Ship Simulator 2006 - recenze

Ship Simulator 2006 - recenze

9. 8. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Plavbu po moři nebo řece už jste určitě zažili, ale zřejmě jen jako pasažéři. Co takhle okusit, jaká úskalí skýtá kormidlování skutečné lodě, ať už se jedná o malý člun, jachtu nebo třeba Titanic?

Autor: Bergy
Publikováno: 9.srpna 2006
Verze hry: finální/anglická

Obrázek zdroj: tisková zpráva Herní simulátory nabízejí obyčejným smrtelníkům možnost vyzkoušet si na svých PC atraktivní činnosti, o kterých si většinou v reálném životě mohou nechat jen zdát. Být na chvíli například pilotem dopravního letadla, vojenské stíhačky, formule nebo vlakovým strojvůdcem pak není zas takový problém. Ovšem simulátor říční a námořní dopravy, to tu snad ještě nebylo. Tohoto faktu využili vývojáři ze společnosti VSTEP a svým titulem se rozhodli zaplnit volné místo na trhu.

Ještě než se pustím do samotné recenze, stojí za zmínku název hry, resp. jeho vyobrazení. Pokud se pozorně podíváte na přebal krabice Ship Simulatoru 2006 a znáte starší tituly jako Flight Simulator nebo Train Simulator od Microsoftu, skoro byste mohli podlehnout dojmu, že se jedná o kousek z té samé rodiny. Zdání však klame, neboť použití totožného fontu je pouhým marketingovým trikem vydavatele Lighthouse Interactive, jenž má evidentně zmást nedostatečně informované zákazníky.

Námořní i říční flotila
Největším lákadlem takového lodního simulátoru by měl být přehled plavidel, které mají hráči k dispozici. Bohužel celkový počet, který je v Ship Simulatoru 2006 tvořen jen necelou desítkou lodí, není nijak omračující. Alespoň, že se jedná o hodně odlišné typy. Za kormidlo se tak můžete posadit například v závodním člunu, říčním taxi nebo pobřežní policii. Následuje střední velikost v podobě luxusní jachty a velká plavidla jako jsou kontejnerové říční / námořní lodě nebo samotný Titanic.

Hra neobsahuje žádnou ucelenou kampaň, jen soubor čtyřiceti samostatných misí odehrávajících se ve třech lokalitách (Hamburk, Rotterdam a thajské ostrovy Phi Phi). I když se v propagačních materiálech můžete dočíst, jak je každá mise úplně odlišná, jistě si dokážete domyslet, jak je tomu doopravdy. Ve skutečnosti jde vždy o jediné, tedy o dopravu z místa A do místa B. Úkoly se v zásadě liší jen druhem ovládaného plavidla, členitostí prostředí a okolním provozem lodí řízených umělou inteligencí. Obvykle musíte plout po předepsané trase a míjet v těsné blízkosti kontrolní checkpointy. Plavbu si zpestříte jen občas, když zachraňujete člověka z vody nebo musíte zaparkovat svou loď, což znamená nejen zastavit na vyhrazeném místě, ale také ji úspěšně přivázat lany k molu.

Nedomyšlené scénáře
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Oddehrání jednoho scénáře vychází v průměru na dvacet až třicet minut. Některé se samozřejmě dají dohrát mnohem rychleji, vše záleží na tom, jak dokážete se svěřenou lodí manévrovat a jakým plavidlem jedete. Je asi jasné, že s motorovým člunem obrazíte checkpointy rychlostí blesku, kdežto vplout s Titanicem z volného moře do přístavu je záležitost na několik desítek minut. Hratelnost uměle prodlužuje skutečnost, že často dochází ke kolizím s ostatními plavidly, při kterých vznikne zpravidla vysoká peněžní škoda.

Problém je v tom, že každá mise má dost nízký limit maximálního poškození, ke kterému může dojít. Prahové hranice přitom dosáhnete i jen lehkým ťukesem s jinou lodí. Vám se zpravidla moc nestane, škody se ale počítají i na plavidle řízeném AI, jenž bývá o poznání křehčí. I po takovém incidentu můžete v hraní pokračovat, ale nemá to význam, neboť scénář už posléze nejde úspěšně dokončit. Proto je nejlepším řešením misi restartovat a začít zase od začátku.

