Co jste nevěděli o Dragon Age - téma
zdroj: tisková zpráva

Co jste nevěděli o Dragon Age - téma

8. 7. 2010 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Čísla, fakta a další zajímavosti z vývoje nejlepší hry loňského roku. Jak probíhal český překlad? Kdo vymyslel Šedého strážce? Nebo jak nejrychleji se dá hra dohrát?

Autor: Michigan
Publikováno: 8. července 2010


Čísla, fakta a další zajímavosti z vývoje.
Bioware jsou při tvorbě svých her velmi pečliví a jejich vývoj jim většinou trvá mnohem déle, než ostatním studiím. I Dragon Age: Origins, hra loňského roku, nebyla výjimkou a její vznik provázelo plno perliček a čísel, které jistě zaujmou nejen zvídavé čtenáře. Přinášíme vám proto nyní ty nejzajímavější z nich.

- Hra byla sice prvně oznámena až v roce 2004, tou dobou se však na ní již nějaký čas pracovalo. První koncepty vznikaly s velkou pravděpodobností již po dokončení ságy Baldur’s Gate.

- Již začátkem letošního roku prolomily Prameny třímilionovou hranici prodaných kusů celosvětově. Na Xboxu 360 se přitom prodalo přes 1 560 000 kusů hry, na PS3 přes 800 000. Na PC nejsou přesná čísla známá.

- Oficiální česká fanouškovská stránka na Facebooku má v současné době již přes 7500 členů a jejich počet každým dnem roste, což svědčí o oblíbenosti hry u nás. Oficiální anglická fanstránka má k dnešnímu dni téměř 84 000 příznivců.

- První hratelnou betu dostalo EA k testování zhruba rok před vydáním, interně se ale mnohé části kódu v Bioware testovaly již mnohem dříve.

- Hlavní betatest sice probíhal v Edmontonu v Kanadě, různé jazykové verze a překlady (včetně češtiny) se ale testovaly v centrálním lokalizačním středisku v Madridu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

- Dialogy Dragon Age dohromady obsahují 790 856 slov. Průměrná novela jich má přitom okolo 80 000 až 100 000. Rozhovory se společníky zabírají úctyhodných 68 260 slov, přičemž průměrný film má zhruba jen 3000. Krom toho hra obsahuje ještě 202 000 slov systémového, nekonverzačního textu.

- Kromě angličtiny byla hra přeložena do celkem osmi dalších řečí – češtiny, francouzštiny, němčiny, maďarštiny, italštiny, polštiny, ruštiny a španělštiny. Čtyři z těchto verzí byly kompletně nadabovány a zbylé čtyři byly k anglickému dabingu opatřeny příslušnými titulky.

- Český překlad Pramenů byl velmi komplikovaný. První jazyková verze byla hodně nepovedená a obsahovala velké množství chyb. Do oprav se proto zapojila i druhá skupina překladatelů, kteří museli celý text projít a opravit ho. Celkový počet překladatelů z obou skupin se tak vyšplhal až k dvacítce lidí. Procitnutí už poté překládala pouze druhá skupina. Samotný překlad trval zhruba 4 měsíce, nicméně betatest a další opravy se pak dělaly ještě osm následujících týdnů.

- Český průvodce přikládaný ke hře byl společným nápadem místní pobočky EA. Hlavním iniciátorem tohoto projektu byl však produktový manažer Farid D. Starman. Po dobu jednoho měsíce na průvodci pracovali čtyři lidé – texty se překládaly z oficiální anglické příručky z vydavatelství Prima Games, grafika se ale musela kompletně předělat. Vytištěn byl v nákladu 6000 kusů.

- Tým, který na Dragon Age pracoval, dostával vývojářské achievementy za spoustu nejrůznějších věcí a jedním z nich bylo například úspěšné shození hry. Během vývoje počet těchto „ocenění“ narostl až na opravdu úctyhodných 12 212.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

- Betatester Bruce Venne odehrál na PC celkem 1 957,55 hodin v 5 352 rozehraných hrách.
Na konci každého měsíce byl udílen speciální achievement nazvaný „Bruce“ pro toho, kdo nahrál v daný měsíc více hodin, než Bruce Venne. Udělen byl však pouze jednou.

- Každého betatestu se vždycky pečlivě účastní i samotní prezidenti Bioware – například sám Ray Muzyka získal ještě před vydáním 134 vývojářských achievementů během 385 hodin hraní, a to jak na PC, tak na konzolích. Hra mu spadla 35krát a zároveň nahlásil 311 chyb.

