SpellForce: The Order of Dawn - recenze
9/10
zdroj: Archiv
Recenze

SpellForce: The Order of Dawn - recenze

Datum vydání:
26. listopadu 2003
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

22. 12. 2003 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Kombinace RPG prvků s real-time strategií už dnes není žádným převratem, ale ještě žádné hře se tyto žánry nepovedlo tak mistrně skloubit, jako právě SpellForce pocházející od člověka, který vymyslel známé Settlers.

Autor: Bergy
Publikováno: 22.prosince 2003
První česká recenze této hry zdroj: Archiv Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1,5 týdne


Zvětšit zdroj: Archiv Kombinace RPG prvků s real-time strategií není v dnešní době žádnou převratnou novinkou. V minulosti se s většími či menšími úspěchy o něco takového pokusilo hned několik titulů, z nichž nejznámější je v současnosti asi Warcraft III, ale existují i jiné hry jako například KnightShift, jehož recenzi přineseme koncem roku. RPG složky v dosavadních hrách obvykle plnily pouze druhořadý účel - šlo jen o takové doplňky, které byly v zásadě postradatelné a rozhodně se o nich nedalo mluvit jako o pilířích, na kterých celá hra stojí.

Co byste ale říkali na ambiciózní titul, kde by RPG část byla prakticky na stejné úrovni jako ta strategická? Já myslím, že po dlouhé době by se objevila hra, která by dokázala zaujmout svým zpracováním. Naštěstí nemusíme o něčem takovém jen snít, protože se jedná o realitu, která nese název Spellforce: The Order of Dawn a stojí za ní tvůrce známé série Settlers, Volker Wertich.

 Opět dobří proti zlým
Herní příběh využívá klasického námětu boje dobra se zlem. Neoplývá sice přílišnou originalitou, ale na druhou stranu pochybuji, že se v tomto směru dá vymyslet ještě něco převratného. Za vděk tak musíte vzít dějem, kterému předchází velká katastrofa, jenž postihla Zemi. Z kdysi velkých kontinentů zůstaly jen střípky v podobě malých ostrůvků spojených magickými portály a drtivá většina obyvatelstva všemožných ras byla zahubena. Odpovědnost za tuto zkázu nesou jistí kouzelníci, kteří podlehli vábení po ještě větší moci a bohatství. Zlo však ještě úplně nevyhrálo a do druhého poločasu, který má rozhodnout o konečném vítězství nebo prohře, nastupuje i váš hrdina obdařený různými schopnostmi.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Ještě než se pustíte do lítých bojů, si ale musíte vybrat svojí postavu, což už je první známka toho, že se nejedná o tradiční RTS. Pokud zavrhnete předdefinovaný charakter, máte možnost zvolit si pohlaví, vzhled a obličej vaší nové postavy. Dále je potřeba vybrat nějakou tu hlavní dovednost (lehké zbraně, těžké zbraně, různé druhy magie atd.), příslušnou specializaci (ovládání velkých mečů, ohnivá či ledová kouzla apod.) a ještě rozdělit přidělené bodíky mezi schopnosti (síla, výdrž, charisma, inteligence atd.)

 Důraz na RPG prvky
Po tomto výběru se už můžete vrhnout do víru kampaně (spíše musíte, protože kromě multiplayeru se tu už žádné jiné herní možnosti nevyskytují), kde se ocitnete na prvním z mnoha ostrůvků, které postupně procestujete. Spellforce začíná spíše jako normální RPG, takže ovládáte pouze svojí vlastní postavu a seznamujete se s okolím. Nedílnou součástí hry jsou i rozhovory s NPC postavami. Ty se dají rozdělit do dvou částí. Jedna z nich představuje in-game animace, při kterých jste pouhým divákem a v druhém případě jste přímými účastníky, protože si sami vybíráte otázky, které svému protějšku řeknete.

Zvětšit zdroj: Archiv

Při těchto příležitostech se nejen dozvídáte důležité momenty z děje hry, ale také tímto způsobem dostáváte hlavní a vedlejší úkoly nebo-li questy. Mezi ty hlavní se řadí například osvobození vesnic, obrana města před útočníky, ničení nepřátelských ležení atd. Vedlejší úkoly zase spočívají třeba v záchraně rukojmích nebo hledání různých věcí.

Pokud se chcete pohnout ve hře dále, musíte se starat především o ty hlavní, přičemž vedlejší nechat třeba i na později. Děj odstartuje začátkem kampaně a protože hra není rozdělena na jednotlivé mise, dochází pouze k přerušení hry při procházení magickými portály z ostrova na ostrov. Nic vám také nebrání se kdykoli vypravit zpátky do lokací, kterými jste už prošli. Vše je ovlivněno vaší působností, takže když se vracíte na místa svých předešlých činů, je to znát. Například vámi dříve zničené nepřátelské ležení je později obydleno mírumilovnou rasou a osvobozené vesnice nesužují útoky dřívějších oblehatelů. Výlety do již jednou navštívených míst mají i praktický význam. Třeba když chcete zpeněžit válečnou kořist nebo si sehnat nové svitky do spellbooku apod. K tomu slouží obchodníci, se kterými uzavíráte kšeftíky. Co obchodník, to samozřejmě odlišná nabídka.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

S postupujícím dějem a prožitými dobrodružstvími dostává vaše postava nějaké ty zkušenosti a při postupu do vyšší zkušenostní úrovně si můžete vybrat i novou schopnost a specializaci (případně více rozvinout ty stávající). Pokud váš hrdina padne v boji, hra nekončí, protože se znovu zrodí ovšem chudší o nějaké ty zkušenostní bodíky (veškerý inventář kupodivu zůstává vždy netknutý).

