All-Seeing Eye - recenze

All-Seeing Eye - recenze

29. 9. 2002 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Nemůžete najít vyhovující server pro online hraní Unreal Tournamentu 2003 či Battlefield 1942 v České republice nebo někde poblíž? Pak využijte služeb vyhledávacího programu The All-Seeing Eye.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 29.září 2002

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tématem dnešního článku je program, který v žádném případě nepatří mezi horké novinky. Tím bych hned na začátku rád uklidnil ty, kdož by měli potřebu nás osočit z objevování Ameriky. Důvodů, proč jsme se rozhodli psát o starém dobrém (a podle mého nejlepším) server-browseru All-Seeing Eye je hned několik. Spousta online hráčů jej pořád ještě nezná a díky trendu doby „být online“ přibývá stále více hráčů nových. Navíc vzhledem k současné době, která nabízí jednu online pecku za druhou (Battlefield 1942, America’s Army Operations, Unreal Tournament 2003 atd.) mi naopak připadá, že bude tento článek užitečný i pro všechny, kdo s online hraním v letošním školním roce začínají a chtějí využívat maximální komfort, který je při jeho provozování dostupný.

Na mušku si bereme výborný program pro vyhledávání a správu herních serverů. Je to obdoba populizovaného GameSpy Arcade, ovšem na můj vkus je tohle posun od líbivého k funkčnímu, přehlednému a bezreklamovému - to je moje krevní skupina. All-Seeing Eye se tak spíše podobá známějšímu programu GameSpy 3D, který je obdobného zaměření a i jeho politika je podobná. Navíc si All-Seeing Eye ve funkční verzi můžete stáhnout přímo ze stránek jeho autorů, a než článek dočtete, budete jej už mít doma a můžete rovnou začít instalovat a zkoušet.

K čemu je obecně dobrý vyhledávač serverů?
Jelikož jsme o brouzdání po herních serverech (tím jsou teď myšleny servery, na nichž běží nějaká multiplayerová hra a kde si ji můžete zahrát) zatím nepsali, začneme trochu zeširoka a pak se zaměříme na samotný objekt této recenze. Položíte-li jednoduchou otázku, co vlastně umí takový server-browser, jak se těmto programům říká, můžete dostat jednoduchou odpověď - vyhledává herní servery.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Zní to na první pohled asi dost suše a kdekoho hned napadne, že to je tím pádem na nic, už proto, že každá pořádná hra svůj interní server-browser má, takže k čemu shánět něco dalšího. To je ale jen první pohled na věc a po zkušenostech s in-game server-browsery brzy poznáte, že sice v podstatě fungují, ale není to většinou úplně ono. V čem? Hlavně přehlednost, komfort, rychlost, ovládání a další možnosti, které v takovém programu-v-programu (ne)najdete.

Popis běžného in-game server browseru
Běžný server-browser, který najdete přímo uvnitř většiny nových her, je vybaven základními funkcemi, tu a tam vyšperkovanými o nějaké ty nadstavby. Umožňuje očichat internet a vyhledat na něm servery, na nichž daná hra běží, dokáže získat a zobrazit základní informace o serveru (jeho název, je-li zaheslován, na kolik hráčů je omezen, kolik jich na něm právě hraje, jaká se hraje mapa, případně herní mod apod.) a zjistí jeho ping vzhledem k vašemu počítači. Měl by umět zjistit i to, zda je server zaheslován či nikoli.

K dalším základním funkcím by měla patřit možnost seznam serverů seřazovat podle zvoleného sloupečku (název, ping, mapa atd.). Dobrým zvykem pak je ještě možnost nastavovat jednoduché filtry pro zobrazování serverů (například jen ty, kde někdo hraje, kde není naopak plno, kde je dobrý ping apod.) a zobrazování detailnějších informací o zvoleném serveru (jména hráčů, doba, po kterou hrají, jejich skóre, kontakt na administrátora, použité herní parametry a nastavení apod.).

