TOCA Race Driver 2 - recenze
9/10
zdroj: Archiv

TOCA Race Driver 2 - recenze

Datum vydání:
23. dubna 2004
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

14. 6. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

První díl této hry přišel s výraznou novinkou v podobě kariéry závodního jezdce, čímž každého uchvátil. Dvojka na to přímo navazuje a přidává mnoho dalších druhů tratí či vozů, ale je to vše ku prospěchu hratelnosti?

Autor: Leon
Publikováno: 14.června 2004
Verze hry: finální/anglická 1.2 pro PC
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: Archiv
Je tomu něco přes rok, co jsem se tu v rámci recenze rozplýval nad kvalitou hry TOCA Race Driver od Codemasters. Vzhledem k tomu, že hra byla přijata a hodnocena veskrze kladně, není se co divit, že na pultech je pokračování této závodní hry pro PC a Xbox. Na otázku, jak to dopadlo, se pokusí odpovědět tento článek.

Kariéra jako v jedničce
Původní TOCA Race Driver (dále jen TDR) se vyznačovala třemi základními aspekty hry – poměrně dobře zpracovaným jízdním modelem, zajímavě vyřešeným módem kariéra a velkou rozmanitostí tratí, závodů i závodních aut. Hned na počátku je nutno říci, že TDR2 na svého předchůdce především navazuje, což znamená, že tentokrát se již žádný vyloženě nový nápad neobjevuje. Osobně bych se nebál říci, že autoři se vlastně pokusili jen o vylepšení rok staré hry. Koncepce hry se prakticky nezměnila vůbec, a tak je znovu stěžejním bodem hry kariérní mód.

Tentokrát zapomeňte na Ryana McKanea, protože ve dvojce se hlavní hrdina nijak vlastně nejmenuje, pokud nepočítám vaše jméno nebo přezdívku z nastavení profilu. Jinak se toho ale moc nemění. Vy jako hlavní postava máte před sebou 8 ročníků ježdění, během nichž si okusíte celkem 31 (!) různých šampionátů, ať už skutečných (a tedy oficiálně licencovaných) nebo smyšlených.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Šampionáty
Každý šampionát se skládá většinou ze dvou až čtyř závodů, během nichž máte různorodé cíle. Většinou máte za úkol skončit celkově nejhůře na určitém místě, mít od nějakého soupeře odstup, vydělat peníze, získat zájem sponzorů atd. Pouze pokud splníte daný úkol, postupujete dále do další fáze vaší kariéry, což je obvykle zcela jiný druh závodů.
Zvětšit zdroj: Archiv
Jednotlivé části kariéry jsou prokládány pěknými renderovanými filmečky, které pomáhají navodit atmosféru příběhu. Na rozdíl od prvního dílu se ale změnil interface mezi závody, kde klasickou kancelář a email na počítači vystřídala standardní nabídka z menu. Na té si obvykle přečtete jen zadání pro další šampionát, případně si zvolíte z více nabídek. Tyto mezifáze jsou tak celkově střídmější, ale nemyslím si, že by to bylo na škodu.

 Přechod do jiných typů závodu
Jak už jsem zmínil, typů závodů máte skutečně mnoho, počínaje všemožnými okruhovými závody všelijakých formulí i cestovních vozů, přes rallyecross a závody na ledu až po klasickou rallye. To sebou přináší obrovské nároky na hráče při přechodu z jednoho šampionátu do jiného. Tak třeba přesedlání z formule Ford do speciálu pro rallye je strašný šok a bude vám asi trvat opravdu dlouho, než si jakžtakž zvyknete na zcela odlišné jízdní vlastnosti.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

K tomu přispívá i to, že si v rámci kariéry nemáte možnost jakýmkoliv způsobem zatrénovat ani zajet kvalifikaci. Prostě se ocitáte na startu v poměrně nevýhodné pozici a je pouze na vás, abyste se prokousali během těch několika málo kol na místa, která vám zajistí splnění předem daných kritérií. Nemusím asi dodávat, že první pokus bude neúspěšný prakticky pokaždé, protože první jízda je vlastně pouze první trénink a proti poměrně silným soupeřům stačí sebemenší chyba i neznalost tratě k tomu, abyste ztratili šanci na slušné umístění. A tak opakujete jízdu tak dlouho, dokud si trať nenastudujete a s autem se nesžijete. Na to, že by se v TDR něco příliš často opakovalo, rychle zapomeňte.

 Bohatý výběr
Vedle mnoha typů závodů na vás čeká celkem 48 různých tratí a asi 35 základních verzí závodních aut. Kariéra je ke všemu postavená tak, abyste si během ní vyzkoušeli úplně všechno a přitom se nic neopakovalo. Když k tomu ještě připočtu vzrůstající obtížnost, vyjde mi, že kariéra vám vydrží opravdu na hodně dlouho.

