The Mummy
6/10
zdroj: tisková zpráva

The Mummy

9. 12. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

The Mummy - recenzeAutor:LadisPublikováno: 10.prosince 2000• Podvádět se...


The Mummy - recenze

Autor:Ladis
Publikováno: 10.prosince 2000

 Podvádět se nevyplácí
Théby, 1290 před Kristem. Faraon náhodou objevil, jak ho manželka podvádí s jeho dosud věrným kněžím, Imhotepem. To se však před 3290. léty netrpělo tak jako dnes, a tak není divu, že jsou Imhotep spolu s Anck-Su-Namun odvedeni do Hamunaptry, města mrtvých, kde je nečeká nic dobrého. Tedy upřesnil bych, čeká je docela kruté mučení, zahrnujíce krom jiných taškařic i uříznutí jazyka a konče mumifikací a pohřbením za živa, bez jakéhokoliv anestetika, což je opravdu neetické. A aby to nepřipadalo Imhotepovi málo, ještě je na něj uvalena kletba Hom-Dai, což je ta nejhorší z egyptských kleteb. Nu což, podvádět faraóna se nevyplácí...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po více, jak 3000 letech se na půdu Hamunaptry dostává i náš hrdina, Rick O'Connell, coby legionář, který v jedné z bitev, které se tu odehráli, vyvázne tak tak živ a navrací se do Hamunaptry spolu s egyptoložkou Evelyn Carnahan a jejím bratrem Jonathanem, který je hledačem pokladů. Jakkoliv je Evelyn pěkná kočka, je také dosti zvídavá a svérázná, a tak není divu, že poté, co spolu s Jonathanem najdou Knihu Mrtvých, se okamžitě pustí do jejího čtení, nedbajíc dobré rady svého bratra, aby tak nečinila. Po přečtení několika magických slov však dojde k něčemu opravdu zajímavému, k oživnutí Imhotepa a jeho sluhů, kteří se probudí z více, jak třitisíceletého nuceného spánku. Po 3000 letech je Imhotep spolu s jeho sluhy nejen kupodivu docela čilý, ale také vyhladovělý a pln chuti nejen po dobrém, šťavnatém lidském mase, ale i po ovládnutí celého světa...

 Inspirace v Laře Croft
Tak tahle nějak začíná intrem hra The Mummy od firmy Rebellion, tvůrců Aliens vs Predator. Pokud jste viděli film Mumie, jistě mi dáte zapravdu, že úvod filmu je, narozdíl od jeho zbytku, docela napínavý a stylový a vůbec, celkově zajímavě podán (viz. rozkošní broučci, kteří krátili Imhotepovi jeho 3000 let dlouhou chvíli v sarkofágu). Hra The Mummy, vydána pod záštitou Universal Interactive Studios, je vytvořena zcela podle filmu a díky licenci tak využívá jeho jmen hrdinů, událostí, ale i filmových sekvencí. Již fakt, že hra byla nejprve uvedena pro Playstation, leccos napovídá o její koncepci a celkové struktuře.

Už na první pohled vás zarazí absolutní podobnost se hrou Tomb Raider. The Mummy je tak akční 3D hrou s adventure prvky zasazenou do prostředí egyptských podzemí. Pokud jste někdy hráli jeden z mnoha dílů Tomb Raidera, v podstatě máte slušnou představu o koncepci Mumie. Pokud ne, jen letmo se zmíním. Pomocí klávesnice či klávesnice a myši ovládáte svého hrdinu (Ricka) a snažíte se postoupit ve hře dál a to probojováváním se přes hory nepřátel a plněním různých logických úkolů. Ricka vidíte většinu času před sebou (kamera ho zabírá jakoby za jeho zády), jen při rozhlížení se či určitých pohybech kamera změní úhel pohledu na scénu - více či méně úspěšně. Jakkoliv je hra velmi podobná již výše uvedenému Tomb Raideru, je přeci jen v mnoha věcech odlišná. Pojďme si tedy jednotlivé atributy hry rozebrat pěkně popořádku.

 Cíle vašeho snažení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Příběh je to, co velmi přidává na atmosféře hry. Po shlédnutí intra jste rovnou "vhozeni" do tajemného a nebezpečného podzemí Hamunaptry. Je již jen na vás, zda se překonáním všemožných pastí dostanete až k Imhotepovi a přečtením tajemné formule ukončíte jeho snahu ovládnout svět, či skončíte jako jedna z mnoha koster v temných chodbách a kobkách a necháte Imhotepa realizovat své hrůzné plány. Celých 12 levelů hry se budete neustále snažit překonat všemožné nástrahy a pasti, které si na vás programátoři připravili. Jednotlivé levely jsou rozděleny do několika zón, ve kterých je třeba nejen proplout všemi možnými i nemožnými nástrahami, ale i sbírat různé artefakty a především fragmenty hvězdného klíče, po jejichž složení se vám otevře cesta k dalším levelům hry.

