Startopia - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Startopia - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 6. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Přáli jste si někdy v životě obhospodařovat vesmírnou kolonii? Nečekaně kvalitní strategie Startopia Vám to umožní.


Startopia - recenze

Autor: Nukem
Publikováno: 20.června 2001

 Nový domov
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ani trochu bych se nedivil, kdyby některý z členů vývojářského týmu Mucky Foot byl zarytý fanda Babylonu 5. A tak se možná v jeho hlavě zrodil nápad převést filmové prostředí do počítačového světa. Teď si říkám, zda předchozí řádky nejsou trochu zavádějící. Ve vesmírné real-time strategii Startopia nepotkáte kapitána Sheridana, velvyslance Mollariho či jiné známé postavičky, avšak na druhou stranu vesmírná stanice poletující hluboko v kosmu okolo bůhví čeho, která se stává domovem tisíců živých bytostí ze všech koutů vesmíru, Babylon 5 nápadně připomíná. Také zde máte jako správce jediný hlavní úkol, udržet vaši kolonii v chodu. To ovšem představuje stovky různých problémů, takže sami asi uznáte, že to nebude zrovna jednoduché. Navíc na stanici nebudete většinou sami, takže o přízeň “zákazníků” či o místo na stanici budete muset bojovat. Někdy postačí nabídnout rychlejší a lepší služby, jindy bude třeba sáhnout po zbrani. Ale hezky popořádku.

Vesmírná stanice, která se vám nyní stala domovem, má tvar obrovského toroidu s kruhovým průřezem (čtenáři v prostorové geometrii méně sběhlí si mohou představit např. nafukovací kruh, ovšem bez hlavy kačenky). Komplex je rozdělen na tři patra a každé patro na 16 sektorů, jež jsou odděleny přepážkami. Jednotlivá patra pak mají svůj specifický a nezaměnitelný význam. Na samém počátku dostanete přiděleny minimálně dva sektory, po jednom v každém patře. Dále pak to nejzákladnější zařízení a pár stavebních/opravářských robotů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Energie nad zlato
Tak jako ve světě pozemském vládnou peníze, zde je mírou úspěchu a rozvoje energie. Ta funguje jako živná síla pro stroje a zařízení, pro obyvatele a rovněž pro vás pak plní funkci peněz. Existuje vícero způsobů, jak energii získávat a určitě nebude od věci si je trochu přiblížit.

Asi tím nejzákladnějším způsobem je čerpání energie z okolí. Každá živá bytost produkuje energii (tepelnou, kinetickou) a tu je třeba sbírat. Možná to trochu zavání Matrixem, ovšem s tím rozdílem, že vaši obyvatelé nespí v inkubátorech, nýbrž se svobodně pohybují a o něco méně svobodně pracují. K čerpání takto vytvořené energie slouží Energy Collector. Ten dostanete na začátku hry plus po jeho dostavení obvykle 50 - 100 tisíc “e”, tedy jednotek energie. Za ty postavíte další potřebná zařízení k tomu, aby se do vaší sekce mohli dostat první obyvatelé a mohli začít pracovat a tím produkovat energii. Samozřejmě, že svoji energii vám nedají jen tak, část z ní si vyberou jako svůj plat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Druhý důležitý způsob je obchod. Po určité době se s vámi zkontaktují vesmírní obchodníci a budou vám nabízet zboží k prodeji či požadavky ke koupi. Nejprve to bude místní dodavatel Arona, jehož ceny ovšem nejsou příliš výhodné. Pak přijdou mimostaniční obchodníci. Jejichž ceny silně kolísají. To, co ta která rasa vyrábí prodává levněji, než ostatní a naopak to, co především kupuje velmi dobře zaplatí. Je tedy třeba vědět, co je “in” u dané rasy a na to pohotově reagovat. Naštěstí není třeba si to pamatovat, sami to rádi zopakují a navíc u každého zboží vám ikonky ve formě smajlíků napoví, jak moc je daný nákup či prodej výhodný.