Zvětšit zdroj: Archiv

Pro úplnost ještě vyjmenuji závodní série, snad na žádnou nezapomenu - DTM, V8 Supercars, Vintage Classic, World GT Series, Seat Leon Supercopa, Global GT Lights, Hella Euro rally, US 1000, Lightning Truck 500, Bridgestone Street Series, Mustang Challenge 2000, Pacific Street Series, Pacific American Tour, Kennedy Stockcar League, Convertible World Tour, Hotrod Street Race, International Supertruck, Land Rover Rallycross, Excalibur Cup, Formula Ford, Pan-American Series, Coast-to-Coast Cup, Supercar Cup, Koenig Speedfest, Ford GT Sunshine Series, Caliburn Classic.

 Ostatní módy
Z čistě teoretického hlediska je sice kariéra tou hlavní náplní hry, z praktického ale slouží pouze pro odblokovávání tratí a dalších šampionátů pro ostatní módy hry – volný závod (klasický šampionát), obvyklý Time Trial (jízda proti času), multiplayer (2 dva lidi na počítači ve splitscreenu), Network (online hra přes IP) a Online (po internetu přes Gamespy Arcade). V těchto módech už je dovoleno více věcí, jako třeba možnost nastavování vozu, kvalifikace do závodu, volba obtížnosti, simulace atd. Jakmile tedy jednou dojedete kariéru (nebo si vše odemknete za pomoci cheatů), pochybuji, že ji pojedete znova. Naopak se domnívám, že prakticky každý fanoušek si vybere svůj oblíbený seriál závodů a využije toho, že si ho tentokrát může daleko více užít.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Realita jízdy
U každé závodní hry se vždy vedou více či méně vzrušené diskuse na téma, jak moc realisticky se auto chová při jízdě. Nepochybuji o tom, že stejně tomu je a bude i u TDR2. Já sám mám z toho trochu rozporuplné dojmy. Pokud vezmu v úvahu simulaci jízdy na okruzích, pak nemám prakticky námitek, protože tak si skutečně představuji (záměrně netvrdím, že tomu tak je) chování vozu. Nemohu si pomoci, ale třeba jízda v Mercedesu CLK v sérii DTM je něco opravdu úchvatného, stejně jako všelijaké ty formulové závody. Proti okruhům tedy nemám námitek. Jakmile ale hra opustí asfalt, stává se z toho trochu fraška.

Zvětšit zdroj: Archiv Rallyecross už mi teda nepřipadal úplně dobrý, jízda na ledu je skoro nehratelná, ale co je nejhorší, to je ztvárnění rallye závodů, které považuji za totálně zpackané. Auta se při jízdě chovají úplně strašně a vůbec nedrží stopu. Skáčou jako koza díky neuvěřitelné měkkému podvozku, v zatáčkách mi připadaly nedotáčivá - no prostě děs. Ve výsledku se strašně špatně hledá rytmus jízdy, a tak není divu, že z tohohle jsem byl pěkně otrávený.

Nezbylo mi než se s tím ale poprat, pokud jsem chtěl postoupit dále v kariéře. Nakonec jsem přes to tedy přelez, ale s každým dalším šampionátem jsem se modlil, aby už nebyla žádná další rallye. Nakonec jsem si oddychl, protože okruhové závody výrazně převažují. Mimochodem, pokud si dobře vzpomínám, nebyly v původní TDR jen okruhové závody? To by asi vysvětlovalo, proč ty nové typy jízdy jsou tak slabě nasimulované.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Jinak ale musím uznat, že jízdní simulace je na velmi dobré, i když ne na maximální úrovni. Pro ty, kterým nestačí standardní nastavení reality jízdy na „Simulation“, je připravena ještě opravdu hardcore obtížnost „Pro-Simulation“. Toto nastavení, které mimochodem nelze nastavit pro mód kariéru, už opravdu vyžaduje značnou vyježděnost, elán a také dost dobrý volant na ovládání. Bez těchto věcí si na toto nastavení příliš neškrtnete.

Zvětšit zdroj: Archiv  Model poškození a umělá inteligence
Kvalitní je model poškození, který je přesně takový, jaký bych si ho představoval pro ideální poměr mezi zábavou a realističností. V praxi to vypadá tak, že ne každý náraz má fatální následky, ale vaše auto poškodí. Pokud však auto nešetříte, začne se vám to vracet na sníženém výkonu, rychlosti, schopnosti auto ovládat atd. Závěrečné stádium je pak takové, kdy je vaše auto zcela nepojízdné a vám nezbývá než začít hrát zcela znovu. Naštěstí to není tak často a pokud jezdíte hlavou, měli byste se dočkat maximálně tak promačkaných plechů.

