The Gladiators - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

The Gladiators - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

25. 1. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

The Gladiators jsou mixem real-timové strategie a arkádové střílečky. Bitvy se odehrávají v rozlehlých arénách, kde lze využívat i terénní nerovnosti ve svůj prospěch. Jak se povedla plná verze hry?

Autor: ABE
Publikováno: 25.ledna 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva V roce 1970 se americká vojenská jednotka vydává do vesmíru, aby prozkoumala černé díry. Velitelem této mise je drsný kapitán Greg D. Callahan. Při průzkumu se však něco zvrtlo a Callahanova jednotka si jednu černou díru prohlédla pěkně zblízka. Na jejím druhém konci objevili vojáci cizí galaxii, která však nebyla obydlena zrovna přátelskými tvory. Brzy po průletu černé díry je zajala vesmírná loď, jejímž velitelem je generál Maximix. Při souboji, který propukl při obsazování americké lodi, byli všichni vojáci pozabíjeni. Jediný, kdo přežil, byl Callahan.

Ačkoliv přežil, nečekalo ho nic dobrého. Byl odsouzen k smrti a na kratičký zbytek života poslán do vězení. Naštěstí pro Callahana přišla záchrana. Byla jí dcera právě zemřelého vládce této galaxie. Nabídla mu život výměnou za to, že bude jejím jménem bojovat v gladiátorských zápasech o to, kdo se stane dalším císařem. Princezna totiž není jediná, kdo by rád usedl na trůn po podezřele zemřelém vládci. Proto se Callahan musí postavit nejen jednotkám již známého generála Maximixe, ale také armádě mága Fargasse.

 Gladiátorské zápasy
The Gladiators jsou mixem realtimové strategie a arkádové střílečky. Nebudu nijak zastírat to, že se mi Gladiators líbili - proč, to se dozvíte na následujících řádcích. Gladiátorské zápasy se zde neodehrávají v malých uzavřených arénách, jako tomu bylo u nás ve starověkém Římě. Bitvy probíhají na ohromných plochách, které jsou speciálně upraveny k zápasení. A nejedná se o nějaké fádní písečné placky. Boje probíhají například v zalesněných oblastech, bažinách, na poušti nebo třeba na ledových pláních.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Atmosféru zápasů navozují jednak povedené zvuky zbraní a výbuchů, ale hlavně perfektní komentátor, který komentuje všechny zajímavé okamžiky a zvraty na bojišti. Jeho proslovy jsou často prokládané střihy na jásající obecenstvo, což ještě umocňuje pocit toho, že se jedná opravu o skutečný zápas. O zábavu se ale nestará je komentátor, často něco prohodí i hrdina, kterého ovládáte. Většinou je to na adresu protivníka něco ve stylu: "yaahh, it's so easy... give me more!". Opravdu je nutné to slyšet na vlastní uši, abyste poznali, jak skvěle to zní, zvláště pak z úst generála Maximixe.

 Výhody v boji díky členitosti terénu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Terén je docela dost členitý a pokud chcete zvítězit, musíte toho patřičně využívat. Představte si například situaci, kdy jdete se svojí jednotkou kaňonem a najednou na vás zaútočí nepřátelé. Pokud byste šli opravdu jen tak po cestě, tak by jste souboj buď prohráli, protože nepřátel je obvykle mnohem víc než vás nebo by jste sice zvítězili, ale za cenu obrovských ztrát. Naštěstí je zde několik možností, jak tomu zabránit. První, co můžete udělat, je jít místo po cestě třeba vysokou trávou, která vás zamaskuje. Další možností je nejít spodkem kaňonu, ale po hřebenu nebo alespoň co nejvýše to půjde. Nejen, že ze shora se vám lépe útočí, ale máte také větší dohled a dříve odhalíte nepřátele.

Avšak nejen kopce a tráva znamenají výhody v boji. To nejlepší teprve přijde. Úkolem mnoha misí je dobýt základnu nepřítele a tu následně udržet po určitý čas. V každé základně jsou, kromě obyčejných budov, strážní věže a bunkry, do kterých lze umístit vojáky a ti jsou pak mnohem lépe chráněni před nájezdy útočníků. Úplně nejlepší na tom ale je, že některé věže (a téměř všechny budovy) jde zničit, jímž samozřejmě usmrtíte i jejich obyvatele. Zničením strážní věže sice urychlíte dobývání nějaké pozice, ale zase vám ta věž potom bude chybět při obraně. Proto je důležité si předem rozmyslet, co zničit a co nechat pro pozdější použití.

