Sid Meier Railroads - recenze
6/10
zdroj: Archiv
Recenze

Sid Meier Railroads - recenze

Datum vydání:
27. října 2006
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

8. 11. 2006 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Vynález železnice změnil svět. Její začátky sice nebyly snadné a prosazení stálo hodně sil, ale Sid Meier vidí vše mnohem jednodušeji. Slučuje se jeho představa se zábavností a nároky přiznivců vláčkových strategií?

Autor: Bergy
Publikováno: 8.listopadu 2006
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: Archiv
O tom, že vláčkařských strategií není nikdy dost, by myslím mohl lecjaký fanda vyprávět. Bohužel stále platí, že zlaté letité klasiky jako Railroad Tycoon 2 nebo Transport Tycoon Deluxe zatím nic nedokázalo překonat. Když se ale do podobného projektu vrhnul začátkem roku i sám Sid Meier, byl skoro oprávněný důvod se radovat. Nyní už je však jasno a abych nechodil dlouho kolem horké kaše, musím hned v úvodu v zásadě pohřbít veškeré naděje všech pravověrných hráčů.

Osekaný předchůdce
Railroads totiž představují Railroad Tycoon 3 osekaný téměř od všeho, co jen trochu připomínalo nějakou komplikaci, převedený do nové roztomilejší grafiky. Pokud vás tohle uzemnilo, už vlastně nemusíte číst dále, pro tuhle hru zkrátka nejste ta správná cílová skupina. Zbystřit by ale měli všichni ostatní, tedy ti, co doposud nic podobného nehráli nebo se o to již pokoušeli, ale nechali se odradit složitějším herním systémem nebo zdlouhavou stavbou tratí. Právě vám Railroads nabízejí možnost velmi jednoduše proniknout do světa železničních magnátů a vybudovat si vlastní impérium.

Sami záhy poznáte, že to není žádná věda, stačí mít neustále na paměti základní myšlenku této hry. Cílem je budování dopravních koridorů mezi městy navzájem nebo průmyslovými lokacemi. Peníze se inkasují především za přepravené náklady a obratem se investují do dalšího rozvoje vlastní společnosti. To aby mohla ještě více vyrůst a s ní pochopitelně i její zisky.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Bez hlavní kampaně
Hlavní singleplayerovou nabídku tvoří celkem patnáct scénářů, z toho devět z nich jsou mapy s reálnou předlohou typu Německo, Velká Británie, Francie, různé části USA nebo Balkán. Zbytek reprezentují fiktivní, ale rovněž zajímavé mapy, které jsou charakteristické hlavně nějakou přírodní zvláštností jako například hodně kopcovitým terénem, velkým množstvím vodních ploch či výrazným horským masívem. Zarážející zvláštností ovšem je, že všechny tyto scénáře jsou hned od začátku volně přístupné. V Railroads totiž není žádná ucelená kampaň. Chybí tak motivace postupovat hrou stále dál a to určitě není dobře. Přitom by stačila drobnost, aby se každá další mapa zpřístupnila až po dohrání té předchozí. Takhle Railroads tvoří vlastně jen balík Zvětšit zdroj: Archiv samostatných misí. Nic víc, nic míň.

Alespoň, že máte celkem hodně volnou ruku při nastavování pravidel každé mise. Jednak si můžete navolit časové období od kdy do kdy chcete, aby hra probíhala (např. od roku 1830 do 1970 apod.), od čehož se posléze odvíjí počet úkolů, které je třeba splnit. Mezi ně patří třeba propojení několika konkrétních měst, dosáhnutí určité hodnoty vlastní společnosti, přeprava stanoveného množství nákladu z místa A do místa B, vytvoření rychlostního rekordu či vybudování určitých průmyslových budov.

