Spore: Galactic Adventures - recenze

Spore: Galactic Adventures - recenze

23. 6. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

První větší datadisk umožňuje tvorbu a sdílení vlastních dobrodružství pro vesmírnou fázi hry. Téma lákavé, nápad odvážný, přesto hrozila mnohá úskalí.

Autor: Agarwel Idiriz
Publikováno: 23.června 2009
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze: PC/(p)review/anglická

EA zřejmě vyslyšeli má přání ze závěru recenze původní hry Spore. A hned jako první velký datadisk, s názvem Galactic Adventures, přinášejí možnost tvorby a sdílení vlastních dobrodružství pro vesmírnou fázi hry. Téma lákavé, nápad odvážný, přesto hrozí mnohá úskalí. Není editor moc komplikovaný? Nejsou nové úkoly stejně stereotypní jako staré? Nezahrnou hráči Spore hromadou narychlo zbastleného braku?

Obohacení výhradně vesmírné části hry
Pokud začnete hrát Spore od buněčné fáze, nepostřehnete v úvodních čtyřech kapitolách žádné změny. Prvních náznaků si všimnete ihned po spuštění vesmírného programu, kdy je nutno pojmenovat kapitána. Hlavní postavu všech nových dobrodružství. Ty se následně zpřístupňují smíšeně, spolu se starými náhodnými úkoly.

Přesto nečekejte smršť nového obsahu a možnost hrát jedno dobrodružství za druhým hned od začátku. Spore nový obsah dávkuje hezky postupně. Pokud jsem dobře vypozoroval chování, hratelnou misi jsem dostal od každého impéria nejčastěji pouze jednu, ve většině případů hned tu první.

Všechny další úkoly již sestávaly z klasického starého unes, znič, oskenuj. Pro největší natěšence může jít o drobné zklamání. Na jednu stranu je přísun nového obsahu bržděn. Na druhou stranu jde konečně o pořádnou a fungující motivaci k rozšiřování impéria a kontaktování stále nových civilizací po co nejširším vesmíru. Tedy přesně ten prvek, který původnímu Spore scházel.

Jakmile o některou misi projevíte zájem, jste vysláni na cestu k blízké planetě a při pokusu o proniknutí do atmosféry naskočí uvítací obrazovka. Zde lze vašeho kapitána vybavit, v případě že to daný úkol podporuje, vybrat z posádky společníky, a pak už jen vzhůru dolů teleportačním paprskem. Ovládání je zcela totožné jako v druhé herní fázi, takže rychle přejde do krve.

Kvalita nových misí
Samotné mise jsou poměrně jednoduché a princip se velmi často opakuje. Většina úkolů spočívá v promluvení s cílovou postavou, zabití určitého monstra, ochránění dané postavy, nebo přinesení určitého předmětu. I když mise obsahují cílů několik, lze skoro všechny dohrát v rozmezí tří až deseti minut. Vzhledem k délce, není možno v průběhu mise ukládat. Ve většině případů to není potřeba, ale narazil jsem na vzácné výjimky, u kterých je obtížnost nevyvážená a nutnost opakovat vše od začátku začne lézt krkem.

Šablonovitost a krátkost se podařilo vyvážit velkou rozmanitostí prostředí. Od pohádkových říší, vojenských základen či bojových arén, až po divoká válečná bojiště, sci-fi městečka nebo temná hororová zátiší. I jednoduchost úkolů je schována pod nápaditostí některých příběhů nebo jejich zpracování. V hlavně mi například utkvěl jeden vesele rýmovaný, kde rozverné podání jednoduchého příběhu dalo zapomenout, že celý úkol je pouze o prostém přebíhání mezi několika body.

Po dohrání mise získá váš kapitán zkušenostní body, které může následně proměnit v novou výbavu. Dočkáte se tak nových částí, kterými lze potvůrku ve vesmírné fázi obdařit. Patří sem například různé zbraně, jetpacky či regenerátory zdraví a energie. Výbava je bohatá a pro odemčení všech nejlepších kousků budete muset splnit desítky až stovky misí. Největší fanoušci nechť si vyhradí celé prázdniny. Každou dohranou misi lze opakovat kolikrát jen chcete. Ale zkušenostní body se přičtou pouze poprvé a pro levelování je nutno shánět nové a nové úkoly.

Jednotlivá dobrodružství na sebe nijak nenavazují. Celkově je to dobře, protože se nedočkáte stejných misí při opakovaném hraní. Ale takových, řekněme, pět úkolů, které by obohatily příběh o dosažení středu galaxie, nakoply hráče správným směrem a postupně na sebe navazovaly, bych ocenil. Při zkoumání nového obsahu, který je přítomen přímo na dodaném DVD, mi datadisk nabídl zhruba 25 dobrodružství. Množství není nikterak závratné a proto přichází na řadu druhá zásadní novinka a tou je....

