Fenomén Tomb Raider - téma 2.část
zdroj: tisková zpráva

Fenomén Tomb Raider - téma 2.část

19. 11. 2008 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

O zlomovém šestém dílu Angel of Darkness, který měl pro celou sérii tragické následky, přes související změnu vývojářů až po nedávnou minulost Lary Croft, jejíž jedna představitelka pózovala pro Playboy.

Autor: Martin Klekner
Publikováno: 19.listopadu 2008


První část tématu o Tomb Raider 1-5 čtěte zde.

2001-2002 - ticho před bouří

Zraky herního publika se po vzpomínkovém Chronicles upnuly na šestý díl série, který měl být tím zlomovým. Nový Tomb Raider ale vůbec poprvé nevyšel rok po vydání předchozího dílu. Na Angel of Darkness si hráči ve skutečnosti museli počkat dlouhé tři roky, během nichž však Lara nezemřela - výbornou živnou půdou pro její nová dobrodružství se ukázala být platforma GameBoy Color, pro níž vyšla hned dvě dobrodružství. I Game Boy Advance se nakonec dočkal; v roce 2002 se mohli hráči těšit z titulu TR: The Prophecy, těžícího z neutuchajícího hypu připravovaného šestého dílu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

V letech 2001 a 2003 se navíc do kin vyřítily oba díly Lařina filmového zpracování, s Angelinou Jolie v hlavní roli. O kvalitách obou snímků se dá sice s úspěchem pochybovat, to nicméně neodradilo davy fanoušků od návštěvy nejbližšího multiplexu. Masivní úspěch prvního dílu popohnal k autory k velkolepým plánům na trilogii, jejíž třetí část nás měla obšťastnit v roce 2004. Díky studiu Paramount, těhotenství hlavní představitelky a neúspěchu Kolébky života, byla však tato odložena na neurčito...


2003 - nečekaná katastrofa

Očekávaný zlom v roce 2003 skutečně přišel. Nikdo si ovšem nedokázal představit, jak tragické bude mít následky... Průšvih číslo jedna - příběh. Velkolepé odhalení Lařina zázračného přežití se nekonalo, příběh The Angel of Darkness začal bez jakéhokoli vysvětlení v Evropě a ani zmínkou se nepozastavil nad řekami slz, jimiž početní přátelé oplakali její památku. Celá dějová linka nadto působila zmatečně, a ačkoliv byla jasně patrná propracovanost a komplexita, kterou se jí autoři pokusili vtisknout, obsahovala až příliš mnoho logických mezer.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Průšvih číslo dva - ovládání. Lara se v novém dílu dočkala řady nových schopností, v čele s plížením, bojem na blízko a tzv. „super jumpem“. Všechny lákavé novinky ovšem pohřbila neuvěřitelná nepřesnost klávesových příkazů. Prodlevy mezi spuštěním akce a jejím provedením byly často neúnosné, což se akční adventuře s důrazem na akrobatické sekvence samozřejmě nemůže stát. Důsledkem pak byla nervydrásající hratelnost, kde vůbec nezáleželo na vašich schopnostech, nýbrž na tom, jak si hra zrovna usmyslela vyplnit vaše příkazy. Problém se zasekáváním se o rohy navíc přetrvával i ve 21. století...

Průšvih číslo tři - grafika. Okolo nového enginu se již od jeho ohlášení strhla obrovská vlna nadšení, zvláště proto, že už od třetího dílu byla sérii vyčítána grafická zaostalost. Již na první pohled bylo jasné, že hra vypadá nejlépe ze všech předchozích dílů, to ovšem hráči nesměli absolvovat onen pomyslný pohled druhý. Rozpady textur, stíny vrhané jen vybranými objekty, otisky bot levitující ve vzduchu, 2D modely statických objektů a mnohé mnohé další chyby - to všechno degradovalo žhavou novinku na hojně kritizované negativum.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Průšvih číslo čtyři - zbytek. Kdesi hluboko uvnitř nebyl The Angel of Darkness (naše recenze) vůbec špatnou hrou. Core Design bohužel táhli sérii směrem, kterým ji mnozí hráči nechtěli následovat. Stealth prvky a kopírování nápadů ze Splinter Cell, adventurní rozhovory a střídání hlavních postav, to vše bylo na hony vzdáleno prvotnímu konceptu. Hráč už dávno neprozkoumával zatuchlé hrobky a Lara už dávno nebyla tou holkou do nepohody, kterou jsme si tolik oblíbili. Core Design vinili vydavatele Eidos (prý uspěchal vydání), Eidos vinil je (prý měli dostatek času). Výsledek byl jediný: v roce 2003 byli Core Design zbaveni práva na vývoj dalších dílů TR, které bylo předáno do rukou týmu Crystal Dynamics.