Tohle je zhruba to, co najdete v hrách typu Quake, Unreal Tournament (ten má podle mě jako hra dodnes asi nejlepší server-browser), Return to Castle Wolfenstein, Half-Life apod. Pokud se podíváte na herní serverový vyhledávač prakticky v libovolných hrách, nemůže vám uniknout jejich vzájemná podobnost. V podstatě používají jednoduchý model v podobě tabulky, kde jsou servery řazeny v řádcích pod sebou a kromě jejich názvů jsou u nich i nejdůležitější informace. Kolem pak najdete pár tlačítek pro nastavení již zmiňovaných filtrů či přidávání oblíbených serverů do seznamu favoritů a tím se většinou končí.

Pokročilé server browsery
Obrázek Řadě hráčů to, co zmiňuji v předchozím odstavci, bohatě stačí, alespoň na nějaký čas a než zjistí, že by občas rád použili něco, co nejde (třeba klasický problém typu „rád bych si zahrál na nějakém českém serveru, ale jak ho najít?“), případně jim vadí pomalé načítání seznamu serverů a jejich aktualizace, kostrbatá práce s filtry apod. A to je ten okamžik, kdy přichází vhod nějaká externí utilitka, která roli serverového vyhledávače převezme a nabídne vám nové funkce, které doteď chyběly. Dnešní článek je věnován výbornému programu All-Seeing Eye z dílny UDP softu, odkud si - jak jsem napsal hned v úvodu - také můžete jeho jen mírně ořezanou verzi zdarma stáhnout, případně si za 10 dolarů pořídit verzi plnou (na 1 rok, nebo 30 dolarů celoživotně), což se vyplatí spíše zkušenějším hráčům, kteří na internetu zapadli do nějaké komunity a využijí pokročilejší možnosti programu, o nichž tu bude také řeč.

Zároveň nechci opomenout podstatně známější produkt GameSpy Arcade, který plní obdobnou funkci a z jeho domovské stránky si rovněž můžete program stáhnout a nainstalovat. Anebo ještě starší a podobně pojmenovaný GameSpy 3D, jenž je stejně jako All-Seeing Eye zdarma v mírně ořezané verzi, které dvacetidolarovka stačí na to, aby odkryla všechny její možnosti. Tyto další programy obdobného ražení zmiňuji jen pro doplnění, nadále zůstaneme jen u toho prvního.

Přednosti The All-Seeing Eye
Velkou předností programu The All-Seeing Eye je na první pohled velký přehled a úsporné uspořádání prvků v okně programu. To je první výhoda oproti in-game vyhledávačům, kdy jejich spouštění v grafickém režimu a často v nízkých rozlišeních bývá problémem odraženým v relativně malém počtu prvků, které se na obrazovku vejdou. V All-Seeing Eye (dále už jen ASE) nenajdete nic zbytečného. Design pracovní plochy je čistě windowsový a vše zpracováno tak, aby to zabralo co nejméně místa a zároveň zůstalo co nejpřehlednější.

Obrázek Plocha programu se skládá ze čtyř oken, kde hlavní je asi to vpravo nahoře se seznamem serverů (viz obrázky okolo). V něm si všimněte jedné těžké vychytávky, a tou je zobrazování vlaječky země, v níž je server spuštěn. To je naprosto skvělé a nikde jinde jsem tuto možnost neviděl. Navíc tento znak není jen tak samoúčelný. ASE totiž umí nastavit filtry pro zobrazování serverů i tak, že bude vyhledávat servery pouze v oblasti, kterou jí zadáte.

Celý svět je rozdělen na zóny, kde jedna úroveň jsou světadíly, druhá jejich části, a dále dokonce jednotlivé státy. Takže pokud třeba chcete vyhledat servery pouze v naší republice, zvolíte Evropu, v ní střední Evropu a dále Českou republiku. Prostě úplná paráda. Konec dotazů typu „nevíte někdo, jestli u nás někde běží server na hru XXX?“. S tímto si dovolím jednu poznámečku o tom, že sousední Německo je pro naše hráče velmi dobrým tipem, neboť je blízko (čili šance na dobré spojení), vedou přes něj takřka všechny zahraniční linky z ČR a serverů tam běží od každé pořádnější hry spousty. Navíc mi přijde německá hráčská komunita vyzrálejší a najdete tam méně pitomců.

