zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       První díl tématu, točící se kolem mýtů o poruchovosti, ovládání             FPS her, nadměrné hlučnosti, průměrné grafiky a záplatování čtěte             zde. Ve druhé polovině se dnes věnujeme problematice přehřívání,             exkluzivních her pro určitou platformu, nutnosti HDTV, zpoplatnění             všeho možného a rozšířeným funkcím konzolí.
  6. Přehřívání
              Tento problém souvisí s hlučností a poruchovostí. Produkované teplo             se odvíjí od vysokého výkonu konzolí a pokud není zaručena cirkulace             vzduchu, může dojít k nejrůznějším potížím. U obou konzolí je přehřívání             nejčastější příčinou reklamací, i když X360 v tomto směru jasně vede             – v prvních sériích byla dokonce zapomenuta ochranná fólie na teplovodivé             pastě, což problémy ještě znásobilo. Pokud však konzoli umístíte na             pevnou podložku v otevřeném prostoru, neměli byste mít žádný problém.             Jestliže už totiž vadný kus máte, porucha se dříve nebo později projeví             a nepomůže vám ani přídavné chlazení. A když budete mít štěstí na             kvalitní výrobek, pak se nemusíte ničeho bát a konzole vám bude krásně             fungovat i v letních vedrech a klidně v uzavřeném prostoru, který             jsem minule tolik kritizoval             – je to vážně paradox, ale je to tak. 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
      Určitě             je však lepší předcházet případným problémům a zbytečně neriskovat.
              Nechci posuzovat, která z konzolí topí víc, protože se to mění. Měl             jsem doma půjčenou americkou verzi PS3, která byla už po 20 minutách             tak rozžhavená, že byste na ní neudrželi otevřenou dlaň. Ve srovnání             s ní byl můj Xbox 360 chladný jako led. Přesto jsem nezaznamenal ani             jediný problém se stabilitou, vše běhalo korektně i po mnoha hodinách             hraní. Vyzkoušel jsem i takové extrémy, jako 12 hodin bez přestávky             u MotorStormu nebo nekonečných 18 hodin v Gears of War. Nezaznamenal             jsem jediný problém a jak hardware, tak i software to ustály na výbornou.             Moje vlastní (evropská) PS3 už tolik nežhaví, povrch je sotva vlažný,             ale konzole je hlučnější než starší model, takže člověk si moc nevybere.             Osobně však dávám přednost nižší teplotě…
  7. "Většina             her bude časem i pro PC"
              Multiplatformní hry jsou takové, které vycházejí pro více systémů             a to obvykle současně nebo jen s menším zpožděním. Jedním ze zažitých             omylů je proto tvrzení, které se neustále objevuje ve fórech stylem             „Co vyjde na X360, bude na 95% i na PC“. I když poslední měsíce existuje             jistá tendence vydávat konzolové hry na stolních počítačích, mnoho             jiných konzolových her na PC nikdy nevyjde. I v tomto případě přání             poněkud předchází reálný stav, protože nekonzoloví hráči sledují zejména             hry, které vyjdou čistě pro jejich platformu a opomíjí desítky dalších             titulů.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
      Stačí             se jen podívat na zmíněný Xbox 360 a upamatovat se na hry jako Forza             Motorsport 2, Project Gotham Racing 3 a 4, Saints Row, Crackdown,             Perfect Dark Zero, Dead or Alive 4, Amped 3, Call of Duty 3, Kameo:             Elements of Power, Dead Rising, Blue Dragon, Far Cry Instincts Predator,             Fight Night Round 3, Burnout Revenge a mnohé další. Schválně jsem             udělal tento seznam delší, abyste si uvědomili, kolik her nikdy nevyjde             nebo až s obrovským zpožděním. Co potom další připravované nebo už             vydané projekty jako Mass Effect, Halo 3, Lost Odyssey, Fable 2, Too             Human nebo Ace Combat 6? Je to jen zlomek z titulů, které vycházejí             pouze pro X360. 