Třetí způsobem jsou různé bonusy. Ty získáte obvykle tak, že se ve vašich docích náhle objeví vesmírná loď plná nemocných či raněných, kdy rychlé uzdravení jsou ochotni si řádně připlatit. Jindy je to turistická loď hledající rozptýlení a zábavu. Velmi tučné provize platí náboženská obec Zedem za každého nového věřícího, kterého se jim podařilo získat díky vhodnému prostředí ve vaší kolonii.

Nezanedbatelným příspěvkem do vašeho rozpočtu je recyklace. Postavením recyklátoru se zbavíte odpadků, které by jinak asi brzy zamořily celou loď a ještě získáte další zdroj energie. Asi posledním způsobem je čerpání energie při erupční aktivitě blízké hvězdy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Stavitelův ráj
Padla tu slova jako práce, či zábava. Jistě vás nepřekvapí, když řeknu, že tyto činnosti budou obyvatelé vyvíjet v různých přesně k tomu určených zařízeních, resp. budovách. Těch je k dispozici kolem 40 druhů, kde velká část z nich ještě obsahuje volitelné vybavení. Patrně pro to, aby měli hráči dobrý přehled nad přiděleným prostorem, zvolili tvůrci hry ono rozdělení na tři patra. Spodní patro slouží výhradně k výrobě a obchodu, střední patro je jedním velkým zábavním a odpočinkovým centrem a nejvyšší patro, tzv. “Bio Deck” v sobě kloubí z větší části odpočinkovou a relaxační část s menším podílem výroby základních surovin.

Všimněme si nyní blíže některých staveb. Mnohé jsou nepostradatelné, jiné důležité, bez některých se obejdete. Většinu staveb lze budovat pouze na příslušném patře, několik málo jich je společných pro obě patra (v Bio Decku stavět nelze). Jsou stavby, které mají neměnitelné prostorové nároky i vybavení. Jiné lze postavit s různými nároky na plochu a volitelně dovybavit zařízením dle vašeho uvážení a samozřejmě prostředků.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva K těm nepostradatelným a nutným patří již zmíněný Energy Collector. Ten tedy odčerpává energii ze svého okolí a dodává ji do všech zařízení. Je to srdce celé kolonie a obvykle stačí jeden. V případě obzvláště rozlehlých komplexů můžete postavit další, ovšem jedná se asi o nejnákladnější zařízení. Navíc se tím i tak trochu pojistíte proti ztrátě kolektoru při územních sporech. Ale jinak postačí jeden, kdy ve vzdálenějších místech s větší koncentrací staveb je dobré postavit Power Booster, jakýsi zesilovač. Nutným zařízením je rovněž Port. Tudy přicházejí (i odcházejí) obyvatelé stanice do vaší sekce.

Aby jste si udrželi co nejvíce zaměstnanců ve své sekci, je potřeba se o ně starat. Musí se někde občerstvit, umýt, odpočinout či zabavit a v neposlední řadě vyžadují lékařskou péči. Stánky s rychlým občerstvením “Diet-O-Mat” jsou levným řešením k uspokojení nutných potřeb pracujících, i když je lze stavět i ve druhém podlaží. K odpočinku a zároveň k občerstvení pak poslouží na druhém patře různé bary, k dopočinku noclehárny či hotely, k zábavě diskotéky, holodromy a nezapomnělo se ani na erotické služby v domech lásky. Rozjímat nad svým životním putováním mohou obyvatelé v Bio Decku. Na prvním podlaží pak každý nemocný a zraněný nalezne nemocnici s profesionální péčí. Pokud vaši zaměstnanci budou pociťovat dlouhodobé nedostatky mohou vás opustit a proto je důležité jejich požadavky bedlivě sledovat a plnit. Odvděčí se vám pak pilnou prací a tučnými zisky ze všech postavených zábavních zařízeních. Navíc ceny za poskytnuté služby lze měnit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zvláštní odstavec si zaslouží tajemné třetí patro - Bio Deck. Zde nelze stavět, zato si tu můžete pohrávat s terénem. Pomocí jednoduchých nástrojů vytvoříte kopec, dolík či rovinu. Na ni zavlažením úrodnou půdu, vodní hladinu, sluncem prosvětlené planiny. Kombinací nástrojů dosáhnete různých povrchů, kde dáte dostatek vlhkosti a málo slunce bude led, naopak málo vody a hodně tepla vytvoří poušť. Na každém povrchu mohou zemědělci pěstovat různé rostliny. A všude kolem se to hemží rekreanty. Bio Deck je především oázou klidu a uvolnění, i když jej lze využít pěstitelsky.