Celkově se hra vyznačuje jistou dějovou linií, rozdělenou na tři hlavní úkoly. Prvním z nich je najít 2 magické desky s hieroglyfy, které po zasunutí k ostatním deskám otevřou bránu k postupu ve hře. V podstatě každý úkol spočívá v najití několika objektů, jejichž složením či správným umístěním se zajistí další postup ve hře. Ve druhém úkolu tak nehledáte nikoliv desky, ale zrcadla, která posléze odrazí paprsky světla do oka boha slunce Ra.

Třetí, konečný hlavní úkol spočívá v hledání čtyř svěcených džbánů Hamunaptry, které, pokud je najdete (tedy spíše se k nim dobojujete), vám umožní setkat se tváří v tvář s Imhotepem. Splnění každého hlavního úkolu představuje projití zhruba čtyř levelů. Krom těchto tří hlavních úkolů se budete ještě potýkat s hledáním fragmentů Hvězdného Klíče, nutného pro postup mezi levely, sbíráním všemožných artefaktů a předmětů, které vám zajistí přísun magické energie, životů, a nábojů do zbraní.

Jednotlivé levely jsou vyplněny dialogy mezi našimi třemi hrdiny. Tyto dialogy, tvořené v 3D enginu hry, upřesňují hráči dějovou linii a vysvětlují mu, proč se má vlastně neustále za něčím honit. Ono v podstatě je jedno, jestli máte sebrat nějaké magické desky, či zrcadla, víceméně jde o to, dostat se ve hře dál. Příběh však, jakkoliv by se hra bez něho obešla, přidává hře hodně na atmosféře. Pokud se na začátku hry snažíte proniknout hlouběji do temných chodeb Hamunaptry, později honíte Beniho (poskoka Imhotepa), který vám přímo před nosem vyfouknul Knihu Mrtvých, které se o něco později zmocní sám Imhotep či hledáte ztracenou Evy a snažíte se ji zachránit před spáry Imhotepa.

 Nemožnost uložení pozice
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově je hra koncipována stylem zkus-nauč-překonej. The Mummy totiž neumožňuje během hraní uložit pozici hry, což na jedné straně sice zamrzí, na druhé ale zase přidá hře úžasně na napětí. Není totiž nic napínavějšího, než když vám na konci levelu zbývá jen trocha energie spolu s posledním životem a před vámi se vyrojí nějakých 20 mumií-vojáků. Víte, že pokud jejich nápor překonáte, postoupíte do dalšího levelu spolu s jedním životem navíc, pokud ne, můžete začít celý level od začátku. Věřte, že není nic více frustrujícího, než když začínáte ten samý level po osmé. A že některé z nich po osmé začnete, si můžete být docela jisti. Nebudete to ani tak obtížností hry, jako spíše tím, že nejde "sejvovat" během hry, ale jen na konci každého levelu a malým počtem uzdravujících modrých lektvarů. Jakkoliv jsem byl absencí ukládání pozice v některých momentech doslova ve stádiu zuřivosti, stále mě něco nutilo dokola a dokola opakovat level tak dlouho, až jsem všechny jeho nástrahy znal nazpaměť a dokázal jsem jím projít až do konce.

Během hry budete neustále hledat tlačítka pro otevření dveří, mnohdy rafinovaně ukrytá, šplhat po římsách, skákat nad propastí mezi malinkými ostrůvky, hledat modré desky s hieroglyfy, jejichž osvícením loučí získáte body, sbírat různé předměty, vyhýbat se nástrahám v podobě bodáků, ohně či životu nebezpečných plynů, sbíráním předmětů uvnitř kobek, které se po určité době zavřou (a pokud z nich včas nevylezete, i s vámi) a v neposlední řadě i zabíjením příšer všeho druhu, které se na vás rojí ze všech stran. Jednou jsou to obyčejní vojáci-mumíci, podruhé malý brouci, kteří však dokáží pěkně kousnout, potřetí pak silnější mumie ala rytíř či lukostřelec. Všichni jsou jakožto sluhové Imhotepa sice loajální, ovšem hloupí.