              Jistě je možné, že některé z nich potká stejný osud jako Gears of             War nebo Viva Pińata a po nějaké době se objeví i na PC. Ale vzpomeňme             si také, kolik konverzí se právě pro PC vyloženě odflákne – nepovedené             NHL 07 i 08, Pirates of the Caribbean, Ghost Recon Advanced Warfighter             nebo z nedávné doby Lost Planet – jen několik her za všechny, jejichž             verze jsou na konzolích neskonale lepší.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
      A             to už ani nebudeme mluvit o tom, že čekat rok nebo dva na konverzi             je opravdu smutné, tedy nezavírejme oči před jednoznačnými fakty.             Ať se nám to líbí nebo ne, spousta X360 her na PC nikdy nevyjde a             to jsme se vůbec nevěnovali exkluzivním titulům pro PS3, kde je tento             trend ještě patrnější. Hry jako Heavenly Sword, MotorStorm, Resistance:             Fall of Man, God of War 3, Gran Turismo 5, Uncharted Drake’s Fortune,             Killzone 2 a další rozhodně na PC neuvidíte, to je téměř jisté. Sony             si své exkluzivní tituly hlídá mnohem pečlivěji, jelikož správně pochopili,             že je to jediný opravdový argument pro koupi konzole.
              Do budoucna bych však očekával větší množství konverzí z Xboxu 360             a to z toho důvodu, že Microsoft sedí na dvou židlích a musí podporovat             jak svou konzoli, tak i svůj operační systém Windows. Podle mého názoru             se tím oslabují v konzolové next-gen válce a nepřispívá to ani ke             kvalitě her, ale dokud jim to nedá pocítit trh, nic se na tomto trendu             nezmění. Ostatně halasné protesty majitelů X360 se už ozvaly právě             v souvislosti s PC verzí Gears of War, která byla rozšířena o nové             levely. Ty byly ještě nedávno slibovány i pro konzoli, ale teď už             to neplatí. Naopak, prodejní fiasko PC verze Gears of War se může             postarat o to, že s převody konzolových her se nebude ztrácet čas.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
      Ostatně             pokud sledujete herní byznys pozorně, pak vám nemohl uniknout fakt,             že prioritní platformou pro vývojáře nejočekávanějších titulů bývají             v současnosti téměř pokaždé konzole (u multiplatformních her to je             obvykle X360, jen výjimky jsou u multiplatformních titulů primárně             dělány na PS3, teď např. Burnout Paradise). Vzpomeňte si na to, až             se budete dívat na další a další prezentace nových her, které tvůrci             nejčastěji předvádějí novinářům z konzolové verze (a až pak řeší dolaďování             PC verze). Kdyby jim totiž vývojářské týmy kladly stejnou důležitost,             pak by se musely objevit současně nebo jen s malým zpožděním (ne více             než pár týdnů). Jak dlouho že už se čeká na Assassins Creed PC? Podobné             to teď je např. s aktuálním Turokem nebo Devil May Cry 4 (obě na konzolích             vychází v těchto dnech, pro PC až v březnu-dubnu) a takových případů             bude přibývat nebo takové hry pro PC nevyjdou vůbec (aktuálně Battlefield             Bad Company, Condemned 2 nebo SKATE).
  8. Nutnost HDTV
              Tento častokrát opakovaný názor zpochybňující nižší pořizovací cenu             konzolí jaksi nebere v potaz fakt, že i Xbox 360 nebo PS3 lze připojit             k monitoru. Neuvěřitelný počet lidí vysvětluje zbytečnost a drahost             konzolí tím, že je nutné pořídit si k nim také televizor. Je to klasická             ukázka toho, jak se dokola papouškovaný nesmysl nakonec stane obecně             vnímanou pravdou. Někdy mám dojem, jakoby si někteří lidé neuvědomovali,             že i k PC si musíte koupit nějaké zobrazovací zařízení, což je docela             úsměvné. Nikdo vás přece nenutí pořídit si stále ještě drahou HDTV,             ale vystačíte si i s levnějším monitorem, na kterém třeba souběžně             provozujete 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
      svůj             počítač.
              X360 je na tom poněkud lépe, protože jej lze připojit i k obyčejnému             VGA nebo DVI monitoru (DVI konektor pouze u verze Elite). Konzole             pak automaticky detekuje druh zobrazovacího zařízení a zvolí správnou             nabídku pro nastavení rozlišení. Jedna z verzí firmware také zlepšila             kvalitu obrazu na monitorech a opravila méně výrazné barvy.
              PS3 je v tomto směru jen o něco méně uživatelsky komfortní. Jednak             je vhodné předem nastavit odpovídající připojení, protože pokud byste             přenášeli konzoli od monitoru k TV a nenastavili systém, bude pravděpodobným             výsledkem černý obraz a nutnost resetovat nastavení. Dalším problémem             je protikopírovací ochrana HDCP, která je, na rozdíl od Xboxu, spuštěna             permanentně. Musíte proto disponovat monitorem s podporou protokolu             HDCP nebo převodníkem, který je však zbytečně drahý.
