Spider-Man - recenze

Spider-Man - recenze

8. 10. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Přitahují vás pavučiny, latexové oblečky a světy plné padouchů? Jste na správném místě, komiksový hrdina Spider-Man je tu.

Spider-Man - recenze

Autor: Xentar
Publikováno: 8.října 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Svět comicsů má ke světu počítačových her poměrně blízko. Oba pracují s věcmi, které jsou v reálném světe často nemožné. Přitahují vás pavučiny, latexové oblečky a světy plné padouchů? Jste na správném místě.

Arachnofobie
Comicsové příběhy, ve kterých vystupuje neohrožený Spiderman, jsou dnes již rodinným stříbrem společnosti Marvel, která pavoučího muže přivedla na svět. Neohrožený bojovník za spravedlnost a právo, v civilu novinář (jak jinak), se převlečením do kostýmu pavoučího muže účastní potírání zločinu v New Yorku. V tom mu pomáhají i další hrdinové z Marvelovské stáje, včetně slavného Kapitána Ameriky, který se ovšem 11. září poněkud nedostavil.

Současné herní zpracování comicsu je několikáté v řadě, ale teprve nyní distributor rozhodl o portování pavoučího muže na platformu PC - v posledních letech mohli mezi paneláky hopsat pouze majitelé herních konzol. Společnost Activision hrdě označuje Spider-mana jako akční 3D adventure, podle čehož jí také budeme hodnotit. Proč je to důležité, poznáte sami.

Libretto
Jako libretto se vznešeně označuje psané slovo v comicsu v oněch rozkošných bílých bublinách. Souhrn bublin pak tvoří příběh, který nechybí ani naší hře. Příběhová linie je poměrně silná, vychází z obrázkových předloh a tak oběhané klišé o boji dobra a zla působí naprosto přesvědčivě. Na vědecké výstavě kdosi ve Spidermanově převleku odcizí vynález doktora Octaviuse a z hrdiny, který dosud ležel v žaludku jen několika vybraným zlounům, se stává veřejný nepřítel číslo 1, ačkoliv je hladce oholen. Po ochránci pořádku nejdou jen mutagenní nepřátelé, ale i newyorští policisté a členové NY SWAT týmu ve spolupráci s bojovými vrtulníky. Ano, na vás je odhalit pravého pachatele a očistit jméno SPIDERMAN!!!

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Původní grafické zpracování comicsů se Spidermanem stále přitahuje oči lačných čtenářů a fanoušci by vývojářům určitě neodpustili, pokud by se od comicsové předlohy byť sebeméně odchýlili. Musíme jim ale přiznat, že grafici postavám ve hře zachovali comicsovou hravost a prostě jen přidali třetí rozměr. Horší už je to s prostředím, ve kterém se hezky modelované postavy pohybují. Tak trochu si ve hře připadáte jak na sídlišti Stodůlky. Pořád ty samé šedivé krabice s minimem detailů. Trochu fádní a nepodrobná grafika je však daní za převod hry z herních konzol. Menší výtku si zaslouží nízké rozlišení meziherních animací, které je ale vyváženo jejich množstvím a možností prohlížet si všechny klipy z hlavního menu.

V podstatě uspokojivý dojem z grafického zpracování je podpořen i možností sesbírat titulní stránky všech Spidermanovských comicbooků, prohlížet si 3D modely všech postav nebo zkoumat artworky použité při výrobě filmečků.

Zvuk, jenž uchu lahodí
Co v ani tom sebelepším comicsu nenajdete, je zvuk. Ve hře by ale ozvučení chybělo dost výrazně. Možná, že by bylo bývalo hezké vzít si příklad z filmu Kdo chce zabít Jessii a komunikaci herních postav umístit do bublin. Nestalo se a tak jsou paňácové namluveni. Zláci zní zle, Black Cat, Spidermanova kolegyně v superhrdinském stavu, pak disponuje sexy hláskem a policisté ... hlavně střílejí.