Umělá inteligence opravdu v této hře jaksi není zastoupena, spíše se mi zdá, že programátoři použili pouze těch nejjednodušších rozhodovacích algoritmů typu "nejmenší vzdálenost, hrdina-nepřítel" apod. Zaseknutý voják za rohem, běžící na místě a blbě na vás zírajíc, či mumík-voják, tupě koukající, jak mu zabíjím jeho kamaráda, nejsou v této hře ničím ojedinělým. Absenci kvalitní AI nahradili programátoři kvantitou nepřátel, kterých je opravdu hodně a především onou nemožností "sejvu".

 Omezený arzenál
Zvětšit zdroj: tisková zpráva K ničení nepřátel máte docela omezený arzenál. Použít můžete pochodeň (opravdu s ní jde mlátit), dvě pistole, mačetu, dynamit, shotgun, lewis gun, zlatý meč, své pěsti (moc neúčinné) a nakonec magický amulet, napájený magickou energií. Pro různé nepřátele platí různé zbraně. Třeba na vojáky je ideální mačeta, naopak na eliminaci lukostřelců se jeví jako nejlepší pistole či shotgun. Pokud sbíráte dostatek artefaktů pro doplnění magické energie, můžete použít i magický amulet - je velice účinný, ovšem je ho akutní nedostatek.

Krom sbírání fragmentů Hvězdného klíče se vám čas od času dostane i extra životu navíc, doplnění energie, nábojů do pistolí a pušek, dynamitu či artefaktů. Za každé čtyři sebrané artefakty dostanete jeden magický amulet navíc. Největším pomocníkem mi však byla po většinu času stejně pouze mačeta, vynikající to nástroj :-)

 Potíže s ovládáním
Design levelů je docela dobře zpracovaný, rozhodně se nejedná o stereotypní charakter. Je ovšem pravda, že v porovnání s TR je na tom o něco hůře.

Co je velmi problematické na této hře, je ovládání. To, že není možné přemapovat klávesy či tlačítka na myši, se nedá omluvit ničím, snad jen leností programátorů při konverzi z konzolí na PC. Prakticky však vystačíte s myší a jejími třemi tlačítky + klávesami SHIFT,X,Q,E. Kdy budete postrádat možnost přemapování kláves především bude situace v boji, kdy místo vybrání zbraně pomocí kláves 1..0 budete muset procyklovat jejich výběrem pomocí Q,E. Nechápu, jak v dnešní době někdo může vůbec vydat hru s pevně nastaveným ovládáním.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud se jedná o grafiku, je vidět, že primárně hra vznikla pro Playstation a teprve poté byla lidmi z firmy Rebellion překonvertována na PC. Její kvalitativní podobnost s TR2 asi mluví za vše. Ačkoliv je textur ve hře docela slušný počet, mají jaksi malé rozlišení. Rovněž počet trojúhelníků, ze kterých se objekty ve hře skládají se jistě nepočítá na statisíce. Sem tam proskočí polygon kam nemá. Rozhodně tedy nečekejte něco ve stylu Unreal Tournament.

 Úchvatný prostorový zvuk
Ovšem na druhou stranu je tak hra docela nenáročná na výkon CPU a grafické karty, takže se jistě zahrají i majitelé pomalejších strojů. Já jsem si doma na svém Celeronu 566, 128 MB RAM a SLI zapnul rozlišení 1024x768, trilineární filtraci a mipmaping (hra využívá API Direct3D, nutností je verze 7.0) a The Mummy běhala velmi svižně, bez jakéhokoliv zpomalení.

O co programátoři ošidili na grafice, o to přidali na zvucích a hudbě. Pokud máte nějakou moderní 3D zvukovou kartu s výstupem na čtyři reprobedny, můžete si užít naprosto úchvatného prostorového zvuku kolem vás. Opravdu bych vám přál slyšet ten zážitek, kdy kolem vás hučí voda, za vámi se s obrovskými basy z reprobeden ozývá dunění zavírajících se dveří, před vámi jakési šelestění (aha, byl to brouk, mrcha) a v dálce řev mumií. Do toho vám hraje hudba v CD kvalitě, dynamicky se přizpůsobující situaci ve hře. Opravdu skvělý zážitek.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud hru dohrajete až do konce, bude vám odměnou outro, rovněž vystřižené z filmu. Je třeba říci, že celkový engine hry, ať už kolizní, grafický, či co se týká AI, není nijak špičkový. Na druhou stranu vám během hry hraje nádherná stylová hudba spolu se skvělými zvukovými efekty.

Ladis



Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva


Smarty.cz

Verdikt:

Pokud tedy máte pevné nervy pro ovládání i postup ve hře, chuť zabojovat si s mumiemi a máte rádi prostředí starověkého egypta, nechte se unést hrou The Mummy, jistě nebudete litovat. Jinak spíše sáhněte třeba po Tomb Raider Chronicles nebo Rune.

Nejnovější články