Tony Hawk Pro Skater 3 - recenze
10/10
zdroj: tisková zpráva

Tony Hawk Pro Skater 3 - recenze

Datum vydání:
14. března 2002
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 4. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Po šesti měsících od vydání Tony Hawka 3 pro konzole máme konečně i na PC možnost zakusit kvalit této hry, která nadchne jak skalní fandy, tak i běžné hráče s mlhavými znalostmi skateboardingu.

Autor: Ladis
Publikováno: 20.dubna 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Po dlouhých šesti měsících od vydání Tony Hawk's Pro Skater 3 pro Playstation 2 máme konečně i my, "písíčkáři", možnost zakusit vyjímečných kvalit této vysoce hratelné a hodnotné hry, která bezesporu nadchne jak skalní fandy tohoto extrémního sportu, tak i zcela běžné hráče, kteří dosud měli o skateboardingu jen mlhavé představy. Fakt, že tato hra nadchla i mě, zarytého odpůrce extrémních sportů (nepočítam-li mezi ně závodění se svým sice poněkud starším, ale slušně výkonným vozem po tankodromu ala dálnice Ml.Boleslav-Praha), mluví za vše.

Tony Hawk's Pro Skater 3 (dále už jen THPS3) vychází původně z dílen firmy Neversoft, ale o konverzi na PC se postarala společnost Gearbox Software, známá především z datadisků ke hře Half-Life (Blue Shift a Opposing Force) a nadcházející peckou Counter-Strike: Condition Zero. Díky dobré práci Gearboxu dostala PC verze kromě hezčí grafiky i novou dimenzi v podobě skvěle provedeného multiplayeru, ale o tom si řekneme podrobně až dále.

 Hratelnost především
THPS3 je vyjímečný především svojí hratelností, pramenící z rozličného množství úkolů, prostředí a soutěží, se kterými se ve hře setkáte. Perfektně zde funguje systém "bez práce nejsou koláče", jinak řečeno splněním všech úkolů v lokaci. Vítězstvím v soutěžích a pečlivým, i když mnohdy značně obtížným prozkoumáním prostředí, se hráči otevřou nové tajné lokace, noví jezdci, skateboardová prkna, cheaty či zajímavá videa, týkající se skateboardingu, ale i například autorů samotné hry (jsou to šílenci :)

Hra je doslova magnetem na hráče - neustále vás nutí zlepšovat své výkony, dohrávat hru za jiné jezdce znovu a znovu, přičemž vás vždy odmění dalšími levely, dostupnými speciály a mnoha dalšími bonusy. Faktem zůstává, že dohrát THPS3 několikrát po sobě za další jezdce je především otázka času, počítaného na týdny a týdny. Hra má tedy opravdu vysokou hodnotu z hlediska hratelnosti a výborného poměru cena/herní doba.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Skateboarding vznikl již v padesátých letech jakožto "suchozemská" náhražka klasického surfingu - extrémního sportu, tolik oblíbeného především ve Spojených státech amerických. Snaha o simulaci "sjíždění" mořských vln dala vzniknout dnes již legendárnímu sportu se svojí vlastní historií, duchem a kulturou. Pro skateboarding jsou typickými znaky svoboda, volnost a víra v sebe sama, které významně určují nejen typ lidí, kteří skateboardingu propadnou, ale i styl hudby, módy a interní kultury obecně. Skateing je především o tvrdé práci a pevné vůli, které jsou nezbytnými předpoklady úspěšně provedených triků. Skateboarding tak rozhodně není jen pouhou hrou malých dětí, nýbrž dnes již zcela regulérní sportovní diciplínou v rámci ESPN Extreme Games (1995).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ten, kdo to myslí se skateboardingem opravdu vážně, však musí počítat jak s relativně vysokými počátečními investicemi za "prkno" a odpovídající značkové oblečení a ostatní vybavení (např. skate cca 1700,- Kč, boty 2500,- Kč, bunda, kalhoty, mikina, svetr celkem za cca 7000,- Kč), tak i s častými modřinami, podlitinami, pohmožděninami a zlomeninami, které neodbytně s tréninkem souvisí. Tvrdá práce však přináší ovoce a u skateboardingu to platí dvojnásob. Především pak dokonale vyhlážející triky, se kterými zaujmete nejen odbornou porotu na všemožných lokálních (Mystic Skate Cup v Praze) či mezinárodních soutežích (X-Games, Gravity Games), ale i mnohé mladé slečny, které zajisté ocení vaši odvahu a dokonale pružné tělo :)


