E3 2004 - den zúčtování nadešel
zdroj: tisková zpráva

E3 2004 - den zúčtování nadešel

21. 5. 2004 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Tak, už to máme za sebou. Jubilejní desátý ročník herního veletrhu Electronic Entertainment Expo skončil. Co tato akce prozradila o herním trhu jako takovém? Co o vývojářích, co o nás? A co na to Jan Tleskač?

Autor: Pavel Mondschein
Publikováno: 21.května 2004

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Tak, už to máme za sebou. Jubilejní desátý ročník herního veletrhu Electronic Entertainment Expo skončil a novináři, vydavatelé i vývojáři se rozjeli zpět do svých domovin. Losangeleské Convention Centre se vylidnilo a nadešel čas se podívat, co vlastně letošní E3 přinesla. Nemáme ovšem na mysli konkrétní tituly – o těch jste se mohli dosyta dozvědět ze záplavy zpráv z minulého týdne. Co ale tato akce prozradila o herním trhu jako takovém? Co o vývojářích, co o nás? A co na to Jan Tleskač?

 Rekordní návštěvnost
Nejprve trocha informací z oficiálních zdrojů, které mají za úkol tuto akci patřičně nahypovat (to aby za rok přijelo ještě více lidí, více společností zaplatili za pronájem stánků a sponzoři aby neváhali investovat další peníze). Počet vystavovatelů se vyšplhal přes 400, což rozhodně není málo, zvlášť když si uvědomíme, že E3 se účastní především vydavatelé a ne přímo samotní vývojáři. Najdete zde sice výjimky, jako například Blizzard, ale valná většina firem si nemůže dovolit „vyhazovat peníze“ za prezentaci jednoho nebo dvou projektů. Souvisí to také s tím, že propagace her většinou spočívá na bedrech vydavatele a výrobce do toho z části nemusí, z části ani nesmí zasahovat.

Ptáte se, kde se vzaly čtyři stovky vydavatelů? Vždyť tolik jich na světě snad ani není. No, možná je, možná není, my jsme to nikdy nepočítali. Na E3 se však čím dál tím víc sjíždějí i společnosti, které se herního byznysu dotýkají jen okrajově. Máme na mysli především výrobce hardwaru (AMD, nVidia), enginů (Havok), protikopírovacích ochran (SecuROM) či prodejců (Fatal1ty).

 „Be There or Be Square“
Vzato kolem a kolem, nejsou čtyři stovky vlastně až tak moc – herní branže roste, bují a bobtná a na E3 se sjíždějí i firmy, které se věnují činnostem, jež před pěti lety vlastně vůbec neexistovaly. Překvapivé však je jiné číslo: 183 vystavovatelů si v Los Angeles odbývalo svou premiéru. Pro ty, kteří si s číslíčky příliš nerozumějí, to řekneme o něco srozumitelněji – 183 ze 400, to je skoro polovina! Proč ten obrovský zájem? Z prostého důvodu. Veletrh E3 získal nálepku akce, na kterou se z celého světa sjíždějí všechny firmy z celého světa, které něco znamenají. A vzhledem k tomu, že se příčina často zaměňuje za následek, spousta společností se do Los Angeles vypravila s touhou tímto dojmem působit. Nemůžeme se zbavit dojmu, že v takových případech šlo o vysloveně vyhozené peníze.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Počítejte s námi. Convention Centre bylo otevřeno celkem 24 hodin (osm ve středu 12. května, devět ve čtvrtek a sedm v pátek). Pokud by se našel nějaký pošetilec, který by chtěl být opravdu všude, měl by na prohlídku jedné expozice zhruba tři a půl minuty – a to jen v případě, že by se dokázal teleportovat z jednoho stánku do druhého, nikde by nečekal na volný počítač a neobětoval by ani vteřinu na jídlo a odpočinek. Lze tedy předpokládat, že valná většina lidí se zachovala racionálnějším způsobem a věnovala svůj čas pouze těm prezentacím, o které opravdu stála.

