Jak rozhýbat Crysis aspoň přijatelně plynule? To je otázka, která teď vrtá hlavou mnoha lidí bez možnosti upgradu HW. A právě pro ně a méně ostřílené hráče máme základní tipy pro správné nastavení grafiky.
Autor: Cappy Publikováno: 4.prosince 2007
zdroj:
tisková zpráva Hráči, kteří nejsou tolik ostřílení, mohou mít problémy s nastavením akční hry Crysis (mega-recenze). Tento průvodce by je měl upozornit na některé aspekty nastavení Crysis a pomoci jim vyvarovat se základních chyb. Než začneme se samotným "laděním" hry, tak je vhodné se nejprve podívat na to, v jakém stavu se nachází počítač. Dobře si zjistěte, jestli máte alespoň základní výbavu pro to, abyste si mohli tuto hru zahrát.
Oficiální HW požadavky CPU: Intel Pentium 4, na frekvenci 2,8 GHz (nebo 3,2 GHz pro Windows Vista), Intel Core 2.0 GHz (2,2 GHz pro Vista), či AMD Athlon 2800+ (3200+ pro Vista) RAM: 1 GB (ale 1,5 GB pro Windows Vista) Grafiku: NVIDIA GeForce 6800 GT nebo ATI Radeon 9800 Pro (Radeon X800 Pro v případě Windows Vista) VRAM: alespoň 256 MB grafické paměti Místo na disku: 12+ GB Zvuková karta: DirectX 9.0c (plně kompatibilní) Instalované API DirectX: DX9.0c nebo DX10
zdroj:
tisková zpráva
Oficiální požadavky jsou poměrně adekvátně stanoveny a odpovídají skutečnosti. Ale dobré je, že když nejste graficky nároční, tj. stačí vám průměrná vizuální kvalita hry (viz ilustrační obrázek vpravo) a jde vám hlavně o hratelnost, že byste měli Crysis "nějak" rozchodit i na počítači s 512 MB RAM, jednojádrovým procesorem s taktem okolo 2,6 GHz (Intel nebo AMD Athlon 64 s ratingem 2600+). Grafická karta vám bude stačit GeForce 6800 nebo ten zmíněný Radeon 9800 Pro. Má to ale spoustu podmínek. Musíte si počítač na Crysis dopředu připravit a vyvarovat se některých chyb.
Základní nastavení ve hře Nenásilnou a jednoduchou formou odlehčíte grafické kartě a počítači tím, že pro začátek vypnete, co se dá, zredukujete detaily všude, kde je to jen možné a sledujete, co to udělá s výkonem. Pak si zvolíte nějakou hranici "kdy to ještě dobře šlape" a postupně detaily zase přidáváte, až je výkon slušně vybalancovaný.
A s čím začít v případě Crysis? Přirozeně grafikou - v záložce pro systémová nastavení (Options - System Settings, a v záložce pro grafiku, Graphics). První co, tak se mrknout na Video mode - neboli rozlišení. To je jedna z klíčových položek, kterou se dá snížit náročnost hry, protože čím nižší rozlišení obrazu, tím také nižší náročnost scény na výpočty. Typicky 800x600 obrazových bodů je mnohem méně náročnější než 1600x1200, logicky, protože je v něm na obrazovce méně pixelů a grafická karta se nemusí tolik snažit.
zdroj:
tisková zpráva
Dále je dobré zjistit, v jakém režimu hra vlastně běží. Je to DX9 nebo DX10? Jestliže máte Windows Vista a k tomu nějaký DX10 hardware, pak se Crysis automaticky zapne v DX10 režimu. Pozor na to. Nemusí to být ta nejlepší volba, protože na některém DirectX 10 hardwaru, jako GeForce 8600 nebo Radeon HD 2600, nepoběží Crysis v DX10 dvakrát rychle. Výraznějšího zlepšení výkonu se dočkáme jenom tehdy, když hra poběží v DirectX 9. Tento mód se ale musí hře vnutit, manuálně zapnout. V DX9 se grafické detaily nedají nastavit na Very High (pouze s neofic.hackem, který však kompletně nereprezentuje DX10 mód, pouze jeho rozpracované části - info). Tím pochopitelně přijdete o některé efekty, ale v případě, že si chcete alespoň nějak zahrát, tak vám stejně ani nic jiného nezbude.