oficiální trailer na šestý díl


2006 - vzkříšení

Tři roky bylo ticho. Tři dlouhé roky se zdálo, že zvuk Lařiných duálních pistolí, které byly v šestém dílu tak trestuhodně vynechány, utichl nadobro. Sedmička je však šťastné číslo. A Crystal Dynamics, zkušení tvůrci oblíbené ságy The Legacy of Kain, nehodlali nechat sérii zemřít.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A dopadlo to výtečně - multiplatformní sedmý díl Legend byl po celém světě přijat s nebývalým nadšením, a to jak u fanoušků, tak u přísných kritiků. Narozdíl od Core Design udělali Crystal Dynamics vše pro to, aby přivedli zpět tu Laru, jakou jsme ji znali z prvních dílů. Velkolepý návrat čpících kobek, zákeřných pastí a důmyslných puzzlů zahalili grafici do slušivého grafické hávu, podporujícího i next-gen mód.

Také samotná Lara se změnila, a to nejenom po proporcionální stránce - byla přirozenější, sympatičtější a ve výsledku i mnohem více sexy. A tak se stalo, že si po těch dlouhých letech znovu získala naše srdce... Se změnou Lařiny vizáže přišla i změna modelky - čtěte rozhovor s Karimou Adebibe o Legend.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Začátkem nové TR trilogie, nazvané příznačně Next Generation, měl být již The Angel of Darkness - nakonec se jím stal až Legend. Rok 2006 znamenal pro sérii nečekané vzkříšení a šťastný začátek nové éry Lařiných dobrodružství. Krátce po vydání na PC, Xboxu 360, Xboxu a PSP se dočkali svých 2D konverzí i vlastníci Game Boy Advance a Nintenda DS. Úspěch byl o to větší, o co méně jsme v něj věřili... Více o Legend čtěte v naší recenzi, v prosinci se stane plnou hrou u časopisu Level.


upoutávka na sedmý díl


2007 až současnost - na věčné časy?

A tím se dostáváme až do nedávné minulosti loňského roku. Crystal Dynamics pravda prošvihli desáté výročí vydání prvního dílu o půl roku, přesto však neváhali a v červnu 2007 přinesli remake nazvaný Anniversary. Jak tento hold nezapomenutelné herní legendě dopadl, si můžete přečíst v naší recenzi. Stačí říct jen tolik, že i když měl svá negativa (a obecně byl hodnocen hůře než Legend), kdo neuronil nostalgickou slzu, ten se nemohl nazývat Lařiným fanouškem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A Eidos se samozřejmě nezastavil – proč také netěžit z něčeho, co funguje? Lara se tak již za pár dnů dočká dalšího pokračování, s podtitulem Underworld. Legend bylo vzkříšení, Anniversary oprášení zašlé slávy a vypadá to, že oficiální osmý díl vnese do série skutečný rej změn. Motto „prostá žena versus divočina“ (jakkoliv se slovo prostá na Laru nehodí) skutečně říká první poslední, neboť nemá jít v první řadě o pobíhání a řešení hádanek, ale především o přežití. Až pak prý přijdou na řadu složité puzzly, vylepšená akce, óda na fyziku a všudypřítomná interaktivita. Autoři si skutečně vysnili herní styl, který je stejně pokrokový jako ambiciózní a nezbývá než doufat, že se jim podaří splnit všechny sliby – a že se příliš nevzdálí klasickému stylu série.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


Závěr

Přichází konec našeho povídání a spolu s ním se musíme vrátit na začátek, k tvrzení, kterým celé téma začalo. Je tedy Lařin úspěch skutečně pouhým důsledkem neukojených sexuálních tužeb hráčů? Odpověď by se ještě nemusela zdát zcela zřejmá: zaměřme se proto blíže na jeden aspekt celé série - její herní styl.

