Autor: Dreb Publikováno: 28.srpna 2004 | Verze hry: česká review-verze Doba recenzování: 1 týden |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek I když situace vypadá beznadějně, shodou náhod se po chvilce kousek od kry objeví německá ponorka, jejíž kapitán si vás kvůli další shodě náhod splete s tajnými agenty gestapa, s nimiž se měl v těchto místech setkat a bác - z ničeho nic se ocitáte uprostřed víru dění, v němž je potlačení vzpoury na ponorce pouhým začátkem. Teprve až se vám to povede, rozjede se hra na plné obrátky a vy se podíváte do Afriky, kde strávíte docela dost času. Dále na vás čeká prostředí deštného pralesa nebo třeba Alpy, ale to už si objevte sami. Hra je rozdělena na prolog a tři kapitoly, přičemž každá část je zcela samostatná a nelze se vracet. Jakmile splníte hlavní úkol, postupujete dál a začínáte jakoby znovu od píky. Celkově na vás čeká dohromady nějakých 150 lokací a 75 unikátních postranních úkolů, které můžete splnit různými způsoby v závislosti na povolání vaší hlavní postavy. A to je panečku opravdu hodně. Dokonce setsakramentsky hodně! V dnešní době, kdy hry dohrajete během dvou odpolední, je totiž Weird War návratem ke klasickým RPG staré školy, a to znamená jediné. Abyste hru napoprvé dohráli, musíte počítat minimálně s týdnem tvrdé pařby, a to vše navíc jen za předpokladu, že se nikde nezaseknete. Na rozdíl od 99% ostatních her zde totiž nejste vedeni za ručičku a na vše si musíte přijít pěkně sami. Pokud ne, zakysnete a dál se prostě nedostanete, dokud nepřijde na to, co máte udělat. Místy mi hra přišla dokonce až zbytečně zákeřná a vzpomněl jsem si na některé starší adventury, kdy jste museli sebrat nějaký snadno přehlédnutelný miniaturní předmět, jinak jste se z místa zkrátka nehnuli. Až takhle tvrdé to není, ale vůbec bych se nezlobil, kdyby byla ve hře implementována, například na nejnižší ze tří obsažených obtížností, klávesa, pomocí níž byste mohli zvýraznit všechny manipulovatelné předměty v okolí. Na druhou stranu nutno uznat, že podobně na tom byl místy i původní Another War a rozhodně se mu to nevytýkalo. Alespoň si tak vážíte postupu daleko víc, než když hrou jen prolétnete a za týden pomalu nevíte, o čem byla. Holt staré dobré časy jsou staré dobré časy a právě díky Weird War si je připomenete. Detailně vymodelovaný svět Jak jste si již asi stačili dle obrázků všimnout, hra využívá izometrického pohledu na herní svět a trochu tak připomíná klasické série Baldur’s Gate, Icewind Dale nebo třeba Fallout. S posledně jmenovanou má navíc velmi podobný systém vývoje postav, kdy na každé úrovni získáte jeden bod, kterým si můžete buď vylepšit jednu ze základních notoricky známých statistik nebo ho můžete věnovat na získání jedné ze speciálních schopností (ovládání různých druhů zbraní, práce s jedy, výbušninami, schopnost první pomoci atd.). Pokud postupuje na vyšší úroveň vaše hlavní postava, již si na začátku volíte z nabídky netradičních povolání, jako je například kuchař, kovář nebo cyklista, můžete obdržený bod investovat i do jedné z osmi akčních schopností, které se ukládají pod klávesy F1-F8 a využijete je pouze v boji. Takový kovář si tak třeba může přivolat leteckou podporu, zvýšit bojovou sílu svých společníků nebo vydávat protichůdné rozkazy, které způsobí v řadách nepřátel zmatek. Kuchař zase umí upéct dort, v němž je schovaný oslepující granát, podkopat se pomocí lopaty na zvolené místo nebo se na chvíli stát neviditelným. Zkrátka každé ze sedmi povolání (v Another War byl jen silák, zloděj a intelektuál) má svoje specialitky a za každé se hraje jinak. A to doslova! Tvrdší charaktery se daleko více naběhají, nabojují a některé úkoly plní na několikrát. Oproti tomu takový kouzelník, zde spíš chytrák, protože