 Bohatá nabídka herních módů
Hlavními herními módy jsou v THPS3 kariéra, single session, free skate a multiplayer. Začínajícím hráčům série je určen špičkově provedený tutorial, namluvený samotným Tony Hawkem. Soubor celkem čtrnácti úkolů vás seznámí s ovládáním hry - od základního ollie přes graby a grindování až po speciální triky, které tvoří esenciální předpoklad úspěšného postupu ve hře. Hlavním módem je kariéra, čítající na devět základních a množství dalších, do té doby skrytých, levelů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Již jsem naznačil, že se v kariéře plní množství předem daných úkolů - od starých známých z předešlé série typu "seber videokazetu", umístěnou povětšinou vysoko nad zemí na těžko přístupných místech (traverzy apod.), "slož nápis S-K-A-T-E" z písmen, roztroušených po celé lokaci či "nasbírej 30000 bodů" za provedené triky a speciály. Jsou tu i úkoly nové a velmi zábavné, jako například zasypání sněhem maníka, který odstřeluje kolemjdoucí sněhovými koulemi, uvolnění ventilů v továrně, grindování po peci plné roztaveného železa či doručení lístku na letišti svému kamarádovi.

 Získávání bonusů
Jak jsem již zmínil výše, po dokončení jistého počtu úkolů se vám "otevře" nový level. Nyní máte na výběr - buď půjdete zdolávat novou lokaci, či na sto procent dokončíte lokaci dosavadní, čehož odměnou vám bude nový special (speciální trik). Ten je vysoce bodově hodnocen a bez něho se těžko obejdete v soutěžních levelech, viz další odstavce recenze.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vedle plnění úkolů se v "task levelech" setkáte i s pěti bonusovými body, tzv. "stat points", roztroušenými po celé lokaci, jejichž sesbíráním získáte body pro upgrade vašeho jezdce. Tyto body můžete volně rozdělit mezi jeho dovednosti, čímž je vylepšíte jako v RPG titulech. Váš jezdec tak bude zase o chlup rychlejší a bude schopen dosahovat vyšších skoků, což vám umožní provádět nové, obtížnější triky. Implementace Stat points je zajímavou novinkou THPS3 oproti minulému dílu, kdy jste získávali peníze pro nákup bonusů a triků.

Historie skateboardingu se datuje do období raných padesátých let minulého tisíciletí, pokud tedy nepočítáme pokusy s "upravenými" koloběžkami bez řidítek, se kterými se předchozí generace vyřádili již ve čtyřicátých letech. Skutečně masově se začalo "skejtovat" až od šedesátých let, kdy společnosti jako Makaha či Hobie začali se sériovou výrobou rychlých "prkýnek". Novinkou této dekády byla hliněná kolečka, zlepšující trakci a rychlost. Mezi osobnosti na poli skateboardingu této doby bezpochyby patřili bratři Richardsové, Denny Bearer, Bruce Logan či Torger Johnson. Po počátečním boomu však v roce 1965 nastalo krizové období poté, co se pár lékařů vyslovilo ve smyslu škodlivosti tohoto sportu. Tento negativní trend však naštěstí po čase pominul.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Rok 1973 s sebou přináší revoluční novinku v podobě urethanových koleček, významně zvyšujících rychlost a vedení skateboardu, což vedlo k vizuálně propracovanějším a dokonaleji technicky proveditelným trikům a manévrům. Sedmdesátá léta se nesla vůbec ve znamení svobody - hippies, liberálnější pohled na sex a nakonec i skateboarding se těšili nebývale velkému zájmu a tak došlo k rychlému rozšíření různých skateparků, časopisů, zabývajících se skateboardingem, televizních programů a mnoha dalších aspektů, které s tímco sportem měli co do činění. Typickými disciplínami této doby jsou slalom, downhill, freestyle a long jump. Mezi Mistry skateboardingu sedmdesátých let se řadí Tony Alva, Jay Adams či Stacy Peralta, předvádějící triky jako aerial, invert nebo ollie, které jsou vlastně základem všech triků až do dnešní doby.