Nový editor příběhů
Celé Spore je založeno na sdílení vlastního obsahu. A první velký datadisk není výjimkou. Hra obsahuje editor úkolů. Každý hráč může vytvářet své vlastní mise a posílat je do světa. Možnosti editoru nejsou nejmocnější. Byla zjevně upřednostněna pochopitelnost ovládání, před přidáváním komplexních funkcí, či možností psát větvené skripty. Přestože je editor velmi intuitivní, pořád je třeba značné dávky trpělivosti a času, pokud chcete svůj výtvor přesně dle svých přestav.

Samotná tvorba začíná výběrem a úpravou planety. Možnosti terramorfingu jsou dostačující. Jen škoda, že při volbě flory si musí hráč stále vystačit s předchystanou zásobou keříků a stromů. Avizovaný editor rostlin se pořád nekoná.

Následuje posetí planety kulisami v podobě živočichů, staveb, vozidel či speciálních předdefinovaných předmětů, mezi něž patří různé klíče, kameny, meče a podobné harampádí, které by se v současných editorech tvořilo ztuha. Všem předmětům je možno navolit mnoho parametrů v podobně chování, agresivity, množství životů, popisků, dialogů apod. Právě tato příprava grafiky je časově nejnáročnější částí.

Když je vzhled světa hotov, zbývá poslední část a tou je příprava děje a úkolů. Jejich editace je velice snadná a rychlá. Stačí přetáhnout ikonu nového úkolu na libovolný předmět a z menu vybrat co je třeba udělat. Promluvit, prozkoumat, spřátelit, zničit, přinést či přivést někoho někam atd. Úkoly jsou děleny do kapitol, kterých můžete vytvořit až osm. A každá kapitola může obsahovat jeden až tři úkoly, které lze plnit v libovolném pořadí. Je nutno zmínit, že lze tvořit pouze striktně lineární příběhy. Editor neumožňuje větvení děje a vytvoření například dvou konců.

Nikdo není dokonalý
Jak si hráči s editorem poradí, to ukáže až delší čas. V době psaní recenze nebylo ještě možné sdílení pořádně vyzkoušet. Osobně mám ovšem trošku strach z monotónnosti a velké podobnosti hráčských úkolů. Zejména představa úvodní smršťě misí, vzniklých při prvnotním osahávání editoru, nahání husí kůži. Stejně tak může být problém, že vytvořené příběhy budou nasdíleny zcela určitě bez české lokalizace. Místní komunita si bude muset poradit sama vytvořením českých sporecastů.

A když už jsou drobné nedostatky nakousnuty, musím upozornit na chybku, na kterou jsem narazil a těžce mi pila krev. Vesmírná výbava se započítává do celkové komplexnosti vaší potvůrky. Což může být problém, pokud ve druhé fázi svého svěřence ozdobíte maximem možných ostnů a podobných prkotin. Ve vesmírné fázi již nebudete schopni přidat téměř žádnou výbavu a nepůjde s tím nic udělat.

Druhá chybička není tolik závažná. Všimnul jsem si, že hra občas generuje artefatky i na planety, které obsahují dobrodružství. Protože na tyto planety lze jít pouze pěšky, není možno vzácný předmět vyzvednout.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Při plnění misí lehce narostly i HW nároky. Nejde naštěstí o nic krvavého a hru lze bez problému hrát na mainstream PC na střední detaily. Ale pokud máte grafickou kvalitu nastavenou na hranici plynulosti, nejspíš si budete muset maličko utáhnout opasky.

TRAILER

Stáhněte si k původní hře: Demo tvoření příšerek, Trailery, Videa...

Související články o Spore: Video-recenze, Recenze 1.část, Recenze 2.část, Recenze 3.část, Článek o tvoření příšerek, GC dojmy, Preview, Novinky

Agarwel Idiriz
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor

Agarwel Idiriz

Datadisk by samostatně neobstál kvůli krátkým a velmi podobným dobrodružstvím. Ale dohromady s původní hrou se dobře doplňují a jako celek vytvářejí zábavný a trvanlivý titul. Vesmírná dobrodružství příjemně boří stereotyp závěrečné fáze a motivují k rozpínání po vesmíru. A základní Spore jim dodává komplexní herní pozadí, které samotný datadisk postrádá. Také škoda jeho ceny, která je na téměř stejné výši jako nová plnohodnotná hra.