Přítomnost konkurentů, kteří s vámi na každé mapě soupeří, je čistě na vašem rozhodnutí. Můžete si vybrat buď žádného nebo až tři počítačem ovládané protivníky hrající systémem všichni proti všem. Dále lze zvolit z několika úrovní AI a nastavení chování vlakových souprav, což podrobně rozebírám níže v textu. Pokud se vám jednotlivé mise obehrají, dá se ještě sáhnout po možnosti náhodně si vygenerovat polohu měst včetně průmyslových lokací a terénních nerovností. Rozložení reálných map se tím sice změní k nepoznání, ale je to, jako byste hráli nový scénář.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Jednoduchost sama
Herní systém představuje zdaleka nejjednodušší stavění tratí, jaké jsem dosud zažil. Je sice nutné stejně jako třeba v Railroad Tycoonu 3 dodržet pravidlo, že všechny vaše tratě na sebe musí navazovat (nelze tedy mít nijak neprovázané tratě na různých koncích mapy), ale jinak to asi nemá konkurenci. Stačí pouze určit bod A a bod B a trať se vám natáhne vlastně sama. Zatáčky se tvoří automaticky, terénní nerovnosti se rovněž upraví samy a totéž platí o mostech, tunelech či semaforech. Spojení dvou měst je pak záležitostí na pár vteřin. Stejně tomu je i v případě, že stavíte dvojité či trojité dráhy nebo řešíte napojování tratí, čímž vznikají plně automatizované výhybky.
Zvětšit zdroj: Archiv
Tyto prvky jasně dokazují, že Railroads jsou především pro nováčky a sváteční hráče. Základem je pak spíše ekonomická strategie a s ní související rozhodování, co kam a kdy přepravovat. Vláčky jsou vlastně jen prostředkem, který dopravu realizuje, lámat hlavu si s ním ale nemusíte, tedy pokud nechcete.

Jízdní řády
Nástrojem, kterým si můžete dění kolem tratí ztížit, je nastavení chování vlakových souprav. Jestliže zvolíte nejnižší možný stupeň, vystačíte si všude s jednokolejnou tratí, přičemž vlaků můžete mít, kolik je libo. Kdykoli se soupravy potkají nebo si překážejí, prostě skrze sebe projedou a vše ubíhá dál. Pokud by se vám tohle zdálo už příliš, můžete lehce přitvrdit. Na druhém stupni už vlaky berou v potaz semafory a pro více dopravních spojů v jednom místě je vhodné tratě zdvojovat nebo ztrojovat. Když si mašinky navzájem překážejí, na nějakou dobu se zablokují, čímž dojde ke zdržení. Aby ale nedošlo k úplnému záseku, vlaky po nějaké době skrze sebe opět projedou.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Při nastavení nejobtížnější varianty se pak už nemůžete spolehnout na jakékoli pomůcky a musíte počítat s tím, že jakmile vlak narazí na nějakou bariéru, sám se dál prostě nerozjede. Spraví se to pouze vlastnoručním zásahem, kdy buď dostavíte další trať, přidáte výhybky nebo zredukujete stav vozového parku.

Zvětšit zdroj: Archiv Podobně jako v Railroad Tycoonu 3 funguje i zdejší management zastávek. Když vytváříte vlakovou soupravu, vlastně kupujete pouze lokomotivu. Vagónky nejsou nedílnou součástí, protože si můžete u každé zastávky nadefinovat jaké druhy a počet vozů zde budou připojeny nebo odpojeny. V praxi to funguje třeba tak, že z uhelného vyjede vlak s uhlím, při projíždění městem přibere vagón s cestujícími nebo poštou a vše pak doveze do cílové stanice. Na zpáteční cestě pak ten samý vlak přiveze vyrobené zboží a když ho vyloží, jede opět pro náklad uhlí. Tohle je právě ta část hry, kde se uplatní kreativní myšlení, které zajistí co nejefektivnější využití dopravních linek.

