Autor: ABE Publikováno: 25.ledna 2003 |
![]() ![]() ![]() Atmosféru zápasů navozují jednak povedené zvuky zbraní a výbuchů, ale hlavně perfektní komentátor, který komentuje všechny zajímavé okamžiky a zvraty na bojišti. Jeho proslovy jsou často prokládané střihy na jásající obecenstvo, což ještě umocňuje pocit toho, že se jedná opravu o skutečný zápas. O zábavu se ale nestará je komentátor, často něco prohodí i hrdina, kterého ovládáte. Většinou je to na adresu protivníka něco ve stylu: "yaahh, it's so easy... give me more!". Opravdu je nutné to slyšet na vlastní uši, abyste poznali, jak skvěle to zní, zvláště pak z úst generála Maximixe. Výhody v boji díky členitosti terénu ![]() Avšak nejen kopce a tráva znamenají výhody v boji. To nejlepší teprve přijde. Úkolem mnoha misí je dobýt základnu nepřítele a tu následně udržet po určitý čas. V každé základně jsou, kromě obyčejných budov, strážní věže a bunkry, do kterých lze umístit vojáky a ti jsou pak mnohem lépe chráněni před nájezdy útočníků. Úplně nejlepší na tom ale je, že některé věže (a téměř všechny budovy) jde zničit, jímž samozřejmě usmrtíte i jejich obyvatele. Zničením strážní věže sice urychlíte dobývání nějaké pozice, ale zase vám ta věž potom bude chybět při obraně. Proto je důležité si předem rozmyslet, co zničit a co nechat pro pozdější použití. Tři kampaně Celá hra je rozdělena na tři kampaně. V té první ovládáte Callahana a bojujete proti mimozemským jednotkám. Ve druhé se je pod vaším velením generál Maximix a jeho jednotky bojových robotů. A konečně v poslední kampani velíte jednotkám mága Fargasse. Pro hnidopichy jsem tentokrát přesně spočítal kolik hra obsahuje misí. Takže, první kampaň jich má sedm, druhá šest a v poslední třetí jich musíte projít pět. Celkem tedy 18 misí. Úplně první mise je pojata jako tutoriál, který vám osvětlí ovládání a jakžtakž vám ukáže jak bojovat. ![]() ![]() ![]() Po jeho absolvování však končí veškerá sranda a nečeká vás nic jiného, než čím dál tužší boje. První polovina misí za Callahana se ještě dá považovat za relativně jednoduchou záležitost. Pokud neděláte nějaké hlouposti, projdete je všechny na první, maximálně druhý pokus. S ostatními misemi je to ale už jiné. Přiznám se, že ani jednu další misi jsem neudělal na první pokus. Jediné štěstí je to, že ve hře jde používat ukládání pozice, což opravdu častokrát využijete. Délka většiny misí je kolem jedné hodiny (ale jsou i delší nebo kratší), ale to je jen čas, za který by jste misi měli zvládnout. Pokud si k tomu připočítáte časté loadování, vyšplhá se doba hraní jedné mise klidně i na několik hodin. ![]() Multiplayer s kooperativním módem A pokud by ani to někomu nestačilo, je zde ještě multiplayer. Základní verze hry nabízí celkem tři různé typy hry - Deathmatch, Capture the Flag a Assault. Jestliže si nainstalujete i patch na verzi 1.2, přibude ještě kooperativní mód a spousta nových map. Maximálně jde hrát až v 16 hráčích po lokální síti nebo internetu, ale k plnohodnotnému hraní bohatě stačí třeba i hráči čtyři. A co jednotlivé módy nabízejí? Deathmatch je klasika, kdy bojují všichni proti všem. Podobný je kooperativní mód s tím rozdílem, že proti sobě bojují skupiny několika hráčů. Capture the Flag je již trochu strategičtější. Úkolem je získat vlajku, přičemž vyhrává spíše ten hráč, který je dostatečně rychlý a hlavně se dokáže vyhnout zbytečným soubojům. A konečně v Assaultu musíte dobýt základnu soupeře, což opět vyžaduje trochu strategického myšlení. ![]() ![]() ![]() V minulém odstavci jsem nakousl možnost respawnovat vojáky. Na některých místech mapy lze nalézt nápadné červené kartičky, kterým se zde říká žolíci. Ty mají dvě využití a tím prvním je právě to, že za ně jde "nakupovat" nové jednotky. Jestliže jste četli pořádně úvod recenze, tak víte, že všichni lidští vojáci, až na Callahana, byli pozabíjeni. Přesto Callahan nebojuje v zápasech sám, ale spolubojovníci mu jsou "vytvářeni" z jeho paměti. Respawnovací zóny jsou obvykle součástí opevněných základen a jsou velmi dobře chráněny. Jejich dobytí ale je vždy vyžadováno, protože struktura misí je taková, že vám nezbude nic jiného, než postupně projít celou mapu. ![]() Jednotek je k dispozici vcelku dost a ačkoliv se u každé rasy absolutně odlišují vzhledem, vlastnostmi jsou si podobné. Nechci tím říci, že mají stejné schopnosti a liší se jen tím jak vypadají, ale spíše to, že ke každé jednotce najdete u těch ostatních adekvátního protivníka. K základním jednotkám všech ras patří pěchota. Callahan může využívat vojáky se samopaly a bazukami, Fargassova základní vojska se specializují na boj zblízka a Maximix dává přednost laserovým zbraním. K těžším jednotkám patří lidské tanky a vrtulníky, kterými lze přepravovat i vojáky. Maximixova vojka podporují obří čtyřnozí roboti, kteří umějí také i létat a převážet jednotky. A Fargass využívá zase obrovské létající draky, kteří plivou plazmu. Grafika a hardwarová náročnost Jak vidíte, rozmanitost jednotek je docela velká. Jisti si také můžete být tím, že při boji využijete opravdu všechno, co máte. Oproti jiným hrám zde i na konci hry tvoří jádro armády pěšáci. To je dáno jednak tím, že zase tolik silnějších jednotek ve hře není a také tím, že lepší jednotky jsou mnohem dražší a jednoduše by jste z nich neposkládali silnou armádu. S velikostí armád můžeme plynule přejít k hardwarové náročnosti hry. Podle okolních obrázků jste si jistě už udělali dojem o tom, jak hra vypadá. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Efekty při soubojích jsou opravdu nádherné, zvláště pokud si je co nejvíce přiblížíte. Zoomovat jde v několika stupních, ale popravdě já jsem používal pouze největší oddálení a ani to někdy nestačilo. Při soubojích potřebujete mít co největší přehled o bojišti, proto by se větší odzoomování rozhodně hodilo. Kromě přibližování jde kamerou ještě rotovat kolem osy, což se také často šikne. Drobností, která mě ale hodně potěšila, je to, že s otáčením obrazu se otáčí i mapa, takže při pohybu "nahoru" a "dolu" se ve stejném směru pohybujete jak ve hře, tak na mapě. ![]() Stáhněte si: Demo, Patch Související články: První dojmy, Novinky |
ABE připravil: jd |