Deset mýtů o konzolích - téma 2.část
zdroj: tisková zpráva

Deset mýtů o konzolích - téma 2.část

4. 2. 2008 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Ve druhé polovině článku se věnujeme problematice přehřívání, exkluzivních her pro určitou platformu, nutnosti HDTV, zpoplatnění všeho možného a přínosu rozšířených funkcí konzolí.

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 4.února 2008

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
První díl tématu, točící se kolem mýtů o poruchovosti, ovládání FPS her, nadměrné hlučnosti, průměrné grafiky a záplatování čtěte zde. Ve druhé polovině se dnes věnujeme problematice přehřívání, exkluzivních her pro určitou platformu, nutnosti HDTV, zpoplatnění všeho možného a rozšířeným funkcím konzolí.

6. Přehřívání

Tento problém souvisí s hlučností a poruchovostí. Produkované teplo se odvíjí od vysokého výkonu konzolí a pokud není zaručena cirkulace vzduchu, může dojít k nejrůznějším potížím. U obou konzolí je přehřívání nejčastější příčinou reklamací, i když X360 v tomto směru jasně vede – v prvních sériích byla dokonce zapomenuta ochranná fólie na teplovodivé pastě, což problémy ještě znásobilo. Pokud však konzoli umístíte na pevnou podložku v otevřeném prostoru, neměli byste mít žádný problém. Jestliže už totiž vadný kus máte, porucha se dříve nebo později projeví a nepomůže vám ani přídavné chlazení. A když budete mít štěstí na kvalitní výrobek, pak se nemusíte ničeho bát a konzole vám bude krásně fungovat i v letních vedrech a klidně v uzavřeném prostoru, který jsem minule tolik kritizoval – je to vážně paradox, ale je to tak. Zvětšit Určitě je však lepší předcházet případným problémům a zbytečně neriskovat.

Nechci posuzovat, která z konzolí topí víc, protože se to mění. Měl jsem doma půjčenou americkou verzi PS3, která byla už po 20 minutách tak rozžhavená, že byste na ní neudrželi otevřenou dlaň. Ve srovnání s ní byl můj Xbox 360 chladný jako led. Přesto jsem nezaznamenal ani jediný problém se stabilitou, vše běhalo korektně i po mnoha hodinách hraní. Vyzkoušel jsem i takové extrémy, jako 12 hodin bez přestávky u MotorStormu nebo nekonečných 18 hodin v Gears of War. Nezaznamenal jsem jediný problém a jak hardware, tak i software to ustály na výbornou. Moje vlastní (evropská) PS3 už tolik nežhaví, povrch je sotva vlažný, ale konzole je hlučnější než starší model, takže člověk si moc nevybere. Osobně však dávám přednost nižší teplotě…

7. "Většina her bude časem i pro PC"

Multiplatformní hry jsou takové, které vycházejí pro více systémů a to obvykle současně nebo jen s menším zpožděním. Jedním ze zažitých omylů je proto tvrzení, které se neustále objevuje ve fórech stylem „Co vyjde na X360, bude na 95% i na PC“. I když poslední měsíce existuje jistá tendence vydávat konzolové hry na stolních počítačích, mnoho jiných konzolových her na PC nikdy nevyjde. I v tomto případě přání poněkud předchází reálný stav, protože nekonzoloví hráči sledují zejména hry, které vyjdou čistě pro jejich platformu a opomíjí desítky dalších titulů.

Obrázek Stačí se jen podívat na zmíněný Xbox 360 a upamatovat se na hry jako Forza Motorsport 2, Project Gotham Racing 3 a 4, Saints Row, Crackdown, Perfect Dark Zero, Dead or Alive 4, Amped 3, Call of Duty 3, Kameo: Elements of Power, Dead Rising, Blue Dragon, Far Cry Instincts Predator, Fight Night Round 3, Burnout Revenge a mnohé další. Schválně jsem udělal tento seznam delší, abyste si uvědomili, kolik her nikdy nevyjde nebo až s obrovským zpožděním. Co potom další připravované nebo už vydané projekty jako Mass Effect, Halo 3, Lost Odyssey, Fable 2, Too Human nebo Ace Combat 6? Je to jen zlomek z titulů, které vycházejí pouze pro X360.