Rychlé vyhledávání
Obrázek zdroj: tisková zpráva Druhá věc, která se mi na programu líbí, je ruční spouštění procesů. Nic se neděje automaticky (což často jen zbytečně zdržuje), ručně klepnete, kdy chcete začít prohledávat internet, kdy chcete skončit, kdy zaktualizovat seznam serverů či třeba pouze pingnout na ty, které jste si označili. Překvapivá je i rychlost programu, s jakou informace o serverech získává. Je to dáno tím, že se vše neděje jen z vašeho počítače, ale program využívá podpory počítačů umístěných na páteřích, které řadu datově náročnějších činností provádějí za vás a navíc se data od nich k vám přenášejí komprimovaná. Rychlost je prostě dalším velkým plusem tohoto vyhledávače. Kdo proseděl dlouhé minuty hledáním vhodného serveru in-game browserem, ví, jaké je to mnohdy utrpení.

Vlastní práce se servery se děje v levém horním okně. Tam se vám vytvoří (automaticky) seznam her, které máte na počítači nainstalované a které chcete pro hru na internetu využívat. Program podporuje všechny známé hry a neustále se aktualizuje, což mimochodem lze také nastavit automaticky (což doporučuji) a tím jej máte neustále v poslední verzi s podporou všech her, které za to aspoň trochu stojí. Seznam her a jejich modů je v podobě klasického adresářového stromu. Je to opět velice přehledné a snadno se v něm orientuje. Postup práce je pak takový, že si zvolíte hru, případně herní mod, jeho herní variantu a klidně třeba i konkrétní mapu. Pak stisknete tlačítko pro vyhledávání serverů a program vám během chvilky nabídne seznam těch, které vyhovují vašim požadavkům. Pokud jste si v tomto okně navolili stejným způsobem i nějaké filtry, budou samozřejmě použity i ty.

Bohaté možnosti nastavení
Obrázek Jako příklad si uveďme můj oblíbený Counter-Strike, který je pro demonstraci schopností programu ideální. Zvolím hru Half-Life, dále herní mod Counter-Strike, dále ještě vyberu pouze de_ mapy a třeba konkrétně oblíbený de_dust. Tím ale nemusím zdaleka ještě končit. ASE podporuje i takové detaily jako třeba antichetovací programy, které se pro danou hru používají a které některé servery vyloženě vyžadují. Chcete-li tedy jít na server s touto ochranou, můžete zapnout i tuto volbu stejně jako naopak můžete nechat vyhledat servery, které ji naopak nepoužívají.

No a dále ještě ASE dokáže vyhledat i určitý typ serveru jako dedikovaný, podporující HLTV („televizní přenosy“ z hry), windowsový nebo linuxový server anebo i ten používající utilitu Ping Booster, což je prográmek na vylepšení pingů k danému serveru. Nastavit lze také omezení pingem, nezobrazovat servery plné anebo naopak úplně prázdné, zaheslované, o lokalitě jejich umístění jsem již psal výše.

Práce s filtry
Sami vidíte, že toho, co si můžete navolit, je dost a dost a záleží jen na vás, jak si vyhledávání serverů omezíte. Dopídit se tímto způsobem můžete opravdu přesně k té množině serverů, o jakou máte zájem. Práce s filtry je obdobná a můžete si nastavit opravdu vše, co je pro vymezení serveru podstatné včetně již zmiňované oblasti, v níž má server běžet. To je vhodné mimochodem i pro dosažení co nejvyšší rychlosti v odezvě od serverů při jejich očichávání, neboť se tak dají vymezit servery, které leží daleko a jejichž odezva bude stejně vysoká a pouze celý proces zbytečně zdrží.

Nechybí samozřejmě možnost vytváření tzv. favoritů, což jsou konkrétní servery, na nichž rádi hrajete a které si můžete vložit do seznamu oblíbených kolbišť. Adresářů s oblíbenými servery navíc můžete mít kolik chcete a tak si můžete třídit zvlášť servery třeba podle hry, umístění ve světě, klanové, atd. Dále můžete zvolené servery nechat monitorovat, čili ve zvláštním okně nechat zobrazovat informace o dění na nich a pohybu a aktuálním skóre hráčů.

