21. 9. 2014 v 21:51 -
Autor: pan.chytry
Na Risen 3 jsem se tak nějak těšil netěšil. Na jednu stranu to byla RPG hra a ještě k tomu od mých oblíbených tvůrců, na druhou stranu jsem byl trochu zklamaný z Risen 1 a hodně zklamaný z Risen 2. Čekal jsem tak zhoršující se tendenci v této sérii. Nyní mohu říci, že jsem z Risen 3 příjemně překvapen, i když své chyby má. Hra Risen 3 je skvělá. Přesně takový jsem očekával už první díl. Risen 3 je lepší (a delší) než Risen 1 a mnohem lepší než Risen 2. Je také mnohem lepší než Skyrim (což bylo takové RPG pro děti) a mnohem mnohem mnohem lepší než Zaklínač 2. To jen pro srovnání.
Myslím, že představovat RPG hru od Piranha Bytes, resp. její základní principy, by bylo zbytečné, protože každý se určitě se sérií Risen či Gothic setkal. Hned na začátku hry mě trochu zklamalo pirátské prostředí, které si Risen 3 vzal z druhého dílu. Pirátské prostředí se mě do fantasy RPG hry nehodí a střílet po goblinech či pavoucích z pistole mi přijde trochu divné. Raději bych sekal mečem či používal magii (což je samozřejmě možné). Další nelibou věcí bylo rozdělení světa na ostrovy, po kterých se cestuje lodí. Mám raději kompaktní svět a né rozkouskovaný a například šamanský ostrov, na který se dostanete, mi přišel úplně stupidní. Stejně tak infantilní žvatlání gnomů mi přišlo dětinské a nehodící se do hry od tvůrců série Gothic. Jasně nejlepší bylo prostředí a nepřátelé na ostrově Calador, který byl nejvíce Gothicovský a ještě Skull Island. Dále se mi nelíbilo karibské ladění ostrovů. Chodit po pláži a mlátit kraby mečem za okolního poletování papoušků mě úplně vyrušuje z temné a stísňující atmosféry, kterou bych ve hře očekával. Co se týká neduhu rozdělení světa na ostrovy, tak na jeho slabinu jsem přišel v pozdější fázi hry. Poté, co jsem prošel cca dva, tři ostrovy, jsem byl již celkem zkušený a uměl lépe bojovat a měl lepší brnění. Hrozně mě pak nudilo, když jsem procházel další ostrovy a setkával se se stejnými nepřáteli jako na začátku. Musel jsem mlátit kraby, písečné démony a jinou obtížnou havěť, kterou jsem dával na dvě seknutí mečem. Podle mě to způsobuje rozdělení světa na ostrovy, kdy vývojáři nevěděli, kam hráč nejprve zamíří, proto jsou všude stejně slabí nepřátelé. Čekal bych větší obtížnost a silnější nepřátele v pozdější fázi hry, aby se bylo kam vyvíjet a bitky měly smysl. Jinak mě také zklamalo to, že se hra odehrává na stejných ostrovech jako dvojka. Raději bych se podíval do úplně nového prostředí.
No ale pryč od negativ. Celkové zpracování hry je takové Piraní a je to tak dobře. Svět, ve kterém putujete, je krásně vymodelovaný. Všechny lokace jsou účelné a mají smysl. Nejvíce se mi líbil tuším ostrov inkvizice a Calador, kde bylo krásné temné prostředí a temná hudba. Atmosféra byla perfektní. Setkal jsem se zde se stínovými bojovníky a kostlivci. Bitky s nimi byly výzvou, neboť jsem na počátku byl slabý. NPC je tak akorát a velmi oceňuji krátké a výstižné dialogy. Nejhorší jsou ukecané hry, kde se setkáte se spoustou textů prakticky o ničem. Zde je interakce krátká a účelná. Něco se tu tam dozvíte a většinou dostanete zadaný quest.Nepřátelé a systém soubojů jsou kapitolou samou o sobě. V souboji máte možnost krátkého úderu, který se dá spojovat do komb. Pak je tu silný úder, ten se provádí držením tlačítka myši. Doteď jsem nepoznal, jestli délka držení ovlivňuje sílu silného úderu. Já zpočátku myslel, že musím držet tlačítko až do provedení úderu a proto mě vždy nepřítel stihl napadnout a já myslel, že silný úder je k ničemu. Pak jsem ale poznal, že mohu tlačítko držet méně a úder je tak rychlejší. Dále tu máme úskok - jakýsi kotoul - a klasickou obranu zbraní. Kromě toho můžete udělat speciální útok, což je buď pistole, nebo vrhací nože či kuše. Kombinací tak máme celkem dost. Nejvíce se mi líbily souboje s NPC, humanoidními potvorami a kostlivci. Měli totiž zbraň a mohli se bránit. Užíval jsem si tak dost taktizování v bitkách a celkem se to podobalo Gothicu i když tam to bylo trochu jiné. Potvory byly zpočátku celkem tuhé. Naštěstí jsem měl s sebou spolubojovníka, který vždy na sebe potvoru nalákal a já pak mohl sekat bez obav. Moc se mi systém se spolubojovníky nelíbí, raději hraji sám, ale tady se to hodilo. Časem jsem už dával každou potvoru prakticky bez problémů. Nepřátelé jsou krásně vymodelovaní a každý má svůj specifický systém boje. Chvíli tak trvá, než zjistíte kdy uhnout a kdy na koho zaútočit. To však dělá souboje zajímavé. Co se týká zbraní, tak těch je ve hře relativně málo. Tedy na počátku. Já jsem hrál dost dlouho bez plnění hlavních questů a tak jsem nepostupoval srkze kapitoly. Po každé kapitole, totiž dostanou obchodníci nové zbraně. Já skoro vše prošel cca se třemi různými zbraněmi. Celkově musím říci, že je všech věcí k dispozici spíše méně a je to tak dobře. Vytváří to pocit nedostatku, kdy musíte putovat a hledat kde co koupit. Brnění je málo a jste odkázaní prakticky na brnění co obdržíte od frakce. To se mi líbí, protože ho dostanete až jako za odměnu a nemáte tak hned na začátku vše k dispozici. Kouzla jsem vůbec nepoužíval. Akorát v pozdější fázi hry jsem se naučil léčení a vyvolání bojového psa. Lektvary jsem míchal pomálu. Léčil jsem se hlavně alkoholem. Zde mě zarazilo, že hned na druhém ostrově, kam jsem jel, a kde byly cukrové plantáže, jsem nemohl sehnat recept na výrobu nějakého alkoholu na léčení. Výroba lektvarů totiž probíhá na základě receptů, které musíte sehnat. Moc receptů jsem nenašel a tak mi to přišlo dost málo použitelné.