 Průmysl a obchod
Jak jsem již předeslal, do začátku dostanete jen to nejnutnější vybavení, ostatní si již budete muset obstarat sami. I zde se nabízí několik možností. Nejprve to bude nákup. Obchodníci vám budou nabízet různé stavby a zařízení za různé ceny. Zde je nevýhoda v tom, že ceny se mění a ne každý obchodník má všechno. Proto se asi brzy budete snažit vyrábět si vlastní sortiment. Koupíte tedy od obchodníka továrnu, ve které lze následně vyrábět naprosto vše. Tím se stáváte jednak soběstačnými a navíc můžete vyrábět na export. Co se týče materiálního zabezpečení, je tu situace velmi jednoduchá. Neexistuje ocel, dřevo či papír. Potřebné suroviny jsou tu pouze potraviny, zdravotní materiál, průmyslový materiál, nástroje, luxusní zboží a odpadky. K tomu ještě zboží černého trhu a neznámé artefakty. Vcelku podivný sortiment, že?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pochopitelně vyrábět lze pouze to, na co máte technologii. A opět se tu cesta k jejich získání rozdvojuje. Buď ji klasicky nakoupíte, ovšem za nemalý obnos “e-ček” a nebo ji sami vyvinete. K vývoji slouží laboratoře. Po zakoupení laboratoře zadáte týmu vědců daný úkol a ti podle jednoduchého scénáře vyvíjejí. Každý scénář začíná základní surovinou. Dáte-li např. vědcům ke zkoumání potraviny, zanedlouho vymyslí technologii na výrobu stánků rychlého občerstvení. Pokud jim opět dáte ke zkoumání tento stánek, přijdou na výrobu barů atd. Prostý sekvenční způsob od jednoduchého ke složitějšímu. Věci, které jsou již vynalezeny se dají jejich dalším zkoumáním vylepšovat, což se projeví v jejich nižší výrobní ceně. Naštěstí není nutné začínat na začátku vývojového řetězce a tak když koupíte odpadkový koš a dáte jej ke zkoumání, vědci přijdou na recyklátor, přestože předtím nezkoumali odpadky. Bohužel vědci při svých výzkumech nejsou příliš opatrní a tak zkoumané předměty již nelze použít.

