| Autor: Ladis Publikováno: 20.dubna 2002  | 	
  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Skateboarding vznikl již v padesátých letech jakožto "suchozemská" náhražka klasického surfingu - extrémního sportu, tolik oblíbeného především ve Spojených státech amerických. Snaha o simulaci "sjíždění" mořských vln dala vzniknout dnes již legendárnímu sportu se svojí vlastní historií, duchem a kulturou. Pro skateboarding jsou typickými znaky svoboda, volnost a víra v sebe sama, které významně určují nejen typ lidí, kteří skateboardingu propadnou, ale i styl hudby, módy a interní kultury obecně. Skateing je především o tvrdé práci a pevné vůli, které jsou nezbytnými předpoklady úspěšně provedených triků. Skateboarding tak rozhodně není jen pouhou hrou malých dětí, nýbrž dnes již zcela regulérní sportovní diciplínou v rámci ESPN Extreme Games (1995).  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Ten, kdo             to myslí se skateboardingem opravdu vážně, však musí počítat jak s             relativně vysokými počátečními investicemi za "prkno" a odpovídající             značkové oblečení a ostatní vybavení (např. skate cca 1700,- Kč, boty             2500,- Kč, bunda, kalhoty, mikina, svetr celkem za cca 7000,- Kč),             tak i s častými modřinami, podlitinami, pohmožděninami a zlomeninami,             které neodbytně s tréninkem souvisí. Tvrdá práce však přináší ovoce             a u skateboardingu to platí dvojnásob. Především pak dokonale vyhlážející             triky, se kterými zaujmete nejen odbornou porotu na všemožných lokálních             (Mystic Skate Cup v Praze) či mezinárodních soutežích (X-Games, Gravity             Games), ale i mnohé mladé slečny, které zajisté ocení vaši odvahu             a dokonale pružné tělo :) Bohatá nabídka herních módů Hlavními herními módy jsou v THPS3 kariéra, single session, free skate a multiplayer. Začínajícím hráčům série je určen špičkově provedený tutorial, namluvený samotným Tony Hawkem. Soubor celkem čtrnácti úkolů vás seznámí s ovládáním hry - od základního ollie přes graby a grindování až po speciální triky, které tvoří esenciální předpoklad úspěšného postupu ve hře. Hlavním módem je kariéra, čítající na devět základních a množství dalších, do té doby skrytých, levelů.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Již jsem             naznačil, že se v kariéře plní množství předem daných úkolů - od starých             známých z předešlé série typu "seber videokazetu", umístěnou povětšinou             vysoko nad zemí na těžko přístupných místech (traverzy apod.), "slož             nápis S-K-A-T-E" z písmen, roztroušených po celé lokaci či "nasbírej             30000 bodů" za provedené triky a speciály. Jsou tu i úkoly nové a             velmi zábavné, jako například zasypání sněhem maníka, který odstřeluje             kolemjdoucí sněhovými koulemi, uvolnění ventilů v továrně, grindování             po peci plné roztaveného železa či doručení lístku na letišti svému             kamarádovi. Získávání bonusů Jak jsem již zmínil výše, po dokončení jistého počtu úkolů se vám "otevře" nový level. Nyní máte na výběr - buď půjdete zdolávat novou lokaci, či na sto procent dokončíte lokaci dosavadní, čehož odměnou vám bude nový special (speciální trik). Ten je vysoce bodově hodnocen a bez něho se těžko obejdete v soutěžních levelech, viz další odstavce recenze.