Důkladná inspekce WoW: Cataclysm před recenzí
zdroj: tisková zpráva

Důkladná inspekce WoW: Cataclysm před recenzí

6. 2. 2011 1:15 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Existují dny, které jsou v herním průmyslu velmi očekávané a někteří hráči by tyto dny s radostí zapsali do kalendáře jako určitý druh herního svátku. U World of Warcraft to platí dvojnásob, jedním z takových dnů se stal určitě 7. prosinec 2010. V tento den nebo, chcete-li, svátek, začal pro většinu „WoWkařů“ v Azerothu nový věk s názvem Cataclysm. Datadisk přinesl stejně jako dva předchozí spoustu změn, vylepšení, ale i chyb a věcí, které někteří hráči nejsou schopni překousnout ani po dvou měsících hraní.

Posuzování a hodnocení, které inovace jsou posunem k lepšímu a které k horšímu, přenecháme recenzi, které by měl více než dvouměsíční odstup od spuštění, stačit. Zde si ještě jednou a tentokrát detailněji (a více pro opravdové hráče), než v prvním článku, projdeme nejdůležitější, ale i ty méně viditelné změny, které datadisk nabízí. Berte to jako shrnutí před recenzí, které jsme se rozhodli dát dostatek času.

Level 85, dočkáme se stovky?

Ačkoliv se v předchozích dvou datadiscích (Burning Crusade a Wrath of the Lich King) posouvala hranice maximálního levelu vždy o 10, v Cataclysm se navýšení levelů snížilo na polovinu. Maximální level v Cataclysm je tedy 85. Hledat vysvětlení je přinejmenším zbytečné, protože i když se může zdát, že levelování postaviček je snazší a rychlejší, není to tak. Blizzard si pro hráče přichystal překvapení v podobě několika desítek milionů zkušeností (čti XPéček) pro dosažení maximální mety.

Levelování je snazší a rychlejší, na lvl 85 je sice třeba astronomických 9 milionů XP, ale quest odměny například v zóně Twilight Highlands dáváji i 70 000 XP. Oproti tomu questění v Cataclysmu je díky měnění zón podle příběhu a obohacení intro scén o dost zábavnější. Možná to má souvislost s kdysi vyhlášenou informací, že Blizzard chce vydávat datadisky k World of Warcraft, dokud maximální úroveň hráče nedosáhne stovky. V takovém případě by nás, při dosavadních počtech, čekaly ještě další tři datadisky. A vzhledem k informacím o novém MMO projektu a nástupci World of Warcraft s názvem Titan, který by měl být hotov v roce 2013, se to zdá jako velmi pravděpodobné.

Probuzení Deathwinga ve správnou chvíli

Minulým datadiskům bylo často vyčítáno zpracování nových oblastí a kontinentů, proto se hodně očekávalo, jak si vývojáři poradí s kontinentem v Cataclysm. Ti na to šli ale úplně z jiné strany a hlavně chytře a rozhodli se předělat starý a skoro zapomenutý Azeroth. K tomu jim posloužil kdysi mocný, poté ale poražený a zatracený černý drak Deathwing, který se s datadiskem do Azerothu vrátil ještě silnější a začal pustošit a ničit vše, co mu zkřížilo cestu. Kvůli jeho moci se tak většina světa nenávratně proměnila.

Ne všechno ale zůstalo na Deathwingovi. Některé změny přišly již s patchem, který datadisku předcházel a připravoval ho na spuštění. Proměnila se například všechna hlavní města. Lokace, které byly až doposud v Azerothu nepřístupné, se změnily ve zkázou zmítané oblasti, v nichž se teď odehrává většina hráčova života. Tyto změny vlily také život do dávno opuštěných měst, jako je Orgrimmar nebo Ironforge, která byla kdysi velmi oblíbená a do kterých se posledních pár let létalo jen kvůli aukční síni.

Je libo goblina?

