Two Thrones - recenze
3/10

Two Thrones - recenze

26. 3. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Slyšte fiktivní recenzi o vydání historické strategie Two Thrones od autorů série Europa Universalis. Píše se rok 1994 a zástupy obdivovatelů čekají na první zprávy z per recenzentů a doufají v trhák. Jaká je skutečnost?

Autor: Matto
Publikováno: 26.března 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 2 dny

Zvětšit
Slyšte slyšte sci-fi recenzi o vydání počítačové hry Two Thrones. Píše se rok 1994 a vydavatelská firma Strategy First vypouští novou hru od švédských Paradox Enterteinment nazvanou Two Thrones. Zástupy fanoušků a obdivovatelů čekají na první zprávy z per recenzentů a doufají v trhák. A skutečně. Hráčská obec dostává do rukou další povedené dílko.

Hlavní rysy
Two Thrones je realtimová strategická hra simulující budování, diplomacii a válečnictví ranných feudálních států. Historicky je hra posazena do období Stoleté války a Války růží a v dějepise zběhlí hráči již jistě tuší, že vše se odehrává na území dnešní Anglie, Francie a zemí Beneluxu. Hráč se stává vládcem jedné z tehdejších zemí a povede ji cestou trnitou k vítězství či porážce, které jsou ve hře představovány body prestiže. Tu hráč získává za budovatelské, diplomatické či válečnické úspěchy svého národa a je porovnávána s úspěchy ostatních zemí.

Budování spočívá v rozvoji jednotlivých krajů království. Hráč má možnost v každém kraji spravovat město, jeho hradby, náborové centrum, kostel, hrad, polnosti, tržiště a jde-li o přímořský kraj, tak i přístav. Správným udržováním těchto staveb hráč ponechává jednotlivé vrstvy obyvatelstva spokojené a zároveň si zajišťuje příjem potravin a peněz. Diplomacie je postavena na vyhlášení války, uzavření míru, sjednání aliance či uzavření královského sňatku.

Vojenství funguje na náboru vojsk v náborovém centru (či stavbou lodí v přístavech) a jejich vysláním do boje, který je velmi jednoduše graficky ztvárněn a o jehož výsledku zpravidla rozhoduje počet nasazených vojáků. To celé je ještě okořeněno spoustou historických i fiktivních událostí, které více či méně ovlivňují hru.

Grafický skvost
Po grafické stránce je hra velmi "povedená", jak jistě můžete posoudit z okolních obrázků. Zvuky hra příliš neoplývá, ale všechny jsou jistě dostatečně ilustrující a zbytek dožene pěkný výběr soundtracků. Co se umělé inteligence počítače týká, jde opět o skvost a v roce 1994 něco skutečně nevídaného. Ani po důkladném pátrání se recenzentům nepodařilo zcela proniknout do pravidel uvažování počítačových protivníků, kdy se například ani vlastní spojenci nepřipojí k nepřítelem napadenému sousedovi.
I fantastická práce nepřátelské rozvědky kdekoho fascinovala, když nepřátelské loďstvo vytušilo, že se ve Skotsku staví nové lodě a čekalo hned u přístavu, aby je ještě pěkně zčerstva potopilo…

Konec fikce
Dobrá, přestaňme si namlouvat, že se píše rok 1994 a vraťme se k realitě. Píše se rok 2004 a tandem Strategy First a Paradox Enterteinment zasazuje další ránu svým věrným. Zhruba po půlroce od vydaní poněkud podivného datadisku Europa Universalis: Crown of the North vychází hra Two Thrones. Už po prvním letmém pohledu je vidět, že „nová“ Two Thrones se od samotné původní hry Crown of the North neliší vůbec v ničem. Jediným rozdílem je jiné historické a územní zasazení do poněkud známějšího prostředí středověké Anglie a Francie. Pokud si pamatujete mou půlroku starou recenzi, tak vše, co jsem vytkl tehdy, mohu teď jen zopakovat.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Křížem a chlebem
Hra Two Thronres je na první pohled stará. Grafika by se dala možná ještě označit za účelovou a při troše fantazie i hezkou, ale i tak až příliš připomíná začátky mého počítačového hráčství. Ovládání je zoufalé a správa království o řekněme desítce krajích je utrpením. To nemluvím o verbování a shromažďování armády či dokonce o nějaké orientaci a přehlednosti.

Byť nejde o klasickou realtimovou hru, pokud chcete mít přehled, zažijete slušné závody v klikání a to i tehdy, když si hru zastavíte! AI je spíš solidní simulací počítačové demence a jestliže jsem posledně napsal, že počítač se někdy chová překvapivě, tak na tomto znění hodlám trvat, pokud se shodneme na co nejvíce ironickém podtónu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jen malý příklad za všechny. Francie mi vyhlásila válku a asi po roce boje byla její armáda v troskách a má vojska se valila zemí a obsazovala jeden kraj za druhým. Ovšem počítačem řízená Francie reagovala na ohrožení zuřivou stavbou polností a kostelů. Zbývá snad jen dodat, že mé armády se vyšších kostelů ani širších polí nijak nezalekly...

Stáhněte si: Cheaty

Související články: Novinky, Europa Universalis: Crown of North recenze (8/2003), Europa Universalis II CZ recenze (6/2002)

Matto
editor: jd

Two Thrones je realtimová strategie, kterou mohu jen doporučit jako odstrašující příklad toho, co se nedá pokládat za kvalitní hru. Pokud přesto čirou náhodou patříte k příznivcům předchozího dílu, tak se rozhodně nenechte odradit. Snad bude Crusader Kings lepší...