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Vedle plnění úkolů se v "task levelech" setkáte i s pěti bonusovými body, tzv. "stat points", roztroušenými po celé lokaci, jejichž sesbíráním získáte body pro upgrade vašeho jezdce. Tyto body můžete volně rozdělit mezi jeho dovednosti, čímž je vylepšíte jako v RPG titulech. Váš jezdec tak bude zase o chlup rychlejší a bude schopen dosahovat vyšších skoků, což vám umožní provádět nové, obtížnější triky. Implementace Stat points je zajímavou novinkou THPS3 oproti minulému dílu, kdy jste získávali peníze pro nákup bonusů a triků. Historie skateboardingu se datuje do období raných padesátých let minulého tisíciletí, pokud tedy nepočítáme pokusy s "upravenými" koloběžkami bez řidítek, se kterými se předchozí generace vyřádili již ve čtyřicátých letech. Skutečně masově se začalo "skejtovat" až od šedesátých let, kdy společnosti jako Makaha či Hobie začali se sériovou výrobou rychlých "prkýnek". Novinkou této dekády byla hliněná kolečka, zlepšující trakci a rychlost. Mezi osobnosti na poli skateboardingu této doby bezpochyby patřili bratři Richardsové, Denny Bearer, Bruce Logan či Torger Johnson. Po počátečním boomu však v roce 1965 nastalo krizové období poté, co se pár lékařů vyslovilo ve smyslu škodlivosti tohoto sportu. Tento negativní trend však naštěstí po čase pominul.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Rok 1973             s sebou přináší revoluční novinku v podobě urethanových koleček, významně             zvyšujících rychlost a vedení skateboardu, což vedlo k vizuálně propracovanějším             a dokonaleji technicky proveditelným trikům a manévrům. Sedmdesátá             léta se nesla vůbec ve znamení svobody - hippies, liberálnější pohled             na sex a nakonec i skateboarding se těšili nebývale velkému zájmu             a tak došlo k rychlému rozšíření různých skateparků, časopisů, zabývajících             se skateboardingem, televizních programů a mnoha dalších aspektů,             které s tímco sportem měli co do činění. Typickými disciplínami této             doby jsou slalom, downhill, freestyle a long jump. Mezi Mistry skateboardingu             sedmdesátých let se řadí Tony Alva, Jay Adams či Stacy Peralta, předvádějící             triky jako aerial, invert nebo ollie, které jsou vlastně základem             všech triků až do dnešní doby. Kariéra Kariéra ovšem není založena jen na úkolových, ale i na soutěžních levelech, kdy budete v rámci tří pokusů soupeřit s ostatními skateboardisty o nejlepší bodové hodnocení. Vždy se počítají dvě nejlepší skóre z celkem tří pokusů a jezdec s nejvyšším bodovým hodnocením získáva zlatou medaily. Vaše dobře provedené triky a speciály jsou odměněny kromě vysokého bodového ohodnocení i povzbudivým potleskem spoluhráčů, zatímco nezdar si tvrdě "vyžerete až do dna" za jejich posměšného volání a bučení.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Nutným             předpokladem získání zlaté medaile v rámci soutěží je aplikace speciálů,             které získáte stoprocentním splněním levelů. Hra vás tak nutí vydat             ze sebe opravdu maximum. Dalšími módy jsou single session, ve kterém             máte možnost vylepšit svůj dosavadní rekord a free skate, kdy se můžete             volně vyblbnout a zkoušet všelijaké triky a fígle. Škoda jen, že jednotlivé             lokace se zpřístupní až jejich úspěšným dokončením v rámci kariéry,             ale existuje na to i cheat. Perfektní design lokací Z designového hlediska je THPS3 skutečně povedeným dílem. Ať už jste ve slunných ulicích Los Angeles, v mrazivé Kanadě, v továrně na ocel či na luxusní lodi, vždy se setkáte s množstvím ramp, trubek, traverz a ostatních překážek, po kterých můžete grindovat či provádět obrovské množství triků, které hra nabízí. Časem se vám podaří dostat se na místa, kam jste se původně vůbec nedostali.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Ve všech lokacích se setkáte s množstvím objektů - ať už se jedná o domy, stroje a další objekty, nebo třeba s chodci, auty, okolními čumily, hlasitě komentující váš úspěch (či kruté pády) či dokonce létající ptáčky. Vždy budete nadšeni, s jakou věrností hra simuluje skutečný živý svět. Kupříkladu mně velmi zaimponovala animace slečen v bikinkách na luxusní lodi. Asi se to sem moc nehodí, ale mně opravdu zaujalo, jak krásně vrtěli zadečkem a vlnili se v bocích :) Opravdu reálné prostředí a důkaz kreativní mysli autorů hry.