Worgeni a goblini, to jsou dvě nové rasy, za které je možné v Cataclysmu hrát. Nového povolání jsme se nedočkali, přece jen všeho moc škodí a další třída by se do raidu, který má pouze 25 míst, už jen těžko vmáčkla. Goblini z ostrova Kezan jsou novou posilou Hordy, původně byli otroky trollů a na svém ostrově pracovali v dole na Kaja´Colu (ano, parodie na Coca Colu). Trollové používali Kaja´Colu ke svým voodoo rituálům, která měla pozitivní vliv na gobliny, kteří se díky tomu stali inteligentními a mazanými. Brzy se tak postavili otrokářským trollům a z jejich vězení se stal nepředvídatelný komplex chodeb, který pojmenovali Undermine.

Goblini mají jednu vlastnost a tou je velká chamtivost, díky níž nahromadili během první války obrovské bohatství. Ve druhé válce Hordy s Aliancí nabídli své služby právě hordě, ale po vítězství Alliance si uvědomili, že neutralita by jim přinesla daleko větší zisk. I proto se ve třetí válce nepostavili na ničí stranu. Nevýhodné obchody s Alliancí je však donutily obnovit staré smlouvy s Hordou.

Na stranu Alliance se postavila rasa worgenů, připomínající vlkodlaky. Jejich původ je velmi nejistý, avšak prvně byli spatřeni během první války, kdy je Archamge Urugal využil proti Scourge. Worgeni se ale brzy obrátili proti Urugalovi a tomu nezbylo nic jiného než se odebrat na svoji pevnost, dnes známou jako Shadowfang Keep. Nákaza worgenů se rychle šířila a zasáhla Gilneas. Tam nákaza přerostla v pandemii a lidé, které ještě nezasáhla, postavili barikádu a izolovali se tak od okolí.

Cataclysm ale tuto barikádu zničil a poslední zbytek lidí z Gilneasu zůstal nechráněn. Byl ale vynalezen lektvar, který vrátí worgenovi lidskou mysl. Worgeni „vyléčení“ lektvarem tak vyhledávají pomoc u Alliance a na oplátku se zúčastňují bitev se svými novými spojenci.

Archeolog Harrison Jones

Série questů s postavičkou jménem Harrsion Jones v zóně Uldum skvěle propaguje novou sekundární profesi, kterou je archeologie. Po vaření, první pomoci a rybaření tu máme sbírání artefaktů. Archeologii se musíte samozřejmě naučit u trenéra jako všechny ostatní profese, pak už nic nebrání vydat se na cesty a hledat ztracené a zapomenuté artefakty.

Hledání probíhá tak, že se na mapě světa zobrazují místa, kde je možné něco najít. Když dorazíte na místo, kde jste se rozhodli hledat, rozbalíte svoje nádobíčko, které se skládá z dalekohledu a detektoru. Detektor a dalekohled vám pomocí červeného, žlutého a zeleného indikátoru ukáží, jak daleko od artefaktu jste. Pokud se zobrazí samotný artefakt, máte vyhráno a můžete se pustit do dalšího hledání. Na každém místě určeném pro vykopávky můžete najít vždy maximálně tři artefakty, pak si musíte najít jiné místo, kde uplatníte svoje schopnosti.

Odměnou v této profesi jsou různí mounti, domácí mazlíčci, ale i epické předměty, které budou těžko dostupné, ovšem jejich kvalita se tomu vyrovná. Za novou profesi je v Cataclysm považován i „reforging“ (necháváme raději v původním znění bez překladu), a to i přesto, že to není úplně plnohodnotné povolní. Jedná se totiž o jakýsi nový systém, který slouží, jak jinak, než k vylepšování získaných částí equipu a dalo by se říct, že si věc můžete „ušít přímo na míru“.

Samozřejmě nic není jen tak a i reforging má jistá pravidla a podmínky, které se musí dodržovat. První věcí, která musí být splněna, je minimální item level 200. Druhé „omezení“ spočívá ve výběru statistiky, který chcete předělat. Takzvané primární statistiky (agilita, síla, výdrž a intelekt) jsou neměnné, tudíž tady ani reforging nepomůže. Primární statistiky určují, pro koho je předmět určen. Se sekundárními (hit rating, expertise rating, critical strike rating, haste rating atd…) je to jinak a reforging je tak skvělá možnost, jak si s těmito vlastnostmi pohrát.