 Chcete mě?
Tím ovšem nechceme říkat, že přítomnost nerenomovaných společností byla na E3 vlastně jen „do počtu“. To rozhodně ne. Spousta firem sem nepřijela zaujmout novináře (to je ve věku internetu přece jen poněkud obtížné), ale hledat obchodní partnery. Některé se s tím nijak netajily – do této skupiny patří především (východo)evropské společnosti hledající vydavatele nebo distributora pro „neobsazená“ území.

Obrázek Další firmy to dělaly pokoutně a tuto nabídku ke spolupráci bylo nutné číst mezi řádky – to se týkalo například rakouského JoWooDu, který má dle neoficiálních informací už několik měsíců hotovu anglickou verzi datadisku The Night of the Raven k RPG Gothic II. Ale protože jednání s Atari nevedla ke kýženým výsledkům, snaží se najít nějakého jiného partnera, jenž by zmíněnou hru uvedl na americký trh (v západní Evropě práva nedávno získala společnost Koch Media).

Pro mnohé vystavovatele – zvláště ty „čerstvé“ – tak nebylo nejdůležitější zaujmout běžné návštěvníky z řad herních žurnalistů, ale především „kolegy ve zbrani“. Ostatně to má být jednou z hlavních náplní celé E3 – a také jediným ospravedlněním, proč není tato akce přístupná široké veřejnosti. Jinak totiž nemá s „kontraktačním veletrhem pro veřejnost“ pranic společného.

 Ani kočka, ani pes
Electronic Entertainment Expo je v poslední době podivným hybridem, který je na jednu stranu přístupný jen hrstce vyvolených, na stranu druhou to v Convention Centru vypadá jako na pouti. Všude spousta světel, billboardů, halasu, hlasité hudby a spoře oděných hostesek – tedy něčeho, co by na „ostřílené profesionály“ rozhodně nemělo nijak zapůsobit. Těžko si představit, že by například zástupce Electronic Arts podepsal mulitmilionovou smlouvu jen kvůli vnadám hostesky nějaké neznámé firmičky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
dalších fotky hostesek z E3 2004 najdete v této fotogalerii

Nejspíš to je zapříčiněno tím, že postupem času se ona „hrstka vyvolených“ trochu rozrostla a letos činila zhruba 65 tisíc lidí. To už je svým způsobem masa a na masu je zapotřebí zapůsobit „masovými“ prostředky. Dalším důvodem nejspíš bude fakt, že zprostředkovaně sleduje veletrh celý herní svět v čele se samotnými konzumenty. O nebývalém zájmu hovoří například to, že stránku E3Insider, která byla v provozu necelý týden, navštívilo desetkrát víc lidí, než kolik jich prošlo branami výstaviště – a to bez výraznější marketingové podpory.

Počet lidí, kteří hledali informace (a fotky hostesek) na svých oblíbených internetových magazínech, spočítat nelze. Žádný div, že za takových podmínek musí jít veškerý vkus stranou. Pořadatelé a vystavovatelé tak vlastně počítají s tím, že ačkoliv se přímo ke stánkům běžný člověk nedostane, informace (a hlavně fotografie) na veřejnost proniknou. Co by se s celou akcí stalo, kdyby nebyl internet?

 
Hry, hry, hry a hry
Obrázek zdroj: tisková zpráva Také struktura prezentovaných titulů naznačuje, že většina vystavovatelů se zaměřuje především na návštěvníky, kteří mají vstup do Convention Centra zapovězený. Nejlépe to lze demonstrovat na společnosti Vivendi Universal Games, která „vystavovala“ Half-Life 2. Jaký má smysl ukazovat na akci „pro odborníky“ dvě videa (ihned dostupná i na internetu), když několik týdnů předtím dovolila tato firma několika předním magazínům vyzkoušet si hratelnou preview verzi? Odpověď je jednoduchá – prostě proto, aby se mohlo říkat, že na E3 byl i Half-Life 2.

