| Autor: Mirek Zeman Publikováno: 20.srpna 2002  | 	
  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Zatímco u běžného hororu se bojíte toho, co vidíte, u survival horroru se bojíte toho, co nevidíte. Obyčejně se ocitáte v neznámém prostředí s omezenou možností obrany a pohybu. Často se předlouhé minuty neděje nic a autoři nechávají pracovat vaši fantazii, která si ty nejhrůznější obrazy dokáže vykreslit sama, například na základě skřeků a vytí v pozadí. První setkání s potvorou pak mnohdy přináší spíše úlevu než šok, protože to nakonec nikdy není tak hrozné, jak jste si představovali. Polarita mezi oběma druhy hororu je dobře patrná z obou dílů eposu Ecstatica. První se stal klasickým příkladem survival hororu, druhý pak spíše simulátorem masového vraha.  Hororová atmosféra  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      The Thing             z výše nastíněného konceptu čerpá pouze částečně. Hra je volným pokračováním             filmového snímku a nezhostíte se zde role herce Kurta Russela, ale             velitele trojčlenné zásahové jednotky. Ta uprostřed polární noci přistává             na výzkumné stanici, aby se podívala na kloub událostem, k nimž tady             z neznámého důvodu došlo. Postupně ovšem začínáte rozmotávat příběh,             který její původní obyvatelé zaznamenali na útržky papíru, nahráli             na magnetofonové pásky či uložili do počítačových terminálů. Atmosféra je opravdu vydařená. Pod nohama vám křupe sníh, v uších slyšíte hukot větru a viditelnost je pouhých několik kroků. Je to jiná hrůza než ze strašidelného hradu nebo chemické továrny. Hrůza z prázdna. Cesty od objektu k objektu jsou značeny modrými signálními tyčemi a venku se příliš zdržovat nemůžete, protože třeskutý mráz se po uplynutí krátkého časového limitu vymezeného teploměrem začne podepisovat na vašem zdraví. Když za chvíli vyhodíte výzkumnou stanici do povětří a evakuujete se vrtulníkem, zjistíte, že druhá jednotka se nehlásí.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Důležitost týmové spolupráce Rozdíl mezi The Thing a ostatními survival horrory spočívá v přítomnosti týmu. V Resident Evil sice také tu a tam narazíte na partnera, ale vaše osudy se obvykle ubírají jinými cestami a dotknou se pouze letmo. The Thing je v tomto ohledu naprosto jedinečná, protože vyjma fyzické kondice vašeho týmu musíte dbát i na kondici mentální. Vojáci mají unikátně zpracovanou psychologii, která je rozdělena na dva faktory - důvěru a strach.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Barometr             důvěry signalizuje, jak moc partner věří vám a vašim rozkazům. Pokud             je stoprocentní, není se čeho obávat. V opačném případě vás bude považovat             za nepřítele. Její míru lze stimulovat například darováním zbraně             a střeliva (čím větší, tím lepší). Podstatně hůře ovladatelný je však             strach. Vaši muži reagují na podněty jako tmavá chodba, náhlé přepadení             apod. jeho narůstající měrou. Často se stane, že bitvu úspěšně přežijete,             ale panika dostoupí takové výše, že vojáci vezmou samopal a vystřelí             si mozek (!). Strach lze sice tlumit adrenalinovou injekcí, ale ty             se také nepovalují na každém rohu. Kdo je nakažen virem a má padáka? Virus řádící na výzkumné základně však vnáší do mezilidských vztahů nedůvěru, ba přímo hysterii. Jelikož vaše původní jednotka zůstala ve vrtulníku a vy jste se vydali na záchrannou akci sami, musíte vzít za vděk partnery, které vám přivane osud. Kouzlo však spočívá v tom, že nevíte, kdo je a kdo není virem nakažen, protože potvory na sebe mohou brát libovolnou podobu, tj. nikomu nemůžete věřit. Jenže ostatní také neví, že právě vy nejste virem nakaženi, takže vám také nevěří.