Vývoj postavy je skvěle propracovaný. Dostáváte za splněné questy a zabité nepřátele zkušenosti, které pak utrácíte za vylepšování základních vlastností (síla, obratnost, magie, atd.). Když pak překročíte určitý level ve vlastnosti, můžete si za peníze vytrénovat postavu u učitele. Celkových zkušeností ve hře je tak akorát na vylepšení cca dvou hlavních vlastností. Musíte tak pečlivě vybírat kam se vydáte, zda-li cestou magie, či boje. Samozřejmě se to dá kombinovat, ale lepší je se specializovat. V každé větvy vlastnosti postavy pak můžete cvičit různé vychytávky. Např. při souboji mečem přidáváte základní sílu úderu, větší počet úderů v kombu, možnost zaútočit z obrany, specializaci na různé potvory apod. Nabídka je opravdu široká a většina vlastností je i důležitá, takže se nestává jako v jiných hrách, že praktických je pár vlastností a zbytek je stejně na nic. Musíte pečlivě vybírat. Měl jsem cca do poloviny hry dost problém s penězi, vše co jsem našel jsem investoval do grogu, který mě léčil. Později se to ale zlepšilo a tak jsem vlastnosti vylepšoval.
Kdybych měl shrnout celkovou hratelnost, tak na začátku to byla extáze - máme tady Gothicovskou hru. Úplně jsem si liboval, když jsem taktizoval, jak zabít velké nosorožce na pláži a já byl na ně slabý, každý souboj jsem si užíval. Cca od poloviny hry do třičtvrtě jsem se dost nudil. Nepřátelé nebyli výzvou, vše už jsem viděl a nic se nedělo, questy nic moc, pořád to samé. Obrat nastal, když jsem dostal quest navštívit Margoloth. Spadl jsem do jakési jeskyně a vylezla na mě krásná pavoučí potvora - mini boss. Začal souboj s bossem. Nejprve jsem mlátil potvory kolem, ale Margoloth pořád dělala nové a ještě se léčila. Zemřel jsem - po dlouhé době hraní hry. Tak jsem se zamyslel a začal se učit kouzla, runy, koupil jsem lepší meč, vylepšil ho, dal bodíky do síly apod. Pak jsem šel na ní znova. Zvolil jsem taktiku ignorování nepřátel a jen mlácení do bosse, která se vyplatila. Konečně nějaká výzva! Od této doby jakoby dostala hra nový spád. Přišly námořní bitky s mořskými potvorami, s jinými loděmi a epičtější questy, najednou mě to vtáhlo. Pak krásně temné prostředí Skull Islandu, zajímavé lokace při osvobozování mágů a konečně final boss. Krásná animace, hezky udělaný souboj s obtížností tak akorát - člověk se musel snažit, ale nic frustrujícího. A konec.
Na závěr bych ještě doplnil, že ve hře oceňuji návrat k volnému pohybu po ostrovech. Volný pohyb je pro mě osobně v RPG hrozně důležitý. Není nic horšího než mít skálu, vedle moře a nemít možnost tam svobodně skočit. Tady to je. Třešničkou na dortu jsou pak situace, kdy šplháte pracně na skálu pomocí magie a skoků, pak se tam vyškrábete a tam skrytý ohníček a u něj truhla - odměna. Dalším velkým plus je doba trvání animací ve hře. Jsou krátké výstižné a nenudí jako v jiných hrách. Perfekt. Jinak grafickou a hudební stránku hry ani nemusím zmiňovat. Podle mě jsou naprosto perfektní. Mě se již líbila (a pro hraní dostačovala) grafika v Gothicu před deseti lety, takže teď to může být jen lepší a podle mě grafika a hudba nedělá dobrou hru, to dělá hratelnost, ale když jsou skvělé, mohou dokreslit atmosféru.
Co se týká celkového hodnocení hry, můj názor se v průběhu hry měnil. Na začátku bych dal nejraději 9/10, v cca půlce jsem zvažoval 7/10. Po dohrání mohu s jistotou říci, že osm bodíků si hra určitě zaslouží. Je to jasně skvělé RPG a hlavně je hra hodně dlouhá. Kdo hraje tuto hru jako první RPG dejte si ještě bodík navíc. celý článek