Inventář vaší postavy je jinak naprosto srovnatelný s jakýmkoli RPG. Postavu můžete dle libosti přezbrojovat a oblékat. Kromě všemožného harampádí, které si naberete z nalezených truhlic a šacováním zabitých nepřátel, se najde místo i na již zmiňované svitky s kouzly a také velice potřebné runové kameny.

Zvětšit zdroj: Archiv  Na strategii také dojde
Až dosud se vám Spellforce musí jevit jako klasické RPG, ale tahle hra v sobě skrývá mnohem více. Jak už jsem v úvodu naznačil, druhým důležitým herním prvkem je real-time strategie, kterou tvůrci dle mého názoru mistrně skloubili s RPG částí. Už jen proto, že zde nejsou žádné pevně dané mise, které by určovaly hranice mezi oběma herními styly, dochází ke vzájemnému prolnutí obou žánrů.

Váš hrdina tak třeba dostane za úkol zrubat nepřátelskou armádu a srovnat její tábor se zemí. Už při zadání tohoto questu vám musí být jasné, že to těžko zmáknete sami, takže po přesunu do inkriminované oblasti si nejprve vyhledáte speciální monumenty. Prostřednictvím nich povoláte na svět nejdříve dělníky a později, když dělníci natěží nezbytné suroviny a postaví potřebné budovy, i bojovníky vaší armády. Jinak je ve Spellforce hratelných celkem 6 ras: Lidé, Elfové, Temní elfové, Orkové, Trollové a Trpaslíci, přičemž každá z nich má své vlastní monumenty.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Jednotky a budovy podle plánků
Největší originalitu spatřuji v technologickém stromu, který se v podstatě neřídí žádnými pravidly. Každá rasa má své vlastní plány v podobě svitku a pro každou novou budovu či jednotku (netýká se hrdinů a dělníků) je potřeba získat zcela unikátní plán, podle kterého lze poté buď stavět či povolávat do stavu. Ekonomickým rozvojem se tak nikdy nedopracujete k lepším budovám či jednotkám, dokud si někde neseženete tolik potřebné plány. Ty lze nalézt třeba v truhlách nebo je doslova vymlátit z některých nepřátelských jednotek.

V těchto fázích hry se RPG přemění v klasickou budovatelskou strategii, kde těžíte, stavíte, vytváříte vojenské jednotky a válčíte se svými armádami. Váš hlavní hrdina pochopitelně pomáhá a po jeho boku mohou stát ještě další hrdinové, které rovněž přivoláte na svět pomocí dalších monumentů. Podle toho, jaké runové kameny vlastníte, dostanete odpovídající hrdiny, výkonné dělníky nebo možnost budovat základny za určitou rasu. Runové kameny ale musíte nejdříve nějakým způsobem získat a až poté použít ve svůj prospěch (instalovat na kamennou podložku v inventáři). Kameny lze i obměňovat. Zvětšit zdroj: Archiv Když už například máte jeden kámen dělníka s levelem 1 a získáte runový kámen s dělníkem na levelu 3, stačí tyto kameny v inventáři na podložce zaměnit a při dalším založení osady máte upgradované dělníky. To samé lze provádět i s hrdiny, ale těch lze mít i 5 různých zároveň.

Jakmile vyhladíte své nepřátele a splníte hlavní úkoly, postupujete do dalších lokací, kde třeba máte k dispozici jen své hrdiny a základnu stavíte zase někdy jindy. Váš styl hry se tak neustále náhodně mění, což má o to větší kouzlo v tom, že se to děje nahodile a bez zvláštních zákonitostí. Jednotvárnost vás tedy ve Spellforce nemůže potkat ani omylem, což je vcelku kvalitní záruka dobré hratelnosti. Je tu sice jistá svoboda rozhodování, hlavně co se týká vedlejších questů, ale hlavní úkoly jsou zkrátka nalinkované. I když je tedy děj v podstatě lineární, nemohu to hodnotit jako nedostatek, protože se jedná i o strategii, která spolu s rozsáhlou RPG částí tvoří unikátní celek. Spellforce tak můžeme naprosto bez obav nazvat hybridem, ale po herní stránce nadmíru povedeným.