Máte-li vlastní továrnu a případně vlastní vývoj, můžete se stát i dobrými obchodníky. Jelikož vyrábět lze všechno, lze všechno i prodávat. Tak je možné obchodovat se surovinami, zařízeními i stavbami, ale lze “vyrobit” a následně prodat i technologii. Zájem je vždy. Ceny jsou různé podle toho, jak atraktivní je to které zboží pro tu kterou rasu. To umožňuje další zajímavou obchodní činnost, kterou je dealerství. Nakoupíte levně u jednoho obchodníka, prodáte dráž jinému.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zaostřeno na jednotlivce
Co by bylo veškeré vybavení stanice bez lidiček, které je obsluhují. Píši lidiček, ovšem pozemšťany mezi celkem devíti rasami nepotkáte. Tak jako jsou různé odlišnosti ve výbavě lodi, existují profesní rozdíly i mezi rasami. A tak chcete-li provozovat nemocnici, nemůžete najmout kohokoliv, ale jedině zástupce rasy Gray. Podobně Groulien Salt Dog budou pracovat v továrnách, Dahenes Sirens povedou domy lásky, nebo Karmarama budou pěstovat rostliny v Bio Decku. Mezi nepracující se řadí Kasgorviané, ti působí jako vojáci, mniši řádu Zedem, kteří rozjímají v Bio Decku a loví “ovečky pro svá stáda” či třeba Polvakian Gem Slug. Aristokraté, jenž si pouze užívají. Mají ovšem jednu zvláštnost. Jejich... ehm... trus je pro ostatní rasy něco jako pro lidi drahokamy.

Každý národ má i své hobby a tak do zaplivaných barů nalákáte spíš Kasgorviany, než Polvakiany. Ti si raději zakřepčí na diskotéce. Přiznám se však, že až tak přísně své zvyklosti rasy nedrží, tedy alespoň míň než jsem čekal. Co se týče zaměstnání, tam jsou rozdíly striktní. Každý dělá jen to, co umí. Pro udržení výroby a populace vůbec je dobré zaměstnávat hodně lidí. Už jen pro to, že pokud dojde k boji, bojují jen vaši zaměstnanci. Ostatní se rychle vypaří do ústraní.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nábor zaměstnanců je jednoduchý i když trochu nepohodlný. Kliknutím na každého jednotlivce se vám ukáže malý přehled o jeho osobě. Jeho záliby, kriminální činnost a především míra profesních schopností, pracovní nasazení a loajalita k zaměstnavateli. Vítáni jsou tedy především ti, kteří se vyznačují vyššími stupni ve všech třech sledovaných oblastech. Takový zaměstnanec je pochopitelně dražší. Zaměstnat je možné i méně schopné s tím, že se v práci mohou vypracovat. Motivem je jejich plat a za dobře odváděnou práci i možnost jeho zvyšování. To se děje přidělováním hvězdiček. Tady musím tvůrce pochválit, neboť dali hráči navíc komplexní menu informující mimo jiné i o všech zaměstnancích a tak při povyšování není nutné dané jednotlivce honit po stanici.

Ve zmíněném menu rovněž naleznete přehled o celkovém stavu vaší populace, vaši popularitu, graf zisků a porovnání s konkurencí. Také je zde vidět, kde máte nedostatky. Zda mají obyvatelé hlad, žízeň či se nudí nebo jsou nemocní. Tyto informace můžete ale získat i o každém jednotlivci. Jednoduchými ikonkami v podobě smajlíků, srdíček, či balónků, jež se objevují občas nad jejich hlavami je znázorněno zda je daná osoba veselá, nebo trpí nedostatkem lásky nebo zda se nudí. Takto můžete pohotově reagovat na situaci a zvýšit počet příslušných zařízení a jejich obsluhy.