 Kariéra
Kariéra ovšem není založena jen na úkolových, ale i na soutěžních levelech, kdy budete v rámci tří pokusů soupeřit s ostatními skateboardisty o nejlepší bodové hodnocení. Vždy se počítají dvě nejlepší skóre z celkem tří pokusů a jezdec s nejvyšším bodovým hodnocením získáva zlatou medaily. Vaše dobře provedené triky a speciály jsou odměněny kromě vysokého bodového ohodnocení i povzbudivým potleskem spoluhráčů, zatímco nezdar si tvrdě "vyžerete až do dna" za jejich posměšného volání a bučení.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nutným předpokladem získání zlaté medaile v rámci soutěží je aplikace speciálů, které získáte stoprocentním splněním levelů. Hra vás tak nutí vydat ze sebe opravdu maximum. Dalšími módy jsou single session, ve kterém máte možnost vylepšit svůj dosavadní rekord a free skate, kdy se můžete volně vyblbnout a zkoušet všelijaké triky a fígle. Škoda jen, že jednotlivé lokace se zpřístupní až jejich úspěšným dokončením v rámci kariéry, ale existuje na to i cheat.

 Perfektní design lokací
Z designového hlediska je THPS3 skutečně povedeným dílem. Ať už jste ve slunných ulicích Los Angeles, v mrazivé Kanadě, v továrně na ocel či na luxusní lodi, vždy se setkáte s množstvím ramp, trubek, traverz a ostatních překážek, po kterých můžete grindovat či provádět obrovské množství triků, které hra nabízí. Časem se vám podaří dostat se na místa, kam jste se původně vůbec nedostali.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ve všech lokacích se setkáte s množstvím objektů - ať už se jedná o domy, stroje a další objekty, nebo třeba s chodci, auty, okolními čumily, hlasitě komentující váš úspěch (či kruté pády) či dokonce létající ptáčky. Vždy budete nadšeni, s jakou věrností hra simuluje skutečný živý svět. Kupříkladu mně velmi zaimponovala animace slečen v bikinkách na luxusní lodi. Asi se to sem moc nehodí, ale mně opravdu zaujalo, jak krásně vrtěli zadečkem a vlnili se v bocích :) Opravdu reálné prostředí a důkaz kreativní mysli autorů hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva S dokonalým designem lokací souvisí i editor vlastních levelů, který hra zahrnuje. Můžete si tak postavit svůj "skejtpark snů", se kterým se poté budete moci pochlubit svým přátelům. Oproti minulé verzi THPS již nejste tolik limitováni jeho velikostí a směle tak můžete tvořit až 3x větší levely, než tomu bylo dříve. Pouze poněkud ne zcela "user friendly" se mi zdálo ovládání editoru, takže kdo bude mít chuť to zkusit, musí si vyhradit delší čas na naučení editoru.

Osmdesátá léta s sebou přinášejí opravdu revoluční novinku v podobě rampy, která se stala jednou ze soutěžních disciplín. Mezi Top skateboardisty této doby, z nichž někteří se tomuto sportu věnují dodnes, jednoznačně patří velikáni jako Tony Hawk (1968, USA), Steve Caballero (1964 USA), Bob Burnquist (1976 BRA) či Bucky Lasek (1972 USA). Disciplíně streetstylu "vévodí" osobnosti jako Mark Gonzales, Natas Kuapas či Mike Vallely. Konec osmdesátých let se nese ve znamení tvrdé punkové hudby, trendu volného oblečení ve tmavých odstínech země až po retro-tenisky, které skateboardisti nosí.

