Autor: Leon Publikováno: 28.srpna 2001 |
Stará moudrost říká, že se člověk nemá nikdy ohlížet zpátky, co by mohlo být jinak, kdyby se kdysi stalo něco jiného. V současné době už nezmění to, co se jednou stalo, a proto to musíme brát jako realitu a historii. Sami ovšem víte, jak je hezké si s myšlenkou "co by kdyby" zahrávat ve své fantazii. Počítačové hry na takovéto myšlence staví poměrně často, což je i případ datadisku The Mongol Invasion ke skvělé strategii Shogun: Total War.
Trocha historie
zdroj:
tisková zpráva
Celý datadisk je postaven na události, která se sice skutečně stala, ale která skončila dříve, než vlastně začala :) Ve druhé polovině 13. století byla většina Asie pod vládou mongolského panovníka Kublaje, který je u nás znám spíše jako Kublajchán. Říše se tenkrát rozpínala od arktického severu až po tropický jih, na západě sahala až k Evropě, což tenkrát zaujalo i benátského cestovatele Marca Pola, který se do Mongolska vypravil a u dvora Kublajchána strávil 17 let. Na východě ale říše končila již u Čínského moře, za kterým se zatím docela úspěšně izolovalo Japonsko rozdrobené neustálými boji mezi klany. Bylo jen otázkou, kdy mocný Kublajchán dostane chuť podrobit si japonské ostrovy pod svoji nadvládu. Teoreticky mu v tom nemohlo nic zabránit, protože s jeho armádou se nikdo nemohl měřit a nejednotné Japonsko už vůbec ne.
A tak se jednoho dne nalodili mongolští bojovníci na lodě a vydali se vstříc zemi vycházejícího slunce. V Japonsku propadla panika a všichni už se smiřovali s mongolskou nadvládou, když tu zasáhla náhoda. Obrovská bouře, která se strhla nad mořem, potopila více než polovinu invazních lodí a ostatní byly tak poškozené, že se vrátily nazpět. Kublajchán se ale nevzdal a o několik let později celou akci opakoval. Opět však zasáhla stejná náhoda a mongolské síly se opět musely vrátit. Do třetice se již Kublajchán na ostrovy neodvážil a Japonsko tak pokračovalo ve své izolaci až do 19. století. Sami Japonci ale nevěřili na náhodu, naopak byli přesvědčeni, že obě bouře byly způsobeny božím zásahem, který drží nad Japonskem ochrannou ruku. Začali věřit na tzv. "božskou bouři", která se japonsky řekne "kamikadze". Vidíte, toto slovo již znáte, i když v jiné souvislosti. Zvolili si ho na konci 2. světové války příslušníci sebevražedných jednotek jako symbol toho, že oni teď představují božskou bouři a smetou do moře americké loďstvo podobně, jako se to stalo s loďstvem mongolským. Že se jim to nepovedlo již asi víte, ale to je již jiná kapitola.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Kampaně Právě na vpádu mongolských vojsk je založen celý datadisk The Mongol Invasion (někde se prodává jako Warlord Edition), který se odehrává o několik století dříve. Hra Shogun: Total War se před rokem stala velkým hitem (o čemž svědčí i naše recenze) a bylo tak jen otázkou času, kdy se nějaký ten datadisk objeví. Rok uplynul jako voda a datadisk je tu, otázka je, kolik toho přinesl nového. V prvé řadě je nutno říci, že edice obsahuje jak původní hru (ve vylepšené podobě), tak samotný datadisk s dalšími novinkami. Nové jsou dvě kampaně spojené se stejnou událostí - vpádem Mongolů do Japonska. V prvním případě velíte invazním vojskům a dobýváte, v druhém případě se pak v barvách klanu Hojo bráníte agresi.
zdroj:
tisková zpráva
Obě kampaně jsou velice zajímavé a velmi se liší od starších kampaních ve hře. Vše je způsobeno tím, že Mongolové nemohou stavět prakticky žádné budovy a už vůbec ne trénovat nové jednotky.. Musí si vystačit jen s tím, co se na břehu vylodí na začátku a pak několikrát v průběhu dalších let. Na to se musí brát ohled a je nutno se vyvarovat zbytečných ztrát. Počet posil je také závislý na tom, kolik zaberete provincií, ze kterých máte peníze (koku), ty posíláte zpět panovníkovi a on vám za ně zase posílá posily. Celá kampaň tak má dost velký spád.