VIDEO Z VLASTNÍHO HRANÍ
V tříminutové nahrávce (13 MB, XVID) se můžete na vlastní oči přesvědčit, jak snadné je v této hře vybudovat fungující trať a vypravit na ní vlakovou soupravu. Ve zbytku videa se pak můžete kochat pěknou krajinkou a všudypřítomným dopravním ruchem.

Jako na Wall Street
V Railroads rovněž funguje aukční a burzovní systém. Aukce jsou možností jak exkluzivně získat různé bonusy nebo převzít do osobního vlastnictví některou z fungujících průmyslových budov. Pokud tedy během hry najednou vyskočí na obrazovku okno s nabídkou nových vynálezů zajišťujících například poloviční náklady vlaků, levnější stavbu tunelů, nebo zrychlení lokomotiv, aukce právě začala. Od této chvíle mohou všichni hráči k vyvolávací ceně přihazovat peněžní částky. Vyhrává pochopitelně ten, kdo má vyšší hotovost a přeplatí ostatní soupeře. Vítěz poté získá exkluzivní výhodu většinou na deset let herního času.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

U průmyslových budov vyvolává aukci sám hráč tím, že projeví zájem koupit nějakou nemovitost. Pak se rozjede časový limit během něhož probíhá klasické přihazování jako v případě vynálezů. Nejvyšší nabídce je poté přiklepnuto trvalé vlastnictví a s tím spojené všechny zisky, které daná továrna vytváří.

Zvětšit zdroj: Archiv Veledůležitou součástí je i burza akcií. Každý hráč totiž představuje akciovou společnost a začíná s určitým balíkem cenných papírů, nikoli ale s majoritní většinou. Pokud potřebuje rychle peníze, můžete své akcie prodat a získat tím solidní kapitál. Jestliže ale nechcete být spolknuti někým majetnějším, je lepší naopak své vlastní akcie skupovat a zajistit si tím, že soupeři nebudou vlastnit vaše vlastní podíly. Samozřejmě, máte-li dost finančních prostředků, můžete si naopak vy opatřovat akcie soupeřů a snažit se ovládnout jejich společnosti. Ve chvíli, kdy se stanete 100% vlastníky cizí firmy, můžete jí buď zlikvidovat nebo převzít s celým inventářem. Jediné, co mě mrzí, že se nějak pozapomnělo na vypláceni dividend. Peníze tak vyděláte jen tehdy, když levně nakoupíte něčí akcie, počkáte až získají hodnotu a poté je se ziskem prodáte.

Počítač potěší i naštve
Umělá inteligence počítačem řízených protivníků je také nastavitelná. Na vyšších úrovních mě docela potěšila, protože počítač je schopný vytvářet velmi výdělečné trasy a mnohdy i zdatně konkurovat. Ti agresivnější dokonce neváhají skupovat akcie ostatních AI hráčů a likvidovat jejich společnosti. Na druhou stranu se ale dopouštějí osudových chyb. V jednom scénáři jsem znatelně zaostal za počítačem, jehož tržby pravidelně dosahovaly prakticky dvojnásobku těch mých. Když už jsem pochopil, že ho nikdy nedoženu, jen tak ze srandy jsem koupil zbytek jeho volných akcií.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Pokud jsou něčí akcie úplně rozebrány a majitelem je více subjektů, každý z nich má možnost, při složení určité částky peněz, zcela ovládnout onu společnost bez ohledu na to, kdo vlastní většinu cenných papírů. Tuto nabídku jsem tedy dostal i já. Zaplatil jsem pár desítek miliónů, společnost převzal a lepšího protivníka tím vyřadil ze hry. Vtip je v tom, že počítačový soupeř zcela nelogicky všemu jen přihlížel. Přitom v hotovosti měl třikrát více peněz než já a mohl se zavčasu stát svým 100% vlastníkem.