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      S             dokonalým designem lokací souvisí i editor vlastních levelů, který             hra zahrnuje. Můžete si tak postavit svůj "skejtpark snů", se kterým             se poté budete moci pochlubit svým přátelům. Oproti minulé verzi THPS             již nejste tolik limitováni jeho velikostí a směle tak můžete tvořit             až 3x větší levely, než tomu bylo dříve. Pouze poněkud ne zcela "user             friendly" se mi zdálo ovládání editoru, takže kdo bude mít chuť to             zkusit, musí si vyhradit delší čas na naučení editoru.Osmdesátá léta s sebou přinášejí opravdu revoluční novinku v podobě rampy, která se stala jednou ze soutěžních disciplín. Mezi Top skateboardisty této doby, z nichž někteří se tomuto sportu věnují dodnes, jednoznačně patří velikáni jako Tony Hawk (1968, USA), Steve Caballero (1964 USA), Bob Burnquist (1976 BRA) či Bucky Lasek (1972 USA). Disciplíně streetstylu "vévodí" osobnosti jako Mark Gonzales, Natas Kuapas či Mike Vallely. Konec osmdesátých let se nese ve znamení tvrdé punkové hudby, trendu volného oblečení ve tmavých odstínech země až po retro-tenisky, které skateboardisti nosí.  Jak ovládnout spoustu triků  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      V             duchu předchozí série se i THPS3 vyznačuje jednoduchým ovládáním,             které ovšem stačí k provádění neuvěřitelně velkého počtu triků a speciálů.             Na ovládání hry vám bude stačit celkem 12 kláves - 4 směrové a 8 trikových             (grind, grab, ollie, kick, spin left 180, spin right 180, nollie stance,             switch). Směrovými klávesami se pohybujete a kombinací směrových a             trikových kláves provádíte samotné triky. Ovládání je pro začínajícího             hráče zpočátku poněkud těžko pochopitelné, ovšem již po pár hodinách             zjistíte, jak intuitivní a dokonale je provedené. Hra samozřejmě umožňuje             i redefinici kláves, já osobně preferuji ollie na "numerické nule",             kdy skok aktivuji palcem a kick, grind a grab nechávám na numerických             klávesách 4,8,6, zatímco levou ruku mám na směrových klávesách "a,w,s,d".Nejezdím na skateboardu, proto nemohu zasvěceně posoudit věrohodnost simulace, ovšem fyzikální zákonitosti ve hře fungují a i triky se zdají být realistické. Pokud pominu minoritní bugy se zasekáváním jezdce a kamery, je vše naprosto v pořádku. Nutno říci, že jakkoliv ze svého pohledu hru shledávám velmi kvalitní, pro pravého "skejtaře" pak musí být THPS3 opravdovým rájem. Novinkou v THPS3 je nový trik - reverse, využitelný při doskoku například na rampě.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Devadesátá léta až současnost patří stále dokonalejším technologiím a mj. rychlostnímu rekordu Rogera Hickeyho který dokázal "uhánět" na skateboardu rychlostí až 78.37 kph skloněný a 55.43 kph ve vzpřímené poloze. Tony Hawk je časopisem Trasher nazván "Skater of the Decade" (skater desetiletí), mezi nejlepší z nejlepších se krom Tonyho řadí i Danny Way, Ed Templeton, Chris Senn, Mike Frazier či Colin McKay.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      The             National Skateboard Association (NSA), jedna z mnoha oficiálních skateboardových             organizací, končí svojí činnost a nahrazuje ji IASC (Mezinárodní asociace             skateboardových firem). Hlavní závodnickou organizací se stává World             Cup Skateboarding, združující závodníky, působící ve firemních týmech.             