Jistě je možné, že některé z nich potká stejný osud jako Gears of War nebo Viva Pińata a po nějaké době se objeví i na PC. Ale vzpomeňme si také, kolik konverzí se právě pro PC vyloženě odflákne – nepovedené NHL 07 i 08, Pirates of the Caribbean, Ghost Recon Advanced Warfighter nebo z nedávné doby Lost Planet – jen několik her za všechny, jejichž verze jsou na konzolích neskonale lepší.

Obrázek A to už ani nebudeme mluvit o tom, že čekat rok nebo dva na konverzi je opravdu smutné, tedy nezavírejme oči před jednoznačnými fakty. Ať se nám to líbí nebo ne, spousta X360 her na PC nikdy nevyjde a to jsme se vůbec nevěnovali exkluzivním titulům pro PS3, kde je tento trend ještě patrnější. Hry jako Heavenly Sword, MotorStorm, Resistance: Fall of Man, God of War 3, Gran Turismo 5, Uncharted Drake’s Fortune, Killzone 2 a další rozhodně na PC neuvidíte, to je téměř jisté. Sony si své exkluzivní tituly hlídá mnohem pečlivěji, jelikož správně pochopili, že je to jediný opravdový argument pro koupi konzole.

Do budoucna bych však očekával větší množství konverzí z Xboxu 360 a to z toho důvodu, že Microsoft sedí na dvou židlích a musí podporovat jak svou konzoli, tak i svůj operační systém Windows. Podle mého názoru se tím oslabují v konzolové next-gen válce a nepřispívá to ani ke kvalitě her, ale dokud jim to nedá pocítit trh, nic se na tomto trendu nezmění. Ostatně halasné protesty majitelů X360 se už ozvaly právě v souvislosti s PC verzí Gears of War, která byla rozšířena o nové levely. Ty byly ještě nedávno slibovány i pro konzoli, ale teď už to neplatí. Naopak, prodejní fiasko PC verze Gears of War se může postarat o to, že s převody konzolových her se nebude ztrácet čas.

Obrázek Ostatně pokud sledujete herní byznys pozorně, pak vám nemohl uniknout fakt, že prioritní platformou pro vývojáře nejočekávanějších titulů bývají v současnosti téměř pokaždé konzole (u multiplatformních her to je obvykle X360, jen výjimky jsou u multiplatformních titulů primárně dělány na PS3, teď např. Burnout Paradise). Vzpomeňte si na to, až se budete dívat na další a další prezentace nových her, které tvůrci nejčastěji předvádějí novinářům z konzolové verze (a až pak řeší dolaďování PC verze). Kdyby jim totiž vývojářské týmy kladly stejnou důležitost, pak by se musely objevit současně nebo jen s malým zpožděním (ne více než pár týdnů). Jak dlouho že už se čeká na Assassins Creed PC? Podobné to teď je např. s aktuálním Turokem nebo Devil May Cry 4 (obě na konzolích vychází v těchto dnech, pro PC až v březnu-dubnu) a takových případů bude přibývat nebo takové hry pro PC nevyjdou vůbec (aktuálně Battlefield Bad Company, Condemned 2 nebo SKATE).

8. Nutnost HDTV

Tento častokrát opakovaný názor zpochybňující nižší pořizovací cenu konzolí jaksi nebere v potaz fakt, že i Xbox 360 nebo PS3 lze připojit k monitoru. Neuvěřitelný počet lidí vysvětluje zbytečnost a drahost konzolí tím, že je nutné pořídit si k nim také televizor. Je to klasická ukázka toho, jak se dokola papouškovaný nesmysl nakonec stane obecně vnímanou pravdou. Někdy mám dojem, jakoby si někteří lidé neuvědomovali, že i k PC si musíte koupit nějaké zobrazovací zařízení, což je docela úsměvné. Nikdo vás přece nenutí pořídit si stále ještě drahou HDTV, ale vystačíte si i s levnějším monitorem, na kterém třeba souběžně provozujete Obrázek svůj počítač.

X360 je na tom poněkud lépe, protože jej lze připojit i k obyčejnému VGA nebo DVI monitoru (DVI konektor pouze u verze Elite). Konzole pak automaticky detekuje druh zobrazovacího zařízení a zvolí správnou nabídku pro nastavení rozlišení. Jedna z verzí firmware také zlepšila kvalitu obrazu na monitorech a opravila méně výrazné barvy.

PS3 je v tomto směru jen o něco méně uživatelsky komfortní. Jednak je vhodné předem nastavit odpovídající připojení, protože pokud byste přenášeli konzoli od monitoru k TV a nenastavili systém, bude pravděpodobným výsledkem černý obraz a nutnost resetovat nastavení. Dalším problémem je protikopírovací ochrana HDCP, která je, na rozdíl od Xboxu, spuštěna permanentně. Musíte proto disponovat monitorem s podporou protokolu HDCP nebo převodníkem, který je však zbytečně drahý.

Televizor s HD rozlišením nepochybně znásobí vaše herní zážitky už jen velikostí úhlopříčky, čili je nejideálnější volbou, ale dokázal by se stejně tak dobře využít i s počítačem. Kdybyste si mohli vybrat, kde si zahrajete Crysis, zda na 19“ monitoru nebo 50“ HDTV, asi by byla odpověď předem jasná.

9. Za všechno chtějí peníze

Další frází, která zaznívá na fórech, je neochota za všechno na konzolích platit. Týká se to především služby Xbox Live, která se tak stala zdrojem téměř veškerého zla pocházejícího od „bídného“ Microsoftu. Zopakujme si proto základní fakta: Přístup na Xbox Live je zdarma, stejně jako je zdarma stahování demoverzí, trailerů, veškerá komunikace s přáteli atd. Platíte pouze za možnost hrát online! Jestliže nemáte Gold konto, nelze hrát většinu her přes internet - to je jediný rozdíl. Samozřejmě, že na Xbox Live existuje placený obsah, do nějž patří arcade hry, filmy, některá rozšíření her nebo tématická pozadí, ale nikdo nepožaduje, abyste si něco takového kupovali. Microsoft se sice snaží majitele Gold kont zvýhodňovat rychlejším přístupem k některým demům (=týdenní exkluzivita jen pro Gold účty a až pak pro všechny), ale v poslední době se mi zdá, že těchto akcí ubývá.

Zvětšit

Je taky docela dobře možné, že stále se rozšiřující a zkvalitňující online řešení Sony jednou přinutí Microsoft změnit politiku a oprostit někdy časem Xbox Live od poplatků. Zatím bych však příliš nedoufal, že se tak stane v dohledné době, protože současné online možnosti PS3 jsou stále o krok pozadu (i kvůli mnohem pozdějšímu startu služby) a MS tak nic k tomu nenutí. Někteří vývojáři si sice pochvalují větší flexibilitu řešení Sony, ale z pohledu hráčů je Xbox Live výrazně propracovanějším systémem. Na druhou stranu je možnost hrát multiplayer na PS3 zdarma nepochybně obrovskou výhodou, která s nadcházejícími hrami jako Resistance 2 uštědří X360 další velký úder.

Jinou věcí jsou ceny her, které jsou u konzolových verzí vyšší, mnohdy až nepochopitelně. Kupříkladu PC verze Gears of War u nás běžně stojí okolo 900 Kč, kdežto xboxová verze (stará téměř 15 měsíců) se dál prodává za 1600 Kč. Běžný rozdíl bývá 700 až 800 Kč, což je opravdu dost. Jindy nejsou rozdíly tak šílené a činí jen 300 Kč (např. Call of Duty 4 1399 Kč PC, 1699 Kč X360 a PS3), ale většinou se s tím člověk musí smířit. Zlé jazyky proto tvrdí, že stále dobré prodeje Xboxu 360, i přes jeho poruchovost, významně podržela možnost spouštění pálených her.

Obrázek zdroj: tisková zpráva PS3 je pro crackery, díky formátu BluRay, daleko tvrdším oříškem. Nehledě na to, že stahovat 15-20 GB dat už není tak jednoduché ani na dnešních vysokorychlostních linkách. Možná nevíte, že většina PS3 her je nafouknuta zcela uměle, zřejmě aby se využil prostor na BR médiu za každou cenu. Například hra The Darkness pro X360 zabírá na DVD 5.9 GB, kdežto PS3 verze má 17.6 GB, třikrát tolik! Rozdíl je přitom jediný. Xbox verze obsahuje videa jenom v rozlišení 720p, kdežto na BluRay disku jsou videa v rozlišení 480i, 720p, 1080p a 480i widescreen. Jak jsem se také dozvěděl, některé PS3 hry mají na disku zapsány celé GB nul, o jejichž účelnosti se vedou diskuze na internetu. Buď jak buď, poctivému uživateli je to stejně jedno a výhodu obrovské kapacity BluRay již brzy potvrdí hry jako Final Fantasy XIII nebo Metal Gear Solid 4.

