Shrek the Third - recenze & video
7/10

Shrek the Third - recenze & video

21. 6. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Do našich kin právě vtrhlo třetí pokračování dobrodružství zlobra a jeho přátel. Bývá pravidlem, že kasovní trháky doprovází filmová hra. Ptáte se, zda i tahle má úroveň jako ostatní filmové adaptace?

Autor: Michigan
Publikováno: 21.června 2007
Verze: finální/anglická/PC

Je fenoménem posledních týdnů a představovat ho by jistě bylo nošením dříví do lesa. Česká premiéra jeho třetího dobrodružství proběhla nedávno, a tak je pochopitelné, že na nás tenhle zelený obr a jeho přátelé útočí ze všech stran, včetně počítačů. Tentokrát se vývoje ujali Amaze Entertainment a připravili nám kousek, díky němuž můžete navštívit důvěrně známá místa a potkat tam své oblíbené hrdiny. Na každý pád neuškodí podívat se, o co že vlastně během hraní půjde.

Za devatero horami a devatero řekami…
Děj se oproti druhému dílu posouvá o několik let dopředu. Král Herold se nenadále ocitá na smrtelné posteli a těsně předtím, než vydechne naposledy, jmenuje Shreka svým nástupcem. Ten o ničem takovém jak se dalo čekat nechce ani slyšet a má tedy na vybranou – buď se svými pomocníky nového krále najde nebo se jím sám stane. Přirozeně dá přednost té první variantě, a tak začíná dlouhá pouť za mladým Fioniným bratrancem Artušem (což je mimochodem klasický teenager), který jako jediný může trůn převzít.

Do všeho se ale zamíchá princ Krasoň, kterému se v Shrekově nepřítomnosti v hlavě zrodí plán na ovládnutí celého království a s pomocí různých pirátů a odpadlíků ho začne realizovat – a tomu musíte zabránit. Nakolik je příběh totožný s filmem říct nemohu, ale předpokládám, že půjde víceméně o to samé. Během hraní potkáte spoustu známých postav a do mnoha z nich se i vtělíte.

Kocour v botách, Oslík a Fiona
Shrek the Third je typická lineární arkáda se vším všudy, kde je vaším úkolem pobít zástupy nepřátel a přes různé překážky projít až na konec daného levelu, kde vás většinou nedočkavě očekává nějaký ten boss. Protivníky lze likvidovat několika různými údery - kromě primárního útoku je tu i silnější sekundární a navíc jdou výpady proti vám zblokovat. To mi ale přišlo naprosto zbytečné a během hraní jsem blokování použil snad jen jednou. Když už je protivník načatý, nabídne se vám možnost ho dodělat pomocí speciálního útoku, který se liší situaci od situace.

Ze zabitých nepřátel a okolních rozbitých věcí vypadává zvláštní kouzelný prach sloužící ke spuštění speciální schopnosti, kterou má každá postava jinou. Namátkou zmíním Kocoura v botách s nevinným pohledem, co nepřátele omámí, Fionu, která lehce prokopne každé dveře nebo Artuše a jeho mocnou útočnou vlnu. Pokud prachu nasbíráte hodně, zpřístupní se vám i možnost dočasně využít bullet-time. Zajímavé je, že každý charakter má ještě další unikátní vlastnosti a právě tahle rozmanitost se mi velmi líbila. Shrek může nosit nad hlavou věci a házet s nimi, kocour umí vyskočit dvakrát výše než ostatní, Šípková Růženka umí zpomalit pád z výšky sukní atd.

Své svěřence ovládáte výhradně pomocí klávesnice, přičemž WASD slouží pro pohyb a šipky pro různé údery a akce. Na gamepadu by se možná hrálo o něco pohodlněji, ale i tak si nemohu stěžovat. Tedy až na určité chvíle, kdy máte šikmo přeskákat několik pohybujících se plošinek a víte, že klávesy nejsou v tomto ohledu příliš přesné. Ono spadnout kvůli tomu nespočetněkrát těsně před cílem může vést i k menší frustraci. O kolik lepší může být Shrek v tomto ohledu například na Wii s jejím Wiimote.

Na vodě, na sněhu i ve městě
K dispozici je dvacet na sebe navazujících misí, kterými se zvolna prolíná příběh. Ten průběžně doplňují i stylové loutkové filmy, jenž posouvají děj. Jednotlivé úrovně jsou dost variabilní a každá do hraní vnáší nějaký ten nový prvek. I prostředí se často mění, takže nudit se rozhodně nestihnete. Mimo jiné se podíváte na pirátskou loď, navštívíte královské hlavní město, infiltrujete zámek zlé čarodějnice, ztratíte se v zasněžených pláních a nakouknete i do továrny na hračky. Zpívaným levelem s kapitánem Hookem dle mého atmosféra vrcholí.

Vybíjení nepřátel je prokládáno mnoha dialogy, které dávají akci rychlý spád. Pobaví i různé vtipné momenty a narážky (třeba když v kajutě kapitána pirátů začne hrát hudba ne nepodobná Pirátům z Karibiku). Dobře zvládnutý level design doplňuje fyzika rozpohybovaná pomocí Havoku, jenž je mnohdy zaměstnán nejen počítáním trajektorie odlétávajících těl, ale často slouží i jako prostředek pro nejrůznější in-game puzzly či překážky – posouvání krychlí či házení předmětů na cíl jsou jen dva z mnoha takových případů.

