Take on Helicopters: Hinds - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Take on Helicopters: Hinds - recenze

3. 4. 2012 20:00 | Recenze | autor: Tomáš Jung |

Bojový vrtulník Mi-24 je jednou z ikon her Operace Flashpoint a ArmA. V každé válečné simulaci stvořené Bohemia Interactive se s ním setkáte, v každé s ním můžete létat a bojovat. Však je to vrtulník, ke kterému mají v BI velmi blízko, třeba tím, že mají možnost zajít na vojenské letiště a do detailu tento stroj prolézt.

Všimli jste si například, jak byl Mi-24 oproti americkým strojům vždy detailněji propracován? Například v ArmA 2 byl kokpit amerického AH-1Z vytvořen z nehezkých rozmazaných textur budíků, zatímco palubovka Mi-24 s točícím se větrákem a velkým množstvím fungujících ukazatelů působila jako nádherné zjevení. Je tedy naprosto přirozené, že se Mi-24 musel časem dostat i do vrtulníkové simulace Take on Helicopters, který z ArmA enginu vychází.

Laciná kopie

Než začnu psát veselejší věty, je třeba ze sebe dostat prvotní zklamání. Od datadisku/DLC obsahujícího tři varianty tohoto vrtulníku (Mi-24P, Mi-24V a Mi-24 SuperHind Mk.III) v několika desítkách kamufláží různých armád včetně té české, jsem očekával daleko více. Takový odstavec by se sice více hodil až na konec recenze, ale věřte, že hodnocení tohoto datadisku si ho vyžaduje hned na začátek. Čtěte dál, uvidíte sami.

zdroj: Archiv

Nuže, za tři sta peněz českých získáte vrtulník, který můžete využít ve čtyřech singleplayerových misích a pěti letech na čas, plus v editoru. Schoulený v koutě je ještě multiplayerový deathmatch, do něhož jsem vkládal naděje, ale servery jsou prázdné a je jich bolestně málo. Neexistuje zde žádná kampaň, tutoriál nebo videa, ve kterých by nám autoři smkrli alespoň kousek z jejich exkurzí po vojenských letištích, kde si jistě užívali pozornosti pilotů těchto strojů a možná se v nich proletěli.

Čekal jsem, že se o tomto stroji dozvím spoustu zajímavostí a místo toho mám před sebou kopii kokpitu Mi-24P z ArmA 2, u níž jsem nezaznamenal ani nejmenší zlepšení ve zpracování. Například páčky na levé straně jsou stále tak odporně rozplizlé, však to sami porovnejte na těchto dvou obrázcích z Arma 2 a Take On Helicopters.

Možná jsem náročný, ale od hry zabývající se vrtulníky a už vůbec od DLC přinášející jeden jediný stroj chci lepší kokpit a více detailů i obsahu. Abych ale BI úplně nekřivdil, verze SuperHind je ve své podstatě novým modelem ve hře, má nový kokpit, výrazně upravený zevnějšek a odlišný způsob zaměřování, ale i tak si toho hodně bere z původního Mi-24 a v letovém modelu moc rozdílů nepoznáte.

Zvesela

Přesto jsem hru uraženě nevypnul a dále ji zkoumal. Oproti ArmA 2 lze třeba otevřít a zavřít dveře a to i během letu, aniž by vám je proud větru rozmlátil. Taky musíte ručně zasunout a vysunout podvozek, už žádná automatika! Haha! Ale dost sarkasmu, je tady několik podstatných věcí, kvůli nimž lze DLC Hinds uznat za zajímavé a překvapivě hodné koupě.

První je letový model. Nastavte ho drsně na „experta“ nebo maximálně o stupeň níže a tenhle tank s rotorem vám najednou v kniplu ožije. Z tupého vola máte nezkroceného mustanga, na něhož musíte s citem, porozumět mu a přestat ho bodat bezhlavě ostruhami. Každý zásah do řízení je cítit, stroj sebou škube i pod vlivem povětrnostních podmínek a celkově dává najevo sílu i hrdost, pro kterou ho tolik obdivujeme na leteckých dnech.

Jak je u Take on Helicopters zvykem, pilotáž se pořád drží za páskou únosnosti simulace a nejde do absolutních extrémů, mimo zákon zábavnosti. A to je na tom příjemné. Boje s vrtulníkem jsou i na „plnou“ simulaci dobře zvládnutelné, napínavé a pomohou hráči pochopit roli Mi-24 na bojišti, jeho možnosti i sílu. Minimálně pro toto jsem si po nějakém čase začal DLC Hinds svým způsobem vážit. Velmi mě nadchlo ozvučení - je daleko přesnější a reálnější než v ArmA 2, kde jsem si dosud myslel, že nejde vylepšit. Dobrá práce zvukaři! Musela to být pěkně nebezpečná práce natáčet s mikrofonem vedle nastartovaného Hindu.

Létání = svoboda

Nesmíte také zapomenout na prvky z Take on Helicopters vylepšující letecký zážitek, které jsou samozřejmě aplikovány i na Mi-24. Je tady startovní procedura, sice stejná jako u všech ostatních strojů ve hře, ale přidává na atmosféře. Uvědomte si také, že zásadní změnou Take on Helicopters oproti ArmA 2 je velikost a zpracování map. Take on Helicopters je stavěná hlavně na létání, mapy jsou veliké a nejste razantně omezeni prostorem, létání je tu přirozeně volné.

Dalším nosným prvek hry je editor. Je škoda, že DLC přineslo tak málo misí a je skoro trestuhodné, že se je nepodařilo zabalit do nějaké kampaně, ovšem útulný editor, v němž vykouzlí misi i naprostý „ArmA neználek“ brzy vše změní. Na internetu bude více než dost misí zadarmo ke stažení a pokud na ně nebudete připraveni se zakoupeným DLC Hinds, mohlo by vás to mrzet.

Take on Helicopters se díky tomuto DLC též rozšiřuje a posunuje od povětšinou civilního létání k vojenskému, což se dalo očekávat. Celkově jsem nakonec byl s možností provětrat faldy Hindu v prostředí Take on Helicopters spokojen. Jen doufám, že příští DLC a datadisky budou podstatně bohatší, méně se spoléhat na aktivitu komunity, méně kopírovat z ArmA 2 a více využívat předností Take on Helicopters.

Verdikt:

Až urážlivě chudý přídavek, který chladnokrevně využívá obsahu z ArmA 2. Přesto je vhodné jej doporučit, pokud jste Hind právě ve druhé Armě obdivovali a měli rádi letecké mise. Kulisy Take On Helicopters totiž odvádí dobrou práci a létání v nich je podstatně chytlavější než v Armě.

Nejnovější články