10. Rozšířené možnosti

Doposud jsme vyvraceli pouze mýty PC hráčů (scény), teď se pro změnu podívejme na některá naivnější přesvědčení majitelů konzolí. Již několikrát jsem se třeba dočetl o báječných multimediálních možnostech Xboxu 360, který se dá údajně skvěle využít ke sledování filmů, poslouchání hudby nebo prohlížení obrázků. Je to určitě pravda, alespoň částečně a pokud si odmyslíme mizernou kvalitu přehrávání DVD filmů, pak tu základní podpora je. Bohužel, konzole, která neumí pořádně formáty DivX a Xvid, nepodporuje samostatné načítání titulků a neumožňuje instalaci většího harddisku, by se dnes neměla nazývat multimediálním zařízením. Starý modifikovaný Xbox umí nepoměrně víc a za výprodejní cenu okolo dvou, tří tisíc korun ani nenajde srovnatelnou konkurenci. Dokud se X360 svými možnostmi nepřiblíží tomu, co předvedla open-source scéna u jeho předchůdce, rozhodně si starý Xbox ještě dlouho ponechám.

PS3 je na tom, pokud jde o multimédia, takřka stejně, snad jen s výjimkou většího disku. Ani zde se nelze stoprocentně spolehnout na funkčnost všech kodeků DivX/XviD, navíc je zde problém s různou přenosovou rychlostí formátu WMV. Videa ve vyšší kvalitě nelze přehrát, přestože konzole formát WMV vždy bezpečně rozpozná. Dle mých testů je hraniční hodnotou bitrate 7 Mbit/s, přes niž nejede vlak.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Obrovskou výhodou pro všechny nadšence do HD videa je ale spolupráce s AVCHD formátem, což mě osobně neskonale nadchlo. PS3 dokonale podporuje AVCHD formát, který vzniknul dohodou firem Sony a Panasonic a když si k tomu připočtete bezproblémovou funkčnost s kartami SDHC, získáte nejlepší dostupné zařízení pro spolupráci s videokamerami nové generace.

Poněkud vtipná je představa, že PS3 dokáže plnohodnotně nahradit běžný počítač, jak jsem se již několikrát dočetl. Konzole má integrovaný webový browser a zřejmě pod tímto dojmem někteří lidé dospěli k názoru, že se mohou zbavit svého dosluhujícího počítače. Na jejich místě bych to však nedělal. Jen samotný prohlížeč nic neřeší. Nejenže jsou mnohé z webových stránek i na velkém HD televizoru špatně čitelné, ale občas mohou být nekompletní nebo nefungují.

Problémem je také mizerná podpora českých znaků, některé z verzí Flash grafiky nebo integrované video. V současné podobě se tak nelze na PS3 browser stoprocentně spolehnout. Mimo to jsou tu i jiné věci, jako klasické PC messengery typu ICQ nebo Jabber, potom tisk, vypalování a spousta jiných věcí, které jsou na konzoli zcela nefunkční nebo velmi komplikované. Jistě, máte možnost nainstalovat si na PS3 Linux, ale když se podíváte, kolik problémů první nadšenci neustále řeší, byl bych s tímto krokem opatrný. Časem se zřejmě vychytají všechny mouchy a konzole bude lépe a kvalitněji plnit funkce klasického PC, ale dnes tomu tak není a nalhávat si opak nemá cenu.

Zvětšit

Závěr

Nečiním si nárok na patent na rozum, ale nemám rád laciné paušalizování nebo obecné zhodnocení situace na základě čistě osobních zkušeností. Pokud to bylo možné, byly jednotlivé body posuzovány podle ohlasů více hráčů, statistik uváděných nejrůznějšími weby nebo ve shodě s obecně známými fakty. Ve všech případech to ovšem možné není a proto se nutně musel promítnout i můj subjektivní názor věc, který bude mít celá řada lidí odlišný. Nikomu jej neupírám, obzvláště pokud je takový názor stavěn na základech praktických zkušeností, profesionálně, bez emocí a nestranně. V takovém případě bude výměna informací v diskusním fóru velmi cenná a nestane se jen prázdným a bezcenným tlacháním, které nemá konce a ničemu neslouží. Jestliže tu najde byť jen minimum hráčů nová fakta, pak tento tématický článek bezezbytku splnil svůj účel.

Související články: 1. díl tématu

Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým


 
 
Ivan Kratochvíl

Nejnovější články