Hra nabízí několik stupňů obtížnosti, ale po chvíli jsem zvolil tu nejtěžší, protože ostatní nepředstavují téměř žádnou výzvu. Dokonce lze odemknout jednu opravdu hodně těžkou anebo takovou, při níž budou nepřátelé padat k zemi sami jako hrušky. V úrovních logicky není možné savovat, ale díky vhodně rozmístěným checkpointům se po eventuální smrti jen vrátíte o kus zpět (a spadnete-li do propasti objevíte se dokonce na tom samém místě). Indikátor zdraví tu sice není, ale v případě ohrožení začnou blikat okraje obrazovky, což vám dává najevo, že byste se měli buď na chvíli boji vyhnout nebo sníst nějaké to jídlo. Mise rozhodně nejsou nijak přehnaně složité a žádný extrémní zásek v nich nečekejte.

Grafika nikoliv úžasná
Herní pohled je klasický third-person a kamera se za vámi pohybuje sama. Kupodivu se jí to až na malé výjimky daří a takřka vždy sleduje to, co má. Postavy jsou propracované do posledního detailu a jsou téměř k nerozeznání od svých filmových předloh. Jejich animací a různých pohybů je tu tolik, že na jejich vytváření asi musela být použita motion capture technika.

Co už tak dobré není, jsou detaily prostředí, v němž se pohybujete. Komiksový ráz bych ještě pochopil, ale na dnešní dobu zaráží také velmi malý počet polygonů, který byl k jeho tvorbě využit. I ve vysokých rozlišeních (maximální je 1600x1200) obrazovce vévodí zubaté hrany a já se musím ptát, kde se stala chyba. Na vině je bohužel PS2, pro kterou byla hra primárně vyvíjena a přestože jsou na PC použity pokročilé techniky stínování, stále vše vypadá neuhlazené a málo detailní. Paradoxně tak rozdíl mezi 800x600 a vyššími rozlišeními není skoro žádný.

DESETIMINUTOVÉ VIDEO Z VLASTNÍHO HRANÍ

stažitelná verze videa (63 MB, 640x512)

Vše běželo po celou dobu naprosto plynule a tomu odpovídají i hardwarové požadavky hry – ke spuštění postačí Pentium III 800, grafická karta s 64MB a 512MB RAM. Oproti X-BOXové verzi, která místy trpí sníženými fps, se tu naštěstí nic podobného nekoná. Sice se výjimečně vyskytnou malé grafické chybky (pomůže restart) a v menu hra při jisté kombinaci kláves spadne, ale kromě toho vás od plynulého hraní neruší nic.

Shreka doprovází výborný, téměř filmový soundtrack, jenž podbarvuje veškeré dění a nedivil bych se, kdyby některé melodie zazněly i ve filmu. Proto mi přišlo trochu škoda, že pro dabing se známé herce zajistit nepodařilo, ale co naděláme. Autoři naštěstí našli kvalitní imitátory, takže má většina postav stále svůj osobitý projev. Jednu osobnost tu ale přece jen uslyšíte, John Cleese se herním dabingům nebrání a role vypravěče mu tu více než sluší.

Dva na jednom monitoru
Celý multiplayer probíhá na rozdělené obrazovce, na níž se dva protihráči snaží dobýt soupeřův hrad. Koncept je to velmi jednoduchý (možná až příliš) a jako takový začně po chvíli nenávratně nudit. Trochu zamrzí, že autoři neimplementovali týmovou hru, aby šla ve dvou projít kooperativně celá kampaň, protože zrovna u tohoto typu hry by se tím výrazně zlepšil výsledný dojem. Takhle tato možnost působí velmi chudě.

Shrek Třetí je jednoduchý, ale zábavný. Hra je primárně cílena na mladší publikum, což ovšem neznamená, že by se u ní starší hráči nemohli bavit, právě naopak – hlavně vzhledem k nedostatku kvalitních arkád na PC. Pod krapet zastaralou grafikou se skrývá celkem hratelná věc, která vás, nebudete-li čekat moc, bude bavit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po dohrání toho ale už tolik nenabízí a přestože během putování sbíráte zlaťáky, za něž lze v menu nakupovat různé bonusy (ať už jde o převleky, komentáře, multiplayerové mapy či další možnosti), po nějaké době ono opětovné procházení levelů za účelem jejich získávání stejně omrzí. Možná, kdyby autoři měli více času a nebyli omezeni stanoveným datem premiéry filmu, mohlo vše dopadnout o dost lépe.

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Recenze filmu Shrek Třetí na Tiscali, Novinky, Shrek 2 recenze

Michigan
autorovi je 26 let, věnuje se překládání a hry hraje už více jak 12 let; žádný žánr mu není cizí, ale nejraději má ty s dobrým příběhem či pohlcující atmosférou; ve volném čase s oblibou sáhne po fantasy knížce či zajímavém filmu

Michigan

Zajímavá oddechovka pro všechny fanoušky filmové série. Nepřichází s ničím novým, ale dobře se hraje a má rychlý spád. Horší grafiku vyvažuje povedená hudba a variabilita postav, byť by nebylo na škodu trochu doladit ovládání. Mladší hráči si ji jistě oblíbí a i ti starší budou mít na pár dní co dělat.