Během hraní za agresory také berte v potaz, že japonští civilisté se vám jen těžko podrobují a revolta hrozí prakticky neustále. Mě se například stalo, že jsem měl Japonsko prakticky dobyté (chyběla asi tři kola a měl být konec), když tu na druhé straně ostrova vypukla vzpoura a rebelové začali obsazovat další provincie. Moje vojska byla daleko, navíc už značně prořídlá, a protože jsem je neměl už jak doplnit, prohrál jsem. Takovou vzpouru už jsem nebyl schopen potlačit. To hraní za klan Hojo mě přišlo jednodušší, možná proto, že jsem hned napoprvé dobře zvolil taktiku. Nepouštěl jsem se do lokálních bojů hned po výsadku, ale sjednotil své vojsko do pořádných armád a s těmi jsem obsadil několik důležitých provincií v užších místech ostrova. Sám jsem mohl vyrábět další jednotky, na rozdíl od Mongolů, kteří drželi jen málo provincií, proto měli malý zisk a jezdilo jim jen málo posil. S touto zdržovací taktikou jsem jejich postup úspěšně zastavil postupně přešel do ofenzívy, až jsem je do jednoho zahnal zpátky do moře.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Co tu máme ještě .. Kromě klasických kampaní přináší datadisk i další novinky v podobě jednotlivých historických bitev a v tzv. historických kampaních, což je sled několika bitev spojených dohromady bez strategického pozadí na mapě. Celkem logicky přišly s Mongoly i nové jednotky, které jsou většinou velmi účinné. Mongolové disponují lehkou i těžkou kavalerií, které spojují výhody možnosti střelby z luku, dobrého pohybu na koních a výborného boje na blízko. V jejich armádě ale také bojují nepříjemní bojovníci z korejského národa a specialisté zvaní thunder bombers. Tito vrhači bomb jsou vražední na dálku, ale na blízko jsou prakticky bezbranní, čemuž je při jejich použití třeba podřídit taktiku.
Několik nových jednotek ale přibylo i na japonskou stranu - bojující ninjové, naginata kavalérie, kensai "svatí s mečem", Ashigaru Crossbowmen s kušemi a další. Novinkou je také možnost zvolit si z více cílů pro úspěšný konec kampaně - např. podřídit si celou zem, držet dvě třetiny provincií, přežít se svým rodem 70 let apod.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Skvělé animace a řada vylepšení Za speciální zmínku stojí výborné animace ve hře. Již intro je úchvatné a to co je občas vidět během samotného hraní, je prostě dokonalého. Sledovat zrádnou geishu nebo pokus Ninjy o zabití generála je prostě paráda. To se nedá popsat, to se musí vidět.
zdroj:
tisková zpráva
Podle vyjádření autorů z Creative Assembly se dočkala výrazných vylepšení i umělá inteligence protivníka, což jsem zaregistroval v praxi i já. Hodně znát je to hlavně u spolupráce s klany, se kterými máte uzavřenou alianci. Změn se asi dočkala i grafika, ale ne nijak podstatných. Opět vynikající je zvuk a především hudba, která vytváří vynikající atmosféru.
Výrazně vylepšený je i multiplayer - bohužel ale stále nejde hrát kampaň i jako multiplayer. V neposlední řadě je také třeba zmínit editor nových scénářů, se kterým se můžete opravdu dlouho vyřádit.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Výborná hratelnost Na závěr bych připomenul největší devizu hry, kterou je skvělá hratelnost. Ta ohromila již v původní hře a zde je asi ještě lepší. Kromě nezbytného taktického uvažování nad mapou se opět skvěle pobavíte v real-time soubojích obrovských tisícových armád, které v této podobě v jiné hře nenaleznete. Shogun prostě víří dost stojaté vody real-time strategií a svojí originalitou je nepřekonatelný. Datadisk The Mongol Invasion je jen pomyslnou třešničkou na dortu.
|