Frustrující umělá inteligence
Zde narážím na jednu z neslabších stránek celé hry. I když jezdíte velmi opatrně a eliminujete tak zavinění kolizí vlastní vinou, můžete se spolehnout, že se o srážku, znamenající váš konec, postará umělá inteligence počítačem řízených plavidel. Jejich trasa je totiž naskriptovaná a vůbec nebere ohled na nějaké možné překážky. Jestli jim zkřížíte cestu, prostě do vás vrazí a je vymalováno. Jsou ale chvíle, kdy ani při nejlepší vůli nemůžete tušit, že se něco stane. Zažil jsem například situaci, kdy vedle mě jela rovnoběžně druhá loď. Ta z ničeho nic udělala ostrou zatáčku o 90 stupňů, naprala to do levoboku mé jachty a šla ke dnu.
Na vizuální model poškození nebo reálné potápění lodí rovnou zapomeňte, protože nic takového zde neexistuje. Škody naskakují jen jako peněžní cifry a srážky jsou spíše komické. Nejvíce mi to připomínalo dětské plastové lodičky, které se při nárazech odrážejí od sebe a potopí se jen v případě, že jsou silou zatlačeny pod vodní hladinu.

Příliš jednoduché ovládání
Hratelnost byla pro mě samého otazníkem ještě dříve než jsem Ship Simulator poprvé spustil. Logicky jsem předpokládal, že brázdění vodní hladiny musí být ukrutná nuda. Následné hraní mě ale příjemně překvapilo a já zjistil, že například manévrování s neohrabanou nákladní lodí přístavem je docela náročné a tím pádem i zábavné. Nicméně tupá umělá inteligence a repetivnost scénářů postupně zchlazovaly mé nadšení až pod snesitelnou úroveň.

Opravdu zamrzí, že mise jsou zasazeny jen do třech tématických oblastí a odehrávají se v té samé době. Dokonce i plavba Titanicem probíhá v moderním prostředí, kdy vás míjí ty samé jachty a plavidla jako v ostatních misích. Jednotvárnost by určitě pomohlo rozbít i to, kdyby autoři bývali do výběru plavidel zařadili například historické plachetnice, které mi zde vyloženě chybí. Takhle u každé lodě ovládáte jen plynovou páku motoru, hlavní či pomocné kormidlo a máte víceméně vystaráno.

Hodně zjednodušené ovládání je sice velmi snadné na pochopení, ale zapálenější hráči z něj rozhodně radost mít nebudou. I tímto prvkem se tedy Ship Simulator 2006 degraduje na pouhou arkádu poněkud vzdálenou od skutečného simulátoru. Se svou lodí si dokonce nemůžete ani zatroubit (toto dovolí až patch), rozsvítit sami světla, prostě nic. O nějaké komunikaci s pobřežní kontrolou si rovněž můžete nechat jen zdát.

Multiplayerový mód ve hře přítomný není, takže síťové připojení potřebujete jen na případné on-line porovnání svého dosaženého skóre s ostatními hráči. Plusem je ale editor, pomocí něhož lze velmi jednoduše vytvořit nespočet nových misí. Opět platí, že základ tvoří jen tři scenérie, což je žalostně málo. Malou útěchou budiž fakt, že koncem srpna se pro majitele hry objeví stažitelný přídavek s novou lokací, kterou bude pobřeží New Yorku, včetně nových budov, nových lodí řízených počítačem a helikoptérami. Související patch přinese též možnost přizpůsobení hlídkového člunu a podporu hardwarového zařízení Ship Control Unit od Wilco Publishing pro výcvik kapitánů.

Detailní modely lodí
Vizuální zpracování Ship Simulatoru 2006 je orientováno hlavně na hráčem řízená plavidla, což dokladuje jejich slušná detailnost. Zvláště Titanic je vyveden velmi dobře a dokonce se můžete procházet po jeho palubách. Ostatní lodě a prostředí už na tom tak dobře nejsou, takže grafika není celkově zrovna vyvážená. Dost netypická je i neustále rovná vodní hladina, která ani při špatném a deštivém počasí nenese známku po vlnách. Místo toho, abyste v některých misích zápasili s bouřícím mořským živlem, se tak musíte spokojit pouze s tím, že když prší, sníží se dohlednost kolem vaší lodi a stoupá riziko srážky.

Hardwarové nároky jsou na střední úrovni. Jako minimum je udáván 2 GHz procesor, 512 MB RAM a 64 MB karta (GeForce 4MX není podporována). S úplnou šunkou si proto moc nezahrajete, ale pro maximální rozlišení a vysoké detaily zase není potřeba špičkové dělo. V mém případě byla použita obvyklá sestava AMD Athlon 64 3500+, 1GB RAM a GF 6800GT.

Pro koho?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ship Simulator 2006 se teoreticky mohl stát zajímavou záležitostí. Výsledkem je ovšem jen velice průměrná hra, která má sice jasně vyhraněnou skupinu potencionálních zájemců, ale ti z ní asi moc nadšení nebudou. Pokud to totiž měl být skutečný simulátor, pak mu chybí precizní ovládání. Jestliže bylo počítáno spíše s arkádou, citelně schází zábava a potěšení ze hry a motivace hrát dál. Navíc cena přesahující v přepočtu tisíc korun je za něco podobného trochu moc.

Stáhněte si: Demo, Trailer...