The Secret of the Nautilus - recenze
7/10

The Secret of the Nautilus - recenze

28. 3. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Tato nová adventura od francouzských Cryo nás tentokrát zavede v kůži mladého profesora archeologie do tajemné ponorky Nautilus, kterou vymyslel známý autor sci-fi Jules Verne.

Autor: Nukem
Publikováno: 28.března 2002

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Už si pořádně ani nevzpomínám, kdy jsem si to povzdechl, že se z herní scény vytratil čistý adventurní žánr. Ale bylo to už hodně dávno a dost možná, že jsem nebyl sám, kdo nad nedostatkem her, které mnohdy dokáží řádně zavařit mozkové závity, projevil upřímnou lítost, neboť především v poslední době jsme adventurami doslova bombardováni. Navíc jakoby si právo na výrobu adventur vyhradila jen jedna firma, francouzské Cryo, které ve spolupráci s více, ale často spíše méně známými vývojáři vydává jednu hru za druhou.

Ne že bych neměl radost, že se na trh adventury opět vrátily, nicméně recenzování her od jediné firmy, která navíc využívá stále stejného engine, se stává trochu nevděčnou záležitostí, neboť prakticky není, kromě příběhu, co psát nového. Proto jsem si již v předešlé recenzi (Jerusalem) pro tyto hry zavedl termín "Cryo-standard", aby bylo hned z počátku zřejmé, co lze od právě posuzovaného titulu očekávat.

Jules Verne by si také rád zahrál
Tím dnešním titulem je tedy další zástupce čistě "fantazijních" adventur The Secret of the Nautilus a pro Cryo ji vyrobil T-Bot. Pokud nyní přemýšlíte, zda hra nemá něco společného s tajemnou ponorkou, která vzešla z pera a mysli Julese Vernea, pak jste uhodili hlavičkou o hřebíček. Tento ocelový koráb, sestrojený geniálním vynálezcem a lodivodem kapitánem Nemem, objevil při jedné ze svých podmořských výprav mladý profesor archeologie. Nedbaje varování kapitána pronajaté ponorky, vydává se profesor v miniponorce vstříc spícímu kolosu. Během svého pátrání profesor zjišťuje, že je na Nautilu patrně sám, neboť všichni členové posádky již dávno ponorku opustili, aby si zachránili životy.

A co že to posádku vlastně ohrožovalo? Zdá se to neuvěřitelné, ale tím nepřítelem byl sám Nautilus. Kapitán Nemo vybavil ponorku kromě nepřeberného množství strojů a přístrojů poháněných elektřinou či párou, rovněž jistou dávkou umělé inteligence, která časem přebrala vládu nad lodí a začala pomalu likvidovat její osazenstvo. Proto byla vyhlášena evakuace a Nautilus ponechán svému osudu hluboko pod hladinou moře. Tento fakt bohužel profesor zjistil, až když jej vzduchový uzávěr uvěznil v útrobách šíleného stroje.

Hádanek tři fůry
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z výše načrtnutého děje je jasné, že o hádanky nebude ve hře nouze. Prostředí, které je tvořeno stovkami nejrůznějších technických zařízení, je doslova živnou půdou pro všemožné hlavolamy, kde vyřešení jednoho vás dovede k druhému. Hlavní úkol je jasný, dostat se z ponorky ven živý. Cesta je ovšem nesnadná, je třeba oživit spoustu strojů, a čím více postupujete ve hře, tím více klacků pod nohy vám duch Nautila hází. A jelikož jde mnohdy i o pořádné klády, lehce se může stát, že o svůj drahocenný život přijdete. Mnoho úkolů je navíc omezeno časem, kdy vás čeká po vypršení časového intervalu jenom smrt. Ukládat je rozumné, ještě rozumnější je pak často ukládat na nové pozice. Lehce se totiž může stát, že si hru uložíte ve slepé uličce, např. spotřebujete-li kyslík příliš brzy a ten vám pak nestačí na postup dál.

Hádanky jsou různorodé a celkem nápadité, byť občas musím, jako člověk s elektrotechnickým vzděláním, přivřít oči nad některými, řekněme nesrovnalostmi (popravdě, podobných problémů je především v amerických akčních filmech mnohdy taky požehnaně). Ale nechci vypadat jako větší hnidopich, než si myslím, že jsem ;-)

Jen pro vytrvalce
Stejně jako více než dostatkem hádanek oplývá hra i slušnou dávkou předmětů, které je mnohdy třeba hledat, jak je pro Cryo-standard bohužel typické, skutečně důkladně. Někdy jsou aktivní místa či předměty takříkajíc nabíledni, často však nejsou příliš patrná a někdy je najdete vlastně jen náhodou. Opět tedy obtížnost hry nestojí ani tak na logice, jako spíše na pozorném prohledávání okolí, mnohdy hraničícím s pixelhuntingem. Například hned v úvodu mi trvalo přibližně 15 minut, než jsem nalezl asi tak 2mm kuličku ležící na zemi mezi jiným harampádím. Podobně z nástrojů v regálech vykukují jen konečky, v tmavém koutě stojí méně tmavé předměty, občas se kurzor přepne do módu označující možnost manipulace, přestože na daném místě nakonec žádnou akci nelze uskutečnit. Ale této chybičky jsem si všiml asi jen třikrát za celou hru.

