Squad Assault: West Front - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Squad Assault: West Front - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

11. 3. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Rok starou válečnou strategii G.I. Combat provázela řada nedostatků, a tak si její autoři udělali takový menší reparátek s další hrou, ve které si opět prožijete vylodění v Normandii, ale v trochu vylepšené podobě.

Autor: Bergy
Publikováno: 11.března 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická s patchem 1.60
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Začátkem minulého roku jsme tu měli zajímavou válečnou strategii G.I. Combat (recenze), která se vzhledově podobala Combat Mission a herně vycházela z vynikající herní série Close Combat. Bohužel se ale našla celá řada různých nedostatků a nedodělků, které znemožňovaly kvalitní herní prožitek. I proto dostal G.I. Combat zaslouženě pouze mírně nadprůměrné hodnocení. Po jednoleté pauze tu však máme od stejných vývojářů další titul Squad Assault: West Front. Pokud ale čekáte, že se jedná o nový díl, budete nejspíš zklamáni. Autoři z Freedom Games si totiž v zásadě udělali takový menší reparátek a vytvořili jen vylepšenou verzi G.I. Combat, přičemž se snažili vyvarovat se těch největších chyb, které napáchali minule.

 Podruhé a lépe?
Díky tomu se opět ocitáte na západní frontě v roce 1944, kde si znovu užijete vylodění v Normandii a bojů ve stejných lokacích. Jenom připomínám, že závěrečný díl série Close Combat znázorňoval právě operaci Overlord a stejnou náplň měl i G.I. Combat. Chápu, že se blíží významné 60. výročí dne „D“, ale stejně si myslím, že změna prostředí by hře jenom prospěla. Takhle to totiž vypadá, že si chlapíci z Freedom Games dokáží pod pojmem druhé světové války představit pouze vylodění ve Francii. Přitom se nabízí řada různých a i více atraktivních témat nebo lokací jako jsou například Ardeny, Severní Afrika, Rusko či dokonce Pacifik, který v podobných strategických hrách chybí obzvlášť.

 Malé a nepřehledné mapy
Vstup do hry Squad Assault: West Front (dále už jen SQWF) mě znovu trochu šokoval. I když jsem si u G.I. Combat docela zvykl na nepřehlednou atmosféru jednotlivých scénářů, jednoletá pauza mě opět vyvedla z konceptu a já si musel znova zvykat. Prvořadý problém spatřuji v příliš malých mapách, kde je toho nahuštěno strašně moc, přičemž velmi tmavé barvy terénu na přehlednosti také nepřidají.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Další potíží, která úzce souvisí s přehledností, je ztvárnění veškeré vegetace, jenž zaspalo dobu už v případě G.I. Combat. Bohužel ani u SAWF nedošlo po této stránce k razantnímu zlepšení, a proto se zde znovu setkáte jen se zastaralými  2D sprity.

Abych ale jen nekritizoval, pojďme se společně podívat, na čem vlastně autoři zapracovali a co doopravdy vylepšili. Kromě špatné orientace v mapách si hráči G.I. Combatu nejvíce stěžovali na zmrvené a skoro nepřátelské herní ovládání. Ona to doopravdy nebyla žádná sranda, zvlášť když si uvědomíte, že dříve nešla označit více jak jedna jednotka, nebylo možné zastavit hru (abyste mohli v klidu udělit rozkazy) a nastavení kamery lezlo také pěkně na nervy.

 Pauzování a vylepšené ovládání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V SQWF už je naštěstí možné hru libovolně pozastavovat (bohužel místo stisku jedné klávesy musíte použít kombinaci kláves Ctrl + P) nebo si lze nastavit automatické pauzování ve vámi nastavených intervalech (od 15 do 60 vteřin). Během pauzy se můžete rozhlížet po mapě a rozdávat potřebné rozkazy. Jednotky už můžete i houfně označovat a posílat tak do útoku celé skupiny najednou a v reálném čase.

Ovšem i na tuto primitivní a samozřejmou funkci si musíte trochu zvykat. Dokud s mapou nic neděláte, je vše v pořádku, ale jakmile otočíte pohled dejme tomu o 45 stupňů doleva či doprava, zjistíte, že označit třeba 3 čety v okopu je docela oříšek. Já sám jsem posléze potřeboval aspoň 2 až 3 pokusy, než se mi to povedlo. Problém spočívá v tom, že barevný rámeček, kterým jednotky vybíráte do skupiny, se s pohledem kamery neotáčí a jeho hrany jsou vždy rovnoběžné s krajnicemi celé herní mapy. Nutno dodat, že s něčím takovým jsem se snad ještě v žádné hře nesetkal.