Jak jsem se již zmínil, tak reforging není úplně klasická profese. Rozdíl je v tom, že pro tuto profesi neexistuje trenér, nedá se tak naučit ani jako primární a jako sekundární povolání. Pokud tedy potřebujete využít služby reforgingu, musíte vyhledat NPC s názvem „Arcane Reforger“, každá stráž v hlavním městě vás k němu přesně nasměruje a u něj si předmět předěláte, jak potřebujete.

Gilda dostává nový význam

Pojem gilda se s Cataclysmem dostal na vyšší level, už to není jen skupina lidí se stejným tagem pod jménem, nyní je to vyvíjející se společenství hráčů, kteří svým každodenním pobytem ve světě World of Warcraft zajišťují postup svého společenstva výš a výš úrovněmi, se kterými samozřejmě přibývá bonusů pro ně samé.

Dříve byla gilda součástí položky social, nyní je to položka sama o sobě a to s hodně bohatou nabídkou. Jsou zde vidět všechny důležité informace jak o členech gildy, tak i o gildě samotné. To samozřejmě přináší komfort při hledání vámi požadované profese, kterou zrovna nutně potřebujete. Snadno si také se svými spoluhráči porovnáte počet achievementů nebo gildovní aktivitu, a to buď celkovou, nebo jen týdenní.

K dispozici je také jakýsi zpravodaj, který informuje například o získaných hráčských nebo gildovních achievementů. Dozvíte se z něj, kdo a jaký předmět získal nebo kterého bosse gilda naposledy pokořila, a to všechno je rozděleno podle dnů. Díky tomu máte přehled o všem, co se ve společenstvu událo v době vaší nepřítomnosti.

Asi nejzajímavější, co se bonusů pro hráče týče, je nový systém levelování gildy. Podobně, jako získávají levely hráči, se i gilda nově zapojila do tohoto levelovacího procesu. Maximální gildovní level je 25 a za každý nový získávají hráči bonus, tzv. „perk“. Tyto perky mají podobu například zvýšení reputace získané za plnění questů či zabíjení monster, možnost vyvolání gildovní pokladnice kdekoliv, kde ji zrovna potřebujete, nebo hromadný teleport všech členů party nebo raidu.

Levely gildy se zvyšují podle aktivity jejích členů, aby ale nebyly znevýhodněny malé skupiny oproti velkým, aktivita se započítává pouze dvaceti nejaktivnějším hráčům. Zkušenosti dále gilda získává zabíjením bossů v raid instancích nebo vyhráváním hodnocených battlegroundů.

Talenty a mastery

Velice výrazných změn jsme se dočkali také v oblasti talentů. Některé přibyly, některé naopak ubyly a jiné byly přepracovány. Tím ale problematika talentů Cataclysm zdaleka nekončí, protože talenty byly, jsou a budou jednou z nejdiskutovanějších oblastí World of Warcraft.

První, co vás praští do očí při vyvolání nabídky s talenty, je možnost vidět všechny tři stromy najednou, bez nutnosti přepínání. Důvod? Nově si totiž musíte vybrat jeden strom, jednu cestu, kterou se vydáte. Do zvoleného stromu musíte vložit 31 talentových bodů a dosáhnout takzvaného dna, než se vám zpřístupní zbylé dva. Vybráním specializace navíc získáte jedno kouzlo a dvě pasivní vlastnosti charakteristické pro danou větev.

Další zásadní inovací je počet talent bodů, za 85 levelů jich dostanete pouze 41. Vysvětlení je jednoduché, první talent dostanete na desátém levelu, následně se body přičítají za každý lichý level až do 81. úrovně, od které se pokračuje dále stylem co level, to talent.

S talenty je také úzce spjatý nový herní pojem – tzv. mastery. Jedná se o další prvek, který vám usnadní hru skrze pasivní schopnosti. Lépe řečeno půjde o tři bonusy, které získáte vkládáním talent bodů:

- první bonus je určený typem boje. Typický tankovací spec získá damage reduction, healerovi bude navýšen healing, melee damager bude mít vyšší melee damage, ranged damager ranged damage a spell damager zase spell damage

- u druhého bonusu se dá těžko takto škatulkovat. V globálu lze ale říct, že damager získá critical chance, haste rating nebo armor penetration, healer mana regen a tank získá attack power na základě inkasovaného damage

- poslední bonus už je velmi individuální. Každá třída a každá specializace má specifickou pasivní vlastnost

Házení medvědů na trampolínu

Velkou slabinou, kterou kritici často World of Warcraft vyčítali, byly vždy questy. Ty byly většinou pouze typu „zabij tohle“ nebo „přines tamto.“ V datadisku Wrath of the Lich King se Blizzard polepšil a některé questy se plnily např. pomocí ovladatelných strojů, což bylo jistě oživení, ale pořád se většina questů topila ve stereotypu.

