Červený kříž: „Válečné hry by mohly reflektovat válečné zločiny“
zdroj: tisková zpráva

Červený kříž: „Válečné hry by mohly reflektovat válečné zločiny“

2. 10. 2013 11:03 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Než se začneme sborově rozčilovat, bylo by dobré si uvědomit, že následující řádky jsou spíše podnětem k diskusi, ne snahou o restrikci či násilné implementování čehokoliv. V jedné z reportáží se BBC věnuje faktu, že válečné hry se stále více přibližují realitě, až je obtížné je od skutečnosti odlišit, což demonstrovaly i záběry Arma 3. Proto přichází na řadu úvaha, zda by se do takových her neměla realita více promítat.

Francois Senechaud z Červeného kříže přišel s následující myšlenkou: „Videohry, které reprezentují současná bojiště, jsou velmi blízko realitě do té míry, že je těžké poznat rozdíl mezi záběry ze hry a skutečného světa. My diskutujeme o tom, zda je nepřiblížit ještě více a nezahrnout do nich i pravidla válečných konfliktů.“

Senechaud tím má na mysli Ženevské konvence a tematiku válečných zločinů, což je téma pro Červený kříž klíčové. Ve videu promluvil i Marek Španěl z Bohemia Interactive - popsal mechaniku z Arma 3, která je poněkud odlišná od tématu, ale také ukazuje herně implementovaná pravidla „slušného chování“. Je jasné, že opravdu aktuální bude problém válečných zločinů, tedy zabíjení civilistů, používání zakázaných nekonvenčních zbraní nebo třeba mučení jen u velmi malého množství her, které se odehrávají na současných bojištích.

Bylo by ale zajímavé, kdyby hry skutečně šly o krok dále a ty, kterých se to týká, skutečně tyto principy reflektovaly. Na druhou stranu, málokdy podobné přečiny v tomto kontextu už nyní nereflektují. Skoro vždy hrajete za správňáky a hra jasně prezentuje dané činy jako negativní. Takový Sam Fisher sáhl k mučení, scéna z Modern Warfare 2 je už notoricky známá, ale tyto činy jsou většinou v kontextu vysvětleny jako špatné.

Vlastně si neumím představit, jak přesně by se tyto principy přirozeně aplikovaly do daných her, protože nikde civilisty nestřílíte a ještě dlouho střílet nebudete, protože vývojáři si na toto dávají pozor. Asi by to vyžadovalo vytvoření speciálních misí, což už vyznívá trochu samoúčelně.

Na konci ale redaktorka BBC nastoluje zajímavé téma. Část hráčů válečných stříleček tvoří mladí muži, kteří zároveň slouží v armádě – cokoliv jim pomůže v případné reálné akci rozlišit pojem správného či zákonného chování, je dobře. Pokud si ale udržujete v mysli obraz vojáka jako rozumného profíka, který ví, co se má, doporučuji k přečtení vynikající knihu Generation Kill. Ani těmto vojákům však hry nenabízí prostředky pro páchání činů mimo povolený rámec.

Nejnovější články