K populaci ve vaší kolonii patří ještě dva typy robotů. Stavebně-opravářsko-uklízecí a strážní. Co se týče strážných robotů, ti bdí nad pořádkem a dodržování zákona. Jejich ostražitost lze nastavit na čtyři stupně. Buď budou zcela neteční, nebo narušitele upozorní, ale nic víc nepodniknou, nebo jej zatknou a v případě, že máte postaveno vězení jej zavřou do cely, v opačném případě jej vyhostí ze sekce. Poslední možnost bych nazval “rychlé kolty”, neboť se se zločinci nemazlí a na místě je zastřelí. Bohužel tyto stupně nelze nastavit hromadně pro všechny roboty a tak při jejich větším počtu to asi každý brzy vzdá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Tady bydlím já!
Jak jsem naznačil dříve, nebudete většinou na stanici sami. Tím, jak se budete vyvíjet, narazíte brzy na problém s nedostatkem místa. Proto je tu možnost otevření přepážky, za slušný obnos, mezi sekcemi. Tímto způsobem se za nějaký čas může stát, že za další přepážkou už bude někdo jiný. Nezbývá, než konkurentovi vypovědět přátelství, vtrhnout do jeho sekce a tu uzavřít. To je pochopitelně doprovázeno boji mezi komunitami, které ustanou v momentě, kdy uzavřete přepážku a ukořistíte nepříteli jednu sekci. Všechny získané stavby můžete zlikvidovat a postavit nové, nebo je použít a těžit z nich. Takto lze bojovat o sekce nezávisle ve všech patrech. V případě, že protivníkovi zavřete jeho poslední kolektor energie, končí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když už mluvím o nepříjemnostech, nejen konkurence vám bude ztrpčovat život. Jsou tu navíc meteorické roje, jež rády bombardují stanici a proráží si cestu sklem na třetím podlaží nebo občas vybuchne nějaká blízká hvězda. Neveselé příhody se stávají ale i uvnitř stanice. Záškodník položí bombu u baru, nebo začne z ničeho nic střílet. Na všechny katastrofy jste upozorněni a můžete tak zavčasu evakuovat Bio Deck, nebo najít bombu, pokud ji nenajde dřív strážný robot. Tu pak stačí hodit do recyklátoru.

 Slušivý kabát
Je jasné, že takto důmyslně propracovaný herní systém musí být oblečen do slušivého hávu. Tou je kompletní 3D grafika, kde jako božské oko shlížíte shůry, ale také se můžete po svém panství neomezeně pohybovat. Zpočátku to trochu trvá, než se vám ladný pohyb dostane do ruky a i po té se občas natočíte tam, kam jste nechtěli. Hezké je, že sklem v Bio Decku můžete prolétnout ven a uzřít tak vesmírný koráb v celé své kráse. Postavičky jsou velmi pěkně animovány a pohybů je velmi velké množství. Od prostého chození, běhání, přes nesčetné aktivity spojené s pracovními úkony až třeba po plavání, polehávání či hlazení zvířátek. V Bio Decku nezapomněli tvůrci ani na rybičky ve vodě či ptactvo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Neméně pěkné je i ozvučení. Hudební repertoár sice není nijak zvlášť pestrý, ale jinak je to hudba pěkná. Na každém patře jiná, někdy ani hudba nehraje a tak můžete naslouchat ruchu strojů, žvatlání postaviček, uslyšíte hudbu z diskotéky, nebo zpěv ptactva či vanoucí vítr v Bio Decku. A do toho všeho charismatický hlas průvodce a rádce, patrně hlavního počítače stanice. Ten vás povede od počátků do konce, bude vám radit, co postavit, co vyrábět, varovat vás před meteory a bombami a ještě si u toho stihne občas zavtipkovat.

 Výčet herních módů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hru můžete provozovat ve třech módech. V singleplayerovém režimu tu je k dispozici mód “Sandbox”. Je to, jak název vystihuje, samostatná hra, kde jediným úkolem je expandovat. K dispozici je množství nastavení, kde si nadefinujete podmínky na lodi. Počet protivníků, jejich agresivitu, míru katastrof atd. Druhým módem je “Missions”. Zde jsou tedy dopředu dány cíle každé mise a ne vždy to bude jen zlikvidovat nepřítele. No a samozřejmostí je multiplayer.

P.S. Jsem rád, že se mé proroctví vyslovené v preview splnilo a hra mě velmi zaujala a bavila celý víkend a ještě kousek. Ty mozoly na zadnici za to myslím stály :-)

Nukem
připravil: jd






Verdikt:

Velmi povedená a jednoduchá strategie vhodná pro méně strategicky nadané hráče. Startopia je plná dobrých nápadů, pohledné a vcelku detailní grafiky.

Nejnovější články