První díl přinesl lákavé prohledávání zatuchlých kobek, zástupy krvelačné zvířeny a návykovou akci. Druhý, masivně oblíbený, dovedl herní systém k dokonalosti. Třetí nabídl změnu prostředí, větší brutalitu, kvanta lidských nepřátel a stealth prvky - a hráči začali být nespokojení. Čtvrtý, mnohými považovaný za nejlepší, se vrátil k odkazu prvního dílu a uspěl. Pátý se nedokázal zbavit nálepky „vaření z vody“ a vyhypovaný šestý pohřbil sérii na několik dlouhých let pod zem. Proč? Odklon od zajetých kolejí, nesympatická Lara a množství chyb navrch. Ještě vám není zřejmé, kam tím mířím?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jedenáct let po vydání prvního dílu je Lara Croft stále jednou z nejpopulárnějších herních ikon. Čemu za to vděčí? Návratu ke kořenům. V roce 2006, v době next-gen enginů a ustavičného hledání originality bylo potřeba jít proti proudu času k základům série, aby byla její sláva obnovena. Možná je to zvláštní, možná s tím nesouhlasíte - fakta ale mluví jasně. Hráči nebudou mít Lary nikdy dost. Hratelnost, která stála u zrodu third-person akčních adventur, nás nikdy nepřestala bavit. A není už to samo o sobě důkazem, že Tomb Raider vždy nabízel něco víc než jen lákavou podívanou na ladné ženské křivky?


10 let série Tomb Raider


PROMĚNY SKUTEČNÉ LARY CROFT
Obrázek zdroj: tisková zpráva Téma o sérii Tomb Raider by samozřejmě nemohlo být kompletní bez zmínky o působení Lary Croft na poli zábavního průmyslu. Vše vlastně začalo ve chvíli, kdy se krátce po vydání prvního dílu objevila Lařina tvář na obálce časopisu Face. Ten hlásal nástup nové éry počítačem vytvořených modelek. Hned vzápětí následoval nápad na vytvoření skutečné Lary - této role se vůbec poprvé zhostila herečka Rhona Mitra. Zaujala nejen mužské obecenstvo a v průběhu 90. let se Lara stala symbolem všech feministicky zaměřených dívek, které ji obdivovaly pro její nezdolnou sílu a energii.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Po vydání třetího dílu se tedy Eidos i nadále pídil po nových modelkách, schopných ujmout se Lařiny role. To se mu nakonec v roce 1999 šeredně vymstilo: Nell McAndrew, tehdejší představitelka hlavní hrdinky, vyfotila sérii lechtivých obrázků pro časopis Playboy, z čehož okamžitě vznikl skandál jak pro ni, tak pro vydavatele. Nemilosrdný vyhazov následoval hned vzápětí, nemluvě o dlouhých soudních potyčkách.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
V roce 2001 jsme se konečně dočkali očekávaného filmového snímku Lara Croft: Tomb Raider, o němž již byla řeč výše. Pro zajímavost: o Lařinu roli se zajímaly i takové celebrity, jako Sandra Bullocková nebo Elizabeth Hurleyová. Angelina Jolie se tak nakonec stala zdaleka nejznámější představitelkou živé Lary a ani konkurence devíti pohledných ženštin tento její post nedokázala otřást...


Obrázek zdroj: tisková zpráva ... ačkoliv si stále myslím, že nejvíce je současná herní hrdinka podobná herečce Keiře Knightley. Okolo fenoménu Croft vzniklo i mnoho dalších reklamních materiálů; jedním z nich byly také komixy. Firma Top Cow Productions vydala přes 50 kreslených svazků a svého času s nimi i vévodila světovým prodejním žebříčkům. Během loňského roku se na trhy dostala sebraná kolekce všech těchto děl, pod názvem Tomb Raider Compendium. Má okolo 1000 stránek a stojí 30 dolarů.

Série se dočkala i své knižní podoby: ve spolupráci s Eidosem vydalo nakladatelství Ballantine Books tři romány od tří různých autorů, které rovněž zaznamenaly poměrně solidní úspěch. Svým příběhem se točily okolo událostí známých z herní předlohy, s občasnými narážkami na filmová díla. Zakoupit je můžete na stránkách vydavatele.

A nyní něco pro zaryté fanoušky: víte jaká je Lařina oblíbená hudební skupina? U2 a Nine Inch Nails. Oblíbené jídlo? Zapékané fazole v toastu. Jaká je její krevní skupina? AB. Znamení zvěrokruhu? Vodnář. A konečně specialitka na závěr: znáte-li Lařin skutečný věk, neváhejte a svěřte se nám do diskuse...


Podobné články: 1.díl článku, Historie série Metal Gear Solid, historie série Command & Conquer 1.díl a 2.díl, Rodokmen GTA očima hrdiny

Martin Klekner
autorovi je 19 let a studuje gymnázium; hrami se zabývá od útlého dětství a dříve psal pro GameZone; nejraději má RTS, FPS a RPG; ve volném čase rád točí filmy, sportuje a píše povídky

 
 
Martin Klekner

Nejnovější články