Šikovné výpisy ze serveru
Obrázek zdroj: tisková zpráva Server je možné ovládat z konzole, kterou přes ASE zapnete, což mohou využívat jejich adminové. V řádku se serverem si všimněte i barevného rozlišení v zobrazení počtu hráčů, kde černě jsou značeny servery prázdné, červeně plné a zeleně ty, kam se lze ihned připojit. Šikovně a rychle se podle toho v seznamu zorientujete. Vhodné je i menu, která zobrazíte kliknutím pravým tlačítkem myši na řádek serveru, kde najdete řadu užitečných voleb. Šikovná je také možnost si nastavit pro zaheslované servery hesla, která se tím u nich uloží a příště už je nebudete muset ručně při připojování zadávat.

Posuňme se doprava dolů do jakéhosi dvoj-okna, ležícího pod seznamem vlastních serverů. To slouží k zobrazení informací o serveru, který si v jejich nabídce označíte. Levá část okna udává informace o jednotlivých hráčích, kteří zde hrají - jejich nicky (ty mimo jiné umí ASE zobrazovat fontem používaným v dané hře), ping, aktuální skóre, používaný skin a název serveru. Pravá část okna pak zobrazuje seznam důležitých proměnných, které jsou na serveru nastaveny a z nichž si zkušenější hráč dokáže udělat přesnou představu o tom, jak hra na serveru bude vypadat (třeba zapnutí friendly-fire, délka kola, fraglimit, timelimit, balancování týmů, mutátory, vykopávání těch, kdo střílí po vlastních, používání hlasové komunikace a řada dalších).

Vyhledávání přátel
Konečně se dostáváme do levého dolního okna, které slouží k zakládání online přátel (buddies). Sem je možné vložit kteréhokoli hráče a pak klepnutím na něj třeba vysledovat, na kterém serveru právě hraje. Je to výborné v případě, že se scházíte s partou známých, ale nemáte svůj oblíbený server. Takto hned jednoduše zjistíte, kdo z nich právě hraje a kde se s ním zrovna můžete setkat. Sledování vašich přátel můžete mít neustále zapnuté a tak mít aktuální ínformace o jejich online životě anebo lze tuto funkci zapínat ručně jen když potřebujete. Objevení se přítele lze nechat oznámit i zvukově, takže se o jeho příchodu dozvíte, i když se do okna nebudete dívat. Praktickou nevýhodou je, že celá řada hráčů své nicky neustále mění jak je napadne a tak je v takových případech využívání této služby bohužel k ničemu.

Spolupráce s ICQ
Obrázek Nakonec aspoň slovem zmíním užitečnosti jako možnost si nechat očichat a nastavit parametry internetového připojení anebo vyhledávání hráčů po celém světě podle nicku, minimalizaci do systraye, spolupráci s ICQ, kde ASE dokáže automaticky když se připojíte k některému hernímu serveru přepnout váš stav na Away nebo DND a zároveň do zprávy napsat název a IP adresu serveru, na kterém hrajete. Dokonce pomocí ASE můžete i spustit herní server vlastní. Prostě program umí i takovéto drobnosti, které potěší a pouze podtrhnou velice dobrý pocit z jeho používání.

I když by se dalo ve výčtu funkcí ještě nějakou dobu pokračovat, myslím, že jsem toho o ASE napsal už dost na to, abyste si dokázali udělat představu, co umí a k čemu jej můžete využívat a na další vychytávky přijdete brzy sami. Já s ním mám ty nejlepší zkušenosti a mohu ho jen doporučit. S All-Seeing Eye prostě zjistíte stav vaší oblíbené hry na Internetu během chvilky, přehledně a se spoustou užitečných informací. Končí tím zároveň potřeba zjišťovat všude možně, kde a jestli se dá ta která hra hrát apod. Je-li online hraní vaší krevní skupinou, budete nadšeni i z All-Seeing Eye, jehož dobrou referencí je i fakt, že jej používá většina celebrit herní scény. Poslední verze ASE podporuje Unreal Tournament 2003 demo a plnou verzi Battlefield 1942, podpora plné verze UT2003 přijde co nevidět.

Download instalačního programu z Tiscali Games (11 kb)

Děkujeme autorům All-Seeing Eye za poskytnutí plné verze programu pro účely recenze.

Mickey Mouse