The Thing - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

The Thing - recenze

20. 8. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Žánr survival hororu definovaný sériemi Alone in the Dark a Resident Evil má nového krále - hru The Thing podle filmu Johna Carpentera o pátrání po osudu lidí ve výzkumné stanici uprostřed Antarktidy.

Autor: Mirek Zeman
Publikováno: 20.srpna 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva 11. června 1982 byl v losangeleském kině Alfred Hitchcock Theatre uveden snímek Johna Carpentera The Thing (v češtině Věc), jehož hlavním protagonistou byl herec Kurt Russel, který se následně stal režisérovým oblíbencem a objevil se například ve filmech Escape from New York, Big Trouble in Little China či Escape from LA. Přestože stejné noci se svět dočkal rovněž premiéry snímku E.T., The Thing vydělal v prvních třech týdnech 13,8 milionu dolarů. John Carpenter byl fascinován „béčkovými“ filmy padesátých a šedesátých let, díky čemuž se chytil kratičké sci-fi povídky spisovatele Johna W. Cambela původně nazvané Who Goes There?

 Opět v zasněžené výzkumné stanici
A vznikl příběh o výzkumné stanici Station 4, v níž se skupina jednotlivců snaží přečkat zimu. Jednoho dne se k výzkumné stanici přes zasněženou pláň žene pes pronásledovaný norským vrtulníkem, který se jej neúspěšně snaží zlikvidovat. Station 4 vezme psa pod svoji ochranu a originální vizuální horor se spoustou zvláštních efektů může začít.

Přestože při pohledu na řadu Resident Evil by se mohlo zdát, že útvar „survival horror“ přišel na svět se vznikem konzole Playstation, není tomu tak. První takto laděný titul se objevil roku 1992 na osobních počítačích, nesl název Alone in the Dark a mělo jej na svědomí studio Infogrames. Samo jeho jméno (Sám v temnotě) bylo shodou okolností dokonalou definicí nově vznikajícího žánru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zatímco u běžného hororu se bojíte toho, co vidíte, u survival horroru se bojíte toho, co nevidíte. Obyčejně se ocitáte v neznámém prostředí s omezenou možností obrany a pohybu. Často se předlouhé minuty neděje nic a autoři nechávají pracovat vaši fantazii, která si ty nejhrůznější obrazy dokáže vykreslit sama, například na základě skřeků a vytí v pozadí. První setkání s potvorou pak mnohdy přináší spíše úlevu než šok, protože to nakonec nikdy není tak hrozné, jak jste si představovali. Polarita mezi oběma druhy hororu je dobře patrná z obou dílů eposu Ecstatica. První se stal klasickým příkladem survival hororu, druhý pak spíše simulátorem masového vraha.

 Hororová atmosféra
Zvětšit zdroj: tisková zpráva The Thing z výše nastíněného konceptu čerpá pouze částečně. Hra je volným pokračováním filmového snímku a nezhostíte se zde role herce Kurta Russela, ale velitele trojčlenné zásahové jednotky. Ta uprostřed polární noci přistává na výzkumné stanici, aby se podívala na kloub událostem, k nimž tady z neznámého důvodu došlo. Postupně ovšem začínáte rozmotávat příběh, který její původní obyvatelé zaznamenali na útržky papíru, nahráli na magnetofonové pásky či uložili do počítačových terminálů.

Atmosféra je opravdu vydařená. Pod nohama vám křupe sníh, v uších slyšíte hukot větru a viditelnost je pouhých několik kroků. Je to jiná hrůza než ze strašidelného hradu nebo chemické továrny. Hrůza z prázdna. Cesty od objektu k objektu jsou značeny modrými signálními tyčemi a venku se příliš zdržovat nemůžete, protože třeskutý mráz se po uplynutí krátkého časového limitu vymezeného teploměrem začne podepisovat na vašem zdraví. Když za chvíli vyhodíte výzkumnou stanici do povětří a evakuujete se vrtulníkem, zjistíte, že druhá jednotka se nehlásí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Důležitost týmové spolupráce
Rozdíl mezi The Thing a ostatními survival horrory spočívá v přítomnosti týmu. V Resident Evil sice také tu a tam narazíte na partnera, ale vaše osudy se obvykle ubírají jinými cestami a dotknou se pouze letmo. The Thing je v tomto ohledu naprosto jedinečná, protože vyjma fyzické kondice vašeho týmu musíte dbát i na kondici mentální. Vojáci mají unikátně zpracovanou psychologii, která je rozdělena na dva faktory - důvěru a strach.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Barometr důvěry signalizuje, jak moc partner věří vám a vašim rozkazům. Pokud je stoprocentní, není se čeho obávat. V opačném případě vás bude považovat za nepřítele. Její míru lze stimulovat například darováním zbraně a střeliva (čím větší, tím lepší). Podstatně hůře ovladatelný je však strach. Vaši muži reagují na podněty jako tmavá chodba, náhlé přepadení apod. jeho narůstající měrou. Často se stane, že bitvu úspěšně přežijete, ale panika dostoupí takové výše, že vojáci vezmou samopal a vystřelí si mozek (!). Strach lze sice tlumit adrenalinovou injekcí, ale ty se také nepovalují na každém rohu.

