Shrek Forever After - mega-recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Shrek Forever After - mega-recenze

27. 7. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Oblíbený zlobr podepsal něco, co neměl, díky čemuž se octnul v alternativní realitě, kde je vše vzhůru nohama. Oslík ani Fiona ho nepoznávají, království zmítá chaos...

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 27. července 2010
Verze: PC/anglická/prodávaná
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Co mají společného videoherní Úžasňákovi, Za plotem, Madagaskar, Doba ledová, Toy Story, Auta, VALL-I, G-Force, Bolt, Příběh žraloka, Hledá se Nemo, Ratatouille, Příšerky s.r.o. nebo Vzhůru do oblak? Tedy kromě toho, že jde o tituly doprovázející (vele)úspěšné animované filmy? Dalším společným znakem by mohla být průměrnost, či jakási šedivost těchto her. Většinu z nich pomalu ani nezaznamenáte, když si to bez velkého zájmu prošumí trhem – přitom vesměs nejde o žádné propadáky, nebo vyloženě nepovedené kousky. Ale takový už je asi úděl filmových přívěsků, nezazáří ani neutkví v paměti. Stihne stejný osud i čtvrtého Shreka?

Vy ještě nehrajete na konzoli?
Taková otázka jakoby se vznášela nad PC verzí hry Shrek Forever After, vycházející ze stejnojmenného filmového dobrodružství oblíbeného zlobra. S počítačovou konverzí se totiž zjevně nikdo moc nemazal, což Activision demonstrují vlastně hned v prvních vteřinách, výzvou „pro pokračování stiskněte klávesu K“. Jako multiplatformní pozůstatek přitom bývá obvykle žádáno mačkat Enter, potažmo hledat na klávesnici tlačítko Start, kterýmžto však disponuje málokterá. Ale abych to zkrátil, ovládání bylo znovu jen rychle přemapováno z gamepadu na klávesnici, pohyb postav tedy zajišťuje tradiční uskupení W-A-S-D a pro akci jsou vyhrazena především tlačítka K a L.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Během hraní si tak musíte neustále podvědomě připomínat, že „káčkem“ se potvrzuje (nahrazuje přeci zelené xboxové A), no a „elko“ že značí krok zpátky, aneb červené B z X360 gamepadu. Tlačítka bohužel není absolutně možné překonfigurovat a jejich rozvržení na klávesnici je pevně dané, což sice není vyložená tragédie, nicméně o přístupu vývojářů to leccos vypovídá. Poměrně záhy jsem proto přešel raději k analogovému ovladači, kde mám rozmístění čudlíků automaticky zažito. Vtipné každopádně je, že ani po volbě originálního X360 gamepadu Shrek na klávesnici nezapomíná a v grafice se stále ohání dvojící tlačítek K a L. To už hraničí až s posedlostí.

Být zase aspoň chvíli obávaným zlobrem
Zápletka hry se samozřejmě v jádru shoduje s tou filmovou, Shrek je již stručně řečeno unaven svým poklidným životem i rutinním rodinným kolotočem. A dal by snad cokoliv, pokud by zas mohl být tím netvorem, který všechny jen děsí a kterému jde každý raději z cesty. Alespoň na jeden den! Ale ta možnost tu je, stačí se upsat zlému skřetovi Rumpelstiltskinovi (v české verzi filmu ho překřtili na Rampelníka, hra však lokalizaci neutrpěla a prodává se u nás v angličtině) a on už to nějak zařídí.

Naneštěstí pro Shreka to pidižvík zařídí hlavně pro sebe, v nové alternativní realitě se stává vladařem a v království Za sedmero horama není prakticky nic jako dřív. Zelený sympaťák sice zdánlivě dosáhl svého, má svoji bažinu i svůj klid, ovšem Rumpelstiltskinovo kouzlo je poněkud trvalejšího charakteru. Původní pohoda, při níž jsou zlobři houfně pronásledováni, se tak pomalu mění v noční můru, protože v této pokřivené verzi světa Shrek nikdy nepotkal Fionu, nepoznává ho ani oslík a pošahaný skřet rozhodně nemá v plánu opustit podvodem nabitý trůn. Jedinou záchranou, i možností jak všechno vrátit zase do normálu a zlomit prokletí, se tak jeví polibek z čisté lásky, jsme přece v pohádce.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Akční adventura
Co se žánru týče, Shrek Forever After spadá do škatulky akčních adventur, kterážto je ale natolik obsáhlá a neurčitá, že drobné upřesnění určitě nebude na škodu. Zcela jistě nejde o plošinovku, jelikož nějakého překonávání platforem se ve hře téměř nenadějete - žádná z postav vlastně ani neumí skákat. Pověstnou výjimkou je pouze kocour, ten jediný zvládá šplhat do výšky a je-li třeba, dokáže i hupnout ze závěsu na závěs. Nenadějete se ani velkého adventuření, alespoň ne do té míry, že by se vedly dlouhé rozhovory či snad sbíraly předměty do inventoráře. A poněkud překvapivě hru nelze označit ani za akční řežbu, ve které byste s rozběsněným zlobrem likvidovali zástupy nepřátel, jak na běžícím páse.