- Na PC bylo během posledního 2,5 roku vývoje rozehráno 1 015 977 her a jejich souhrnný čas dává dohromady celkem 8 145 dní. Pokud by to měl zvládnout jen jeden člověk, musel by hrát zhruba 23 let nonstop.

- Poslední rok vývoje bylo podchyceno a opraveno 4 212 různých pádů hry. Nejvíce chyb ze všech nahlásil betatester Mark Ramsden. Bylo jich 2 699.

- V posledním roce před vydáním hrálo Prameny na 582 různých počítačích 459 lidí z Bioware a EA.

- Kompletní průchod hrou zabral zkušenému betatesterovi přes 90 hodin. Rekordně nejrychlejší interní dohrání hry činilo 12 hodin. Takto krátký čas se však podařilo dosáhnout jen s pomocí cheatů a přeskakováním veškerých dialogů.

- Tým Dragon Age má úctyhodnou spotřebu povzbuzovadel: za pouhý týden dokáže vypít přes 1400 běžných kafí!

- Šéf firmy Ray Muzyka má rád především mágy, zatímco hlavní designer Mike Laidlaw dává přednost zlodějům se dvěmi zbraněmi.

- Animační oddělení použilo pro motion-capturing všech pohybů stejné kaskadéry, kteří byli použiti i ve filmu 300. Pro referenční videa spolu někteří animátoři dokonce bojovali dřevěnými holemi.

- První nepřátelé implementovaní do enginu Dragon Age byly zlobr a lidský muž ve středním brnění.

- Zlobr byl původně záměrně pojmenován Fluffy (v češtině by to tedy byl Plyšák).

- Šedý strážce, který je vidět ve všech promo trailerech, byl vytvořen hlavním vedoucím vývoje a je mu až děsivě podobný.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

- Těsně před uvedením hry uspořádali Bioware setkání nejnadanějších tvůrců modulů do jejich her, ukázali jim všechny vývojářské nástroje a vytvořili tak základ pro úspěšný rozvoj fanouškovské mod scény.

- Zastánci okázalé prodejní akce si prosadili vytvoření věrné trpasličí putyky ve skutečné velikosti a více jak dva a půl metru vysokého modelu draka.

- Během výrobní části hry bylo z různých důvodů 234-krát změněno uspořádání kanceláří.

- Jeden z vývojářů si mimo pracovní dobu sám od sebe vyrobil vlastnoruční kroužkové brnění.

- Leliannina píseň byla složena a nahrána během rekordních 24 hodin.

- Původní soundtrack Pramenů byl nahrán symfonickým orchestrem Seattle North West. 44členný orchestr byl nahrán dvakrát. Následně se vše spojilo a pustilo přes sebe, takže bylo docíleno stejného efektu, jakoby v orchestru sedělo 88 členů.

- Sóla pro dechový nástroj se ujal Chris Bleth, jehož práci jste mohli slyšet již v mnohých hollywoodských trhácích, jako je Vzhůru do oblak, Star Trek, X-Men Origins: Wolverine či Rychle a zběsile.

- Na anglické verzi Pramenů se podílelo neuvěřitelných 144 herců.

- Kdyby se všechny dialogy pustily v kuse najednou, zabralo by jejich přehrání neuvěřitelných 54 hodin.

- Ve světě Dragon Age byste zatím napočítali přes 1 600 předmětů v inventáři. Datadisk Procitnutí jich přidal dalších víc jak 500.

- Nasvícení celé hry bylo na renderovací farmě počítáno dlouhé dva týdny.

- Přibližný počet vytvořených unikátních ikon: 1 400

- Počet mini-map, včetně různých rozšíření: 182

- Celkový počet nestvůr a nehratelných postav se již vyšplhal na 3 200.

- Počet vytvořených tváří již přesáhl číslo 1 600.

- Ve hře byste napočítali přes 20 000 modelů. Dragon Age nyní obsahuje 5 500 jednotlivých animací.

- Doposud bylo vytvořeno zhruba 3 000 cutscén.

- Pro potřeby hry bylo vytvořeno téměř 3000 různých rekvizit.

- Počet pojmenovaných NPCček: 1 535

- Počet předmětů: 1 463 - Počet oblastí, do nichž lze vstoupit: 221

- Počet unikátních nestvůr: 209

Tento článek vznikl za přispění komunitního manažera EA Czech Jaroslava Faltuse. Další zdroje Gameinformer, Greywardens.com, Metacafé a vlastní.

Vše o hře Dragon Age na Tiscali

Michigan


 
 

Nejnovější články