Umělá inteligence je také na slušné úrovni, stejně jako tomu bylo v prvním díle. Protivníci jsou poměrně těžcí soupeři a nic vám nedarují zadarmo. Bojují čistě, ale tvrdě. Na nenadálé věci na trati reagují dobře, zbytečně nenarážejí do nabouraných či stojících aut, naopak je objíždějí. Na druhou stranu se dopouštějí i chyb, a tak času od času vylétávají i z tratě.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Během hraní jsem se ale přistihl, že já sám nejezdím zrovna čistě. Nejčastější způsob předjíždění byl pak ten, kdy vjedu do ostré zatáčky vnitřkem o něco rychleji, zpomalím se bočně o závodníka přede mnou, čímž ho vyhodím z ideální stopy a sám zaujmu jeho pozici. Vím, že tohle není zrovna čistý způsob jízdy, ale faktem je, že možností pro čisté předjetí při závodech mnoho není. A protože se startuje ze zadních pozic a máte většinou jen několik málo kol na předjetí většiny soupeřů, není ani čas jezdit nějak přehnaně čistě. Zkrátka mi to připadá tak, že jinak to prostě ani nejde. Nejsem si bohužel zcela jist, zda to, že mi hra donutí hrát takhle nečistě, je ku prospěchu věci.

 Audiovizuální stránka
Zvětšit zdroj: Archiv Grafika hry se od prvního dílu zase o něco zlepšila, a tak je TDR2 bez přehánění jednou z nejlépe vypadajících závodních her. Auta mají dostatek polygonů, podrobné textury, všude je plno odlesků i dalších grafických efektů, no prostě paráda. Slušně je zpracováno i zpětné přehrávání závodu, kde si ovšem můžete všimnout, že lidé okolo tratě stále působí dost nevěrohodně. Během závodění si toho asi nevšimnete, ale při některých záběrech záznamu ano. Ale to je jen taková maličkost.

Hra není nijak přehnaně náročná na výkon počítače a dokonce vám při prvním spuštění hry nastaví optimální úroveň rozlišení a detailů, aby vše běželo plynule. TRD2 mimochodem existuje pouze v DVD verzi, takže musíte mít v počítači odpovídající mechaniku.

Také zvuky jsou na dobré úrovni, každé auto zní zcela jinak, přitom poměrně věrohodně. Také smyky a prokluzy kol se zdají být celkem reálné, prostě dobrá práce. Na druhou stranu jsem si všiml, že občas vypadává zvuk motoru, respektive se z klasického zvuku stane najednou takový bručivý paskvil. Nejsem si jen jist, zda se to stává každému a zda to již případně neopravuje nějaký z již vydaných patchů nebo jen jiné ovladače pro zvukovou kartu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Shrnutí dojmů
Zkouším si teď v hlavě srovnat vše, co mi ohledně TOCA Race Driver 2 utkvělo v hlavě. Ať to ale beru z jakéhokoliv směru, musím si chtě nechtě připustit, že jsem se už u druhého dílu nebavil tolik, jako u dílu loňského. Částečně je to dáno tím, že přeci jen už jde o druhý díl, který to má vždy těžší, neboť většinou nepřináší nic zásadně nového. Autoři se dali cestou zahrnování dalších a dalších typů závodů asi jen proto, aby dostáli podtitulu hry, totiž „ultimátního závodního simulátoru“.

Bohužel přidání například rallye závodů považuji za nešťastné, protože kvalitativně i herně výrazně zaostávají za okruhovými závody. Jen se bojím, aby další díl nebyl „obohacen“ o další podobné doplňky a celá série pak nedopadla jako pejsek s kočičkou, kteří stále něco přidávali do dortu, až jim z toho bylo špatně.

Zvětšit zdroj: Archiv Na druhou stranu jízdní model byl zase o něco zlepšen, stejně jako grafika a zvuky. Pokud to tedy shrnu, pak mohu prohlásit, že TOCA Race Driver 2 je výborný, především okruhový simulátor, který si své příznivce zcela jistě najde, a to především mezi náročnějšími fanoušky. Ostatně díky svému rozsahu ani nemá konkurenci.

Náš internetový obchod je sponzorem češtiny do hry TOCA Race Driver 2. Ti, kdo si pořídí tuto hru z Tiscali GameShopu, získají exkluzivní češtinu zdarma. Hotova by měla být do 20. června.

Stáhněte si: Dema, Patch, Video, Cheaty...

Související články: Dojmy z dema (4/2004), TOCA Race Driver recenze (4/2003), Novinky

Leon
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie (všechny články autora)



 
 
Leon

Verdikt:

Prvotní nadšení z podobného minulého dílu už sice vyprchalo, ale i přesto je TOCA Race Driver 2 výborný a rozsáhlý závodní simulátor, který mohu doporučit. Škoda jen těch několika málo pih na kráse.

Nejnovější články