Deset nejotravnějších protipirátských systémů
zdroj: tisková zpráva

Deset nejotravnějších protipirátských systémů

5. 10. 2008 13:13 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Vyhrálo pomyslnou soutěž luštění kódů, smazání všech savů, StarForce či přeměna celé hry v uživatelsky nepřátelskou?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pojem Digital Right Management (česky Správa digitálních práv) běžnému hráči nic moc neřekne, řekneme-li však "Ochrana proti pirátům", začne být hned jasno. Web EDGE přinesl zajímavý článek, kde zvolil deset historicky nejotravnějších systémů ochrany proti nelegálním kopiím, které se dotýká jak hráčů, kteří pálené hry pořizují, tak těch, kteří poctivě kupují originály – ti na něj ostatně často doplácí mnohem více.

Článek se nevěnuje jen novodobým ochranám, ale vrací se až do dřevních časů starých systémů, kdy ověřování pravosti probíhalo přes Lenslok (optický proces, kdy majitel hry za pomoci plastického zařízení rozluštil kód na obrazovce). Přes ověřování pravosti kopie pomocí kódů uvedených v manuálu se pak dostává k opravdu zákeřným kouskům. Například když pirátská verze hry Earthbound (na stařičké konzoli Super NES) spadla při závěrečném souboji a smazala všechny vaše savy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Různým nástrahám neušli především piráti na PC. Například když Codemasters vynalezli systém Fade, který začal působit, až když se hráči dostali do fáze, kdy je hra začala opravdu bavit. Příkladem budiž Operace Flashpoint – od jisté chvíle začali být protivníci těžší, úmrtnost vyšší, ovladatelnost vozů horší a vše se stalo nepochopitelně uživatelsky nepřátelské. Páté místo v žebříčku EDGE zaujímá neslavný SecuROM Online, používaný hojně ve hrách od EA a 2K (Spore, Mass Effect, Bioshock...), který vyžaduje internetovou aktivaci před spuštěním a je omezen na tři až pět instalací (info).

Směrem k prvnímu místu přituhuje, neboť tu figurují obstrukce s hraním originálně zakoupených titulů po výměně porouchané konzole Xbox 360. Pak přetížení serverů, se kterým se hojně potýkal systém Steam od Valve ve svých začátcích - několikahodinové čekání na autorizaci Half-Life 2 se tehdy rovnalo mučení v okovech. Druhé místo si zasloužila hra Rainbow Six Vegas 2 – její verze zakoupená digitální distribucí vyžadovala po hráči mít v mechanice originální herní DVD, což tehdy technická podpora UbiSoftu "elegantně" vyřešila použitím cracknutého .exe souboru s tagem skupiny RELOADED:

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Králem všech stupidních pirátských ochran se však podle EDGE stalo StarForce. Zde v podstatě ani není o čem mluvit, neboť tento ruský systém skutečně vypadá, jako by byl navržen k otrávení života poctivému zákazníkovi. Vytváření neodstranitelných virtuálních disků, špatné fungování vypalovaček, nepoužitelné programy a hry, celkové havárie systému (info). Naštěstí už většina velkých vydavatelů od StarForce ustoupila a používají ho jen některé hry od těch menších nebo hry původem z postsovětských republik. Nakonec se člověk musí ptát, zda-li jsou ochrany (které crackeři stejně většinou obratem prolomí) skutečně tím pravým řešením problémů s pirátstvím.

Designér Peter Molyneux z Lionheadu celou tuhle problematiku shrnul slovy, že jako hráč nesnáší jakékoli restrikce, ale že rozumí výrobcům, kteří musí mít aspoň částečnou jistotu návratnosti investic vložených do PC her. Dobrá, nic extra objevného. To CliffyB z Epicu se při vysvětlování, proč nebudou Gears of War 2 na PC, nebál říct vše na rovinu: "Člověk, který je chytrý natolik, aby měl výkonné PC a věděl, jak upgradovat grafickou kartu, je zároveň tím, kdo je dostatečně chytrý pro to, aby znal BitTorrent a věděl pár základních informací, jak pirátit software, a na to teď dojíždějí všechny vysokorozpočtové PC hry."
zdroj: EDGE

campercz
Smarty.cz

Nejnovější články