Na co se soustředit v menu ADVANCED
Kvalita textur Určuje, jak detailně budou zobrazeny povrchy a to zvyšuje náročnost na paměťový subsystém. Typicky hi-res textury zabírají více RAM než low-res textury. Čili pokud máte malou RAM, tj. méně než 1 GB, k tomu ještě malou video paměť na grafické kartě (256 MB a méně) - tak nepoužívejte a nezkoušejte zapínat textury s vysokým rozlišením. Pokud máte RAM trochu více, můžete zkusit medium detaily a tak dále. Bude to mít ale za následek, že se swapování disku stane nesnesitelným a přestřelky pak nehratelné. Bacha na to.
Stínování zdroj:
tisková zpráva
Jestliže máte nějaký starší hardware, GeForce 6, Radeon X850 a tak dále, buďte obezřetní v zapínání stínů. Stínování je hodně komplexní a je dynamické. Když jsou hře pak vnuceny stíny na vysoké úrovni, hra s tím už nic dalšího neudělá a výkon jde do kytek. Typicky je to mínus 10-20 fps, což je hodně. Menu umožňuje nastavení "custom" efektů. Ale v praxi to dopadne tak, že se mohou na některých kartách objevit anomálie a poškození v obrazu. To samé ale platí i o GeForce 8 a Radeonu HD 2900. I tam se stínování dost podstatně podepisuje na snížení výkonu.
Fyzika a další efekty Ty jsou zase pro změnu náročné na procesor. Majitelé dvoujádrových procesorů mají podstatnou výhodu, ostatní si musí pomoci s nastavením fyzikálních efektů na Low nebo medium kvalitu. Nepříjemné je, že při vypnutí je fyzikální prostředí zredukováno na to nejnutnější a dost to může zkazit dojem ze hry, zejména ovlivnit strategii postupu ve hře. Doporučuje se také zadat do příkazového řádku (klávesa ~) sys_physics_CPU 0, s nímž bude počitání veškeré fyziky ve hře mnohem rychlejší, nehledě na rychlost vašeho procesoru, viz video srovánvající s defaultním nastavením (sys_physics_CPU 1):
Kvalita objektů To je nastavení, které určuje celkovou úroveň detailů ve hře. Komplexnost terénu (skal, šutrů), jejich detaily a také to, kolik bude vidět "zeleně". Listů, křoví, stromů a podobných věcí. Je to další podstatné nastavení s velkým dopadem na výkon. Prostě proto, že když se přepne na Low, tak hra vykresluje objekty nejenom v horší kvalitě, ale také jenom do určité vzdálenosti od pozorovatele. To výrazně pomůže zvýšení výkonu. Paradoxně se ale může stát, že ponechání kvality textur na medium nebo high a přitom zredukování kvality objektů na Low, může mít horší vizuální dojem, než ponechání textur na Low a naopak zapnutí vysokých detailů pro objekty.
Shader efekty a jejich kvalita zdroj:
tisková zpráva
Crysis sice dokáže grafický hardware korektně detekovat a zvolit k němu správnou Shader Model renderovací cestu, ovšem i tak je ve hře těch shader efektů příliš mnoho. Jsou úplně všude, aplikované úplně na všechno. Přitom Shadery mají podstatný dopad na výkon a taky na to, jak hra vypadá. Třeba na medium detaily jsou vypnuté HDR barvy, na Low už je vidět jenom statické (a nikoliv dynamické) pozadí, je redukována kvalita filtrování textur, je změněná barva vegetace, i HUD je více "kostrbatý". Prostě ten dopad je obrovský.