 Kdo je nakažen virem a má padáka?
Virus řádící na výzkumné základně však vnáší do mezilidských vztahů nedůvěru, ba přímo hysterii. Jelikož vaše původní jednotka zůstala ve vrtulníku a vy jste se vydali na záchrannou akci sami, musíte vzít za vděk partnery, které vám přivane osud. Kouzlo však spočívá v tom, že nevíte, kdo je a kdo není virem nakažen, protože potvory na sebe mohou brát libovolnou podobu, tj. nikomu nemůžete věřit. Jenže ostatní také neví, že právě vy nejste virem nakaženi, takže vám také nevěří.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Přijdete kupříkladu do jídelny a v jejím rohu stojí voják s plamenometem. Namísto abyste si padli do náruče, následuje vzájemné obviňování, že ten či onen je nositelem infekce. Klíčem k řešení tohoto problému je hledání krevních testů, v nichž krev potvory exploduje, jenže situace s krevními testy je stejná jako s adrenalinovými injekcemi. Nezbývá tedy než slepě věřit a čas od času na to doplatíte tím, že se vám člen týmu za zády promění v krvelačnou bestii. Jejich inženýrské a zdravotnické schopnosti ovšem k dohrání The Thing potřebujete, takže musíte riskovat.

 Palebná síla
Obrázek zdroj: tisková zpráva Vyjma dovedností oceníte i palebnou sílu. Potvor se totiž úrovněmi prohání opravdu hodně. Ne že by se vaším směrem hrnuly ve stádech a narušovaly tak atmosféru survival horroru, ale když už přepadení, tak PŘEPADENÍ. V The Thing navíc není jejich vyhlazování z nejjednodušších. Zatímco ty obyčejné můžete zabít konvenčními zbraněmi, větší exempláře si žádají individuální přístup, který spočívá v tom, že jim nejdříve pustíte žilou například brokovnicí či samopalem a pak se k potvoře musíte přiblížit na dosah a zapálit ji plamenometem.

Už samo přibližování se není příliš bezpečné, protože poraněná potvora je rozzuřená k nepříčetnosti, a plamenomet je navíc zbraň velmi ošidná. S výstřelem sice zapálí potvoru (resp. často nezapálí, protože má malý dostřel a vy minete), ale současně podpálí i okolí, takže vy máte co dělat, abyste neuhořeli. Jinak v průběhu hraní projde vašima rukama slušná řádka zbraní a výbušnin, ovšem jejich společným jmenovatelem je nedostatek, takže žádné plýtvání á la Commando se nekoná.

 Náplň misí
Úrovně dělají svým tvůrcům čest. Vyjma v úvodu popsané mrazivé atmosféry působí skutečně hororovým dojmem. Odhaduji, že přibližně polovinu času stráví člověk sám a druhou polovinu v něčím doprovodu, přičemž obojí vyžaduje zcela odlišný přístup. Týmové mise bývají většinou zaměřeny na boj a individuální na strach. Kupříkladu ve čtvrté či páté úrovni se po cestě zamrzlou plání objevíte s vaším týmem uprostřed ubikace o několika místnostech, kde jsou vytlučena okna. Nic dobrého přitom nevěstí ani zásoba munice, které si můžete nabrat, co hrdlo ráčí. Náhle se však všemi okny dovnitř začnou hrnout hordy potvor a vy se musíte ubránit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Bohužel není omezeno ukládání pozice, resp. zatímco v Resident Evil člověk musel najít ukládací bod a současně vlastnit pásku do psacího stroje, The Thing vám umožní jednou nalezený ukládací bod používat do omrzení. V individuálních misích se vyjma zbraní dostane ke slovu také dodatečné vybavení jako hasicí přístroj či vojenská svítilna, které sbíráte cestou.

 Závěr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva The Thing je vynikající survival horror, který vnáší do tohoto žánru nové prvky možností řízení členů týmu a nutností starat se o jejich psychickou kondici. Na druhou stranu se však tvůrcům nepovedlo docílit stavu, který je základem všem japonských survival horrorů, totiž vzbudit v hráči emoce. Vaši partneři jsou prostě vojáci a na jejich životech vám příliš nezáleží. Jednak proto, že jich cestou potkáte spousty a jednak proto, že z The Thing máte dojem, že vše je předem dané. Kvůli tomu vzniká určitý dějový stereotyp, jemuž by se dalo vyhnout.

Stáhněte si: E3 trailer (8 MB), Trailer (5 MB)
Související články: Novinky

 
Mirek Zeman
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Vynikající survival horror s novými prvky a trochou stereotypu.

Nejnovější články