Díky většímu množství hratelných postav, snese Shrek Forever After vcelku srovnání s LEGO tituly, ať už ze světa Star Wars, Indiany Jonese či nejnověji Harryho Pottera. Jednak máte po ruce neustále celou partu hrdinů a potom, akce zde ustupuje hádankám a řešení všelijakých puzzlů. Tedy ne že by se vůbec nebojovalo, už vzhledem k příběhu narazíte na nespokojené vesničany s vidlemi, na různou havěť v katakombách a nepříjemné jsou i čarodějky, spolčené s Rumpelstiltskinem. Pěsti a meče ovšem úřadují jen chvílemi, mnohem častěji naši hrdinové dumají jak překonat různé pasti, dostat se na zdánlivě nedostupná místa, nebo jak otevřít tyhle dveře a spustit támhleten most.

Ten dělá to a ten zas tohle
Zatímco Shrek je ve skupině za siláka, který posunuje s těžkými kvádry a nosí předměty z místa na místo, kocour se zrovna nepřetrhne, nicméně jeho schopnost někam vylézt a navrch ještě přeseknout konopné lano, je nepostradatelná. Využití kupodivu najde i ukecaný oslík, jehož kopýtka mnohdy fungují jako hybná síla pro všelijaké stroje, ale podkovy umí obtisknout i na otočná zrcadla, zavřená vrata a velké katapulty. Inu pokud je záhodno s něčím pohnout, či snad otočit, víte kam se obrátit. A Fiona, poslední člen skupiny? Ta je ve své zlobří podobě především obávanou bojovnicí, ostatně má zrzavou hřívu a u pasu meč. Možná ještě častěji však používá svou lucernu, jíž dokáže zapálit sudy s výbušným obsahem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pro úspěšné zdolání všech levelů je pochopitelně žádoucí neustálá spolupráce všech zúčastněných, právě po vzoru LEGO sérií, potažmo dávné klasiky typu Lost Vikings. Přestože pobíháte pouze s jedinou postavičkou (nemáte-li po ruce dalšího hráče), kdykoliv můžete hrdinu změnit, je-li zapotřebí jiných dovedností. Pro příklad již zmíněný katapult: Shrek ho naláduje střelivem, v podobě melounu či dýně. Promění se na oslíka a celý stroj několika kopy nasměruje k patřičnému cíli. Pak nastoupí kocour a coby střelmistr vypálí. V jiné situaci je zase klíčová pyromanka Fiona, ochotně odpalující bedny s ohňostroji, sudy se střelným prachem u zátarasů (které tam Shrek předtím pečlivě umístil), nebo podpalující kotle s magickými lektvary.

Různorodá akce a bitky s bonusy
Pochvalu zaslouží povedený design všech levelů, jednak je každý situován do zcela odlišného prostředí a navrch disponuje i specifickými puzzly k vyřešení. Nikde se nic neopakuje a potíže kterým naše parta čelí v bažinách, případně ulicích městečka, jsou velmi odlišné od trablů, jaké skýtá Dračí věž a zatuchlé katakomby.

Častý kámen úrazu her podle filmu (totiž malou variabilitu) tak Shrek překonal s grácií, když hráči postupně předkládá nové výzvy a jednotlivé složky neustále promíchává. Proto když se chvíli dumá nad nějakým tím rébusem a tempo relativně zvolní, chvíli na to dozajista přijde akčnější pasáž, kde se pro změnu vyřádíte v soubojích s nepřáteli. Mnohé rvačky jsou mimochodem situovány do uzavřenějších prostor a zvýší se i počet zloduchů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Bitky samotné jsou pojaty zjednodušeně a opět trochu v LEGO stylu, veškerou akci má pod palcem vlastně jediné tlačítko. Zapomeňte na nějaké úkroky nebo kryt, protivníky stačí jen řezat hlava nehlava a budete-li úspěšní, postava začne sama rány navazovat, předvádět všelijaká komba a monstr-údery. Využít se dají též speciální schopnosti, Shrek vydává mohutný řev, kocour poulí oči (čímž nepřátele na chvíli znejistí), oslík zase každého otráví svým zpěvem a Fiona, jako správná divoženka, troubí na poplach - přestože posily nikdy nedorazí. K ochromení jsou vhodné i prémiové předměty typu disko-koule a časovaná bomba, po jejichž aplikaci stačí zmátožené soupeře už jen dorazit.

Centrem všeho dění a jakousi základnou spojující úrovně, je zlobří kemp. Vyjma spousty zlobřích bojovníků (fungují jako nápovědy a poradí co dál) je v něm i malý krámek s bonusy, kde můžete utrácet nasbírané zlaťáky. Z většiny objektů, jakož i nepřátel, totiž tradičně vypadávají blyštivé mince, velmi často objevíte i zamčené truhly s pokladem. Nastřádaný mamon jde směnit za různé power-upy a chvilková vylepšení, přičemž posílit lze jak základní schopnosti postav, tak i dočasné výhody typu silnější útok, větší odolnost a výdrž, neřku-li častější výskyt prémiových předmětů. Přes obchodníka si vlastně předplácíte četnost a sílu bonusů, vypadávajících posléze z poražených soupeřů.