Pro lepší hratelnost je hra dělena do pěti celků, čímž je vaše pole působnosti zdravě omezeno vždy na několik místností, přičemž po splnění daných úkolů jste přesunuti do další části obvykle s nemožností se již vrátit. To v konečném důsledku vytváří dobrý pocit z uzavření jedné kapitoly hry a především omezí bezradné a zdlouhavé pobíhání po lodi při hledání zapomenutých předmětů. Logičnost hádanek je kolísavá, nicméně rozptyl kolísavosti není nijak veliký, přičemž v průměru se dá hra hodnotit jako středně těžká. Profesorovy komentáře k aktivním místům obvykle příliš nepomohou, někdy vás dokonce naopak mohou zmást. Na začátku hry např. popsal sebraný dřevěný džber jako dobrý prostředek k zablokování dveří proti zabouchnutí. Nakonec však posloužil pouze jako topivo.

Lehké obměny zavedeného Cryo standardu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Krátce bych se ještě zmínil o inventáři. Ten se ukrývá pod druhou ikonkou v levém dolním rohu obrazovky a kromě pozic pro předměty (vidět jsou bohužel pouze první tři, pak musíte rolovat) obsahuje ještě chlíveček, kde je vidět profesorova hlava. Tam lze umístit kterýkoliv předmět, přičemž to znamená, že jej profesor užívá jaksi souběžně. Například, je-li třeba ochránit se před úrazem elektrickým proudem rukavicemi, vložíte je na toto políčko a pak můžete manipulovat i s jinými předměty, tentokrát ale navíc s rukavicemi. Podobně pak budete nosit boty, šatstvo nebo skafandr.

Pod levou ikonkou se ukrývá váš elektronický přítel Palm, známý již ze hry Hitchcock. Zde naleznete soukromé poznámky, ukládají se sem všechny zprávy, které uslyšíte od "lodního počítače", či hologramu kapitána Nema, zkrátka vše, co profesor slyšel, viděl, či řekl. Velmi užitečné. Třešničkou na dortu je pak soubor půdorysů všech místností či chodeb, kudy jste prošli. Hezké, leč prakticky k ničemu.

O engine hry jsem vlastně psal v úvodu, když jsem se zmiňoval o Cryo-standardu - takže opět neomezený pohled kolem sebe s možností přesunu na předem určená místa. Kurzor je pohyblivý, natočení pohledu je tedy vyvoláno najetím kurzoru ke kraji obrazovky. K ovládání celé hry si vystačíte pouze s myší, včetně ukládání, kdy je název pozice pojmenován automaticky. Možnosti nastavení hry jsou prakticky nulové, pouze si povolíte či zakážete titulky a změníte hlasitost zvuků a hudby.

Rovněž rozlišení grafiky je omezené na 640×480 bodů, takže opět žádné dech beroucí scenérie nečekejte. Díky vyhlazování je konečný výsledek celkem ucházející, nicméně dojmu jisté rozostřenosti se zkrátka nezbavíte. Je to škoda, neboť interiér lodi by na vyšších detailech vypadal určitě velmi dobře. Hudba se oproti Jerusalemu o dost zlepšila, dokonce bych řekl, že se dá déle poslouchat :-) Obvykle vás tedy po dvou či třech místnostech čeká jiná melodie a vzhledem k tomu, že budete mezi místnostmi určitě hodně přecházet, oposlouchání asi nehrozí.

Smíšené pocity
Myslím, že je čas na konečné shrnutí všech poznatků. Hráči, zvyklí na hry od Cryo nebudou zklamáni ani tentokrát. Pokud vám v předchozích titulech nestačil počet hádanek, tady si jich užijete víc než kdy jindy. Hádanky jsou pestré a celkem logické, i když systém všechno na všechno možná někdy také užijete. Mezery mezi hádankami však vyplňuje velmi často zdlouhavé a nudné hledání všemožných předmětů po okolí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Atmosféra hry je dobrá - osamoceni v podmořském plavidle, kdy za každým rohem může čekat nová nástraha. Žádné dialogy, pouze hologram kapitána Nema vás občas seznámí s posledními zápisky do jeho osobního deníku. Napínavost děje je pak často podpořena omezeným časem pro zpracování jednoho či více úkolů, kdy to bude především nedostatek kyslíku, který vás požene kupředu. Pokud byste si přáli pro tuto hru vytvořit český návod, dejte nám vědět v diskusi.

Stáhněte si: Anglický návod, Další screenshoty

Nukem

Další příspěvek do řady obvykle dobrých her od Crya, založený na starém známém engine s typickými přednostmi (rychlost) i nedostatky (grafika, pixelhunting). Čekejte proto hledání desítek jehel v desítkách kupek sena, na které budete mít dost často jen omezenou dobu.