Aspoň, že když si 2x kliknete na jednotku přes pomocnou lištu ve spodní části obrazovky, už vás kamera nepřenese do pohledu, který nejvíce připomínal první osobu (při hraní strategie opravdu velmi užitečný :) Teď už kamera zaparkuje nad ní a v dostatečné výšce. Sice je třeba většinou ještě lehce zkorigovat úhel pohledu, ale to už je jen malá drobnost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

I ona pomocná lišta jinak prošla v SAWF určitými vylepšujícími úpravami. Ikony jednotek jsou nyní vlevo a detaily jednotlivých vojáků vpravo (dříve byly nad sebou). Uprostřed je pak panel, ve kterém jsou volby pro aktivaci podpůrných jednotek a mimojiné i tlačítko se speciální 2D minimapou. Tato minimapa je větší než ta, která vám svítí v pravém horním rohu a jednotky jsou na ní zobrazeny jako žetony s označením, o jakou jednotku se vlastně jedná. Pokud tedy zatoužíte o celkovém a velmi přehledném rozhledu nad celým bojištěm, nemusíte maximálně oddalovat pohled kamery, ale stačí využít této šikovné volby.

 Herní možnosti
Nabídka hry zůstává v zásadě stejná jako minule. V pěkně vyvedeném hlavním menu si můžete vybrat buď z jednotlivých bitev nebo se pustit do souborů scénářů v podobě operací a kampaní. Před zahájením každé bitvy si za přidělené bodíky poskládáte vlastní bojovou skupinu. Záleží tedy jen na vás, čím se vybavíte. Omezuje vás jen výše přidělených bodů a výběr zbraní pro daný scénář.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva K mé radosti bylo zachováno i vlastnoruční vyznamenávání vašich vojáků. Když je bitva u konce, ocitnete se v menu, kde jsou zobrazeny statistiky vašich mužů. Právě zde máte možnost za prokázané hrdinství osobně dekorovat přidělenými metály ty nejlepší vojáky. Po dohrání všech map můžete opět sáhnout po editoru, kde po vzoru G.I. Combat nelze vytvořit vlastní mapy, ale dají se jen editovat ty, které se již ve hře nacházejí. Změnit můžete umístění vítězných lokací (takové ty vlaječky) nebo velikost sektorů, které ovládají obě znepřátelené strany. Pohrát si lze ještě s nastavením počasí (sněžení, déšť, různé druhy mlhy).

 Vizuální podoba a HW nároky
Grafika, kromě změn související s vylepšenou spodní pomocnou lištou a předělaným hlavním menu, nenabízí žádné výraznější novinky oproti G.I. Combat. Jak jsem už prve zmínil, vegetace je otřesná a terén hodně tmavý. Celkovou vizuální podobu zachraňují jen propracované modely pěchoty a obrněných jednotek. Zvláště vojáci jsou provedeni na jedničku a to i po pohybové stránce. Elegantně skáčou přes zídky, po zásahu se efektně kácí k zemi a v zákopech pomalu i válí sudy :) Zapomenuto nebylo ani na fakt, že vojáci jsou živí tvorové a tím pádem krvácejí jako o závod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Zvuk zbraní je vynikající a nelze k němu mít výhrady, které by stály za zmínku. Hardwarové nároky jsou jinak velmi přijatelné a jako minimální konfigurace se uvádí PIII 900 Mhz, 256 MB RAM s 32 MB 3D kartou.

 Neradostný závěr
Celkově mě Squad Assault: West Front moc nenadchnul. Můžeme zde sice mluvit o pokroku a snaze vyřešit ty největší boty, které nadělali autoři už v G.I. Combat, ale tohle všechno měl řešit nějaký větší patch.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Takhle člověk dostane za další peníze celou novou hru, která se sice o něco lépe ovládá, je o něco více přehlednější, ale se stejnou herní náplní jako minule. Ve výsledku tedy SWWF může oslovit maximálně ty hráče, které G.I. Combat nějakým způsobem minul.

Stáhněte si: Demo, Patch

Související články: Novinky, G.I. Combat recenze (1/2003), Close Combat série

 
Bergy
autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)



 
 
Bergy

Verdikt:

Věřím, že příště už autoři téma vylodění v Normandii nadobro opustí a zkusí se věnovat nějakému jinému mezníku druhé světové války. Myslím, že nejen já, ale i řada dalších hráčů to přijme přinejmenším s povděkem. Kdyby ještě trochu více zapracovali na grafice a obšlehli ovládání z nějaké normální RTS, mohla by se snad zrodit i osmičková záležitost.

Nejnovější články