Space Hack (Maximus XV) - recenze
6/10

Space Hack (Maximus XV) - recenze

3. 3. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pod názvy Space Hack nebo Maximus XV: Abraham Strong Space Mercenary se skrývá akční RPG ze sci-fi prostředí vězeňské vesmírné lodi plné futuristických zbraní, mimozemských potvor a hi-tech implantátů.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 3.března 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Poměrně nedávno jsme si trochu povzdechli nad tím, že v poslední době nevychází příliš mnoho akčních RPG. Bylo to v souvislosti s titulem Seal of Evil, nemastnou neslanou záležitostí snažící se hráče nalákat na zajímavé prostředí starověké Číny. Space Hack (v některých lokalitách světa se jmenuje Maximus XV: Abraham Strong - Space Mercenary) je sice zařaditelný do stejné herní škatulky, ale jinak s čínskou řežbou příliš mnoho společných prvků nemá. Místo historického pozadí se těšte na klasické sci-fi, oproti vymýšlení složitostí na jednoduchost či přímočarost a místo hybridního pseudo taktického boje na čistokrevnou řezničinu.

Vesmírná věznice
Příběh hry sice není vůbec důležitý, ale proč si neříci aspoň rámcově, o co jde – hlavní hrdina, bývalý voják Abraham Strong, je jedním z trestanců na obří kosmické lodi, která funguje jako vězení. Není to klasická káznice s malými celami, ale obrovský komplex s takzvanými biosférami, tedy kopulemi simulujícími přírodní prostředí. Tento způsob trestu volí lidstvo hlavně proto, že matička Země je přeplněná a nikdo se nechce o místo dělit ještě s takovými lumpy, jako jsou vrazi, podvodníci, zloději, politici... eh, to jsem se nechal trochu unést, ale ty tři první kategorie platí.

Ale zpět k zápletce - jak si tak obří vězeňská loď s názvem Maximus XV pluje vesmírem, přepadne jí banda hladových mimozemšťanů. Vězeňská loď je pro ně poměrně snadnou kořistí a její obyvatelé jim slouží jako chutný pokrm. Ale jak už asi tušíte, mezi vězni se najde i jeden skvělý chlapík a úžasný hrdina, který se pokusí celou kolonii zachránit – a je to kdo jiný nežli Silný Abrahám, jehož kroky přes hromady mrtvých potvor hráči povedou.

Krvavá procházka biosférami
Pokud jste hráli Diablo, nebo ještě lépe jeho druhý díl, bude vám Maximus v mnohém tento titul připomínat. A jeho autoři se ani nesnaží použití ďábelských nápadů nějak maskovat. Základem všeho je samozřejmě one man show, ve kterém hlavní hrdina kosí desítky a stovky nepřátel, vesměs hmyzoidních hnusáků, kteří trochu připomínají brouky oškliváky z Hvězdné pěchoty.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Boj je přitom klasická zběsilá klikačka, i když lehce ozvláštněná variantou pauzování mezerníkem. To funguje tak, že dokud DRŽÍTE mezerník, hra se stopne a vy se můžete třeba pohrabat v inventáři. Ale tak jako tak, jádrem hry je masitý masakr, žádné velké přemýšlení.

Herní svět je rozdělen do jednotlivých lokací, přičemž vždy několik těchto úseků tvoří jednu biosféru lodi. Postup v rámci hry je přísně lineární, v rámci lokace se pak můžete pohybovat poměrně volně. Pro rychlejší pohyb slouží jednak stacionární teleporty, jednak speciální předměty přenášející na základnu a pak zpět do víru boje – obě varianty samozřejmě známe z Diabla.

Futuristické vybavení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na výše zmíněné základně se pohybuje pár spoluvězňů, z nichž některý vám občas dá nějaký úkol, další vyléčí a jiný s vámi bude obchodovat. Vybavení si samozřejmě budete zlepšovat nejen u obchodníků, ale i jejich sbíráním po boji. Nikdo si zde nelámal hlavu nad tím, že je trochu divné, když z mrtvého brouka vypadne plazmová puška nebo lékárnička – to ale v akčním RPG bude vadit málokomu. Vybavení je možno rozdělit do několika kategorií: obranné prostředky (brnění, helma, štít), chladné zbraně (sekery, meče), metací zbraně (praky, luky a kuše) a energetické zbraně.