 Jak ovládnout spoustu triků
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V duchu předchozí série se i THPS3 vyznačuje jednoduchým ovládáním, které ovšem stačí k provádění neuvěřitelně velkého počtu triků a speciálů. Na ovládání hry vám bude stačit celkem 12 kláves - 4 směrové a 8 trikových (grind, grab, ollie, kick, spin left 180, spin right 180, nollie stance, switch). Směrovými klávesami se pohybujete a kombinací směrových a trikových kláves provádíte samotné triky. Ovládání je pro začínajícího hráče zpočátku poněkud těžko pochopitelné, ovšem již po pár hodinách zjistíte, jak intuitivní a dokonale je provedené. Hra samozřejmě umožňuje i redefinici kláves, já osobně preferuji ollie na "numerické nule", kdy skok aktivuji palcem a kick, grind a grab nechávám na numerických klávesách 4,8,6, zatímco levou ruku mám na směrových klávesách "a,w,s,d".

Nejezdím na skateboardu, proto nemohu zasvěceně posoudit věrohodnost simulace, ovšem fyzikální zákonitosti ve hře fungují a i triky se zdají být realistické. Pokud pominu minoritní bugy se zasekáváním jezdce a kamery, je vše naprosto v pořádku. Nutno říci, že jakkoliv ze svého pohledu hru shledávám velmi kvalitní, pro pravého "skejtaře" pak musí být THPS3 opravdovým rájem. Novinkou v THPS3 je nový trik - reverse, využitelný při doskoku například na rampě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Devadesátá léta až současnost patří stále dokonalejším technologiím a mj. rychlostnímu rekordu Rogera Hickeyho který dokázal "uhánět" na skateboardu rychlostí až 78.37 kph skloněný a 55.43 kph ve vzpřímené poloze. Tony Hawk je časopisem Trasher nazván "Skater of the Decade" (skater desetiletí), mezi nejlepší z nejlepších se krom Tonyho řadí i Danny Way, Ed Templeton, Chris Senn, Mike Frazier či Colin McKay.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva The National Skateboard Association (NSA), jedna z mnoha oficiálních skateboardových organizací, končí svojí činnost a nahrazuje ji IASC (Mezinárodní asociace skateboardových firem). Hlavní závodnickou organizací se stává World Cup Skateboarding, združující závodníky, působící ve firemních týmech. Oficiálními závodními disciplínami jsou street style a vertikální rampa. Rok 1995 je jakýmsi vyvrcholením ducha skateboardingu, kdy se tento sport oficiálně zařazuje na ESPN X-Games konaných v Newportu mezi extrémní sporty a konečně v roce 1996 je skateboarding spolu s in-line a cyklistickou akrobacií vybrán na zahajovací ceremoniál letních olympijských her.

Docela zábavná je tvorba vlastního "skejtra", kterého si můžete přizpůsobit libovolně podle své fantazie. Měnit můžeme téměř vše - od oblečení až po typ vlasů a barvu bradky. Hra obsahuje celkem 20 charakterů, v pozdějších fázích hry budete moci dokonce hrát za bonusové postavy jako jsou Darth Maul ze Star Wars, Episode One, či za známého zeleného chapíka z Dooma. Autoři mají opravdu smysl pro humor a jediné, co mi ve hře chybí, je postavička Mr. Beana :)

