Terminator Salvation - recenze
5/10
zdroj: Archiv

Terminator Salvation - recenze

26. 5. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Píše se rok 2016 a z Los Angeles jsou ruiny. Pročesávají je vraždící stroje, s nimiž bojují zdecimovaní příslušníci odporu ve filmové akci, která nevyužila potenciál.

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 26.května 2009
První česká recenze této hry zdroj: Archiv Verze: X360/anglická/finální
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: Archiv
Po uvedení třetího Terminátora to vypadalo, že se nad slavnou ságou zavřela voda. Arnold Schwarzenegger se vrhnul do politiky, James Cameron si našel jiného koníčka a když se spočítal zisk z posledního filmu, bylo jasné, že další pokračování to bude mít velmi těžké. Nakonec se ledy prolomily a postapokalyptický film dorazil na plátna kin. V jeho závěsu přichází i stejnojmenná hra, která má dobýt srdce počítačových hráčů.

Uspěchaný scénář
Terminátor Salvation vás v devíti kapitolách provede jedním dnem v životě zachránce lidské rasy Johna Connora. Píše se rok 2016 a z Los Angeles jsou ruiny, které pročesávají patroly vraždících strojů. V kanalizačních stokách a sklepeních polozřícených budov se ukrývají poslední zbytky zdecimovaných příslušníků lidského druhu, které svádí předem prohraný boj s kovovými monstry. John je řadovým členem hnutí odporu, které se snaží vzdorovat mnohem početnějšímu a lépe vyzbrojenému nepříteli. V okamžiku, kdy se jeho velitel rozhodne ponechat svému osudu skupinu odříznutých vojáků, se John vzepře rozkazu a vydává se na vlastní pěst pomoci obklíčeným.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
oficiální obrázky od výrobce

Hra se odehrává o dva roky dříve než děj filmu a jejímu scénáři vévodí spěch, s jakým byl napsán. Je s podivem, že tvůrci nedokázali ze světa brutálních robotů vymáčknout víc. Příběh je špatně vyprávěn, chybí mu prvek epičnosti a melodramatu. Za celou dobu si k postavám nevytvoříte vůbec žádný vztah. Postrádají charisma, nevyvíjejí se a jejich hlášky jsou souborem nudného tlachání a rádoby siláckých řečí. Bohužel, výjimku netvoří ani hlavní hrdina - John Connor. Ve slušivém vojenském outfitu by snad uspěl jako rocková hvězda, pokud by přemluvil pár náctiletých faninek k orgastickým výkřikům, ale tím se jeho potenciál definitivně vyčerpal.

 Úprava systému krytí
Samotnou hru charakterizují jednoduché herní principy, které jsou postaveny na dnes velmi populárním systému krytí. Pohyb od jedné překážky ke druhé je vlastní mnoha jiným hrám, ale v tomto případě se tvůrci odhodlali k menší úpravě. Ta vám vykloněním analogové páčky umožňuje vybrat směr, který je určující pro další pohyb Johna Connora. Samozřejmě, že podobný systém funguje i jinde, ale tady je zajímavý množstvím možností, které nabízí. Předpokladem je, aby v daném směru byly různé objekty ke krytí. V takovém případě hlavní hrdina velmi efektně změní svou pozici a je připraven zahájit palbu na nepřítele.

Překvapilo mě, že animace přemístění z jedné pozice na druhou jsou perfektní, ale to neplatí pro zbytek hry. Zejména uboze působící filmové sekvence degradují celkový dojem, který postrádá filmovost a monumentálnost, jaké bychom po právu očekávali. Intro je ještě poměrně povedené, ale ingame animace jsou příliš toporné a umělé. Obecně se prezentace příliš nepovedla a některé logicky následující části hry jsou vynechány, protože na ně zřejmě nebyl dostatek času. Takovou chybějící scénou je kupříkladu dovyprávění bitvy s obřím robotem nebo neukázaná havárie létající lodi.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Umělé kulisy
Střelba z různých typů zbraní je povedená, ale to je dnes běžný standard. Nemělo by se však stávat, že nepřátelé nereagují na střelbu z velké dálky. V tomto případě totiž vývojáři prozrazují, že jsou to jen nefunkční kulisy, na které zbytečně plýtváte střelivo. Naštěstí je boj s roboty poměrně zábavný, protože každý má jinou slabinu, kterou lze využít. Jeden má slabé pancéřování vzadu, druhý na hlavě, třetí není odolný proti střelbě z brokovnice. Umělá inteligence spojenců pak dokáže tyto slabiny využít a zejména možnost útočit na roboty ze dvou stran současně je základem úspěchu. Překvapivě je spojenecká inteligence lepší než ta nepřátelská. U většiny her je to přesně naopak.

Nezvykle je nastaven také systém automatické obnovy zdraví. Nepřišel jsem na to, proč se někdy obnovuje po chvíli odpočinku a jindy je nutné zastřelit posledního protivníka z útočící skupiny. Dokud to totiž neuděláte, vaše zdraví zůstane na stejné úrovni, i kdybyste zůstali v krytu celou hodinu.

 Postrádá tempo a dynamiku
Od Terminátora hráč tak nějak automaticky očekává velký děj, kde se bude zachraňovat celý svět a ne banální zápletku s několika obklíčenými vojáky. Navíc je tu až moc patrný systém ‘přesun – boj – přesun‘. Totéž sice najdete třeba i v Gears of War, ale v mnohem elegantnějším podání.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky v galerii

V případě Terminátora vám designéři sice nabídnou střelbu z auta, jedoucího metra nebo obřího Harvesteru, ale tyto vsuvky jsou příliš krátké na to, aby nějak významněji narušily nastupující stereotyp. Ani souboje s velkými bossy nic nového nepřináší. Pokud si dobře vzpomínám, jsou tu snad jen dva a slovíčko ‘velký’ bych nejspíše vypustil.

 Barevné cítění
Grafika hry je na přijatelné úrovni. Zdaleka se nemůže rovnat těm nejlepším projektům současnosti, ale právem patří někam do nadprůměru. Ten kazí již zmíněné animace a občas nezáživný level design. Detail prostředí i textur je však velmi slušný. Žlutozelené nasvícení některých scén mi připomnělo Half-Life 2, i když na několika místech působí snad až kýčovitě. Především pak dává hře příliš homogenní filtr, který smazává rozdílnost jednotlivých lokací. Zajímavě zvolený byl pak mix stromů, kde se ty listnaté střídaly poněkud neobvykle s palmami.

Zvětšit zdroj: Archiv Dohrání hry na nižší obtížnost lze zvládnout asi za čtyři hodiny, což je žalostný výsledek. Nenapadá mě přitom důvod, proč byste si tuhle hru zopakovali. V nabídce je sice i kooperativní mód, ale pouze na rozdělené obrazovce, což většina hráčů neocení. Stejně tak neocení ani plnou cenu za hru, kterou pohodlně dohrajete za jedno odpoledne.

TRAILER

zdroj: Archiv


Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Recenze filmu od Františka Fuky

Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v 2K Czech; psaní bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým



 
 
Ivan Kratochvíl

Verdikt:

Celkem povedená střílečka, u níž však budete postrádat pocit nebezpečí a hvězdnost filmového zpracování. Nepřesvědčivé scény a nudné postavy tak zachraňuje jen přijatelný systém krytí a fungující umělá inteligence. Zbytek hry se utápí v nekonečném průměru.

Nejnovější články