Zeus: Master of Olympus je po sériích o Caesarovi a Pharaohovi další budovatelskou strategií z dílny Impressions Games. Sice další, ale hodně inovovanou a, to především, opět skvělou.
Příběhy podle řecké mytologie Už v létě při vydání datadisku Pharaoh: Cleopatra bylo jasné, že se na podzim připravuje i vydání nové strategie, která se tentokrát přenese do starověkého Řecka. Z prvních informací i obrázků bylo vidět, že hra se dočká jistého oživení, snad trochu změny konceptu a hlavně ovládání. Výsledek ale předčil moje očekávání. Koncept hry sice zůstal v principu stejný, jen ta omáčka okolo je najednou jiná. Vzhledem k tomu, že jsem byl zvyklý na Caesara i Pharaoha, musím přiznat, že jsem po prvních minutách hraní raději přerušil hru a alespoň na chvíli se podíval jak na tutorial mise (které většinou přeskakuji), tak do helpu. Brzy jsem si ale zvykl, pochopil největší změny a po několika dnech už nedám na Dia (nikdy jsem nechápal, proč se Zeus skloňuje Zeus - bez Dia :) dopustit.
Ale pěkně od začátku. Hra je naprosto správně založena na řecké mytologii, o níž asi něco ví každý z nás. Autoři výborně zvládli spojení historických skutečností s fantasy světem a postavili na tom celý smysl hry. Hra je rozdělena na sedm příběhů, z nichž každý se skládá z pěti až osmi misí. Každý příběh je založen na některé slavné báji či pověsti (např. Zeus a Europa, Hercules, Perseus, ale třeba i Trojská válka o krásnou dívku Helenu). Příběh a ostatně i jednotlivé mise pak končí splněním konkrétního úkolu nebo úkolů. Zcela tak odpadl systém bodového ohodnocení jednotlivých hledisek prosperity města. Zatímco ve Pharaohovi jste většinou museli postavit město o jistém počtu obyvatel, splnit bodové hodnocení několika ukazatelů a ještě k tomu postavit nějaký proslavený monument, Zeus na to jde jinak.
Celkem ani nezáleží na tom, jak dokonale rozvinuté je vaše město. Prioritou je plnění daných úkolů. Často ale ke splnění jednoho úkolu splníte několik jiných podúkolů. Pokud se vám poblíž města usídlí mytologická nestvůra a začne páchat škody, máte jedinou možnost. Povolat na ní bájného hrdinu, který si s ní poradí. Jenže aby vám slavný geroj pomohl, musíte mu za těžké peníze a suroviny postavit chrám, připravit pro něj nějaké to zboží a většinou mu splnit i speciální přání. A až to budete mít všechno připraveno a splněno, pošlete za ním posly. Pak hrdina přikvačí, majestátně obhlédne vaše město a pustí se za nestvůrou, kterou, jak jinak, slavně a po mohutném boji udolá. Pak zase odkvačí.
Změny v koncepci a mobilizace Novinkou je i navazování misí na sebe. Po splnění jedné mise nezačínáte se stavbou nového města na jiné mapě, ale pokračujete s rozvojem svého předtím postaveného města (a s penězi, které jste měli na konci předešlé mise) s tím, že se vám změnily úkoly a cíle. Velice proto záleží, kde a jak své město založíte a jak ho následně budete rozvíjet. Občas po několika misích v jednom městě musíte založit a vybudovat vzdálenou kolonii, pro kterou si předem vyčleníte potřebné zboží a suroviny. Ostatně s jinými městy a koloniemi je třeba obchodovat a udržovat dobré vztahy. Za otevření obchodní cesty se sice již neplatí, ale ne s každým je možno obchodovat. Sousední města se dělí na spojence a na rivaly. Vztahy se spojenci si můžete vylepšovat tím, že jim budete posílat dary a budete plnit jejich prosby, což může být nejen dodávka zboží nebo peněz, ale také třeba vojenská pomoc. Naopak pokud vám se něčeho bude nedostávat, stačí mít dobré vztahy s jiným městem a to vám stoprocentně pomůže.
