zavřít

Velká proměna Drakensang Online - o obtížných úpravách F2P systému a cestě k plnohodnotné onlineovce

Windows MAC Linux

- Rozhovor autor: Gabriela Šuterová Komentáře: 0

Drakensang Online působí mezi prohlížečovými hrami tak trochu jako zjevení. S 3D grafikou je tato diablovka lákadlem pro kohokoliv, kdo nedisponuje potřebným hardwarem k rozběhnutí velkých a náročných MMORPG s klasickým klientem. Pomyslnou vadou na kráse hry byl ovšem free to play model, na jehož adresu padlo ze strany hráčů mnoho ostrých slov. Po několika letech provozu nicméně i tvůrci sami dospěli k názoru, že nic se nemá přehánět, a celou hru během uplynulého roku upravili do podstatně přívětivější podoby. Drakensang Online ušel za 3,5 roku dlouhou cestu, která si zaslouží trochu pozornosti. O změnách, které hru postihly v posledních měsících, ale též o změnách, které teprve přijdou (viz nedávný článek), jsem se pobavila s producentem hry Jonathanem Lindsayem.  

Při pohledu na Drakensang Online se člověk neubrání myšlence, že vypadá téměř jako klasické MMORPG s velkými klienty, kterých je ale spousta. Nicméně Drakensang se mezi tyto hry přímo neřadí. Od spuštění v roce 2011 až donedávna se jednalo o hru čistě prohlížečovou. Než se tedy dostaneme ke hře samotné, co vás vedlo k tomu udělat 3D hru v prohlížeči?

Vlastně to bylo docela jednoduché. Za celou hrou stojí společnost Bigpoint, která se na tento typ her specializuje a má s nimi bohaté zkušenosti. 2D vesmírná střílečka Dark Orbit, na které jsem se shodou okolností podílel coby producent, má aktuálně něco kolem 90 milionů zaregistrovaných účtů. Během příprav Drakensang Online jsme se shodli na tom, že mít klasickou 3D hru, která poběží jen v prohlížečích bez potřeby externího klienta, by byla obrovská konkurenční výhoda. Myslím, že číslo 29 milionů účtů za necelé čtyři roky provozu svědčí o tom, že jsme měli pravdu.

29 milionů účtů je úctyhodné číslo. Jen tak pro zajímavost: jak si stojí Česká republika co do počtu hráčů?

Upřímně řečeno, když jsem se na ty žebříčky díval, tak mě to samotného překvapilo, ale jste na 7. místě v našem top 10 žebříčku. Nejvíce hráčů máme samozřejmě z Německa, ale ani Polsko, Itálie nebo USA nezůstávají příliš pozadu. Poslední dobou sledujeme také nárůst hráčů z Jižní Koreje.

V roce 2014 došlo v Drakensangu  k velkým změnám, zejména co se týče hojně kritizovaného F2P systému. Takové změny se jistě neprosazovaly snadno.

To je samozřejmě pravda, na druhé straně je třeba přiznat, že kritika byla oprávněná. V některých případech vytvářel náš tehdejší F2P model pro hráče citelné překážky, v jiných se hra stávala pro neplatící hráče vysloveně nefér. Abychom s tím ale mohli něco dělat, museli jsme od základů předělat celou herní ekonomiku Drakensangu. Je třeba si uvědomit, že změnami ve F2P modelu jsme zasahovali do funkčního soukolí stroje, který studio živí. Jen vyjednat takové změny s vedením nám trvalo několik měsíců, a další měsíce připadly na vlastní vývoj. Naštěstí nás pozitivní reakce hráčů v podstatě ihned po nasazení změn ujistily, že to za to stálo.

Například jsme ze hry úplně odstranili Krystaly pravdy, které byly asi největším předmětem kritiky. Bez nich nebylo možné identifikovat některé předměty a hráči si je v podstatě koupit museli (pozn. Krystaly se daly posbírat i ve hře, ovšem v nedostačujícím množství). Další změnou bylo upravení Esencí v zájmu vyvážení PvP. Esence už teď vylepší statistiky útoku či obrany jen v PvE části hry.

Drakensang Online ale v létě čeká další velký update, takže co nás čeká a nemine?

Určitě bychom rádi vylepšili celkovou hratelnost a zážitek ze hry. V plánu jsou třeba nové schopnosti - vylepší možnosti týmového hraní, které zatím hráči příliš nevyužívají. Aktuálně Drakensang funguje velmi jednoduše: vyberete si třídu a schopnosti, které k ní náleží. Všichni si ale vybírají víceméně stejné, což bychom chtěli změnit a motivovat hráče k tomu, aby sami zkoušeli různé kombinace dokud nenajdou tu, která se hodí právě k jejich stylu hraní. Pracujeme dokonce na nové hratelné třídě, která je ale stále ve fázi prvotních návrhů, takže více informací zatím nemůžu zveřejnit.

Další velké změny se budou týkat multiplayeru. Drakensang Online je MMORPG, ale právě v multiplayerové části je velký prostor pro změny a vylepšení. Chceme, aby hra dávala lidem jasně najevo, že sehnat si partu kamarádů je dobrý nápad, protože si pak si hru užijí ještě víc. Doufáme, že nový systém hledání spoluhráčů, na kterém teď pracujeme, bude mít přesně takový efekt. Chystáme ale i nový multiplayerový režim - bitvy guild. Nový prvek jsme chtěli realizovat už dlouho, ale bylo nutné nejdříve upravit celý PvP systém směrem k větší vyváženosti, což se stalo s již proběhlými updaty. Bitvy guild vlastně vznikly zejména pro hráče se silnými postavami, kteří už ve hře neměli moc možností rozptýlení, takže ano, jsme si vědomi že náš end game zaslouží pozornost, kterou mu také chceme věnovat.

Drakensang se svým zpracováním mezi ostatními prohlížečovými docela vyniká, ale přesto se chci zeptat, zda plánujete nějaké změny i na tomto poli.

Upřímně řečeno máme celý seznam věcí, které bychom chtěli na grafice vylepšit. Je ale důležité si uvědomit, že síla Drakensangu tkví mimo jiné i v tom, že má velmi nízké HW požadavky. Neznamená to samozřejmě, že zapomínáme na hráče se silnějšími stroji. Seznam, který jsem zmínil, máme už delší dobu, ale právě letos, po všech velkých změnách, kterými si Drakensang prošel, bychom se rádi zaměřili i na tuhle stránku hry.

Spolu s prohlížečovou verzí hry teď nabízíme i stažení klasického klienta, který má něco kolem 600MB. A změny, které klientská verze hry nabízí, za tu trochu místa rozhodně stojí. Kromě toho, že celková grafika je v klient verzi samozřejmě podstatně hezčí, si ji můžete i nastavit podle svých potřeb. Právě klient verze hry nám dává možnost vylepšit Drakensang Online pro hráče se silnými počítači, aniž bychom omezili ty, kteří takové možnosti nemají.

Děkuji za rozhovor. Je něco co byste chtěl vzkázat ať už stávajícím nebo potenciálním hráčům?

Já děkuji. Chtěl bych ujistit všechny hráče a případné zájemce, že Drakensang Onlinne má před sebou slibnou budoucnost. Studio má v plánu nadále hru vylepšovat, aby si ji lidé opravdu užili a těšili se na novinky, kterých je a bude ještě mnohem více, než kolik se jich vešlo do tohoto rozhovoru.

Aktuální verzi hry v češtině si můžete vyzkoušet po registraci na homepage hry.

Tagy: online RPG free-to-play

Zdroje: Vlastní

Novinky na CZC.CZ

Související videa

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.