Znovuhratelnost zaručena
Shrek však nevyniká jen lákavým kooperativním multiplayerem (teoreticky mohou hrát až čtyři hráči) a povedeným designem, pozoruhodné jsou i další vychytávky. Přestože jde o rodinnou zábavu a hádanky nejsou tak složité, aby hrozil vyložený zákys, v případě potřeby můžete využít nápovědu v podobě tria slepých myšek. Za pár mincí vám poradí až ve třech fázích (konečně mnohé z puzzlů mají více vrstev), stejně tak cestu k cíli neustále naznačuje magický kompas, s šipkou v růžku obrazovky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jednotlivé úrovně jsou mimochodem poměrně rozsáhlé a proběhnout jimi je záležitostí spíše na desítky minut. Díky pohodové obtížnosti vydrží nový Shrek řekněme ony standardní dva až tři večery. Dokončením příběhu ale zábava ještě nekončí, zvlášť pokud chcete získat všechny achievementy a udolat každý z levelů na 100%. Jednotlivé postavy totiž získají maximum svých schopností až v závěru kampaně, při prvním hraní se tudíž nedostanou zdaleka do všech zákoutí, ani nejsou schopny otevřít všechny truhly s pokladem (Shrek), každou zamčenou bránu (oslík), nebo odpálit silnější výbušniny (Fiona). Znovu se tedy hodí příměr k hrám z LEGO univerza, teprve opětovným průchodem úrovněmi prošmejdíte a vysbíráte naprosto vše.

Na několika místech je navíc vyloženě nutná účast alespoň dvou hráčů, ať už jde o směrování zrcadel pro magický paprsek a zatěžování spínačů v podlaze (při finále v královském paláci), nebo během hrátek s výtahy a obřími houpačkami, kde díky spolupráci dvou charakterů dostane jeden druhého nahoru. Vtipné je také magické zrcadlo, přenášející naše hrdiny mezi realitami. Pokud pominu jeho trefné průpovídky, mnohdy vyřeší řadu nesnází a pomůže v cestě dál. Posunem v čase se kupříkladu opraví (v duchu Singularity) zřícený most, přesunem do minulosti zase přeměníte vysušenou bažinu v malebné zákoutí plné zeleně.

Bez titulků, ale s prima muzikou
Technickému provedení se asi nedá příliš vytknout, od jednoduché „hry podle filmu“ jistě nemůžeme čekat přehlídku nejnovějších technologií, tím spíš je-li multiplatformní. Grafika je určitě dostačující, vyloženě neohromí, ale ani neodpudí – hra má navíc velmi nízké HW nároky. Hodně slušné jsou příběhové renderované animace, v nichž exhibuje šílený Rumpelstiltskin, naproti tomu připomínku mám k in-game filmečkům, ve kterých se počítalo tak nějak jen se Shrekem. Vypadá opravdu dost divně, když k někomu přiběhnu v kůži oslíka, dám se s ním do řeči… a v následné animaci už účinkuje zelený zlobr. Tohle se snad dalo ohlídat?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Stejně tak mohli tvůrci určitě víc myslet na mladší hráče, zvláště pak takové, kteří nerozumí mluvené angličtině. Chybějící české lokalizace je dozajista škoda, bohužel hra nepočítá ani s titulky - psaný text je vlastně jen u nápověd. V naší kotlině tím Shrek dost ztrácí na atraktivitě, starší zběhlý sourozenec, neřku-li trpělivý a vše překládající rodič, bude v mnohých případech patrně vyžadován. Tím ovšem kritika pomalu končí, o trochu nešťastně pojatém ovládání byla řeč již v úvodu, přidám tedy už jen tradičně neposednou kameru, která ne vždy zabírá to, co byste rádi viděli.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Výtečné je naopak ozvučení, přestože na dabingu se nepodílel nikdo z původního filmového týmu. Autoři si jako obvykle vypomohli imitátory, máte-li tudíž nakoukány všechny Shreky v originále, zklamáni byste být neměli. Použito bylo i něco málo licencované hudby a vyjma tradičních instrumentálních motivů z celé (teď již) tetralogie, zazní také množství „bojových“ skladeb. Jakmile totiž ve hře dojde na větší bitku, začnou vyhrávat fláky jako Bad Reputation od Joan Jett, Walking on Sunshine (Katrina & The Waves) nebo I'm A Believer v podání Weezer, bez nichž by to prostě nebyl ten pravý Shrek.

Související články: Recenze předešlých dílů série Shrek

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje



 
 
Marek Beniač

Verdikt:

Poslední Shrek příjemně překvapil, jakkoliv výrazně nevyčnívá z oné skupiny šedivých „her podle filmu“. Minimálně díky rozlehlým levelům, jejich solidnímu designu a neopakujícím se puzzlům, si vaši pozornost ale zaslouží, zvlášť pokud nejste na hraní sami a využijete možností kooperativního multiplayeru.

Nejnovější články