Autor: Bergy Publikováno: 8.září 2009 | Verze: PC/česká/prodávaná Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() Rozsáhlá, ale opakující se nabídka Velkou výhodou je ve světě Trainz fungující průmysl a interaktivní okolí, takže scénáře nejsou jen bezduchým ježděním z bodu A do B. Probíhají zde skutečné nakládky a vykládky zboží pomocí jeřábu či nakladačů, vozí se suroviny například z těžařských závodů do destinací, které je zpracovávají atd. To vše tvoří pěkný celek, ale na druhou stranu v ročníku 2009 to není žádná novinka, tohle už je letitý standard. ![]() ![]() ![]() Každopádně pro nováčky je tento obsah hodně solidní porcí do začátku, kterou než se důkladně prokoušou, uplyne hezkých pár dní. Horší to je ovšem pro ostřílené hráče. Pokud se sérii Trainz věnujete nějaký ten pátek a stihli jste se seznámit i s řadou fanouškovských i komerčně dodělávaných tratí z dílen různých moderů, zjistíte, že drtivou většinu herního obsahu Trainz 2009 už znáte z dřívějška. Těžko tak pro vás bude tato novinka nějakou výzvou či motivací. Naštěstí se ale dá opětovně spolehnout na Download Station ve správci herních součástí. Jako obvykle si lze postahovat doslova stovky nových herních objektů, vybavení, lokomotiv, vlaků a nechybí i celé nové tratě. Sám jsem se přesvědčil, že nabídka je opravdu nepřeberná a využijí jí jak hráči hledající nové mapy na ježdění tak ti, kteří hledají nové prvky pro stavbu vlastních kolejišť. Hodně mi ovšem vadila až přílišná nestabilita správce součástí. To že mi řada downloadů skončila nezdarem nebo případně pádem celého správce s chybovou hláškou bych ještě rozdýchal. Že se mi ale opakovně poškodila celá herní databáze hry a já kvůli tomu musel několikrát regulérně přeinstalovat celou hru, to na mě bylo už trochu moc. Navíc, když jsem pátral na internetu, zjistil jsem, že zdaleka nejsem sám, kdo podobnými problémy trpí. ![]() ![]() ![]() Vylepšený editor Jelikož se v tomto případě jedná o World Builder Edition, není úplně fér stěžovat si výrazně na herní obsah, předpokládám, že to hlavní si z této oblasti vývojáři logicky schovávají do Engineers Edition. Jak už jsem tedy zmínil, cílovou skupinou by měli být zejména stavěči vlastních kolejišť. Práce s editorem (spouští se přímo z hlavního menu hry) je vcelku jednoduchá a primitivní kolejiště v něm vytvoříte opravdu na pár kliknutí. Novinek týkajících se zdokonaleného editoru je několik. První v pořadí je nástroj pro tvorbu povrchu v podobě mřížky 5x5 m, se kterou lze dosáhnout o poznání pěknější a detailnější krajiny. Použít se navíc dá jak ve 3D mapě tak 2D minimapě. Dalším šikovným prostředkem jsou štětce nerovností pro snadné a rychlé tvoření větších ploch terénu. Stačí jen kliknutím vybrat oblast a tažením zvýraznit oblast, kterou chcete upravit. Umožněno je i použití vlastních textur pro štětce nerovností, jenž si vytvoříte v externích grafických editorech. ![]() ![]() ![]() Vylepšeno bylo i filtrování hledání obsahu a také tvorba záložek, které usnadňují orientaci v rozsáhlém výběru uvnitř editoru. Za zmínku ještě stojí nástroj pro změnu součástí, jimž lze snadno nahrazovat textury, krajinu či koleje na už existujícím kolejišti za jiné, jež lépe odpovídají vašemu vkusu. Hezčí grafika? Vizuální podoba doznala lehkých změn. Opět byl jen upraven grafický engine z minula a přibylo pár drobností vylepšujících detaily prostředí a například vykreslování povrchu. Se stíny spokojen nejsem, neboť stále je vrhají jen vlaky, ale ostatní objekty včetně budov a stromů nikoli. Grafika jako celek v mých očích působí už zastarale, nicméně ke svému účelu stále ještě dostačuje. U fyzikálního modelu jsem také změny nezaregistroval a srážky vlaků a vykolejení souprav působí stále poněkud komicky. Asi největším problémem celé hry je skutečnost, že vychází z x-krát provařeného tématu. Navíc po několika odehraných scénářích má tendenci sklouzávat do stereotypu, kdy dokolečka budujete jedno město za druhým pomocí stejných principů. Zachraňují to asi jen odlišná prostředí a rozdílnost map, které se liší nabídkou dostupných surovin. ![]() ![]() ![]() Lokalizace v rámci možností Stejně jako u předchozích dílů série Trainz se i tentokrát rozhodl domácí vydavatel CD Projekt vydat tuto hru v české lokalizaci. Překlad je po technické stránce zvládnut dobře, nicméně neinformovaný uživatel této hry bude jistě zaskočen. Řada scénářů z herní nabídky totiž pochází z dílen třetích stran (ne tedy od vývojářů z Auranu) a jejich obsah není možné jen tak přeložit bez svolení jednotlivých autorů (potřebný souhlas nemá ani samotný Auran!). Proto se zde nachází podivný mix českého uživatelského rozhraní a například anglických či německých pokynů při hraní jednotlivých scénářů. Německé texty se jinak vyskytují i v anglické verzi hry, takže toto „postižení“ se rozhodně netýká jen naší české verze. ![]() Související články: Recenze předešlých dílů Trainz |
Bergy | |
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |