Bazarové hry vs. výrobci vs. obchody vs. internet
zdroj: tisková zpráva

Bazarové hry vs. výrobci vs. obchody vs. internet

12. 9. 2008 14:14 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Jak vydavatelé doplácí na praktiky řetezců a proč si šéf toho největšího myslí, že se digitální distribuce tak rychle neprosadí?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nedávný článek poukazující na fakt, že v EA hledají online cestu, jak svým způsobem kompenzovat nulový profit skrze prodeje bazarových her (resp. tenhle byznys co nejvíce eliminovat), měla za cíl mj. připomenout nespokojenost vydavatelů her se segmentem, na nějž ovšem nahlížejí pozitivně jak koncoví prodejci, tak samotní hráči. Takže i ona poslední nepříjemná omezení stran limitu, kolikrát lze koupenou hru nainstalovat, není pouze proti pirátům, ale vlastně především zamítavým stanoviskem nejenom EA k opakované distribuci jednou zakoupeného titulu. A jasným signálem, jakým směrem se bude PC trh vlastně ubírat.

Na problém aktuálně navázal i tvůrce Elite, David Braben z Frontier Developments s názorem, že bazarové prodejny silně poškozují klasické ryze singleplayerové tituly (jako BioShock či Assassin's Creed) a mohly by být zcela nahrazeny půjčovnami. Dle Brabena by tohle spojení mohlo fungovat např. tak, že herní tituly by každá půjčovna získávala gratis a následně by se s vydavatelem podělila o profit plynoucí ze zápůjčného. Na tohle ale zcela jistě neuslyší největší americký řetězec obchodů GameStop, který má z prodeje "použitých her" obrovské zisky. V tomto kontextu si dovolím citaci z osobních zkušeností autora blogu Play Forever:

    Jakoby nestačilo, že si [maloobchody] z celkové ceny hry ponechají přibližně třetinu. To je běžná praxe, tak zkrátka funguje svět obchodu (Tesco také dře výrobce jogurtů a ukousne zdaleka největší část koláče) a těžko s tím něco uděláme. Horší je, když vám při zájmu o koupi nějaké hry aktivně doporučuji nákup hry z druhé ruky a pokud si jí opravdu vyberete, na účtence si pak přečtete vítězoslavný text: "Gratulujeme, právě jste proti nákupu nové hry ušetřili tři dolary!" Ano, čtete správně - pokud dáte na radu prodavače a koupíte si použitou verzi, ušetříte v průměru tři dolary (někdy i pět, ale to už musí být hodně poškrábaná), ačkoliv jí GameStop vykoupil přinejlepším za polovinu ceny nové zabalené hry. Že na to řada hráčů přesto slyší, je zřejmé - a jakkoliv je tato volba výsostným právem zákazníka, mám pochybnosti o její morálnosti. GameStop si tímto způsobem přijde na velmi slušné peníze a vydavatel spolu s výrobcem mají příjem pouze za onen první prodej. A to je něco co mě štve... [více]
GameStopu se přirozeně vůbec nelíbí rozvoj digitální distribuce her, neboť mu takto uniká potenciální zisk z krabicových verzí, které jinak může na pultu opakovaně protočit. Což pochopitelně u čím dál častějších titulů s výraznými online funkcemi (např. Spore, LittleBigPlanet, Trackmania...) či titulů pořízených přes digitální distribuci (Steam) nepřichází do úvahy, nemluvě o pozvolném a posléze úplném vyšachování maloobchodních prodejců.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Šéf GameStopu Dan DeMatteo ale tvrdí, že zrovna na konzolích by vydavatelé byli sami proti sobě, pokud by vsadili jen na online obchodní model. Přicházeli by dle jeho mínění totiž o část peněz. Zatímco v současné chvíli prý GameStop velkoobchodně nakupuje konzolové hry od výrobce za 48 dolarů za kus poté nabízený uživateli za běžných 60 dolarů (těch 48 USD se nám zdá jako podivně vysoká částka, obvykle tvoří marže maloobchodního prodejce k 20-30%, a největší řetězec by měl mít nejvýhodnější podmínky, pokud v těch 48 USD tedy už nyní není zahrnuta nějaká kompenzace za praktiky s přeprodejem použitých her - pozn.jd), skrz přímou online nabídku zákazníkovi výrobci do kapsy poputuje dle odhadu šéfa Dana DeMattea méně peněz, např. 30 dolarů. Přes zoufale křečovitou snahu GameStopu zachovat tvář kamenného prodeje těmito řádky lehce úsměvná kauza ani zdaleka nekončí.

Šéf obchodů GameStop si také myslí, že online sféra bude na model digitální distribuce plných her zcela připravená až po roce 2020. Upozorňuje na známý fakt, že především na konzolích je díky enormní kapacitě herních dat stav vyloženě kritický - v současné chvíli si na eventuální stažení 30GB hry (zdravíme tímto Blu-ray disky) počkáte i s rychlým připojením pár dnů, což není zrovna zákazníky žádaný luxus. Také proto na konzolích online stahování plných her, jako je tomu u PC, ještě nějaký ten pátek nebude na pořadu dne. Nicméně epizodický obsah či hra rozdělená na dílčí kapitoly jako je tomu např. u PS3 hororu Siren, který lze stahovat z PlayStation Store po několika částech, je možnou odpovědí i na tenhle jinak veskrze logický DeMatteův příspěvek. Závěrem snad ještě noticku, že podle některých hlasů bude digitální herní distribuce sice stále narůstat, ale její podíl v celkovém objemu prodejů se výrazně zvětšovat nebude. A čím že to má být způsobené? Správně, právě konzolovými formáty.
zdroj: Modrak.cz, Ars Technica, GamesIndustry.biz

mart

Nejnovější články