 Důležitost správné taktiky
Za zmínku snad ještě stojí, že hra je občas docela obtížná. Svou roli hraje vaše taktika, protože na ní kolikrát závisí i výsledek celého snažení. Na způsoby normálních RTS, kde si v klidu a prakticky neobtěžováni nepřítelem postavíte hrozivou armádu, se kterou pak vymetete celou mapu, rovnou zapomeňte. Ve Spellforce jsou totiž zcela nepoužitelné. Soupeřů je chvílemi drtivá převaha a útočí na vás i z více míst na mapě. Navíc zde hraje roli populační limit, který sice můžete upgrady zvyšovat, ale jen do určité hranice, která není nijak omračující. Když už si myslíte, že máte mocnou armádu a vyrazíte rozdrtit jednoho soupeře, přichvátá z druhé strany tlupa dalších nepřátel, která vám během vaší nepřítomnosti v klidu zplundruje vesnici, že z ní nic nezbude.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Dlouhé otálení je také celkem k ničemu. Někdy jsem docela zaváhal a soupeř začal produkovat nepřátelské jednotky v takovém množství, že jsem byl rád, že jsem udržel alespoň obrannou linii. Na útok nešlo ani pomyslet a ve chvíli, kdy došla ložiska surovin, jsem byl smeten z povrchu zemského. Někdy to holt chce hned zkraje zkusit zaútočit a ještě nerozvinutého protivníka trochu skřípnout a nejlépe mu zlikvidovat některé vojenské budovy. Jeho produkce pak není tolik smrtící.

 Nádherná grafika a střídání denní doby
Zvětšit zdroj: Archiv Grafické zpracování je, jak sami vidíte, vskutku úchvatné. Precizně vypracovaný 3D terén a detailní jednotky jsou ale jen pouhým začátkem. Výchozí pohled na dění ve hře je sice izometrický, ale zoomováním se můžete dostat až do pohledu třetí osoby. Krajinou tak se svým hrdinou můžete za pomocí šipek procházet, jako kdybyste hráli 3D akční RPG, což hře dodává další zajímavý nádech. Škoda jen, že v tomto režimu nejsou lépe vyřešeny souboje, protože za stávajícího modelu lze jen přistoupit k nepříteli a zasazování ran se děje automaticky (stejně jako u jednotek při klasické RTS). Pohled třetí osoby je samozřejmě hezkým zážitkem, ale kvůli přehlednosti je určitě ve výsledku lepší ten izometrický.

Během hry se také střídá den a noc, přičemž se perfektně mění i nasvícení celé mapy. Například v pravé poledne je nejvíce jasno a stíny jsou nejmenší. Odpoledne se stíny začínají protahovat a směřují směrem k východu. Jak začne slunce zapadat, stíny se stále protahují až dosáhnou svého maxima a celou mapu ozáří rudé světlo jako při červáncích. Po západu je chvíli tma jak v pytli (vidět jsou jen ohně a budovy s vlastním osvětlením), která je posléze vystřídána namodralou atmosférou svítícího měsíce. Takto to trvá až do rána, kdy slunce zase vyjde a dlouhé stíny jednotek, budov a stromů míří směrem k západu.

 HW náročnost a hudba
Tyto efekty si pochopitelně žádají své a aby Spellforce opravdu vypadalo k světu, je potřeba mít trochu slušnější počítač. Má sestava ve složení AMD Athlon 2200+, 512 MB DDR a GF Ti4400 sice ještě umožňovala mít všechny detaily při rozlišení 1024x768 na maximum, ale už to bylo opravdu na hraně. Jako optimální sestavu bych tedy doporučoval o něco lepší počítač, než mám já.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Hudební doprovod je rovněž skvělý a hlavně během bitev, kdy zuří válečná vřava, nádherně dokresluje celkovou atmosféru. Je potřebně rázný a přitom krásný zároveň. Nic lepšího si k takovému typu hry snad ani nedokážu představit.

 Rekapitulace
Když bych chtěl nyní trochu rekapitulovat, uvědomuji si, že jsem hlavně chválil a ani nijak zvlášť nekritizoval. Důvod je prostý - tahle hra je vážně báječná a pokud máte rádi jak RPG, tak i klasické RTS, musí se vám Spellforce zkrátka líbit. Jediné, co bych možná znovu vytknul, je fakt, že kromě hlavní kampaně nemáte v singleplayeru už žádnou jinou volbu. Samostatné mise nebo skirmish se tedy nekonají, a to je možná trochu škoda.

Zvětšit zdroj: Archiv Chápu, že hlavní tažení je postavené hlavně na příběhu, ale když by se chtěl člověk trochu zdokonalit v budování a válčení, určitě by pár misí někde bokem neškodilo. Takhle nezbývá než zkusit multiplayer a poměřit síly s lidským protivníkem. Celkově vzato se ale jedná o velmi povedený titul, který si podle mého najde pěknou řádku svých příznivců a na cestě je už i datadisk.

Stáhněte si: Demo, Patch, Trailer, Cheaty, MP3 ukázky...

Související články: Novinky

 
Bergy
autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)



 
 
Bergy

Verdikt:

Kvalitní hra kombinující žánr RPG a RTS takovým způsobem, jaký jste ještě asi neviděli. Kdo nezkusí, ten nepochopí.

Nejnovější články