samozřejmě neumí vykouzlit ani obyčejné světlo, to má i díky svému charisma daleko jednodušší. Nejlepší bude malý příklad. V jednom momentě potřebujete sehnat chlapíka jménem Hassan, aby vám prozradil místo, kam odvedl německou expedici. Pokud hrajete za kováře, což je spíše bojový typ, Hassan vám o místě řekne, ale jakmile tam dorazíte, zjistíte, že neznáte heslo. Musíte se tedy vrátit a pokusit se najít Hassana znovu. Toho ale nyní drží doma rozlobená manželka, a tak musíte nejdříve přijít na to, jak ji uchlácholit, a teprve pak získáte heslo. Oproti tomu kouzelník je chytrý a heslo se mu objeví v možnostech odpovědí samo. Přesně takový přístup se nám líbí. Ve více lidech se to lépe táhne Jak jsme se již zmínili na začátku, Weird War se nebudete prokousávat jen s vaším hlavním hrdinou, ale postupem času se k vám přidají až čtyři další pomocníci. Prvním je váš kumpán Johann, který zapisuje všechny důležité události do deníčku, v němž mnohdy naleznete rady jak se s tím kterým problémem vypořádat, druhým pak dvouhrbý velbloud Leon, vhodný zvláště na nošení všemožných předmětů. O ostatních parťácích si ale už nic prozrazovat nebudeme, protože vám nechceme kazit překvapení. Co si však pro sebe nenecháme, je fakt, že narozdíl od Another War můžete každého ovládat v boji zvlášť, a co více, nemusíte se s tím kdovíjak honit, protože hra umožňuje konečně použít tlačítko pro pauzu a vše v klidu naplánovat. Na rozdíl od minulých hektických soubojů, kdy se ze všeho nejvíce používala tlačítka pro rychlé nahrání a uložení pozice, je to rozhodně posun kupředu a je vidět, že autoři dali na připomínky hráčů. Obnovování nepřátel a další nešvary Bohužel však jeden nešvar přeci jen zůstal. Nepřátelé se totiž i ve Weird War po opuštění lokace obnovují. Proto občas raději sektorem proběhnete, neboť se nechcete po několikáté párat s jednou a tou samou skupinkou německých vojáků, zombií nebo jiné havěti. Je pravda, že jelikož musíte některými lokacemi projít i několikrát, bylo časem nudné procházet prázdné sektory, ale takhle to také není o moc lepší. Zkrátka a jednoduše tady se mohli Mirage Interactive trochu více zamyslet a vyřešit situaci jinak než jen prachsprostým obnovováním jedněch a těch samých protivníků. Vždyť různých nepřátel je ve hře něco kolem čtyř desítek. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Co se týče počtu předmětů, je jich ve hře velká spousta, přičemž valnou většinu z nich tvoří zbraně, kterých je nějakých pět desítek a náboje do nich. Mimo to tu máme různé druhy oblečení, flakónky s posilujícími lektvary (ty si mimochodem můžete i připravovat sami), granáty, ale také předměty jako korále, cukr, řepa, sušená ryba, dýně, klika atd. Věřte nebo ne, ale absolutně všechny mají ve hře nějakou funkci a žádný tam není jen tak, což je třeba ocenit. Shrnutí Konečně poslední věcí hodnou zmínění je i solidní počet unikátních předmětů, a jelikož tyto vypadávají z nepřátel náhodně, je neustále se na co těšit. To by ale bylo už opravdu vše a nadešel čas na finální zhodnocení. Mně osobně se líbila už původní Another War, a tak se není čemu divit, že stejně je na tom i Weird War. Je sice pravda, že to ještě pořád není dokonalé, ale za předpokladu, že máte tento druh RPG her rádi stejně jako já, se to překousnout dá a budete se dobře bavit. Navíc překladatelé z US Action zvládli svoji práci o poznání lépe než minule. Tento článek je uveřejněný s laskavým souhlasem časopisu SCORE, kde původně vyšel. Související články: Rozhovor, Novinky, Another War recenze (11/2002) |
Dreb | |
autorovi je 26 let, pracuje jako redaktor SCORE a webmaster score.cz, právě dodělal magisterské studium na PAČR, specializuje se na Counter-Strike, FPS, RPG a baví ho pohodovej život : -) |