              Televizor s HD rozlišením nepochybně znásobí vaše herní zážitky už             jen velikostí úhlopříčky, čili je nejideálnější volbou, ale dokázal             by se stejně tak dobře využít i s počítačem. Kdybyste si mohli vybrat,             kde si zahrajete Crysis, zda na 19“ monitoru nebo 50“ HDTV, asi by             byla odpověď předem jasná.
  9. Za všechno chtějí peníze
              Další frází, která zaznívá na fórech, je neochota za všechno na konzolích             platit. Týká se to především služby Xbox Live, která se tak stala             zdrojem téměř veškerého zla pocházejícího od „bídného“ Microsoftu.             Zopakujme si proto základní fakta: Přístup na Xbox             Live je zdarma, stejně jako je zdarma stahování demoverzí, trailerů,             veškerá komunikace s přáteli atd. Platíte pouze za možnost hrát online!             Jestliže nemáte Gold konto, nelze hrát většinu her přes internet -             to je jediný rozdíl. Samozřejmě, že na Xbox Live existuje placený             obsah, do nějž patří arcade hry, filmy, některá rozšíření her nebo             tématická pozadí, ale nikdo nepožaduje, abyste si něco takového kupovali.             Microsoft se sice snaží majitele Gold kont zvýhodňovat rychlejším             přístupem k některým demům (=týdenní exkluzivita jen pro Gold účty             a až pak pro všechny), ale v poslední době se mi zdá, že těchto akcí             ubývá.
 
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
                   Je taky docela dobře možné, že stále se rozšiřující a zkvalitňující             online řešení Sony jednou přinutí Microsoft změnit politiku a oprostit             někdy časem Xbox Live od poplatků. Zatím bych však příliš nedoufal,             že se tak stane v dohledné době, protože současné online možnosti             PS3 jsou stále o krok pozadu (i kvůli mnohem pozdějšímu startu služby)             a MS tak nic k tomu nenutí. Někteří vývojáři si sice pochvalují větší             flexibilitu řešení Sony, ale z pohledu hráčů je Xbox Live výrazně             propracovanějším systémem. Na druhou stranu je možnost hrát multiplayer             na PS3 zdarma nepochybně obrovskou výhodou, která s nadcházejícími             hrami jako Resistance 2 uštědří X360 další velký úder.
              Jinou věcí jsou ceny her, které jsou u konzolových verzí vyšší, mnohdy             až nepochopitelně. Kupříkladu PC verze Gears of War u nás běžně stojí             okolo 900 Kč, kdežto xboxová verze (stará téměř 15 měsíců) se dál             prodává za 1600 Kč. Běžný rozdíl bývá 700 až 800 Kč, což je opravdu             dost. Jindy nejsou rozdíly tak šílené a činí jen 300 Kč (např. Call             of Duty 4 1399 Kč PC, 1699 Kč X360 a PS3), ale většinou se s tím člověk             musí smířit. Zlé jazyky proto tvrdí, že stále dobré prodeje Xboxu             360, i přes jeho poruchovost, významně podržela možnost spouštění             pálených her.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      PS3             je pro crackery, díky formátu BluRay, daleko tvrdším oříškem. Nehledě             na to, že stahovat 15-20 GB dat už není tak jednoduché ani na dnešních             vysokorychlostních linkách. Možná nevíte, že většina PS3 her je nafouknuta             zcela uměle, zřejmě aby se využil prostor na BR médiu za každou cenu.             Například hra The Darkness pro X360 zabírá na DVD 5.9 GB, kdežto PS3             verze má 17.6 GB, třikrát tolik! Rozdíl je přitom jediný. Xbox verze             obsahuje videa jenom v rozlišení 720p, kdežto na BluRay disku jsou             videa v rozlišení 480i, 720p, 1080p a 480i widescreen. Jak jsem se             také dozvěděl, některé PS3 hry mají na disku zapsány celé GB nul,             o jejichž účelnosti se vedou diskuze na internetu. Buď jak buď, poctivému             uživateli je to stejně jedno a výhodu obrovské kapacity BluRay již brzy potvrdí            hry jako Final Fantasy XIII nebo Metal Gear Solid 4.