Volumetrické efekty Jsou zodpovědné za mlhu, kouř, mraky na obloze. Když se nastaví na Low, tak zmizí všechny mraky a hra dostane vzezření skutečného tropického ráje. Paradoxně pak hra může vypadat lépe. Na druhou stranu odstranění dynamických efektů z oblohy není pro hru autentické. zdroj:
tisková zpráva Kvalita vody Je důležitá, protože voda se ve hře vyskytuje často. Takže vypnutí, lépe řečeno, zredukování na Low, může mít dost příznivý dopad na výkon. ALe na hladině pak nejsou vidět vlny nebo je jich málo, jsou zredukovány světelné efekty dopadu slunečního svitu na hladinu a voda je víceméně nerealistická.
Pozor na antialiasing Je tu jedna věc, kterou jsem záměrně vynechal a teď se k ní vracím. Když zapnete antialiasing v Crysis, přímo ve hře, v menu, automaticky se zapne kvalita shader efektů na High. Cokoliv, co není high, nedovolí zapnout antialiasing. Takže mějte na paměti, že antialiasing je sám o sobě výpočetně náročný a že i shader efekty nastavené na High jsou náročné, takže to může být na vašem hardwaru spolehlivý zabiják výkonu. Antialiasing tedy raději nezapínat (ani když máte v počítači GeForce 8800 GTS Ultra, neběží s 16x AA hra rychleji než pár snímků za vteřinu).
V budoucnu může existovat možnost, že chcete hrát s vyhlazováním a máte na to také hardware. Pak je lepší použít nastavení antialiasingu přímo ve hře, nepoužívat nastavení v menu ovladačů, protože antialiasing přímo ve hře je momentálně lépe optimalizovaný a dosahuje se s ním lepších výkonů. Kvalitou listoví a stromů ale nebuďte zklamaní. Crysis pro vykreslování listoví používá zvláštní metodu a i když se vyhlazování zapne, tak stejně někde mohou být vidět zuby. Když přepnete na high nebo very high post processing efekty, tak se to podstatně zlepší, protože se na listy použije "Edge_AA". Taky se dá použít příkaz r_UseEdgeAA 1 přímo v konzoli (~), místo zapínání antialiasingu. Může to pak vypadat mnohem lépe.
Pokročilá nastavení
zdroj:
tisková zpráva
Crysis, jako každá moderní hra, má svoje konfigurační soubory. Nacházejí se v game.cfg, který je v adresáři "C:\Documents and Settings\vaše jméno\Dokumenty\My Games\Crysis\ - ALE, ať Vás ani nenapadne tento soubor editovat nebo v něm přepisovat jakákoliv nastavení a/nebo ho chránit proti přepsání. Hra stejně jako hlavní zdroj informací o tom, jak má fungovat, využívá hlavní in-game menu a tento soubor si vždy přepisuje podle aktuálního nastavení. Takže editace tohoto souboru je bezpředmětná. Použitelná je ale třeba konstrukce příkazů přímo v zástupci nebo v příkazové řádce. Takový příkaz pak může vypadat třeba takto: "C:\Program Files\Electronic Arts\Crytek\Crysis\Bin32\Crysis.exe" +_DisplayInfo 1 +r_width 800 +r_height 600".
Než si na závěr dáme obecná doporučení pro každý herní počítač, která se mohou někomu méně zkušenému hodit, dodáváme link na ultimátní tweak-guide, kde naleznetespoustu příkazů do konzole včetně srovnávacích obrázků.
Programy běžící na pozadí Programy běžící na pozadí operačního systému přímo nesouvisí s Crysis, ale jejich přítomnost může hraní výrazně zkomplikovat. Čili co udělat, než si spustíte Crysis? Jednoduše řečeno, povypínejte, co se dá. Určitě nemějte spuštěné žádné programy, které vám užírají paměť nebo které tvoří nějaké procesy běžící na pozadí. Není úplně nejlepší nápad spouštět jakoukoliv hru a přitom mít zároveň ve Photoshopu otevřený 500 MB soubor. To samé platí o editaci videa a o dalších "lahůdkových" programech, které si nárokují výkon procesoru nebo vyžadují trvalý přístup k pevnému disku (neustále z něj čtou a podobně). Operační systém by vůbec neměl být zaneřáděn havětí typu viry, malware atd. (použijte programy např. SpyBot Search & Destory nebo HiJackThis). Rozhodně by se neměly v systému nacházet programy, které trpí nějakou procesní chybou (typickou je třeba memory leak u staré verze prohlížeče FireFox). Bez milosti, před hraním všechno vypnout.
