Velkou pozornost na sebe poněkud překvapivě strhávaly i moderní handheldy PSP nebo NDS.

 Novinářská rutina
Další dva dny již byly pro mě i mé dva kolegy z Tiscali naplněny běžnou novinářskou rutinou. Obcházeli jsme domluvené novinářské prezentace za zavřenými dveřmi v byznys-centru, kde nám většinou vedoucí designér nebo producent daného vývojářského týmu předvedl v akci aktuální verzi jejich hry (musím podotknout že většina her, které jsem já viděl, běžely na X360). Trochu mne zklamala prezentace Assassin's Creed, která sice vypadala úžasně a brzy má být oficiálně potvrzena i pro PC, ale bylo to vlastně jen nahrané video s kusem hry – tudíž cokoliv mohlo být vylepšeno dodatečně. Na konci téhle stylové akce ze středověku mne poněkud zarazil prostřih do budoucnosti, naznačující že ve hře bude něco jako cestování časem nebo simulace ve virtuální realitě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mezi příjemné součásti podobných akcí patří také firemní večírky a párty jen pro zvané, jako třeba čtvrteční NVIDIA / Crytek party. Pokud bych měl GC 2006 něco vytknout, byla by to zřejmě pouze absence angličtiny. Pokud se GC snaží o získání titulu nejvýznamnějšího herního veletrhu na světě, neměly by všechny tiskové materiály, projevy a veřejné prezentace probíhat v němčině, řekl bych. Jak jsem si všímal, na veletrhu bylo přítomno mnoho Angličanů, Američanů i Japonců. Nehledě na to, že řada lidí z jiných zemí se také jako hlavní cizí jazyk učí angličtinu.

Dalším problémem byla recyklace předváděček z E3 – nemalá část her i trailerů již byla k vidění v Los Angeles. Prakticky žádná zásadní nová hra nebyla odhalena v Lipsku. Celkově se ale letošní ročník rozhodně vydařil a jsem hodně zvědavý, jak to bude vypadat příští rok, kdy by snad GC už neměla jen "přežvykovat" materiály z E3.

JAK PROBÍHÁ TYPICKÁ UZAVŘENÁ PREZENTACE? - Moolker
Redaktoři magazínů nejezdí na výstavy typu Games Convention nebo E3, aby se namáhavě probíjeli ke stojanům s hrami nebo stáli dlouhé fronty, jako to musí dělat chudáci řadoví návštěvníci. Prim u nich naštěstí hrají s vydavateli předem dohodnuté (díky Báro, Chalide, Kryštofe, JD a dalším!) a nestresující prezentace za zavřenými dveřmi. Zajímalo vás někdy, jak to na takových setkáních, kam se normální hráč nemá šanci dostat, obvykle probíhá? Prestože v tomto směru nepatřím k nejostřílenějším ani nemám potřebu roztrubovat, jak jsem snídal s tou či onou osobností (paradoxně, tací reportéři ve skutečnosti bývají zamklí a jen natáčí nebo čučí jak tupci, viz trefný komentář), pokusím se vám to nastínit - jakožto takový nadčasový a osvětový doplněk reportáže.

Obrázek zdroj: tisková zpráva „Zdravím, jmenuju se Miloš Bohoněk, zastupuji na GC přední českou gaming sajtu Tiscali Games a mám tady mít od desíti schůzku s Robem Donaldem“, byla moje první věta u recepce poté, co jsem našel areál pronajatý v byznys-centru společností Take 2. Sympatická sekretářka zavolala Robovi, ten si mě venku vyzvedl a odvedl do většího sálu s barem, pohodlnými křesílky a stolečky. Po nabídce občerstvení jsme si na chvíli sedli, popovídali o různých tématech včetně charakterizování média, pro nějž píšu, a hlavně o cíli mé mise – prezentaci hry BioShock. Po pár minutách mě vstřícný (jak ostatně jinak, pokud chce, aby se o jeho produktu hezky psalo, i když tohle RPG vážně nepotřebuje žádné berličky :) průvodce dovedl do potemnělé předváděcí kóje, kde byl již připraven jeden z designérů hry, jenž mi pro změnu nabídl RedBull. Protože se čekalo ještě na jednoho opozdilého novináře a hlavně mluvčího, probrali jsme letošní GC, o které jsem z jeho úst, v porovnání s E3, slyšel pouze slova chvály.

Vlastní prezentace pak probíhala několik desítek minut tak, že jeden vývojář hrál a druhý kolegův postup komentoval, což zamrzelo, protože jsem předem doufal v možnost výpravy do podmořského města na vlastní kůži. Vše se konalo v druhý den výstavy a jelikož šlo o prakticky totožnou náplň jako na E3, byli už skvěle sehraní a pořád se něco dělo. Kdykoliv jsem jim mohl skočit do řeči, optat se na nějakou věc, co mě zrovna napadla při pozorování dění na obrazovce nebo při studování materiálů doma. Tvůrcům vůbec nevadilo svůj výklad přerušit a věnovat se dotazům, samozřejmě i proto, že některé dobré nápady mohou pak využít ve svůj prospěch. Další jejich společnou vlastností byla naprosto čistá učebnicová angličtina, takže člověk nemusí být rodilý mluvčí, aby všemu perfektně rozuměl pro dělání zápisků nebo při pozdějším poslechu z diktafonu.

Po ukončení oficiální prezentace bývá vždy prostor pro dodatečné otázky, jenom je vždy třeba počítat s tím, že se vám poměrně často dostane odpovědi typu „O tomhle ještě nemůžu hovořit“, zvlášť když se snažíte být šťouraví. Když už je vše zodpovězeno, všichni se zdvořile rozloučí, prohodí vizitky a rozejdou se. Jinými slovy, člověk uvidí (v těch lepších případech zahraje) připravovanou pecku a ještě k tomu si pokecá s většinou milými lidmi, co za ní stojí, což se hodí pro budoucí recenzi, aby naplno pochopil jejich rozhodnutí v konceptu i designu hry.


Související články: Dojmy z her, Oficiální pozvánka na GC, GC2005 reportáž, GC2004 reportáž, GC2003reportáž, Další reportáže a speciály

Linky: Oficiální stránka veletrhu

Martin Zavřel
autorovi je 27 let, pracuje jako producent v Illusion Softworks, po uplynulých sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při procházkách s kolií, tenisu, cestování, plavání a na srazech Brněnských Otaku

 
 
Martin Zavřel

Nejnovější články