Zvětšit zdroj: Archiv Ovládání Railroads intuitivnější snad už ani nemohlo být. S veškerou výstavbou a nakupováním vláčků si poradíte pomocí čtyř hlavních tlačítek. Vše je přehledné a nikdo se tak nemůže vymlouvat na nějaké složitosti. Samozřejmostí je 3D kamera umožňující zoomování a rotaci pohledu kolem dokola. Osobně jsem se potýkal jen s minimapou, kde jsou zobrazeny velmi nevýrazně tratě a vlaky vašich soupeřů.

 Kouzelná grafika?
Podobně jako třeba v Sid Meier’s Pirates, dala by se i zdejší grafika označit za roztomilou a velmi pěknou. Možná působí hodně barevně a až moc modelově, ale jak napovídá samo úvodní intro, byl to spíš záměr než nedopatření. V mých očích je ovšem problémem skutečnost, že mapy jsou poměrně malé a všechno v nich je hrozně nahňácané na sebe. Vezmu-li v potaz, že města v důsledku fungující železniční dopravy opravdu rostou, situace se začne postupně stále více zhoršovat. Když pak například vlaky přijíždějící do Norimberku mají své poslední vagóny teprve u Prahy, sami jistě uznáte, že to není zrovna košer. Ještě větší krize nastává ve chvíli, kdy se k jednomu městu snaží přivést své tratě více soupeřů. Takovou změť kolejí, nadjezdů a mostních konstrukcí hádám dlouho nikde jinde nespatříte.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Jak už jsem zmínil výše, stavbě tratí se automaticky přizpůsobuje okolní terén. Když dotáhnete trať až k městu, opět si nemusíte lámat s ničím hlavu, protože budovy se rozestoupí a vznikne místo pro trať i nádraží. Tato vymyšlenost usnadňující veškerou výstavbu si ale místy vyžádala daň v podobě grafických chybek. Pokud například uděláte ve městě čtyř a více kolejné nádraží, některé budovy už pak nechtějí ustupovat do pozadí a zůstanou vám na kolejích. Funkčně to sice ničemu nevadí, protože vlaky skrze toto místo v pohodě projedou, ale nevypadá to nijak extra. Někdy se rovněž graficky prolnou dvě různé tratě nebo tunely, zvlášť když jich je víc pohromadě vedle sebe.

Hardwarové nároky mi přišly poměrně vysoké. Na mé sestavě AMD Athlon 64 3500+ a 2GB RAM s NVIDIA GF 7900 GTX při použití rozlišení 1280x1024 běhalo sice vše v poklidu na nejvyšší detaily, ale mám určité pochybnosti, jak na tom budou lidé se slabšími grafikami.

 Tak trochu stereotyp
Zvětšit zdroj: Archiv Railroads mají obrovské plus v tom, že všem zájemcům o naprosto nenáročnou vláčkařskou strategii poskytnou mnoho zábavy a bez zdlouhavého učení a chápání herního systému. I když sám sebe považuji v této oblasti za náročnějšího hráče, přesto jsem se u Railroads celkem bavil, protože má poměrně chytlavou hratelnost. Jedno ale musím připustit, po nějakém čase se viditelně projeví stereotyp, což má za následek, že nejde hrát nějak dlouho v kuse. Nicméně díky absenci hlavní kampaně vás k tomu vlastně ani nic nenutí.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky, Railroad Tycoon 3 recenze, Locomotion recenze, Railroad Pioneer recenze, Trainz Railroad Simulator 2006 recenze, Loco Commotion recenze

Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře






 
 
Bergy

Verdikt:

Lidé odkojení dřívějšími klasikami tohoto žánru nemohou mít pro Railroads pochopení a proto si mohou s klidem odečíst minimálně pět procent. Naopak pro nováčky a méně náročné hráče je toto ideální volba, jak proniknout bez obav do světa železničních strategií. Pokud se tedy řadíte mezi druhou jmenovanou skupinu, naopak si nějaká procenta přidejte.

Nejnovější články