zdroj:
tisková zpráva
Swapování disku Swapování disku a tvorba dočasných odkládacích souborů je kapitola sama pro sebe. Obecně řečeno, diskovému ovladači musí být přiřazeny příslušné ovladače, v počítači by nemělo docházet ke konfliktu sdílení a podobně, protože to vše prodlužuje nahrávací časy dat do paměti. Na pevném disku je dobré mít alespoň 15-20 procent volné kapacity.
Ovladače a jejich nastavení Nemusím asi připomínat, že by měly být v počítači nainstalované nejnovější ovladače nebo že by měly být instalované ovladače pro konkrétní hru (pokud existují). Pro Crysis existuje od ATI Crysis hotfix driver, který se nachází tady. Od NVIDIE jsou udělané speciální ovladače přímo pro Crysis a jsou zase ty aktuálně poslední tady.
Podstatnou věcí, kterou byste měli před začátkem každého hraní udělat, je, přesvědčit se, že ovladače grafické karty nevnucují hře antialiasing nebo anizotropní filtrování. Není nic horšího, než mít někde, ve hře, v ovladačích, v ladícím programu, v registrech, vynucené anizotropní filtrování a pak se divit, že hra jede pomalu nebo že vypadá nějak divně. Zní to jako banalita, ale přesně tohle spousta zkušených uživatelů dělá. Nehledě na to, že některé formy antialiasingu nejsou s Crysis kompatibilní. Když je hře vnutíte, budete mít poškozené textury, budete vidět skrz objekty, místo textur budete mít šedivé plochy a vůbec se budou vyskytovat nejrůznější anomálie tohoto typu. Ale k tomu se ještě dostanu.
Přetaktovat nebo ne? zdroj:
tisková zprávaTakový klasický způsob, jak zvednout výkon v jakékoliv hře, nejenom v Crysis, je pochopitelně přetaktování grafické karty nebo procesoru. Asi to napadne každého. Kdo na přetaktování nikdy nepomyslel, tak asi nikdy nebyl s výkonem v nouzi. Ovšem dávejte si pozor. Crysis je velice citlivá hra na přetaktování. Může se vám stát, že svůj počítač přetaktujete a výkon tím nezvednete. Naopak, výkon vám klesne. Je to samozřejmě způsobeno chybami, které přetaktovaný hardware začne produkovat a vnitřní opravné funkce pak způsobí, že hra zpomalí, místo toho, aby zrychlila.
Čili přetaktovávejte na nějakou rozumnou hranici, zvolte si přetaktování asi tak 15 procent pod maximální hranicí, kdy je váš hardware ještě stabilní. Je to z toho důvodu, že je potřeba mít dlouhodobě počítač nastavený v režimu, ve kterém může normálně fungovat (čti může stabilně fungovat). Při výskytu jakýchkoliv anomálií snižujte frekvence nebo vylepšujte chlazení. Nikdo nechce, aby mu v nejlepším hra spadla.
Chlazení zdroj:
tisková zprávaOpomíjený to problém většiny herních počítačů, není-liž pravda? No a není to žádná novinka, že hry, zejména ty 3D, jsou výpočetně náročné. Počítače se při jejich zpracování ocitají na hranici svých možností. Prostě běží dlouhodobě na plný výkon. To je diametrálně odlišná situace od, řekněme, kancelářských počítačů, které obvykle běží na ani ne 10 procent svého výkonu. Tato zátěž se projevuje v podobě emitovaného ztrátového tepla a toto teplo je pro hladký chod a stabilní výkon PC naprosto nežádoucí. V procesorech (třeba v těch od Intelu) jsou vnitřní součásti, které donutí procesor při překročení jisté teplotní hranice zpomalit nebo běžet "naprázdno" a to je ve hrách nežádoucí.