Dále tu máme různé speciality. Lékárničky jsou prostě lékárničky, při jejich použití doplní hitpointy. Pak jsou tu implantáty, které zjednodušeně řečeno suplují funkci magických prstenů a náhrdelníků z fantasy titulů, takže třeba zvýší sílu, odolnost proti chladným útokům nebo bojovou dovednost.

Do inventáře si čas od času přidáte i některý z tzv. „Hi-tech items“, čili technických udělátek nahrazujících kouzla – sem patří už zmíněný teleport, léčení, vytvoření hologramu a podobně. Víceúčelovým platidlem jsou energetické články. Víceúčelovým proto, že kromě funkce peněz plní i funkci nábojů do energetických zbraní. Smutnou skutečností ale je, že v každé kategorii je dost málo různých předmětů a vybavování hrdiny tedy není zrovna pestrou zábavou.

RPG prvky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jelikož jde o žánr RPG, je pochopitelné, že hlavní hrdina časem získává zkušenosti a zlepšuje své schopnosti. Vždy po přestupu na vyšší úroveň dostanete k dispozici pět bodíků, které si můžete rozhodit do čtyř atributů. Síla ovlivňuje „práci“ s chladnými a metacími zbraněmi, obratnost ovlivňuje přesnost obecně, inteligence (či spíše znalost – knowledge) používání energetických zbraní a výdrž má vliv na počet hitpointů a kondici – ta ubývá, když Abraham běhá.

Kromě těchto jasných vztahů mezi vlastnostmi a efektivitou je ještě použití některých zbraní, brnění a dalších předmětů podmíněna určitou výší toho kterého atributu. Vývoj postavy je opravdu velice zjednodušen, což příznivci složitých statistik a desítek dovedností sice nepotěší, na druhou stranu je hra díky tomu přívětivá i k hráčům, kteří klasickým RPG prvkům zrovna neholdují.

Zpracování
Grafika hry je taková trochu komiksová, na první pohled kreslená. Přitom se ovšem jedná o 3D engine, což je celkem zajímavá kombinace. Zpracování vůbec není špatné, i když se samozřejmě nemůže rovnat se špičkovými tituly současnosti. Ale tak nějak to vůbec nevadí. Kamera sice není volně pohyblivá, ale pomocí kolečka na myši s ní můžete pohodlně otáčet. Největším problém však je neuvěřitelná jednotvárnost lokací, které jsou si navzájem opravdu hodně podobné. Po čase vás to asi začne dost štvát, jelikož procházení stále stejných lokací se vážně dost omrzí.

Zvukové zpracování je průměrné, dabing spíše podprůměrný – jednotlivé hlasy se k postavám vůbec nehodí. Interface je variací na Diablo, tzn. ukazatele zdraví, energie a únavy, quickslot na hi-tech předměty a ikony pro vyvolání seznamu questů, inventáře, údajů o postavě a mapy (ta se klasicky zobrazuje průhledně přes celou obrazovku a zobrazuje poměrně velký kus území, což je fajn). Potěší (i když nepřekvapí) také zvýrazňování předmětů pomocí ALT a zastavení postavy pomocí SHIFT.

Rekapitulace
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra celkově nepřináší vlastně vůbec nic originálního, ale mlácení vesmírných potvor není úplně nezábavné. Jasně, je to vlastně všechno dost na jedno brdo, ale to je většina akčních RPG. A tohle má docela spád a od většiny ostatních se liší aspoň sci-fi prostředím. Zpracování je poměrně slušné, nicméně dost jednotvárné a bez nápadu. Space Hack rozhodně není titulem převratným, ale na chvíli může docela slušně zabavit; nicméně až do konce bude asi bavit málokoho.

Stáhněte si: Demo, Cheaty..., Trailery