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Přijdete kupříkladu do jídelny a v jejím rohu stojí voják s plamenometem. Namísto abyste si padli do náruče, následuje vzájemné obviňování, že ten či onen je nositelem infekce. Klíčem k řešení tohoto problému je hledání krevních testů, v nichž krev potvory exploduje, jenže situace s krevními testy je stejná jako s adrenalinovými injekcemi. Nezbývá tedy než slepě věřit a čas od času na to doplatíte tím, že se vám člen týmu za zády promění v krvelačnou bestii. Jejich inženýrské a zdravotnické schopnosti ovšem k dohrání The Thing potřebujete, takže musíte riskovat.  Palebná síla  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Vyjma             dovedností oceníte i palebnou sílu. Potvor se totiž úrovněmi prohání             opravdu hodně. Ne že by se vaším směrem hrnuly ve stádech a narušovaly             tak atmosféru survival horroru, ale když už přepadení, tak PŘEPADENÍ.             V The Thing navíc není jejich vyhlazování z nejjednodušších. Zatímco             ty obyčejné můžete zabít konvenčními zbraněmi, větší exempláře si             žádají individuální přístup, který spočívá v tom, že jim nejdříve             pustíte žilou například brokovnicí či samopalem a pak se k potvoře             musíte přiblížit na dosah a zapálit ji plamenometem.Už samo přibližování se není příliš bezpečné, protože poraněná potvora je rozzuřená k nepříčetnosti, a plamenomet je navíc zbraň velmi ošidná. S výstřelem sice zapálí potvoru (resp. často nezapálí, protože má malý dostřel a vy minete), ale současně podpálí i okolí, takže vy máte co dělat, abyste neuhořeli. Jinak v průběhu hraní projde vašima rukama slušná řádka zbraní a výbušnin, ovšem jejich společným jmenovatelem je nedostatek, takže žádné plýtvání á la Commando se nekoná.  Náplň misí Úrovně dělají svým tvůrcům čest. Vyjma v úvodu popsané mrazivé atmosféry působí skutečně hororovým dojmem. Odhaduji, že přibližně polovinu času stráví člověk sám a druhou polovinu v něčím doprovodu, přičemž obojí vyžaduje zcela odlišný přístup. Týmové mise bývají většinou zaměřeny na boj a individuální na strach. Kupříkladu ve čtvrté či páté úrovni se po cestě zamrzlou plání objevíte s vaším týmem uprostřed ubikace o několika místnostech, kde jsou vytlučena okna. Nic dobrého přitom nevěstí ani zásoba munice, které si můžete nabrat, co hrdlo ráčí. Náhle se však všemi okny dovnitř začnou hrnout hordy potvor a vy se musíte ubránit.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Bohužel není omezeno ukládání pozice, resp. zatímco v Resident Evil člověk musel najít ukládací bod a současně vlastnit pásku do psacího stroje, The Thing vám umožní jednou nalezený ukládací bod používat do omrzení. V individuálních misích se vyjma zbraní dostane ke slovu také dodatečné vybavení jako hasicí přístroj či vojenská svítilna, které sbíráte cestou.  Závěr  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      The             Thing je vynikající survival horror, který vnáší do tohoto žánru nové             prvky možností řízení členů týmu a nutností starat se o jejich psychickou             kondici. Na druhou stranu se však tvůrcům nepovedlo docílit stavu,             který je základem všem japonských survival horrorů, totiž vzbudit             v hráči emoce. Vaši partneři jsou prostě vojáci a na jejich životech             vám příliš nezáleží. Jednak proto, že jich cestou potkáte spousty             a jednak proto, že z The Thing máte dojem, že vše je předem dané.             Kvůli tomu vzniká určitý dějový stereotyp, jemuž by se dalo vyhnout.Stáhněte si: E3 trailer (8 MB), Trailer (5 MB) Související články: Novinky  | 
| Mirek Zeman připravil: jd  |