 Tři kampaně
Celá hra je rozdělena na tři kampaně. V té první ovládáte Callahana a bojujete proti mimozemským jednotkám. Ve druhé se je pod vaším velením generál Maximix a jeho jednotky bojových robotů. A konečně v poslední kampani velíte jednotkám mága Fargasse. Pro hnidopichy jsem tentokrát přesně spočítal kolik hra obsahuje misí. Takže, první kampaň jich má sedm, druhá šest a v poslední třetí jich musíte projít pět. Celkem tedy 18 misí. Úplně první mise je pojata jako tutoriál, který vám osvětlí ovládání a jakžtakž vám ukáže jak bojovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po jeho absolvování však končí veškerá sranda a nečeká vás nic jiného, než čím dál tužší boje. První polovina misí za Callahana se ještě dá považovat za relativně jednoduchou záležitost. Pokud neděláte nějaké hlouposti, projdete je všechny na první, maximálně druhý pokus. S ostatními misemi je to ale už jiné. Přiznám se, že ani jednu další misi jsem neudělal na první pokus. Jediné štěstí je to, že ve hře jde používat ukládání pozice, což opravdu častokrát využijete. Délka většiny misí je kolem jedné hodiny (ale jsou i delší nebo kratší), ale to je jen čas, za který by jste misi měli zvládnout. Pokud si k tomu připočítáte časté loadování, vyšplhá se doba hraní jedné mise klidně i na několik hodin.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Malá ukázka toho, jak je hra obtížná. Jedna ze závěrečných misí za generála Maximixe se odehrává v tropické oblasti na několika ostrovech. Začínáte jen s omezenou skupinou vojáků a tou musíte dobýt opevněnou lidskou základnu. V té je respawnovací zařízení, ale bohužel nefunkční - alespoň pro vás. Nezbývá nic jiného, než se s přeživšími vojáky dostat na sousední ostrov, zde dostanete malou posilu a musíte dobýt další základnu. V té již respawn nových jednotek funguje. Rychle vyrobíte nějaké jednotky a už se chystáte dobít centrální ostrov, na kterém má základnu Fargassovo vojsko. Poté, co jen taktak vyčistíte i tento ostrov, na něj provede výsadek armáda vedená kapitánem Callahanem a vám nezbude nic jiného, než zneškodnit i je. To vše se značně omezenými zdroji a časovým limitem. Ten sice nemusíte splnit, ale závisí na něm vaše konečné hodnocení (které je v podstatě k ničemu :)

 Multiplayer s kooperativním módem
A pokud by ani to někomu nestačilo, je zde ještě multiplayer. Základní verze hry nabízí celkem tři různé typy hry - Deathmatch, Capture the Flag a Assault. Jestliže si nainstalujete i patch na verzi 1.2, přibude ještě kooperativní mód a spousta nových map. Maximálně jde hrát až v 16 hráčích po lokální síti nebo internetu, ale k plnohodnotnému hraní bohatě stačí třeba i hráči čtyři.