V Cataclysm je na questy kladen ještě větší důraz, ubylo případů, kdy je například potřeba zabít 15 určených NPC nebo sesbírat 10 kytiček a naopak si daleko více užijeme questů, které jsou mnohdy i zábavné a hru zpestřují. Jedním z takových je i úkol, ve kterém šplháte na stromy, ze kterých musíte zachránit mláďata medvědů, a to tak, že je házíte na jakousi trampolínu, kde měkce přistanou.

Přibyla také spousta animací, které dávají kouzlo některým questovým liniím a zároveň vás do jisté míry vtáhnou do příběhu. Největší množství krátkých filmečků si užijete v lokaci Uldum, která je stylizována jako poušť, ve které nebojácný archeolog Harrison Jones, samozřejmě s vaší pomocí, hledá ukryté artefakty.

HC dungeony jsou konečně HC a další…

S Cataclysmem musel samozřejmě přijít i nový PVE obsah, který se oproti předchozím datadiskům hodně liší. Normal a hardcore verze dungeonů známe již z dřívějška, co ale můžeme Cataclysmu přičíst k dobru, je konečně obtížnost právě HC dungeonů, obzvláště v instancích pro 5 hráčů, které dříve nebyly, ani v této těžší verzi velkou překážkou pro většinu hráčů.

Pokud chcete v Cataclysm pokořit jedno „hácéčko“, musíte si ve většině případů poskládat partu ze zkušených lidí. V případě, že se vydáte do boje s lidmi z dungeon finderu (čti s randomem), končíte většinou po několika wipech na prvním bossovi. Není to však pravidlem a postupem času, jak se bude zlepšovat vybavení a zkušenosti hráčů, se bude situace ubírat k lepšímu.

World of Warcraft má své fanoušky i díky PvP, to se odehrává ve třech verzích (arény, uzavřené battlegroundy a world PvP zóny). Cataclysm, respektive Deathwing, vdechl i do tohoto odvětví nový oheň. Tím jsou samozřejmě nové Battlegroundy, v pořadí již devátá arénová sezona a zbrusu nové PvP sety. S chutí se tak můžeme opět vrhnout do boje a podpořit tak svoji frakci ve válce mezi Alliancí a Hordou.

A co dál?

Novinky, které se dají, některé více a některé méně, považovat za stěžejní pro nový datadisk Cataclysm, máme za sebou. Těch méně významných, v některých případech by se dalo říci detailů, je velká spousta. Za zmínku stojí částečná úprava některých oken, např. spellbook nebo professions, jedná se ale jen o lehkou změnu estetickou, někdy i menší změnu uspořádání.

S vylepšeným enginem logicky přibyla podpora DirectX 11, kterou využijí především majitelé nových grafických mašin. Jako v každém datadisku, tak i nyní se zvýšil maximální skill profesí o 75. V Cataclysmu tak můžete dosáhnout maximálně 525 u každé profese. Létající mounti jsou použitelní i v Azerothu, což je logické vzhledem k pojetí celého datadisku.

Datadisky Burning Crusade a Wrath of the Lich King vždy něco ubraly z kouzla World of Warcraft, ať už to bylo nepodařeným novým světem nebo svoji přelehkou obtížností - vždy se většina hráčů shodla na tom, že WoW ubírají na kvalitě. Cataclysm vrací World of Warcraft na stejnou vlnu, možná i výš. Blizzard se viditelně polepšil a od velkého počtu těch zkušených hráčů je slyšet převážně chvála.

Autor článku je dlouholetým hráčem WoW a zároveň adminem fanstránky worldofwarcrafts.cz, která spadá pod Vokr.com.

Pili

Nejnovější články