Zvukové efekty jsou, což je asi tak jediné, co se o nich dá napsat. S citoslovci Baaaang!, Oouch! a dalšími se dají srovnávat jen stěží, protože ničím nevynikají. Vzhledem k trojrozměrnosti hry je pak tristní fakt, že hra nabízí dva zvukové režimy: stereo a ... MONO!!! Žádný 3D zvuk, žádné čtyři bedničky, svůj SB Live! můžete klidně hodit z okna.

Ačkoliv je výše zmíněný nedostatek poměrně závažný, díky vynikajícímu hudebnímu doprovodu, kterému dominuje píseň Spider-man theme složená dvojicí Robert J Harris a Paul Webster, lze označit audio část hry za průměrnou.

Už zase skáču přes střechy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Poslední ingrediencí, kterou do herního guláše jménem Spider-man vývojáři přidali, je pohyb, který je v comicsech jen naznačen. Pohyby pavoučího muže vychází z jeho kreslených schopností, takže budete bez problémů skákat jako půlroční hříbata, z rukou budete vrhat pavoučí vlákno, do kterého zamotáte nepřítele jako Dostála do hedvábné šály a z vlákna si budete moci postavit i malý bunkr či utkat boxerské rukavice. Stejně jako pavoučci zvaní Babí léto budete moci zavěšeni na vlákně visícím odkudsi shůry létat mezi mrakodrapy, o šplhání po zdech nemluvě.

Proti zloduchům budete vybaveni kromě vláken také třemi kopy a třemi údery rukou, které můžete dále kombinovat s výskoky a používáním vláken. Vypadá to sice hezky, ale pokud proti vám budou stát ostří hoši ze SWAT, nebude vám do smíchu. Když využijete momentu překvapení, který vznikne, když se vrhnete záporákovi ze stropu na záda, ztratí nakonec i samopaly svou moc.

Pokud si kladete onu důležitou otázku, tedy jak že se to vlastně ovládá, můžeme vás ujistit, že to zvládne i humanoid bez patnácti chapadel. K ovládání pohybu našeho pavoučka slouží kurzorové šipky a zbytek ovládá pravá ruka na numerické klávesnici. Malé problémy občas činí kamera, která stojí Spidermanovi za zády a na změnu směru pohybu občas reaguje se znatelným zpožděním. Nakonec se ale během hodinky se Spidermanem sžijete tak, že vás rodiče budou v noci sundávat z lustru.

Proč 3D adventure?
3D adventure jsou dnes pravděpodobně v kursu, ale málokdo je umí dělat. Většinou se tyto pokusy zvrhnou v prachsprostou střílečku, a to je rozhodně málo. Spider-man se ze své povahy nemůže stát hlavním hrdinou střílečky, ale i tak nemá na zařazení do šuplíku 3D adventure nárok. Nechybí mu příběh, který je dokreslován filmečky a rozhovory s dalšími aktéry děje, ale chybí mu jakákoliv nutnost využívat kapacitu šedé kůry mozkové. Uložení tikající bomby do sejfu prostě není puzzle, ale úkol, který by zvládl i nablblý orangutan. O interaktivitě si také nechte zdát. Sice můžete hýbat s nábytkem a objevovat pod ním bonusy, ale s policisty si nepokecáte a meziherní rozhovory nemáte možnost ovlivnit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když to ale zkusíte jinak, nebude vám vadit příběh, do kterého nemůžete zasáhnout, nepřátelé, kteří mají IQ leklé makrely ani občas trochu zlobivá kamera. Jaký je ten zázračný způsob, který ze Spider-mana udělá hru, která stojí za jedno odpoledne vašeho života? Prostě tuhle hru berte jako 3D hopsačku a rázem budete doma! Nepřátelé, které snadno zvládnete, na konci každé úrovně tuhý BOSS, bonusy po cestě... Copak se všichni zbláznili, že tomuhle říkají ADVENTURE?

Xentar

Největším problémem Spider-mana není ani ovládání, ani jednoduchost herního prostředí, ale to, jakým způsobem tato hra naplňuje označení, pod kterým je prodávána.