  10. Rozšířené možnosti
              Doposud jsme vyvraceli pouze mýty PC hráčů (scény), teď se pro změnu             podívejme na některá naivnější přesvědčení majitelů konzolí. Již několikrát             jsem se třeba dočetl o báječných multimediálních možnostech Xboxu             360, který se dá údajně skvěle využít ke sledování filmů, poslouchání             hudby nebo prohlížení obrázků. Je to určitě pravda, alespoň částečně             a pokud si odmyslíme mizernou kvalitu přehrávání DVD filmů, pak tu             základní podpora je. Bohužel, konzole, která neumí pořádně formáty             DivX a Xvid, nepodporuje samostatné načítání titulků a neumožňuje             instalaci většího harddisku, by se dnes neměla nazývat multimediálním             zařízením. Starý modifikovaný Xbox umí nepoměrně víc a za výprodejní             cenu okolo dvou, tří tisíc korun ani nenajde srovnatelnou konkurenci.             Dokud se X360 svými možnostmi nepřiblíží tomu, co předvedla open-source             scéna u jeho předchůdce, rozhodně si starý Xbox ještě dlouho ponechám.             
              PS3 je na tom, pokud jde o multimédia, takřka stejně, snad jen s výjimkou             většího disku. Ani zde se nelze stoprocentně spolehnout na funkčnost             všech kodeků DivX/XviD, navíc je zde problém s různou přenosovou rychlostí             formátu WMV. Videa ve vyšší kvalitě nelze přehrát, přestože konzole             formát WMV vždy bezpečně rozpozná. Dle mých testů je hraniční hodnotou             bitrate 7 Mbit/s, přes niž nejede vlak.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
                   Obrovskou výhodou pro všechny nadšence do HD videa je ale spolupráce             s AVCHD formátem, což mě osobně neskonale nadchlo. PS3 dokonale podporuje             AVCHD formát, který vzniknul dohodou firem Sony a Panasonic a když             si k tomu připočtete bezproblémovou funkčnost s kartami SDHC, získáte             nejlepší dostupné zařízení pro spolupráci s videokamerami nové generace.             
              Poněkud vtipná je představa, že PS3 dokáže plnohodnotně nahradit běžný             počítač, jak jsem se již několikrát dočetl. Konzole má integrovaný             webový browser a zřejmě pod tímto dojmem někteří lidé dospěli k názoru,             že se mohou zbavit svého dosluhujícího počítače. Na jejich místě bych             to však nedělal. Jen samotný prohlížeč nic neřeší. Nejenže jsou mnohé             z webových stránek i na velkém HD televizoru špatně čitelné, ale občas             mohou být nekompletní nebo nefungují.
              Problémem je také mizerná podpora českých znaků, některé z verzí Flash             grafiky nebo integrované video. V současné podobě se tak nelze na             PS3 browser stoprocentně spolehnout. Mimo to jsou tu i jiné věci,             jako klasické PC messengery typu ICQ nebo Jabber, potom tisk, vypalování             a spousta jiných věcí, které jsou na konzoli zcela nefunkční nebo             velmi komplikované. Jistě, máte možnost nainstalovat si na PS3 Linux,             ale když se podíváte, kolik problémů první nadšenci neustále řeší,             byl bych s tímto krokem opatrný. Časem se zřejmě vychytají všechny             mouchy a konzole bude lépe a kvalitněji plnit funkce klasického PC,             ale dnes tomu tak není a nalhávat si opak nemá cenu.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       Závěr
              Nečiním si nárok na patent na rozum, ale nemám rád laciné paušalizování             nebo obecné zhodnocení situace na základě čistě osobních zkušeností.             Pokud to bylo možné, byly jednotlivé body posuzovány podle ohlasů             více hráčů, statistik uváděných nejrůznějšími weby nebo ve shodě s             obecně známými fakty. Ve všech případech to ovšem možné není a proto             se nutně musel promítnout i můj subjektivní názor věc, který bude             mít celá řada lidí odlišný. Nikomu jej neupírám, obzvláště pokud je             takový názor stavěn na základech praktických zkušeností, profesionálně,             bez emocí a nestranně. V takovém případě bude výměna informací v diskusním             fóru velmi cenná a nestane se jen prázdným a bezcenným tlacháním,             které nemá konce a ničemu neslouží. Jestliže tu najde byť jen minimum             hráčů nová fakta, pak tento tématický článek bezezbytku splnil svůj             účel.
              Související články: 1. díl tématu
 
  |