EA brojí proti bazarovým hrám
zdroj: tisková zpráva

EA brojí proti bazarovým hrám

2. 9. 2008 18:18 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Herní moloch chce bojovat proti unikajícím tržbám poskytováním přídavného obsahu a rozšířenými online službami.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Už několikrát zaznělo, že herní společnosti dosti nelibě nesou přítomnost a fungování herních bazarů, kde se neustále protáčejí dohrané hry a mění majitelé bez toho, že by z opakovaných prodejů jednoho a toho samého titulu jeho distributor viděl byť jen haléř. Situaci, která se samozřejmě zamlouvá jak maloobchodním prodejcům (jako je známý řetězec GameStop, kterému přeprodej použitých her generuje nemalý podíl v jeho obratu), tak samotným hráčům, chce "zkomplikovat" se svou snahou herní moloch Electronic Arts. Na věc přitom jde rafinovaným způsobem a to podchycením zákazníků především online herním obsahem a službami, za které přitom budou hráči muset obvykle platit.

V Evropě a v ČR bazarové PC hry stále nejsou tolik rozšířeným "strašákem", jako je tomu v zámoří, kde se k tomu navíc přidává fenomén herních zápůjček. EA na toto konto připomínají, že nelze srovnávat obchod např. s ojetými auty, která postupně ztrácí na své hodnotě, s videohrami, kde původní hodnota produktu obvykle zůstává i se změnou majitele (odhlédnu-li od případného poškození média, co může vést k nemožnosti daný titul dohrát :) To však neplatí pro další krok EA v tomto boji, spočívající ve známé povinné aktivaci hry přes internet a možnosti nainstalovat hru jen na třech různých HW konfiguracích (pak už se sériové číslo stane bezcenné a hru tím pádem nepůjde po dohrání prodat dál), což se týká třeba aktuálního Spore nebo ang. PC verze Mass Effect.

Pakliže v téhle rovnici postoupíme k modelu digitální distribuce, kde neexistuje něco jako fyzické opotřebení, začíná rázem svítat, jakou cestu chtějí v EA začít více preferovat. Jakkoliv jde o cestu, kterou zatím vyšlapává především PC segment v USA. V EA přitom nechtějí nějakou konfrontaci s bazarovými hrami, koneckonců snaha zastavit výše uvedené aktivity obchodníků se ukázala jako zcela marná - chtějí prostě přesvědčit zákazníky, že online je v mnoha ohledech lepší volba, ze které mohou dále profitovat (např. sdílením dat s ostatními uživateli nebo automatickým stahováním aktuálních soupisek do sportovních her každý týden). Tady se celkem hodí připomenout ideu Dave Perryho (ex-Shiny) stran gratis hraní, kde by tento viděl naprosto reálně kupř. střílečku Halo dostupnou zadarmo s tím, že skrze rozličné mikrotransakce (nakupování věcí) by se nakonec mohlo získat více, než za klasický prodej hry. Myšlenka riskantní pro vysokorozpočtové projekty, uvidíme, jak se ujme takto koncipovaný Battlefield Heroes právě od EA.

Naznačená online provázanost s hráči by dále mohla napomoci omezit rozšířené pirátství na PC, za čímž by byla nutnost registrací pro přístup k online hernímu kontentu. Což zní mnohem příjemněji, než časté softwarové ochrany na médiu znepříjemňující život především poctivým zákazníkům. Problémem digitální distribuce je nicméně každoročně se navyšující datová velikost her, která do značné míry vymezuje skutečnost, že s klasickým prodejem v kamenných shopech se stále bude muset počítat. Éterem jdou dokonce takové analýzy a predikce, že jakkoliv prý budou tržby z digitální distribuce pořád narůstat, její poměr ke klasické formě prodejů softwaru mají zůstat zhruba stejné. Stranou hlavního dění pak zůstávají konzole, kde je nejenom z důvodu omezené kapacity jejich HDD možnost online stahování nových her hodně vzdálená (s výjimkou pár menších počinů na PS3).

zdroj: GamesIndustry.biz

mart

Nejnovější články