Oficiálními závodními disciplínami jsou street style a vertikální             rampa. Rok 1995 je jakýmsi vyvrcholením ducha skateboardingu, kdy             se tento sport oficiálně zařazuje na ESPN X-Games konaných v Newportu             mezi extrémní sporty a konečně v roce 1996 je skateboarding spolu             s in-line a cyklistickou akrobacií vybrán na zahajovací ceremoniál             letních olympijských her.Docela zábavná je tvorba vlastního "skejtra", kterého si můžete přizpůsobit libovolně podle své fantazie. Měnit můžeme téměř vše - od oblečení až po typ vlasů a barvu bradky. Hra obsahuje celkem 20 charakterů, v pozdějších fázích hry budete moci dokonce hrát za bonusové postavy jako jsou Darth Maul ze Star Wars, Episode One, či za známého zeleného chapíka z Dooma. Autoři mají opravdu smysl pro humor a jediné, co mi ve hře chybí, je postavička Mr. Beana :)  Rychlá a detailní grafika Z grafického hlediska je hra rovněž vysoce kvalitní. Ostré a detailní textury svojí kvalitou vysoce převyšují textury použité ve verzích pro PS2 a Xbox, ve hře se setkáme se spoustou objektů, bezpochyby zaujmou i autentické graffiti. Přitom grafický engine dokáže vše velmi svižně rozhýbat na plných detailech a ve vysokém rozlišení i na relativně pomalejších strojích kolem 800 MHz.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Můj             Duron 800 a GeForce2 MX s 256 MB 100 MHz SDRAM dokázal plynule zobrazit             celou scénu se všemi detaily na maximum v rozlišení 1024x768 a 32bit             barvách. Jistě, občas byl znatelný mírný pokles frame rate, ovšem             po většinu doby jsem hrál ve velmi decentním tempu (odhaduji více,             než 30 fps). Hra umožňuje měnit rozlišení v rozsahu 640x480 až po             1280x1024. Za zmínku stojí velmi povedená animace vašeho jezdce, vše             díky motion capturingu vypada velmi reálně, takže pokud vám "váš"             Tony Hawk spadne z rampy po 720stupňovém ollie na záda, jako byste             to cítili :) Především mě pak zaujaly pády, kdy se např. Tony chytnul             za naražené koleno apod. Ozvučení Ozvučení hry není o nic horší, než výborně zpracovaná grafika. Pokud jde o zvuky, zcela věrohodně odrážejí skutečnost - různé povrchy, po kterých jedete, zní jinak, okolní "společnost" vás odměňuje potleskem či škodolibým smíchem - dle vašich kvalit, v lokacích uslyšíte plno přirozených ruchů. Jediné, co mi chybělo, byl bolestivý nářek Tonyho v situacích, kdy se mi nepovedl nějaký trik. Ne, že bych byl nějaký masochista, ale ten řev mohli autoři k mému dobrému pocitu v pohodě implementovat :)  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Výborná hudba na pozadí byla již dříve velkým plusem hry, nejinak je tomu i u třetího dílu Tonyho Hawka. Ve hře se setkáme celkem s dvaceti songy ve stylu od hip-hopu (Redman, The Nextmen) až po starý dobrý rock a punk (Motorace, The Ramones). Dále se setkáte s muzikou od Red Hot Chili Peppers, Xzibit a jiných skupin, které poslouchají všichni skejťáci. Jistě zaujme i možnost tvorby vlastního playlistu.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Multiplayer Na multiplayer byl kladen tvůrci z Gearboxu značný důraz a výsledkem je výborně hratelný multiplayer, podporující na PC při hře přes LAN nebo internet až 8 hráčů v porovnání se čtyřmi na PS2 a Xboxu, což je dáno technologickým limitem konzolí. THPS3 nabízí celkem 7 multiplayerových módů - King of the hill, Trick attack, Graffiti, Slap!, Keep away, Control zone a Capture the flag, což je předpokladem kvalitní zábavy a možnosti soupeření i mezi různě schopnými hráči. Podle mých zkušeností s multiplayerem jsou i relativně malé lagy, což je samozřejmě důležité pro plynulé hraní.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      I přes svou             dokonalost se v THPS3 objevily malé bugy, jako například zamrzání             hry při multiplayeru, zasekávání jezdce v singlu či problémy s Voodoo             kartami, což ovšem řeší nedávno vydaný patch, který doporučuji nainstalovat             pro bezproblémový chod hry.Stáhněte si: Video (7,5 MB), Trailer (6 MB), Patch (1 MB), Cheaty Související články: Tony Hawk's Pro Skater 2 recenze (listopad 2000), Boards & Blades 2 recenze (prosinec 2000)  | 
| Ladis připravil: jd  |