Někdy je dobré nebo dokonce nutné obsadit jiné nepřátelské město. V případě úspěchu vám pak vazalské město odvádí každoročně slušnou částku peněz nebo zboží. Není ale výhodné obsazovat spojenecká města. Přijdete o možnost vyměňovat si zboží a ještě naštvete ostatní spojence, kteří se k vám obrátí zády. Nesmíte také zapomenout, že i vaše město může být obsazeno vaším rivalem a pak mu platíte vy. Je proto lepší myslet i na obranu. Ta se také dočkala značných změn. Klidně můžete zapomenout na dobře známé pevnosti a akademie, kde se cvičili vojáci. Zeus přináší novou a zajímavou myšlenku. Pokud je potřeba, provedete jakousi mobilizaci - muži, kteří až doteď tvrdě pracovali, opustí svá pracoviště a domovy a narukují. Tím získáte bojové jednotky. Po dobu mobilizace se prakticky zastaví vaše výrobní činnost, protože vám prostě chybí lidi na práci. Mobilizaci provádějte pokud možno co nejméně a vůbec nejlepší je nastavit si automatickou obranu. Pak vám v případě nebezpečí invaze do města narukují vojáci sami a jejich jednotka se rovnou přesune na místo předpokládaného místa útoku. Po odvrácení nájezdu se muži sami vrátí do práce.
Potíže se zbohatlíky Další známé věci z Pharaoha - zdi, věže i městské brány zůstaly a je dobře je využívat. Zvláště u věží je dobré, že vám trvale nedrží eventuální pracovní sílu. Opět v případě nebezpečí jsou věže obsazeny vojáky, kteří vyhlížejí nepřítele. Na druhou stranu stavba bojové lodě vám zabere nejen hodně surovin, ale také hodně lidí. Nejlepší je stavět lodě v případě velké nezaměstnanosti, čímž zabijete dvě mouchy jednou ranou. Kvalitu svých vojsk můžete zlepšit nejen občasným získáním speciálních bojovníků, ale hlavně válečníků na koni. Jenže k těm vede dlouhá a trnitá cesta. Asi správně předpokládáte, že k tomu potřebujete ranč, kde koně vyrůstají. Koně se pak přesunou k trenérovi, který je vycvičí. Koně bychom měli, ale kde na ně vzít vojáky? To je ještě složitější.
V každém předešlém díle těchto budovatelských strategiích se budoval jeden základní typ obydlí, který se pak rozvíjel, sdružoval do bloků a pobíral stále více obyvatel. Zeus vám nabízí ještě jeden typ obydlí, jehož pojmenování se dá přeložit jako „domy pro elitu“. Ano, tyto velké domy (plocha 4x4, ostatně i základní typ domu má nyní už 2x2) jsou dělány pro zbohatlíky ve vašem městě. To spolu nese i specifické znaky těchto obydlí. Tak předně domy pro bohaté nemůžete postavit kdekoliv. Napřed si pro ně musíte připravit pěkné okolí, protože prachatý vám přece nebude bydlet všude. Zároveň musíte mít připraveno některé zboží. Pak tenhle draze zaplacený dům můžete postavit. Tím to ale nekončí. Zbohatlíci mají rádi kulturu a pokud chcete, aby se vám rozvíjelo toto obydlí, musíte jim vyhovět a postavit kolem divadla a i jinak zkrášlovat okolí.
To nejlepší jsem si nechal na konec. Pamatujte na to, že bohatí nepracují! Nepočítejte s nimi jako s pracovní sílou! Asi si teď říkáte, k čemu je vlastně zbohatlík dobrý, když nemaká a pořád se mu něco nelíbí a něco chce. Už jsem se zmínil, že mají určité schopnosti, které nemají „normální“ obyvatelé. A pak platí podstatně větší daně. Ostatně hodně misí přímo vyžaduje, aby vaše město mělo nějaké tyto zbohatlíky.
Potraviny a zboží Určitých změn se také dočkala výroba potravin a jejich distribuce. Zůstaly sice farmy jak je známe z minulých dílů, ale pěkně je udělán chov ovcí a koz. Napřed postavíte chalupu pro baču a pak na louky umístíte ovce. Bača pak chodí na louky, hlídá ovce před vlky, ovce stříhá a nosí zpět vlnu. Podobné je to u koz, až na to, že produkují mléko, ze kterého se dělá sýr. Při umístění ovcí a koz na louky je třeba brát v potaz přítomnost vlků. Bača ho sice zažene, ale vlk stejně jednu ovci zakousne. Myslel jsem si, že tomu zabráním tím, že postavím mezi ovce a vlky obrannou zeď. Ale ouha. Vlci mají nějakou nadpřirozenou moc bořit zdi, což je jedna z mála chybiček, kterých jsem si při hraní všiml.
Zajímavou změnou prošla i distribuce zboží a potravin. Starý známý obchod se vším už tu nenajdete. Pro distribuci je potřeba postavit tržiště nebo velký trh a pak na něj pak umístíte stánky se zbožím, které chcete distribuovat. Dobrý nápad, který je dobře proveden. Také musím dodat, že veškerá distribuce zboží se od minulých dílů podstatně zlepšila. Stejně tak zásobování průmyslu suroviny, plnění skladišť i rozdělování pracovních sil do odlehlejších koutů vašeho města.
Také oblast náboženství se dočkala změn, už nestavíte kostele ani kaple. Pokud si chcete udobřit boha, postavíte mu obrovskou svatyni, která má formát monumentu ve Pharaohovi. Je potřeba hodně surovin, pracovní tábor a určitý čas. Nemusíte se ale bát, nezabere vám to zdaleka tolik času jako stavba pyramidy v Egyptě. Příznivě naklonění bohové vám chodí po městě a pozitivně působí na obyvatelstvo. Ti nespokojení vám ale působí slušné škody. Naštvaný Poseidon se čas od času vynoří z moře. Zničí vám vše na moři i na pobřeží a s kyselým úsměvem se zase ponoří do svého podmořského království. Sice to naštve, ale pěkně to vypadá :)
Změny v ovládání a grafice Vůbec z celé hry je vidět, že v Impressions Games šli naproti těm hráčům, kteří nikdy Caesara ani Pharaoha nehráli. Hra by podle záměru autorů neměla být tak náročná. No nevím, mě to lehké zase nepřišlo. Spíš má hra větší spád, na nic se moc nečeká, vše je přehlednější a účelnější. K tomu bylo nutné přizpůsobit především ovládání. Pokud jste se někdy učili klávesové zkratky, jsou vám nyní k ničemu. Ale ovládací panel po pravé straně je o dost přehlednější. Při přechodu z Pharaoha si asi budete chvíli zvykat, protože nějaké položky nenajdete hned, ale až si zvyknete, uznáte, že je to teď mnohem lepší. Další pokrok je vidět i v grafickém zpracování. Vše je zase o dost detailnější, hezčí, barevnější, prostě pokoukáníčko. Hra přitom nevyžaduje 3D akcelerátor a i ostatní hardwarové nároky jsou na dnešní dobu celkem směšné. Zvuky jsou opět super, speciálně hlášky stojí za to si vychutnat.
Zeus: Master of Olympus je hra, která se určitě povedla. Autoři se vydali trošku jiným směrem, což ale vůbec není na škodu, spíše naopak. Podstata hry - budování dokonale fungujícího města - zůstala. K tomu přidali pěkné věcičky okolo a kvalitní zábava je na světě. Zarytým fanouškům asi bude chybět bodové ohodnocení kvality města. Jinak opravdu nevím, co hře vytknout. Zeus se prostě povedl a příjemně mě překvapil. Příští rok se jistě dočkáme datadisku, ale pak nevím, kam Impressions Games přesunou svou další budovatelskou strategii. Možná Babylon, možná Persie, kdo ví. Jisté ale je, že laťka, kterou si Diem sami nastavili, se jim bude těžko překonávat. Ale oni jistě zase něco nového vymyslí.
|
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
|