A co jednotlivé módy nabízejí? Deathmatch je klasika, kdy bojují všichni proti všem. Podobný je kooperativní mód s tím rozdílem, že proti sobě bojují skupiny několika hráčů. Capture the Flag je již trochu strategičtější. Úkolem je získat vlajku, přičemž vyhrává spíše ten hráč, který je dostatečně rychlý a hlavně se dokáže vyhnout zbytečným soubojům. A konečně v Assaultu musíte dobýt základnu soupeře, což opět vyžaduje trochu strategického myšlení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Používání žolíků
V minulém odstavci jsem nakousl možnost respawnovat vojáky. Na některých místech mapy lze nalézt nápadné červené kartičky, kterým se zde říká žolíci. Ty mají dvě využití a tím prvním je právě to, že za ně jde "nakupovat" nové jednotky. Jestliže jste četli pořádně úvod recenze, tak víte, že všichni lidští vojáci, až na Callahana, byli pozabíjeni. Přesto Callahan nebojuje v zápasech sám, ale spolubojovníci mu jsou "vytvářeni" z jeho paměti. Respawnovací zóny jsou obvykle součástí opevněných základen a jsou velmi dobře chráněny. Jejich dobytí ale je vždy vyžadováno, protože struktura misí je taková, že vám nezbude nic jiného, než postupně projít celou mapu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Druhá možnost využití žolíků je jejich použití třeba při léčení, ke speciálním útokům nebo ke zlepšení brnění. Tyto schopnosti však nemáte od začátku mise, ale musíte je nejprve najít podobně jako žolíky. Použití je potom jednoduché. Pokud máte nalezeno dostatečné množství třeba již zmíněných lékárniček, není v jejich používání žádný problém. Když vám ale dojdou, nemusíte věšet hlavu. Ikonka symbolizující léčení vám zůstane, ale při jejím použití spotřebujete určité množství žolíků. Za zmínku také stojí to, že efekt, který vyvoláte použitím nějaké speciální schopnosti, se projeví jen v okolí hrdiny a ne u všech jednotek které máte.

Jednotek je k dispozici vcelku dost a ačkoliv se u každé rasy absolutně odlišují vzhledem, vlastnostmi jsou si podobné. Nechci tím říci, že mají stejné schopnosti a liší se jen tím jak vypadají, ale spíše to, že ke každé jednotce najdete u těch ostatních adekvátního protivníka. K základním jednotkám všech ras patří pěchota. Callahan může využívat vojáky se samopaly a bazukami, Fargassova základní vojska se specializují na boj zblízka a Maximix dává přednost laserovým zbraním. K těžším jednotkám patří lidské tanky a vrtulníky, kterými lze přepravovat i vojáky. Maximixova vojka podporují obří čtyřnozí roboti, kteří umějí také i létat a převážet jednotky. A Fargass využívá zase obrovské létající draky, kteří plivou plazmu.

 Grafika a hardwarová náročnost
Jak vidíte, rozmanitost jednotek je docela velká. Jisti si také můžete být tím, že při boji využijete opravdu všechno, co máte. Oproti jiným hrám zde i na konci hry tvoří jádro armády pěšáci. To je dáno jednak tím, že zase tolik silnějších jednotek ve hře není a také tím, že lepší jednotky jsou mnohem dražší a jednoduše by jste z nich neposkládali silnou armádu. S velikostí armád můžeme plynule přejít k hardwarové náročnosti hry. Podle okolních obrázků jste si jistě už udělali dojem o tom, jak hra vypadá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Efekty při soubojích jsou opravdu nádherné, zvláště pokud si je co nejvíce přiblížíte. Zoomovat jde v několika stupních, ale popravdě já jsem používal pouze největší oddálení a ani to někdy nestačilo. Při soubojích potřebujete mít co největší přehled o bojišti, proto by se větší odzoomování rozhodně hodilo. Kromě přibližování jde kamerou ještě rotovat kolem osy, což se také často šikne. Drobností, která mě ale hodně potěšila, je to, že s otáčením obrazu se otáčí i mapa, takže při pohybu "nahoru" a "dolu" se ve stejném směru pohybujete jak ve hře, tak na mapě.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud jste četli říjnové první dojmy z této hry od Levise, jistě si pamatujete jeho poznámky k hardwarové náročnosti hry. Finální verze na tom bohužel není o mnoho lépe. Na Athlonu XP 1800+ s GeForce4 MX 440 a 256MB RAM byla hra dobře hratelná v rozlišení 640x480 a 800x600. Při rozlišení 1024x768 se obraz až nechutně moc cukal i při menších střetech s nepřítelem. Míra trhání obrazu závisí dost na tom, jak velké detaily si nastavíte. Při maximálních detailech se trhání občas objevovalo i při rozlišení 800x600. Je škoda, že si tvůrci trochu nepohráli s optimalizací, protože engine není zase tak skvělý na to, jak vysoké má HW nároky.

Stáhněte si: Demo, Patch
Související články: První dojmy, Novinky

 
ABE
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Gladiators jsou bezesporu zajímavou akční strategií nebo lépe řečeno "jen" akční hrou s trochou strategie. Jen může zamrzet vyšší hardwarová náročnost a i některé mise mohly být možná trochu jednodušší.

Nejnovější články