 Rychlá a detailní grafika
Z grafického hlediska je hra rovněž vysoce kvalitní. Ostré a detailní textury svojí kvalitou vysoce převyšují textury použité ve verzích pro PS2 a Xbox, ve hře se setkáme se spoustou objektů, bezpochyby zaujmou i autentické graffiti. Přitom grafický engine dokáže vše velmi svižně rozhýbat na plných detailech a ve vysokém rozlišení i na relativně pomalejších strojích kolem 800 MHz.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Můj Duron 800 a GeForce2 MX s 256 MB 100 MHz SDRAM dokázal plynule zobrazit celou scénu se všemi detaily na maximum v rozlišení 1024x768 a 32bit barvách. Jistě, občas byl znatelný mírný pokles frame rate, ovšem po většinu doby jsem hrál ve velmi decentním tempu (odhaduji více, než 30 fps). Hra umožňuje měnit rozlišení v rozsahu 640x480 až po 1280x1024. Za zmínku stojí velmi povedená animace vašeho jezdce, vše díky motion capturingu vypada velmi reálně, takže pokud vám "váš" Tony Hawk spadne z rampy po 720stupňovém ollie na záda, jako byste to cítili :) Především mě pak zaujaly pády, kdy se např. Tony chytnul za naražené koleno apod.

 Ozvučení
Ozvučení hry není o nic horší, než výborně zpracovaná grafika. Pokud jde o zvuky, zcela věrohodně odrážejí skutečnost - různé povrchy, po kterých jedete, zní jinak, okolní "společnost" vás odměňuje potleskem či škodolibým smíchem - dle vašich kvalit, v lokacích uslyšíte plno přirozených ruchů. Jediné, co mi chybělo, byl bolestivý nářek Tonyho v situacích, kdy se mi nepovedl nějaký trik. Ne, že bych byl nějaký masochista, ale ten řev mohli autoři k mému dobrému pocitu v pohodě implementovat :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Výborná hudba na pozadí byla již dříve velkým plusem hry, nejinak je tomu i u třetího dílu Tonyho Hawka. Ve hře se setkáme celkem s dvaceti songy ve stylu od hip-hopu (Redman, The Nextmen) až po starý dobrý rock a punk (Motorace, The Ramones). Dále se setkáte s muzikou od Red Hot Chili Peppers, Xzibit a jiných skupin, které poslouchají všichni skejťáci. Jistě zaujme i možnost tvorby vlastního playlistu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

• Multiplayer
Na multiplayer byl kladen tvůrci z Gearboxu značný důraz a výsledkem je výborně hratelný multiplayer, podporující na PC při hře přes LAN nebo internet až 8 hráčů v porovnání se čtyřmi na PS2 a Xboxu, což je dáno technologickým limitem konzolí. THPS3 nabízí celkem 7 multiplayerových módů - King of the hill, Trick attack, Graffiti, Slap!, Keep away, Control zone a Capture the flag, což je předpokladem kvalitní zábavy a možnosti soupeření i mezi různě schopnými hráči. Podle mých zkušeností s multiplayerem jsou i relativně malé lagy, což je samozřejmě důležité pro plynulé hraní.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva I přes svou dokonalost se v THPS3 objevily malé bugy, jako například zamrzání hry při multiplayeru, zasekávání jezdce v singlu či problémy s Voodoo kartami, což ovšem řeší nedávno vydaný patch, který doporučuji nainstalovat pro bezproblémový chod hry.

Stáhněte si: Video (7,5 MB), Trailer (6 MB), Patch (1 MB), Cheaty
Související články: Tony Hawk's Pro Skater 2 recenze (listopad 2000), Boards & Blades 2 recenze (prosinec 2000)

 
Ladis
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Tony Hawk 3 pro PC je vyjímečně kvalitní titul Gearboxu, který vás svou výbornou hratelností, realistickým enginem, propracovaným designem úrovní, grafikou, hudbou i multiplayerem bezpochyby zaujme. Hra obsahuje geniální systém, díky němuž svojí hratelností o mnoho překonává jakékoliv dosavadní simulátory extrémních sportů a hráče dokáže přitáhnout ne na hodiny, nýbrž doslova na celé týdny.

Nejnovější články