Avšak i u ostatních účastníků byla patrná jasná orientace na koncového zákazníka. Ze zhruba pěti tisícovek titulů byla pouze pětina nových, v ostatních případech se jednalo o klasický hype předcházející samotnému vydání – cca 4000 vystavovaných projektů by se totiž mělo do obchodů již letos. U těch přitom nemá smysl ukazovat je ani potenciálním partnerům (na to je pozdě) ani novinářům (jimž je lepší rozeslat hratelné verze nebo si je pozvat na zvláštní prezentaci). Ale svět se dívá a světu je zapotřebí říct „naše hra je na E3, tady jsou obrázky, tady video, je to super, za tři měsíce si to můžete koupit“. Ne, že bychom proti tomu něco měli – takový je prostě fakt.

 PC na okraji zájmu
Smutné je, že na E3 bylo víc než kde jinde patrné, jak PC jako herní platforma vyklízí pole a ustupuje před náporem konzolí. Je sice pravda, že co do počtu aktuálně vyvíjených titulů se drží na hrdém druhém místě (za PS2). Ale to je zapříčiněno především tím, že zatímco hru pro PC může vyvíjet takřka kdokoliv, ke konzolím se dostanou jen ti, kterým to majitel platformy dovolí. A tak PC stojí jako vyvrhel někde vzadu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Dobře to je vidět na příkladu, že multiplatformové tituly jsou až na výjimky prezentovány právě na PS2, Xboxu nebo GC, ačkoliv by mohly být k vidění i na PC. Uznáváme však, že to může být částečně zkresleno tím, že konzole jsou pro vystavovatele ideálnější. Snadnější instalace, gamepad lze na rozdíl od myši zabezpečit proti krádeži (i když bylo ukradeno PS2 demo Metal Gear Solid 3: Snake Eater), menší finanční náklady na vybavení stánku atd.

Co však říct na žebříčky „Top E3“, které se objevují na spoustě serverů? Většina jich sice rozděluje každou platformu zvlášť, ale jsou i takové, které to berou šmahem z jedné vody načisto. Tam je situace pro majitele PC poměrně tristní. Například do žebříčku serveru Game Informer najdete v Top 10 jen dva tituly pro stolní počítače, přičemž v jednom případě se jedná o multiplatformový projekt (Splinter Cell 3), který nebyl na PC prezentován, devátá příčka připadla MMORPG World of Warcraft. Přední místa přitom obsadily tituly jako Halo 2, The Legend of Zelda, Final Fantasy XII a další.

Poněkud rozpačitě také vyznívá hodnocení jinak „PC pozitivního“ serveru GameSpy – zde se sice na prvním místě umístil titul pro PC, avšak byl to Half-Life 2, který byl zastoupen jen dvěmi videosekvencemi, takže je na místě otázka, zda jej lze vůbec počítat. Následovalo duo handheldů PSP a Nintendo DS, Jade Empire (Xbox), God of War (PS2) a opět až šesté místo patří PC – strategii Rome: Total War. Čistě pécéčkovský titul pak najdete až na jedenáctém místě.
Obrázek
Poměrně zajímavé také je, že E3 již není místem, kde by se s velkou slávou ohlašovaly nové projekty. Letos to byl (z těch zajímavých) jen F.E.A.R. od Monolithu, o všech ostatních se na veřejnost dostaly informace již s předstihem. To ovšem souvisí s výše uvedenou skutečností, že je zde snaha prezentovat převážně hry, jejichž vydání je na spadnutí.

 Závěr
Co tedy letošní výstava E3 přinesla? Minimum překvapení, avšak potvrzení toho, co je všeobecně známé delší dobu. Herní trh se zaměřuje především na masové publikum, čemuž se uzpůsobila jak skladba titulů, tak způsob jejich prezentace. Je to dobře? Je to špatně? Na tuto otázku nelze odpovědět. Prostě to tak je. A za rok bude opět, jenom zase krapítek víc.

Související články: E3 2004 - přehled všech událostí a materiálů, Seriál Za oponou

Pavel Mondschein
autorovi je 25 let, pracuje jako redaktor herního časopisu GameStar, specializuje se především na 3D akce, jeho koníčkem je hledání zákulisních informací (nejen) z herní branže (všechny články autora)

 
 
Pavel Mondschein

Nejnovější články